Президентът на САЩ Доналд Тръмп подписа изпълнителна заповед, насочена към съживяване на американската корабостроителна индустрия и намаляване на влиянието на Китай върху световния морски транспорт, предава News.bg.
Според агенция Ройтерс, инициативата предвижда значително увеличаване на финансирането в сектора през следващите години.
От години американски законодатели от двете основни партии изразяват тревога относно нарастващата доминация на Китай в морския сектор и отслабващата готовност на военноморските сили на САЩ.
Съгласно заповедта, търговският представител на САЩ е инструктиран да предложи въвеждането на високи пристанищни такси – в размер на милиони долари – за всеки кораб, който е част от флот, включващ съдове, построени в Китай или плаващи под китайски флаг. Предвижда се съюзниците на САЩ също да бъдат насърчени да предприемат сходни мерки.
Тези предложения срещнаха остри критики от страна на американски износители, търговски асоциации и оператори в морския транспорт. Те предупреждават, че подобни действия могат да доведат до прекъсвания на веригите за доставки, загуба на работни места в пристанищните градове и инфлационен натиск. Заповедта трябва да бъде финализирана до 17 април.
Търговският представител Джеймисън Гриър заяви, че до средата на месеца ще бъде взето окончателно решение относно предложените мерки, като подчерта, че не всички от тях ще бъдат приложени. „Имаше неразбиране – някои хора си мислеха, че всички тези мерки ще влязат в сила. В момента обмисляме кои от тях са най-подходящи“, поясни той.
Освен това, изпълнителната заповед възлага на USTR да разгледа възможността за въвеждане на мита върху корабни кранове и друго оборудване за обработка на товари, ако са произведени, сглобени или съдържат компоненти от китайски произход, или ако са създадени от компании, контролирани от китайски граждани.
Министерството на вътрешната сигурност също получава задача – да въведе такси за поддръжка на пристанищата и да попречи на превозвачите да заобикалят тези такси чрез използване на пристанища в Мексико и Канада и последващ сухопътен транспорт към САЩ.
„САЩ ще инвестират значителни средства в корабостроене, за да възстановим способностите си в сектора“, заяви Тръмп. „Някога строяхме по един кораб на ден. Днес почти не правим и един годишно, въпреки че имаме капацитета да го променим.“
По данни, САЩ в момента строят по-малко от 1% от търговските кораби в света, докато Китай изгражда около 50%.
Заповедта също така призовава за създаване на Доверителен фонд за морска сигурност, който да осигури устойчиво финансиране за инициативи, укрепващи морския капацитет на САЩ. Това включва използване на средства от мита, глоби, такси или данъчни приходи. Насърчават се също така частните инвестиции в строителството на търговски компоненти, модернизация на корабостроителници, ремонтни бази и сухи докове.
Американската корабостроителна индустрия, която достигна своя пик през 70-те години, изпитва сериозни затруднения поради високите производствени разходи и усложнената регулаторна среда, което позволи на страни като Китай да завоюват водещи позиции на пазара.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 По всичко личи
09:22 10.04.2025
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 бушприт
09:24 10.04.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Спас
09:45 10.04.2025
10 Китай са 1,5 млрд народ и
САЩ са 500 млн народ и нямат работническа класа и пак печатат пари
09:54 10.04.2025
11 чичо Дони
10:12 10.04.2025
12 Оракула от Делфи
рижия ще "рита бучките" още много дълго време , причината е че Китай продаде държавните ценни книжа, по държавния дълг на САЩ, което веднага ще увеличи лихвите по дълга на ипотеките в САЩ,
което е достатъчно на замаяните американци да го отсвирят!Китай е по- умен от" Американеца"!
Това е лоша поличба , защото ако всички купили книжа по този дълг, ги продадат, днес , положението ще стане
като " спукан капут"!
Затова беше" толкова належащо" да спре митата за 3 месеца, което е индикация ,че никога този няма да помискли да ги вдига така, както направи преди!
"Парен , каша духа"...!!!Кой ще плаща" каляската" на Тръмп,?... е въпрос на годината???
Коментиран от #13
10:33 10.04.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.