Споразумението, предложено от България за изграждане на тунела на границата между Северна Македония и България от жп линията, част от Коридор 8, „трябва ясно да разпише задълженията на страните”, заяви премиерът на Република Северна Македония Християн Мицкоски, цитиран от БТА.
Проектът за споразумение беше разгледан на заседание на правителството в Скопие преди седмица, като беше определена и работна група от министрите на външните работи, на транспорта, на финансите и директора на Железопътна инфраструктура на Северна Македония. Мицкоски очаква и от българска страна да бъде сформирана „същата група на високо ниво, която да започне работа по този въпрос”.
Според премиера на Северна Македония в споразумението трябва да бъдат разписани ангажиментите.
„А те са, че македонската страна поема задължението да построи участъка от Крива паланка до входа на тунела („Деве баир” на границата с България). Тунелът трябва да има вход и изход и ще бъде съвместен проект. След това (България) да направи отсечката от Гюешево до връзката с националната железница, това са два-три километра и след това България да поиска средства от ЕС или не знам как, заем или каквото и да е, с което да модернизира отсечката от там (Гюешево) до София, за да има функционална цялост. За да обобщим – необходим е ясен ангажимент, ясна отдаденост от българска страна за това, което са подписали във Вашингтон - приоритет за Коридор 8”, заяви пред журналисти днес Мицкоски, след среща в Клуба на депутата в Скопие.
През юли миналата година на Срещата на върха на НАТО във Вашингтон беше подписано писмо за намерение за изграждане на хармонизирани коридори за военна мобилност между Италия, Албания, Северна Македония и България в рамките на Паневропейски транспортен коридор № 8, както и между Гърция, България и Румъния, чиято цел е да способстват за повишаване на потенциала на НАТО за възпиране и отбрана, сътрудничеството между страните в областта на военната мобилност, укрепване на транспортната свързаност между тях като основен фактор за стимулиране на икономическото развитие на региона, както и за задълбочаване на сътрудничеството между НАТО и ЕС.
Мицкоски каза, че „трябва да се проведат разговори с правителството на Албания, за да се види как планират да изградят участъка от Дуръс до границата със (Северна) Македония, защото проектът Коридор 8 трябва да свърже Черно море с Адриатическо море".
„Ако някой си мисли, че Коридор 8 е за да се изхарчат половин милиард евро, за да свърже Крива Паланка и Куманово, не е така. Искам да видя проект, в който наистина ще харчим пари, вашите пари, на хората, но поне ще имаме някаква полза от него, тоест ще получите нещо”, заяви Мицкоски.
Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия през Албания и Северна Македония до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България), част от който (от Куманово до Беляковце) беше пуснат в експлоатация на 17 януари.
Споразумението, предложено от България се отнася до изграждане на тунела на границата между двете държави, а Северна Македония трябва да изгради втората и третата част от трасето - от Беляковце до Крива паланка и от Крива паланка до границата с България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Какъв го играе
04:32 07.02.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Бай Ганьо
06:11 07.02.2025
6 Тоболд
06:23 07.02.2025
7 Федя
06:24 07.02.2025
8 Всъщност
06:40 07.02.2025
9 Аааааа
06:48 07.02.2025