Как Норвегия се превърна в страна на електромобилите

13 Януари, 2025 09:05 1 327 49

  • норвегия-
  • електромобили-
  • автомобили-
  • коли-
  • tesla-
  • tesla model y

Норвегия си е поставила амбициозна цел: още до края на 2025 година всички продавани нови автомобили да са електрически

Как Норвегия се превърна в страна на електромобилите - 1
Снимка: Shutterstock

Норвегия се превърна в пример за прехода към електрически автомобили. Официалните правителствени данни сочат, че през 2024 година почти девет от всеки десет продадени автомобила са били електрически. Според Международната агенция по енергетика през 2023 г. (последната година, за която има налични данни) делът на електромобилите в световен мащаб е бил едва 18%.

Скандинавската страна е поела забележителен ангажимент за борба с изменението на климата, стимулиран от силни правителствени политики, стабилна инфраструктура и солидна обществена подкрепа.

Норвегия има за цел до края на 2025 година всички продадени леки автомобили да бъдат с нулеви вредни емисии, с което изпреварва ЕС, в който тя не членува, с цяло десетилетие

Богатство, малко население и силни стимули

Богатството и големината на Норвегия несъмнено са изиграли роля за успеха на електромобилността. Страната има население от 5,5 милиона души и е една от най-богатите държави в света, благодарение на значителните си петролни запаси - най-големите в Европа след Русия. Тези фактори обаче не обясняват напълно постигнатия забележителен напредък.

Роби Андрю, старши научен сътрудник в Центъра за международни климатични изследвания CICERO в Осло, смята, че решаващ фактор е десетилетният ангажимент на Норвегия по отношение на прехода към електромобилност. Експертът припомня, че още от 1990-те години Норвегия работи върху създаването на електромобили, а липсата на мощно лоби в местната автомобилна индустрия е улеснила тези усилия.

Въпреки че първите опити за производство на електромобили имаха ограничен търговски успех - бяха продадени само няколко хиляди автомобила - те повишиха информираността на обществото, което бързо възприе новата тенденция. Това пък проправи пътя за широкото разпространение на електрическите автомобили на световни производители като Тесла и Фолксваген.

Данъчните облекчения като мощен фактор

Благоприятните държавни политики несъмнено спомогнаха за плавното преминаване към електрически превозни средства. Норвегия не налага ДДС или вносни мита върху електрическите превозни средства, които могат да съставляват от една трета до близо половината от цената на един нов автомобил.

Електрическите превозни средства също така са освободени от пътни такси и такси за паркиране. Те дори могат да използват автобусни ленти в столицата Осло и в провинцията. Групите от населението с по-високи доходи се възползваха в най-голяма степен от данъчните облекчения, а новозакупеният електромобил първоначално беше втората семейна кола.

След като е почти е постигната целта за цялостно преминаване към електрически автомобили, правителството наскоро отмени някои от тези стимули. Така например частично беше върнат ДДС за големите и луксозните електромобили, които струват над 500 000 крони (42 500 евро). Но притежателите на коли от групите с по-ниски доходи все още се възползват от други налични стимули, както и от спадащите цени на електромобилите.

Бьорне Гримсруд, директор на базирания в Осло Изследователски център за транспорт TOI, смята, че правителствените стимули излизат много скъпо на държавата, но тя може да си ги позволи, тъй като е много богата, а освен това много иска да стане неутрална по отношение на климата до 2050 година.

И в други страни субсидиите спадат

Други страни, включително Германия, са обвинявани, че се отмятат от климатичните цели, тъй като намаляват субсидиите за нови електрически превозни средства много преди целта да е постигната. В началото на тази седмица от Федералната служба по транспорт (KBA) съобщиха, че през 2024 г. в Германия, която е най-големият автомобилен пазар в Европа, са били регистрирани с 27,4% по-малко електрически превозни средства, отколкото година по-рано.

