Норвегия се превърна в пример за прехода към електрически автомобили. Официалните правителствени данни сочат, че през 2024 година почти девет от всеки десет продадени автомобила са били електрически. Според Международната агенция по енергетика през 2023 г. (последната година, за която има налични данни) делът на електромобилите в световен мащаб е бил едва 18%.
Скандинавската страна е поела забележителен ангажимент за борба с изменението на климата, стимулиран от силни правителствени политики, стабилна инфраструктура и солидна обществена подкрепа.
Норвегия има за цел до края на 2025 година всички продадени леки автомобили да бъдат с нулеви вредни емисии, с което изпреварва ЕС, в който тя не членува, с цяло десетилетие
Богатство, малко население и силни стимули
Богатството и големината на Норвегия несъмнено са изиграли роля за успеха на електромобилността. Страната има население от 5,5 милиона души и е една от най-богатите държави в света, благодарение на значителните си петролни запаси - най-големите в Европа след Русия. Тези фактори обаче не обясняват напълно постигнатия забележителен напредък.
Роби Андрю, старши научен сътрудник в Центъра за международни климатични изследвания CICERO в Осло, смята, че решаващ фактор е десетилетният ангажимент на Норвегия по отношение на прехода към електромобилност. Експертът припомня, че още от 1990-те години Норвегия работи върху създаването на електромобили, а липсата на мощно лоби в местната автомобилна индустрия е улеснила тези усилия.
Въпреки че първите опити за производство на електромобили имаха ограничен търговски успех - бяха продадени само няколко хиляди автомобила - те повишиха информираността на обществото, което бързо възприе новата тенденция. Това пък проправи пътя за широкото разпространение на електрическите автомобили на световни производители като Тесла и Фолксваген.
Данъчните облекчения като мощен фактор
Благоприятните държавни политики несъмнено спомогнаха за плавното преминаване към електрически превозни средства. Норвегия не налага ДДС или вносни мита върху електрическите превозни средства, които могат да съставляват от една трета до близо половината от цената на един нов автомобил.
Електрическите превозни средства също така са освободени от пътни такси и такси за паркиране. Те дори могат да използват автобусни ленти в столицата Осло и в провинцията. Групите от населението с по-високи доходи се възползваха в най-голяма степен от данъчните облекчения, а новозакупеният електромобил първоначално беше втората семейна кола.
След като е почти е постигната целта за цялостно преминаване към електрически автомобили, правителството наскоро отмени някои от тези стимули. Така например частично беше върнат ДДС за големите и луксозните електромобили, които струват над 500 000 крони (42 500 евро). Но притежателите на коли от групите с по-ниски доходи все още се възползват от други налични стимули, както и от спадащите цени на електромобилите.
Бьорне Гримсруд, директор на базирания в Осло Изследователски център за транспорт TOI, смята, че правителствените стимули излизат много скъпо на държавата, но тя може да си ги позволи, тъй като е много богата, а освен това много иска да стане неутрална по отношение на климата до 2050 година.
И в други страни субсидиите спадат
Други страни, включително Германия, са обвинявани, че се отмятат от климатичните цели, тъй като намаляват субсидиите за нови електрически превозни средства много преди целта да е постигната. В началото на тази седмица от Федералната служба по транспорт (KBA) съобщиха, че през 2024 г. в Германия, която е най-големият автомобилен пазар в Европа, са били регистрирани с 27,4% по-малко електрически превозни средства, отколкото година по-рано.
Очевидно Германия, която е основен производител на електромобили, ще трябва да преразгледа политиката си на субсидии и облекчения, ако иска да постигне целта си до 2030 г. по пътищата на страната да се движат 15 милиона електрически превозни средства.
За Норвегия домашните зарядни станции са приоритет
Друго предимство на Норвегия е нейната електропреносната мрежа, която е една от най-екологичните и най-стабилните в света. Повече от 90% от електроенергията в Норвегия се произвежда от водноелектрически централи, които обикновено осигуряват излишък от енергия, а това улеснява зареждането на електрически автомобили у дома.
Около три четвърти от собствениците на електромобили живеят в еднофамилни къщи, което улеснява инсталирането на станции за домашно зареждане. Доклад на лондонската консултантска компания LCP установи, че 82% от електромобилите в Норвегия се зареждат у дома. Ланс Ноел от Центъра за устойчива енергия в Сан Диего смята, че именно възможността за зареждане на колите у дома, вместо на обществена зарядна станция, е изиграла съществена роля за налагането на електромобилите в Норвегия. В тази връзка той съветва другите страни също да наблегнат върху този вид зареждане и да не дават приоритет на по-бързата обществена инфраструктура за зареждане.
Малко вероятно е Тръмп да повтори успеха на Норвегия
Много американци се опасяват, че Доналд Тръмп ще се отклони от политиките, насочени към насърчаване на електромобилността.
Новоизбраният президент републиканец обеща да прекрати федералните данъчни облекчения в размер до 7 500 долара за закупуване на електрически превозни средства, както и да наложи нови мита на чуждестранните производители на автомобили, което може да доведе до повишаване на цените. Няколко американски щата също планират да намалят местните стимули за електромобили. Това се случва въпреки прогнозата на Cox Automotive, според която през миналата година в САЩ делът на електромобилите ще достигне едва 8%.
През последните месеци в САЩ също се наблюдава забавяне на продажбите на електромобили поради проблеми с достъпността и липсата на инфраструктура за зареждане. Миналата седмица Тесла отчете първия си спад в продажбите от повече от десетилетие.
Автор: Николас Мартин
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Логично
Коментиран от #14
09:06 13.01.2025
2 Пич
Коментиран от #4
09:06 13.01.2025
3 честен ционист
Коментиран от #5
09:09 13.01.2025
4 Хахахаха
До коментар #2 от "Пич":
Дали? Като гледам са по-напред от останалите държави по всичко! Ама видиш ли, ние сме най-умните! Когато българина разбере, че не е богоизбран, може да и да се оправят нещата някой ден.Коментиран от #6, #12, #25
09:10 13.01.2025
5 Ъъъъ
До коментар #3 от "честен ционист":
А защо норвежкия международен фонд е най-големия в света, а рашата с най-многото ресурси, няма такъв фонд?Коментиран от #7, #16
09:13 13.01.2025
6 честен ционист
До коментар #4 от "Хахахаха":
Норвегия е страната на вторите братовчеди, в която всеки втори е педофил.09:13 13.01.2025
7 честен ционист
До коментар #5 от "Ъъъъ":
Норвежкият фонд е най-голямата пирамида. Според този фонд, всеки жив норвежец би трябвало да е милионер, ама не е баш така.Коментиран от #34
09:14 13.01.2025
8 Прецакан евроатлантик
Като се прецакаха.
Дайте видиото от Норвегия с опашките за зареждане на тия боклуци. При минусови температури батерията пада и без отапление в калата.
Коментиран от #17
09:16 13.01.2025
9 Катафалка турбодизел
09:17 13.01.2025
10 Някой
Ще видим като почнат да брануват батериите какво ще правят ..
Коментиран от #22
09:23 13.01.2025
11 DW - Пропаганден машинен
Спряха ви грантовете за "ваксините", за "трансджендърите", за "фактчекъството" и т. н., а скоро, ще ви спрат и за климатичните "промени" и тогава, ще ми кацнете на 🍆!
09:23 13.01.2025
12 Някой
До коментар #4 от "Хахахаха":
Най-напреднали са в содомията и ЛГБТ дейностите. Ако ти харесва - отивай, но не натрапвай извращенията на нормалните хора.Абе, той бай Дончо, ще ви покаже кое как от тук нататък
09:25 13.01.2025
13 Злобното Джуджи
Коментиран от #20
09:25 13.01.2025
14 От Дания
До коментар #1 от "Логично":
По скоро не заплата а дотации от правителството. И друг факт, е че те са с доста промити мозъци. Тук в Дания, колега датчанин казва. Най щастлива нация сме, защото правителството казва така. И друго, по време на масовите инжекции датчаните казваха, вярваме на правителството. Там е същото. ТолкоЗКоментиран от #18
09:25 13.01.2025
15 #Аз съм Гренландия
09:27 13.01.2025
16 Факти
До коментар #5 от "Ъъъъ":
Русия няма фонд защото диктатор Путин и неговите лакеи лапат всичко. Норвегия е номер едно в света по индекс на демокрацията.09:28 13.01.2025
17 Ъъъъ
До коментар #8 от "Прецакан евроатлантик":
Виедоето е от Швеция, а не от Норвегия! В Норвегия зарядната мрежа е доста добре развита. А това за педофилията, е най-тъпата пропаганда! В България педофилията е много повече, само че не се търси, защото се смята за нещо нормално. Никой не се занимава с това.Коментиран от #31
09:29 13.01.2025
18 честен ционист
До коментар #14 от "От Дания":
Датчаните са фашисти-феминисти (най-лошата комбинация). Те вярват на всичко, което им кажат по телевизията / радиото.09:29 13.01.2025
19 Хмм
09:30 13.01.2025
20 честен ционист
До коментар #13 от "Злобното Джуджи":
Скандинавците са бесни, пияни, селяндури. Ако бяха поставени в условията на Ганчо, отдавна да са легализирали канибализма.09:31 13.01.2025
21 факуса
09:31 13.01.2025
22 Ъъъъ
До коментар #10 от "Някой":
Електричките нямат субсидии, в Норвегия. На електричките до 500 хиляди крони, няма данък за внос (или мито, по български).09:31 13.01.2025
23 Хейт
09:32 13.01.2025
24 Скоро гледах
Коментиран от #28
09:33 13.01.2025
25 факуса
До коментар #4 от "Хахахаха":
не ни бъркай с евреите,ние сме наказани09:33 13.01.2025
26 хаберих
09:33 13.01.2025
27 Гроздето е кисело
09:34 13.01.2025
28 Пропуснал си
До коментар #24 от "Скоро гледах":
да забележиш, че тези на опашките са руски наташки!09:36 13.01.2025
29 честен ционист
09:36 13.01.2025
30 Норвегия ли?
