Бойкот на Тесла: Защо в Германия не искат колите на Мъск

30 Януари, 2025 19:29 3 570 55

  • илон мъск-
  • тесла-
  • германия-
  • алтернатива за германия-
  • електромобили-
  • олаф шолц

Търсенето на електромобили спада като цяло - най-вече поради това, че в края на 2023 година по бюджетни причини германското правителство неочаквано отмени субсидиите за електрически коли

Бойкот на Тесла: Защо в Германия не искат колите на Мъск - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

В Германия продажбите са спаднали с над 40%, а сега тенденцията може да се задълбочи: германски фирми отказват сътрудничество с компанията "Тесла“ на Илон Мъск, частници също участват в бойкота. От какво е породен той?

„Купих си тази кола преди Мъск да се побърка." Дизайнерът от град Пфорцхайм Патрик Шнайдер е залепил стикер с това съдържание на електромобила си Тесла. Решил да го постави, след като напоследък все по-често става свидетел на неодобрителни погледи и коментари на други хора.

В Германия вече се срамуват да карат Тесла

През това време собственикът на Тесла Илон Мъск все по-активно участваше в предизборната кампания на Доналд Тръмп и Патрик Шнайдер решил да подчертае, че му харесва да кара култовия електромобил, но и че изобщо не споделя политическите възгледи на шефа на американската корпорация.

Откакто Илон Мъск се зае с предизборна агитация и в Германия, поддържайки дяснопопулистката и донякъде дясноекстремистка партия „Алтернатива за Германия" (АзГ), все повече собственици на Тесла в Германия чувстват необходимост да се дистанцират от американския предприемач. Затова купуват стикерите на Патрик Шнайдер - те струват 7,50 евро, ежедневно постъпват средно 100-120 поръчки, основно от Германия, но и от други страни.

Историята на този успешен малък бизнес, разказана от седмичника „Дер Шпигел", илюстрира нагледно нарастващите имиджови проблеми на големия бизнес, с който се занимава Илон Мъск в Германия. Неговият единствен автомобилен завод в Европа е именно във Федералната република. Той бе построен през 2022 година в Грюнхайде, недалеч от Берлин, основно с идеята да задоволява германския автомобилен пазар - най-големия в Европа.

След което обаче политикът Мъск започна все повече да вреди на предприемача Мъск, в частност в Германия. Всичко започна с платформата Х, откъдето масово си тръгнаха редица големи германски клиенти - университети и научни дружества, футболни клубове и държавни учреждения. Всички те закриха акаунтите си на платформата, отправяйки към нея обвинения в алгоритмично усилване на популисткото съдържание с крайнодесен характер.

Спад на продажбите в Германия с 41 процента

А сега настойчивата реклама, която Мъск прави на АзГ, свързана с неонацистките кръгове и традиционно враждебно настроена към всички видове електромобили, се превръща в антиреклама за най-големия в света (засега) производител на електромобили. При това всичко се случва в момента, в който продажбите на Тесла в Германия и така спаднаха миналата година - с 41 процента до 37 574 бройки.

Търсенето на електромобили спада като цяло - най-вече поради това, че в края на 2023 година по бюджетни причини германското правителство неочаквано отмени субсидиите за електрически коли. Но пазарът на тези превозни средства в Германия през 2024 година намаля „само" с 27,4 процента, респективно търсенето на Тесла е спаднало много повече, отколкото търсенето на другите видове електромобили.

В този момент за връзка с политиката все още не би могло да се говори - в много по-голяма степен спадът би могъл да се обясни с новите модели на конкурентите и с постепенното остаряване на моделите на Тесла Model Y и Model 3. А веригата дрогерии Rossmann, която има над 2000 магазина в Германия и над 4000 общо в Европа, още миналото лято обяви, че повече няма да купува Тесла за своите служебни нужди.

Тогава Rossmann беше по-скоро изолиран случай. Но в последните седмици списъкът на германските корпоративни клиенти, които се отказват от по-нататъшното сътрудничество с фирмата на Илон Мъск, започна доста бързо да расте.

Кои германски фирми се отказват от Тесла?

Сред тях са енергийните компании Badenova и Lichtblick, специализирани в експлоатацията на възобновяеми източници. За тях покупката на електромобили Тесла за служителите бе знаково събитие, подчертаващо тяхната привързаност към „зеления преход". Т.е. те са избрали Тесла не от комерсиални, а от идейни съображения.

Затова и отказът им от тази марка определено е с политически характер. Позовавайки се на нееднократната предизборна агитация на Илон Мъск в полза на АзГ, хамбургската компания Lichtblick съобщи, че ще изчака срока на действащите лизингови договори и няма да сключва повече в бъдеще с този производител. В момента автопаркът на Lichtblick се състои от няколко десетки леки автомобили, половината от които са Тесла.

Решението на компанията Badenova от Фрайбург е било повлияно и от съгласието на Илон Мъск да приеме длъжност в администрацията на Доналд Тръмп, който заплаши Германия с въвеждането на данъчни бариери за вноса на германски автомобили и на други стоки, което ще нанесе сериозни щети на германската икономика. Badenova също не възнамерява да сключва нови лизингови договори за автомобили Тесла след изтичането на сегашните. Освен това компанията е закрила акаунта си в платформата Х.

От продукцията на Тесла се е отказала и строителната компания Vierbrockhaus от град Харзефелд, чийто шеф Ларс Фиброк признава миналите заслуги на Илон Мъск, "извършил в Германия революция в сферата на електромобилността". Сега обаче той казва, че политическите възгледи на Мъск вече не съответстват на ценностите на компанията.

Ще стане ли 2025 година на бойкота на компанията на Мъск?

Ако бойкотът на Тесла в Германия се ограничи само с тези и някои подобни сравнително неголеми компании, финансовите щети за производителя едва ли ще се окажат особено болезнени. Но ще бъде съвсем различно, ако отказът от марката приеме масов характер в деловите кръгове на Германия.

На германския пазар две трети от новите леки автомобили се регистрират от юридически лица, които взимат много от машините на лизинг, а след изтичането му новите договори обичайно се сключват със същия производител. В Германия лизингът е разпространен и сред частните собственици, предимно за три години, т.е. в течение на тази година ще изтекат много договори, сключени наскоро след пускането в експлоатация на завода в Грюнхайде.

Актуално допитване, направено по поръчка на автомобилното списание Automobilwoche, показва, че 65 процента от анкетираните не биха си купили или взели на лизинг автомобил Тесла заради политическите изказвания на Мъск. Т.е. историята с бойкота на тази марка в Германия едва започва.


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 33 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Данко

    27 62 Отговор
    АЗГ са платени от Русия стари комунистически агентурни муцуни основно от бившето ГДР.

    Коментиран от #3, #19, #23, #47

  • 2 Злобното Джуджи

    17 57 Отговор
    По същата причина по която и аз не искам Тесла - не мога си я позволя. С копейки Тесла се не купува, само Жигула 😁

    Коментиран от #10, #22

  • 3 Атина Палада

    40 5 Отговор

    До коментар #1 от "Данко":

    А защо Мъск подкрепя АзГ..даже я рекламира в Х..
    Само АзГ щяла да спаси Германия от катастрофата ,каза Мъск.

    Коментиран от #9, #14

  • 4 7855678

    39 12 Отговор
    Пак пропаганда ,в Германия има повече тесла отколкото пежо или рено
  • 5 Продавам Тесла,

    14 17 Отговор
    Изгодно и на загуба, само и само да се отърва от това дело на поклонник на Тръмп и Путин!
  • 6 Ай ся

    44 10 Отговор
    Обедняха, в рецесия са. Оправдания. Хахаха.
    Гроздето кисело.

    Коментиран от #20

  • 7 Гого

    29 0 Отговор
    Търся да закупя касетъчни боеприпаси с цел употребата им в Бг. парламента! Моля оферти,че бързам да ги "доставя" своевременно и акуратно...

    Коментиран от #13

  • 8 На ДВ

    22 3 Отговор
    пропагандата🤯
  • 9 Другo 20

    3 4 Отговор

    До коментар #3 от "Атина Палада":

    тебе с какво купуват?
  • 10 Другo 20

    6 2 Отговор

    До коментар #2 от "Злобното Джуджи":

    тебе с какво купуват?
  • 11 колкото и да лъжат ,отлива не е по

    39 10 Отговор
    политически а по финансови причини , просто немците са много зле финансово заради отказа от евтината руска енергия и ресурси ,които преди купуваха на безценица
  • 12 Алооо

    33 5 Отговор
    САЩ като наложат 25% мита на германските коли,тогава ще дойде време за реване и банкрути.

    Коментиран от #30

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Хахахаха

    5 0 Отговор

    До коментар #3 от "Атина Палада":

    Ами да де, те за това го бойкотират!