Очевидно Германия, която е основен производител на електромобили, ще трябва да преразгледа политиката си на субсидии и облекчения, ако иска да постигне целта си до 2030 г. по пътищата на страната да се движат 15 милиона електрически превозни средства.

За Норвегия домашните зарядни станции са приоритет

Друго предимство на Норвегия е нейната електропреносната мрежа, която е една от най-екологичните и най-стабилните в света. Повече от 90% от електроенергията в Норвегия се произвежда от водноелектрически централи, които обикновено осигуряват излишък от енергия, а това улеснява зареждането на електрически автомобили у дома.

Около три четвърти от собствениците на електромобили живеят в еднофамилни къщи, което улеснява инсталирането на станции за домашно зареждане. Доклад на лондонската консултантска компания LCP установи, че 82% от електромобилите в Норвегия се зареждат у дома. Ланс Ноел от Центъра за устойчива енергия в Сан Диего смята, че именно възможността за зареждане на колите у дома, вместо на обществена зарядна станция, е изиграла съществена роля за налагането на електромобилите в Норвегия. В тази връзка той съветва другите страни също да наблегнат върху този вид зареждане и да не дават приоритет на по-бързата обществена инфраструктура за зареждане.

Малко вероятно е Тръмп да повтори успеха на Норвегия

Много американци се опасяват, че Доналд Тръмп ще се отклони от политиките, насочени към насърчаване на електромобилността.

Новоизбраният президент републиканец обеща да прекрати федералните данъчни облекчения в размер до 7 500 долара за закупуване на електрически превозни средства, както и да наложи нови мита на чуждестранните производители на автомобили, което може да доведе до повишаване на цените. Няколко американски щата също планират да намалят местните стимули за електромобили. Това се случва въпреки прогнозата на Cox Automotive, според която през миналата година в САЩ делът на електромобилите ще достигне едва 8%.

През последните месеци в САЩ също се наблюдава забавяне на продажбите на електромобили поради проблеми с достъпността и липсата на инфраструктура за зареждане. Миналата седмица Тесла отчете първия си спад в продажбите от повече от десетилетие.

Автор: Николас Мартин


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 12 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Логично

    28 3 Отговор
    Като стане заплатата тук колкото там... тогава драскайте.

    Коментиран от #14

  • 2 Пич

    33 3 Отговор
    Как...?! С масовото оглупяване на населението !

    Коментиран от #4

  • 3 честен ционист

    22 1 Отговор
    Укропчики се жалват, че в Норвегия ги пращали в колонии на някакви отдалечени острови. Там било тъмно и студено, имало мечки и тюлени, нямало никакви магазини. Укропчики призовават да се прибирали у Украината, дома си било най-хубаво.

    Коментиран от #5

  • 4 Хахахаха

    9 17 Отговор

    До коментар #2 от "Пич":

    Дали? Като гледам са по-напред от останалите държави по всичко! Ама видиш ли, ние сме най-умните! Когато българина разбере, че не е богоизбран, може да и да се оправят нещата някой ден.

    Коментиран от #6, #12, #25

  • 5 Ъъъъ

    5 15 Отговор

    До коментар #3 от "честен ционист":

    А защо норвежкия международен фонд е най-големия в света, а рашата с най-многото ресурси, няма такъв фонд?

    Коментиран от #7, #16

  • 6 честен ционист

    29 6 Отговор

    До коментар #4 от "Хахахаха":

    Норвегия е страната на вторите братовчеди, в която всеки втори е педофил.
  • 7 честен ционист

    19 4 Отговор

    До коментар #5 от "Ъъъъ":

    Норвежкият фонд е най-голямата пирамида. Според този фонд, всеки жив норвежец би трябвало да е милионер, ама не е баш така.

    Коментиран от #34

  • 8 Прецакан евроатлантик

    24 4 Отговор
    Как Норвегия се превърна в страна на електромобилите?
    Като се прецакаха.
    Дайте видиото от Норвегия с опашките за зареждане на тия боклуци. При минусови температури батерията пада и без отапление в калата.

    Коментиран от #17

  • 9 Катафалка турбодизел

    15 1 Отговор
    Норвекия не е член на ЕС и като контрапункт на тикволандия, имат малко население с високи доходи, което предполага високо ниво на образование и квалификация, докато тук намаляващото население живее все по-мизерно и става все по-неграмотно и чалгаризирано.
  • 10 Някой

    16 2 Отговор
    Е, как? Милиарди от петрол, субсидии достигащи до 60% от цената на електричката. Та така.
    Ще видим като почнат да брануват батериите какво ще правят ..

    Коментиран от #22

  • 11 DW - Пропаганден машинен

    18 1 Отговор
    Как DW дойче зеле продължава да се опитва да промива мозъци с малоyмните си статии???
    Спряха ви грантовете за "ваксините", за "трансджендърите", за "фактчекъството" и т. н., а скоро, ще ви спрат и за климатичните "промени" и тогава, ще ми кацнете на 🍆!
  • 12 Някой

    13 1 Отговор

    До коментар #4 от "Хахахаха":

    Най-напреднали са в содомията и ЛГБТ дейностите. Ако ти харесва - отивай, но не натрапвай извращенията на нормалните хора.
    Абе, той бай Дончо, ще ви покаже кое как от тук нататък
  • 13 Злобното Джуджи

    6 13 Отговор
    Скандинавците са единствените нормални хора на този грешен Свят 👍

    Коментиран от #20

  • 14 От Дания

    16 2 Отговор

    До коментар #1 от "Логично":

    По скоро не заплата а дотации от правителството. И друг факт, е че те са с доста промити мозъци. Тук в Дания, колега датчанин казва. Най щастлива нация сме, защото правителството казва така. И друго, по време на масовите инжекции датчаните казваха, вярваме на правителството. Там е същото. ТолкоЗ

    Коментиран от #18

  • 15 #Аз съм Гренландия

    20 0 Отговор
    Норвегия продава по 2 млн барела петрол на ден. Обаче спасява планетата с електрокашони.
  • 16 Факти

    5 10 Отговор

    До коментар #5 от "Ъъъъ":

    Русия няма фонд защото диктатор Путин и неговите лакеи лапат всичко. Норвегия е номер едно в света по индекс на демокрацията.
  • 17 Ъъъъ

    4 12 Отговор

    До коментар #8 от "Прецакан евроатлантик":

    Виедоето е от Швеция, а не от Норвегия! В Норвегия зарядната мрежа е доста добре развита. А това за педофилията, е най-тъпата пропаганда! В България педофилията е много повече, само че не се търси, защото се смята за нещо нормално. Никой не се занимава с това.

    Коментиран от #31

  • 18 честен ционист

    8 1 Отговор

    До коментар #14 от "От Дания":

    Датчаните са фашисти-феминисти (най-лошата комбинация). Те вярват на всичко, което им кажат по телевизията / радиото.
  • 19 Хмм

    3 0 Отговор
    а Дания на велосипедите
  • 20 честен ционист

    8 3 Отговор

    До коментар #13 от "Злобното Джуджи":

    Скандинавците са бесни, пияни, селяндури. Ако бяха поставени в условията на Ганчо, отдавна да са легализирали канибализма.
  • 21 факуса

    4 1 Отговор
    сиреч стимулират предварителното замърсяване на климата,а какви квоти плащат тез производства облужващи,ел немобилноста
  • 22 Ъъъъ

    4 0 Отговор

    До коментар #10 от "Някой":

    Електричките нямат субсидии, в Норвегия. На електричките до 500 хиляди крони, няма данък за внос (или мито, по български).
  • 23 Хейт

    11 1 Отговор
    С парите от продажбата на газ и петрол :) Пък те колко били екологични.
  • 24 Скоро гледах

    8 3 Отговор
    Репортаж за бедните в Норвегия. Огромен бум на посетителите на социални кухни, даваха как се редят на опашки да чакат порция безплатна храна. Предимно възрастни хора, разбира се. Иначе били най-богатите, ама като навсякъде не всички. Предполагам точно тия хора не купуват електрични, а и въобще никакви автомобили. Иначе средно и там ядат свинско със зеле. По статистика.

    Коментиран от #28

  • 25 факуса

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "Хахахаха":

    не ни бъркай с евреите,ние сме наказани
  • 26 хаберих

    3 7 Отговор
    още от 90-те години на ХХ-ти век Норвегия работи върху създаването на електромобили
  • 27 Гроздето е кисело

    5 10 Отговор
    за Ганя. Затова може само да злобее и завижда!
  • 28 Пропуснал си

    5 8 Отговор

    До коментар #24 от "Скоро гледах":

    да забележиш, че тези на опашките са руски наташки!
  • 29 честен ционист

    6 1 Отговор
    Норвегия е малък пазар. Толкова електрички, се продават за седмица в Китай, колкото за цяла година у Норвегия. Норвегия е утопична страна, каквито са и всички европейски комшии на Матушката.
  • 30 Норвегия ли?

    7 2 Отговор
    Че има ли тук изобщо някой който да не знае какъв гаранционен фонд има Норвегия и какъв е стандарта на живота там? Разбира се до голяма степен цялото това благополучие се дължи и на експлоатирането на огромните петролни и газови залежи в Северно море, но не е само това.Дял има и умното управление на икономиката на страната, възпитанието на хората, спокойния начин на живот.И в резултат за никого там не е проблем да си закупи електрически автомобил, ако не за друго то поне да опита дали става за неговия начин на живот без да се налага да става доживотен длъжник като у нас да речем!
  • 31 честен ционист

    8 3 Отговор

    До коментар #17 от "Ъъъъ":

    Педофилията в Норвегия не е пропаганда, а традиция.
  • 32 Найлон Мъзг

    0 7 Отговор
    Интересно би било, ако такава новина дойде от САЩ. Това би довело до прекратяване на петролните войни и покачване цената на нефта до пазарните стойности. Предчувствам как яростно ще цвилят родните петолъчни дизелолюбители, когато отидат на бензиностанцията и видят цена на нафтата 10-20 лева за литър.

    Коментиран от #33

  • 33 честен ционист

    2 2 Отговор

    До коментар #32 от "Найлон Мъзг":

    А ти сигурно си вярваш, че кВтч ще стои вечно в евроцента. Козлодуй привършва горивото, Мариците загасят пещите? Перка ли ще си инсталираш до кочината, или слънчев панел на покрива на панелката?
  • 34 Мнее

    2 1 Отговор

    До коментар #7 от "честен ционист":

    НВФ не е пирамида. НВФ държи голяма част от световната икономика, като има инвестирани пари по целия свят. Та нещо си се объркал за пирамидата. Парите са там и те се ползват за бюджета също. Държавата има право да ползва до 4 процента от печалбата за годината на МВФ за бюджета.

    Коментиран от #36

  • 35 Всичко добре

    4 0 Отговор
    Нооо, не казват че големи стимули за електричките в Норвегия са: макс скорост на магистралите е 100км/ч, пълно с камери и глобите жестоки. Т.е. електричката я караш в икономичен режим, винаги. Норвежците не пътуват много на дълги разстояния. Средното разстояние което се пътува в Норвегия е под 100км във всяка посока. Като знаем и дотациите от правителството и цената за зареждане на обществените ел. станции - средно 35 цента kW….картинката се връзва добре. Има смисъл да караш електричка в Норвегия.

    Коментиран от #37

  • 36 честен ционист

    2 3 Отговор

    До коментар #34 от "Мнее":

    Националният дълг на Норвегия е $ 150,760,739,798, което прави по $ 28,163 на всеки жив норвежец. Парите са във фонда, колкото и парите на Ганчо у частните пенсионни фондове.