09:38 13.01.2025
31 честен ционист
До коментар #17 от "Ъъъъ":
Педофилията в Норвегия не е пропаганда, а традиция.09:40 13.01.2025
32 Найлон Мъзг
Коментиран от #33
09:41 13.01.2025
33 честен ционист
До коментар #32 от "Найлон Мъзг":
А ти сигурно си вярваш, че кВтч ще стои вечно в евроцента. Козлодуй привършва горивото, Мариците загасят пещите? Перка ли ще си инсталираш до кочината, или слънчев панел на покрива на панелката?09:46 13.01.2025
34 Мнее
До коментар #7 от "честен ционист":
НВФ не е пирамида. НВФ държи голяма част от световната икономика, като има инвестирани пари по целия свят. Та нещо си се объркал за пирамидата. Парите са там и те се ползват за бюджета също. Държавата има право да ползва до 4 процента от печалбата за годината на МВФ за бюджета.Коментиран от #36
09:58 13.01.2025
35 Всичко добре
Коментиран от #37
09:59 13.01.2025
36 честен ционист
До коментар #34 от "Мнее":
Националният дълг на Норвегия е $ 150,760,739,798, което прави по $ 28,163 на всеки жив норвежец. Парите са във фонда, колкото и парите на Ганчо у частните пенсионни фондове.Коментиран от #38
10:04 13.01.2025
37 Ъъъъ
До коментар #35 от "Всичко добре":
Така е. И за това се купуват. Просто излизат по-изгодни. Ама и за това се купуват дизели и газови в България, а не електрически. Защото в България поне за сега е по-изгодно да се кара на дизел. Но не да бъркате, че хората били луди, че карали електрички. Една Модел У е по-евтина от Шкода октавия. И вие няма да изберете Шкодата (даже е доста хубава), при положение че след високата първоначална цена, започвате са наливате и скъп бензин и по-скъпи пътни такси. Във всяка държава е така, кара се това което е по-изгодно за бюджета на семейството!10:06 13.01.2025
38 Мнее
До коментар #36 от "честен ционист":
Парите са във фонда мъжки и всеки може да види неговата стойност във всяко време по интернет. Незнам от къде си взел тези данни за норвежкия дълг, но Норвегия отдавна има мноооого повече пари от норвежкия дълг. Норвежкия дълг го има, защото им е изгодно да го имат. Лихвите по него са много по-ниски от колкото печалбата по фонда.Коментиран от #39
10:09 13.01.2025
39 честен ционист
До коментар #38 от "Мнее":
Годишна лихва е $ 4,243,907,520. Норвегия е фалирала страна със съотношение дълг/бвп 34.27%. Ти си вярвай на виртуалните парици в интернет апликацията.Коментиран от #40
10:13 13.01.2025
40 Хахахаха
До коментар #39 от "честен ционист":
Това да не са данните от руската теуевизия? Хахахаха.Коментиран от #42
10:15 13.01.2025
41 Политкоректен
10:18 13.01.2025
42 честен ционист
До коментар #40 от "Хахахаха":
Ето ти цифрите и за РФ, щом се интересуваш:Национален дълг: $ 200,004,131,268
Дълг на гражданин: $ 1,390.
Сега го сравни с норвежкия, за да видиш, че норвежецът е около 20 пъти по-скъсан.
Коментиран от #47
10:20 13.01.2025
43 Анонимен
10:21 13.01.2025
44 Стока която се продава
10:22 13.01.2025
45 българина
10:28 13.01.2025
46 Име
10:36 13.01.2025
47 Ъъъъ
До коментар #42 от "честен ционист":
Гледам, да. Норвежкия държавен фонд има 20 хиляди милиарда крони, а норвежкия дълг е 7 хиляди милиарда норвежки крони! Това стига ли? А кой е по-скъсан се вижда ясно, рашите бягат на запад, а запада не бяга към раша.Коментиран от #48
10:50 13.01.2025
48 Наа
До коментар #47 от "Ъъъъ":
Капейка неможеш да го обесниш ,за тях в руската кочи,на е най добре11:08 13.01.2025
49 така
11:24 13.01.2025