    Коментиран от #36

  • 15 Германските автомобилни производители

    2 3 Отговор
    Могат да махат ДВГто и на негово място да монтират електромотор с батерия сега Авто производителите искат да купуваш цял нов електромобил
    Тия нещо не са у ред
  • 16 Злобното Джуджи

    12 8 Отговор
    Германец не може да си позволи Американска кола, само руска by АвтоВаз 😄
  • 17 Факт

    10 3 Отговор
    Глупости!
  • 18 Гошо Ъйфоня

    7 3 Отговор
    Пък тук е престиж да си с тесла и Ъйфон
  • 19 Сорос

    4 2 Отговор

    До коментар #1 от "Данко":

    Само аз мога да плащам легално на запад хаха
  • 20 Хахахаха

    12 10 Отговор

    До коментар #6 от "Ай ся":

    Че колко струва Тесла, че да не могат да си купят бе, копей? Не виждаш ли, че останалите електрически се продават, на Тесла падат продажбите. Плюс, че в Германия не е изгодно да се кара електрическа кола. Тока е доста скъп. Така, че спокойно ще го бойкотират. Не е проблем да се купи.

    Коментиран от #24

  • 21 Жеко

    11 5 Отговор
    БОЙКОТ на Сорос, подкупите му и лъжите му
  • 22 ЧЕП Норис

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "Злобното Джуджи":

    Споко, ще те осъвършествам, и кинти ще падат. Такава реклама ще ти дам / примерно, златен г... з без проблеми тяс.... н. Приема всички размери. На промоция. Гаранция / не ТЕСЛА А на МАЙБАХ ще се возиш
  • 23 Рускиня

    7 4 Отговор

    До коментар #1 от "Данко":

    DDR Щази там е работил и Путин.
  • 24 Немецът е скъсаняк

    6 4 Отговор

    До коментар #20 от "Хахахаха":

    50-60 000 евро с екстрите

    Коментиран от #25, #27

  • 25 Теслар

    8 1 Отговор

    До коментар #24 от "Немецът е скъсаняк":

    Като направят теслите по 15000 евро, мога да си взема една за града.
  • 26 Хохо Секса

    12 0 Отговор
    Аз освен Тесла и Ферари съм ги бойкотирал...
  • 27 Хахахаха

    1 6 Отговор

    До коментар #24 от "Немецът е скъсаняк":

    А колко струват останалите нови коли, копей?

    Коментиран от #43

  • 28 Антон

    14 5 Отговор
    Нито Мъск , нито някой друг има вина за това. Просто хората не харесват и не искат електрически недоразумения. И тъй като това не се признава от зелените либерали, измислят версията, че хората не искали ел.коли заради Мъск. пълни глупости. Ако толкова искаха да притежават ел. извращение, и Мъск им е проблем, почти всяка марка вече прави ел. коли.
    След още няколко години никой няма да се сеща за ел .колите

    Коментиран от #31

  • 29 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    5 1 Отговор
    Верно ли бе?!
    Ама наистина?!
    Я сега попитайте истинските немци какво мислят!
  • 30 КондЮ

    0 2 Отговор

    До коментар #12 от "Алооо":

    Реване колкото в Европа че има до 35%мито на китайските коли А?
  • 31 Хахахаха

    10 4 Отговор

    До коментар #28 от "Антон":

    Ами чети горе, нали ти пише, че спада при Тесла е най-голям, останалите продават по-добре! Кое не ти е ясно? Мъска, ще бъде бойкотиран З това, че подкрепя Тръмп и АзГ! И хората могат да бойкотират до край, защото имат достойнство, а могат и да си купят даже по-скъпа кола, ако не искат да купят от някой.

    Коментиран от #35, #39, #41

  • 32 Луд

    5 3 Отговор
    Ами то е срамно вече и да си германец .

    Коментиран от #52

  • 33 Сатана Z

    4 3 Отговор
    Съвсем скоро поредният германски Канцлер ще целуне ръка на Доналд Тръмп и ще подпише клетва за вярност към САЩ —Канцлер акт.Натискът върху Мъск е опит за политически шантаж ,нищо ново .
  • 34 Мара тротинетката

    2 1 Отговор
    Аз си карам електрическа тротинетка навсякъде - и по тротоарите, и по улиците, и по пътеките, и по градинките... и няма никакви проблеми... С леки коли може да се кара само по улиците и то само ако спазваш знаците, законите. Полицията те глобява, стикери, микери, ходиш по бензиностанции, заредителни станции.... Като ги караш тия коли, някой те бара и бързо ти изправа резервоара или акумулатора. Аз си зареждам тротинетката в дома и хич не ми пука за реда! Забравих да ви кажа, че аз съм Мара тротинетката и ако някой иска да ме бара, трябва да се научи да ме гони с тротинетка!
  • 35 Българин

    9 5 Отговор

    До коментар #31 от "Хахахаха":

    Ей шушляк, колко ти плащат от НПОто за дивотиите, които пишеш?