    Коментиран от #38

  • 37 Ъъъъ

    3 0 Отговор

    До коментар #35 от "Всичко добре":

    Така е. И за това се купуват. Просто излизат по-изгодни. Ама и за това се купуват дизели и газови в България, а не електрически. Защото в България поне за сега е по-изгодно да се кара на дизел. Но не да бъркате, че хората били луди, че карали електрички. Една Модел У е по-евтина от Шкода октавия. И вие няма да изберете Шкодата (даже е доста хубава), при положение че след високата първоначална цена, започвате са наливате и скъп бензин и по-скъпи пътни такси. Във всяка държава е така, кара се това което е по-изгодно за бюджета на семейството!
  • 38 Мнее

    2 0 Отговор

    До коментар #36 от "честен ционист":

    Парите са във фонда мъжки и всеки може да види неговата стойност във всяко време по интернет. Незнам от къде си взел тези данни за норвежкия дълг, но Норвегия отдавна има мноооого повече пари от норвежкия дълг. Норвежкия дълг го има, защото им е изгодно да го имат. Лихвите по него са много по-ниски от колкото печалбата по фонда.

    Коментиран от #39

  • 39 честен ционист

    2 3 Отговор

    До коментар #38 от "Мнее":

    Годишна лихва е $ 4,243,907,520. Норвегия е фалирала страна със съотношение дълг/бвп 34.27%. Ти си вярвай на виртуалните парици в интернет апликацията.

    Коментиран от #40

  • 40 Хахахаха

    3 3 Отговор

    До коментар #39 от "честен ционист":

    Това да не са данните от руската теуевизия? Хахахаха.

    Коментиран от #42

  • 41 Политкоректен

    5 0 Отговор
    Ех, те колко са напред, пък ние колко сме назад. Ех, те си помпат газ и петрол, пък ние си нямаме. Ех, те са си богати и имат социална система, пък ние сме си бедни. Ех, те си имат електромобили, пък ние си имаме стари трошки. Схванах ли добре съдържанието на статията? Надявам се правилно да съм си създал чувството на малоценност след прочитането й.
  • 42 честен ционист

    1 3 Отговор

    До коментар #40 от "Хахахаха":

    Ето ти цифрите и за РФ, щом се интересуваш:
    Национален дълг: $ 200,004,131,268
    Дълг на гражданин: $ 1,390.

    Сега го сравни с норвежкия, за да видиш, че норвежецът е около 20 пъти по-скъсан.

    Коментиран от #47

  • 43 Анонимен

    2 0 Отговор
    Страната на утопиите.Живеят в свой измислен от тях свят.Намаляват прогресивно и изчезват .Те единствено и в целият свят открили предимството им.
  • 44 Стока която се продава

    3 0 Отговор
    с преференци и стимули, на гърба на данъкоплатците, за да се задържи въобще на пазара, не е за хвалене
  • 45 българина

    3 0 Отговор
    с пари как. Как арабите от шатри минаха на небостъргачи и палми в пустинята? ами с пари от нефт и газ
  • 46 Име

    1 0 Отговор
    Uber шофьор във Финландия ми ревеше, че не смееш да пусне отопление, че изминалите километри падали на половина!
  • 47 Ъъъъ

    1 1 Отговор

    До коментар #42 от "честен ционист":

    Гледам, да. Норвежкия държавен фонд има 20 хиляди милиарда крони, а норвежкия дълг е 7 хиляди милиарда норвежки крони! Това стига ли? А кой е по-скъсан се вижда ясно, рашите бягат на запад, а запада не бяга към раша.

    Коментиран от #48

  • 48 Наа

    1 0 Отговор

    До коментар #47 от "Ъъъъ":

    Капейка неможеш да го обесниш ,за тях в руската кочи,на е най добре
  • 49 така

    0 0 Отговор
    Обяснява се се тежки ментални проблеми, следствие на липсата на слънце и тежък климат.
Новини по държави: