Защо толкова много кораби плават под панамски флаг

20 Януари, 2025 10:23 1 699 6

  • панама-
  • танкер-
  • товарен кораб

Едно от възможните обяснения е лесната регистрация: Панама работи с така наречения отворен регистър

Защо толкова много кораби плават под панамски флаг - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Два инцидента с петролни танкери край остров Рюген се случиха само в рамките на дни. Корабите са плавали под панамски флаг - много популярен и крайно противоречив в корабоплавателната индустрия. Защо е така?

Почти едновременно със спасителната операция за петролния танкер "Eventin" друг танкер, тръгнал от Русия, аварира край бреговете на Рюген: екипажът на "Jazz" съобщи за повреда в двигателя. По данни на информационните агенции, екипажът сам е разрешил проблемите след няколко часа. В момента "Jazz" е закотвен край град Скаген в северната част на Дания, където трябва да бъде закаран и "Eventin". Засега обаче танкерът няма право да продължи пътуването си по нареждане на германските власти.

За разлика от "Eventin", "Jazz" не е в съставения от екологичната организация "Грийнпийс" списък на корабите от т.нар. руски "сенчест флот" - около 190 стари кораба, използвани от Русия за превоз на нефт. Смята се, че Русия използва танкери, плаващи под чужд флаг, за да заобиколи международното петролно ембарго, наложено заради нейната агресивна война срещу Украйна. Двата кораба обаче имат нещо общо: плават под флага на Панама. Но защо флагът на тази централноамериканска държава е толкова популярен?

Регистрацията е лесна

Едно от възможните обяснения е лесната регистрация: Панама работи с така наречения отворен регистър. Това означава, че всяко физическо или юридическо лице може да регистрира кораб под панамски флаг - независимо от своята националност. Няма и ограничения за броя на регистрираните кораби.

Централноамериканската страна с 4,4 милиона жители заема водеща позиция по отношение на броя на регистрираните кораби. По данни на Конференцията на ООН за търговия и развитие UNCTAD през 2023-а година около 16 процента от търговските кораби в света са плавали под панамски флаг. А според онлайн портала "The Maritime Executive" през 2023-а година броят на корабите под панамски флаг е стигнал 8540, което поставя Панама на първо място в света по този показател.

"Евтиният" флаг пести пари и носи доходи

"Панама е типична държава с евтин флаг", обяснява пред ДВ Александър Прьолс, професор по международно морско право в Хамбургския университет. "Тези държави дават възможност на компаниите да регистрират корабите си си срещу сравнително ниски такси и след това да плават под техния флаг." Освен това така се заобикалят определени стандарти в заплащането и по-строги правила за корабоплаване. От друга страна, за самата Панама многобройните регистрации са доходоносен бизнес.

Този проблем е известен от десетилетия, а не едва от началото на руската война срещу Украйна. Но всички опити той да бъде решен дотук са се проваляли, казва още Прьолс.

Заради алкохола на борда

Смяната на флага, без същевременно да се променя структурата на собствеността, е десетилетна традиция в Панама. Първата голяма вълна започва още в края на Първата световна война.

По време на сухия режим в САЩ американските кораби не са имали право да поднасят алкохол на борда, докато под панамски флаг това е било възможно. Именно по това време е въведен отвореният регистър на корабите, включително за да се заобиколят по-високите заплати и по-добрите условия на труд, предписани от законодателството на САЩ. Панама първа въвежда отворения регистър, последвана от Хондурас и Либерия. Тази практика преживява особено голям подем през 80-те години на миналия век.

Европейските държави се опитват противодействат с офшорни регистри, имащи за цел да предложат по-добри условия за корабните компании. Това са регистри в райони, принадлежащи към по-големи държави, в които правилата не са толкова строги, а данъците са по-ниски. Но въпросната държава запазва административния си контрол над въпросната територия, т.е. и флага, под който плават регистрираните там кораби.

Конвенцията на ООН по морско право - многостранен договор, често наричан "конституция за моретата", предвижда наличието на "реална връзка" между държавата и кораба, плаващ под нейния флаг. Преди няколко години обаче Международният трибунал по морско право поясни, че този критерий не ограничава правото на държавата да предоставя своя флаг на даден кораб - той има за цел единствено да гарантира изпълнението на задълженията на въпросната държава, след като тя е предоставила флага си.

Възможности за противодействие почти няма

По принцип нито плаването под чужд флаг, нито пътуването през определени води могат да бъдат забранени. "Генерална забрана за плаването на подозрителни танкери не е съвместима с международното морско право", обяснява Прьолс за ДВ. Но ЕС би могъл да приложи това за корабите, плаващи под руски флаг.

Междувременно регистърът на корабоплаването в Панама се опитва поне да гарантира безопасността. Според "The Maritime Executive", панамската служба е обявила, че през 2022-а година от регистъра са били извадени около 160 кораба. Твърди се, че средната възраст им е била 17 години. Сред заличените кораби са били 78 плавателни съда, свързани с недеклариран и нерегулиран риболов.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 дядо поп

    4 0 Отговор
    Защото е евтин и удобен флаг. Макар , че само един корабен дневник , колкото тетрадка с 60 листа струва 50$.
  • 2 Леко еврурсулско пояснение

    3 0 Отговор
    Заради санкциите на Урсулата, която сега ще бъде наградена с 1 милион евро в Аахен за сплотяване на Европа. Karlspreis!
  • 3 Карлос Кафява Щанга

    0 3 Отговор
    Америка е топа
  • 4 1488

    10 0 Отговор
    за да може домуса да пренася кока от южна америка и така да финансира отбора и стадионите си и да опр0стачва младежите от делиурмана
  • 5 Тома

    4 0 Отговор
    Много смешно от DW които гледат флага а не собственика на корабите

    Коментиран от #6

  • 6 хъхъ

    7 0 Отговор

    До коментар #5 от "Тома":

    На сградата на редакцията на DW са закачени четири знамена - на ЕС, на Украйна, на Израел и на LGBT+