    Коментиран от #44

  • 36 Атина Палада

    9 2 Отговор

    До коментар #14 от "Хахахаха":

    Бойкотира ги ДВ а не германците.
    ДВ е на урсулините...:) и видите ли актуално допитване ха ха ха вЕрвам ,ама много вЕрвам на ДойчеТО веле:))) АзГ вече е втора политическа сила в Германия?
  • 37 Перо

    8 2 Отговор
    Тъпа джендърия! Ще дойде Алтернатива за Германия на власт и отново ще има сбръч на третополовите! Германия има опит!
  • 38 Бойкот на Тесла

    5 6 Отговор
    Китайските са сто пъти по качествени и 4 пъти по евтини
  • 39 Атина Палада

    3 2 Отговор

    До коментар #31 от "Хахахаха":

    Информирай се ти от ДВ...Много ще си (х) умен ,да знаеш..
  • 40 Гонзовица

    4 2 Отговор
    Само бедниаците карат тесли ние с криси само в S класи се возиме
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Факт

    11 3 Отговор
    Тесла е пълен боклук. Mercedes-Benz S 350 са по 80 бона пълен лукс, а тоя тесла таралясник е със седалки от плат за гащи

    Коментиран от #45, #53, #54, #55

  • 43 Хахах

    1 2 Отговор

    До коментар #27 от "Хахахаха":

    20-30 000 евро, соросня
  • 44 ....

    3 3 Отговор

    До коментар #35 от "Българин":

    Е украинче кога ше спреш да се правиш на българин! набиха ви кофата
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Мара тротинетката

    1 1 Отговор
    се извинява за правописни грешки в предното изказване, понеже тогава като пишех не карах тротинетка, а сега я карам и мога правилно да пиша: Аз си карам електрическа тротинетка навсякъде - и по тротоарите, и по улиците, и по пътеките, и по градинките... и нямам никакви проблеми... С леки коли може да се кара само по улиците и то само ако спазваш знаците, законите. Полицията те глобява, стикери, микери, ходиш по бензиностанции, заредителни станции.... Като ги караш тия коли, някой те бара и бързо ти изпразва резервоара или акумулатора. Мен тия коли хич не ме интересуват!. Аз си зареждам тротинетката в дома и хич не ми пука за реда! Забравих да Ви кажа, че аз съм Мара тротинетката и ако някой иска да ме бара със запалена ел. цигара, трябва да се научи да ме гони с тротинетка по тротоара, като отивам да купувам на базара и аз ел. цигара!
  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Тъпите шваби

    1 7 Отговор
    Да си карат Трабантите и Вартбурзите....И те са им много.....
  • 49 Путин Боклук

    1 1 Отговор
    Ето реално ЗАЩО е така.
    Скорост на дефект на електронните автомобили сред 2 до 3 годишни превозни средства според ADAC:
    Tesla Model 3 - 14.2%
    Renault Zoe - 8.9
    Opel eCorsa - 8.3
    VW ID.4/ID.5 - 5.9
    VW ID.3 - 5
    VW e-Golf - 3.4
    И от какъв зор да си купуват нещо което се скапва 4-5х по-често?
  • 50 Тот Атланта

    1 3 Отговор
    До края на 2025 година ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ КЛОЗЕТИ НЯМА ДА СЪЩЕСТВУВАТ.
    .... ПОМНЕТЕ, КАКВО ВИ КАЗВАМ!
  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Ти наистина

    1 0 Отговор

    До коментар #32 от "Луд":

    си Луд.
  • 53 Мерцедес

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "Факт":

    карай си мерца и да си го обслужваш $$$ със здраве, дано има повече капацитети като теб че да не фалираме.
  • 54 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #42 от "Факт":

    От новия модел на Тесла 75 хил продадени за 5 дни в китай, иначе тук бай Ганьо много разбира с 2 лева в джоба :)))
  • 55 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "Факт":

    Чакай да позная, ти си от някой автосалон и търсиш как да продадеш закупените със щета автомобили?
Новини по държави: