След много тежките 2011-2012 г. секторът на пивото в България се възстановява и за последните 5 години производството е близо 25 млн. хектолитра, отчитат от Съюза на пивоварите. С 4% са се увеличили продажбите на бира през 2015 г. Ръст безспорно ще има и през тази година, като се има предвид, че се провеждат две големи спортни събития – европейското първенство по футбол и Летните олимпийски игри. Няма обаче как са се отчете дали по време на провеждането им има завишена консумация на бирата, тъй като тогава е и активния сезон, през който по традиция се пие повече от нискоалкохолната течност.
Продадената през миналата година бира възлиза на 5 050 000 хектолитра, което е ръст от 2%, а произведената е 5 300 000 хектолитра.
Колко бира пие българинът?
Оказва се, че българите са в „златната среда” по отношение на консумация със 73.5 литра на човек на година. За сравнение, средното ниво на консумация в страните от Европейския Съюз е 72 литра. „Нареждаме се сред страни с традиционна бирена култура, като например Белгия и Холандия. Изпреварваме Великобритания. Но сме далеч от Чехия със 144 литра и Германия със 107 литра”, каза Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите.
Две нови тенденции се наблюдават в сектора. Първата е, че от тази година има намаляване на консумацията на бира в пластмасови бутилки. Защо е така, може да прочетете в интервюто с госпожа Радомирова, дадено специално за читателите на Факти.бг. Стъклото е класиката на бирената култура. 23.5% от клиентите купуват в такъв тип бутилки. На второ място са кеновете с 11%, а на трето е наличното пиво – 5.5%.
Другата тенденция е, че се увеличава делът на българите, които консумират бира в заведения. Той вече е 22%.
Къде се консумира най-много бира?
За първите 6 месеца за тази година най-много бира се е консумирало в Русе – 13 пъти месечно. Следват Монтана – 11 пъти, Плевен и Бургас – 10 пъти на месец.
Мъжете пият бира 12 пъти месечно, а жените – 5, като в това отношение в Русе са доста активни дамите.
На каква стойност възлизат инвестициите?
През последните 5 години капиталовите инвестиции са над 315 млн. лв. като за 2015-а са 50 млн. лв., а за първите месеци на тази година 21 млн. лв. Основно инвестицията е в развитие на производствените мощности – купуване на нови апарати и съоръжения, необходими за самото производство, логистични бази, бутилиращи отделения. „Всички пивоварни компании инвестират в различни съоръжения и дейности, свързани с опазването на околната среда. За 2015-а и началото на 2016-а са завършени специални инсталации на три мултинационалните компании, които са за почистване на отпадните води с най-модерните технологии”, уточни изпълнителният директор на Съюза на пивоварите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА