8 Ноември, 2019 11:06 14 930 20

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

  • летище-
  • софия-
  • концесия-
  • мюнхен

Авиационните услуги далеч не са единственият канал, който формира приходите и печалбата на един аеропорт

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ) - 1
.

Несъмнено развитието на авиационния пазар през последното десетилетие претърпя историческа революция. Голяма част от наземния трафик се прехвърли във въздушния. Появиха се нискотарифните авиокомпании, разраснаха се ключови летища на всички континенти. Появиха се нови хъбове. Плановете са този процес да продължи. Може ли обаче търговско предприятие каквото в действителност е едно летище да печели само от авиационни услуги? Отговорът е не. Тогава възниква логичният въпрос как могат да се набавят допълнителни приходи. В момента на едно от най-големите европейски летища 55% от приходите са от авиационна дейност, а останалите 45% от неавиационна. Става дума за летище Мюнхен, чийто оператор – Munich Airport International, се подготвя да поеме концесията на столичния аеропорт. До три седмици се очаква да приключи процедурата по обжалване на избора на концесионер.

Операторът на летището на баварската столица залага на голям микс от услуги, видя репортер на ФАКТИ. Най-важното обаче е, че районът, където е позициониран

аеропортът се разглежда като част от града

В него спокойно може да прекарате половин почивен ден, независимо че няма да летите. На разположение на малчуганите е кът, в който може да ги оставите да лудуват с часове. През това време отивате в супермаркета, за да напазарувате за идната седмица. Важно е да се отбележи, че става дума за супермаркет, в който цените са стоките са като тези в града. След това взимате детето си и се отправяте към един от многобройните ресторанти. Порциите са големи, а цените идентични с тези в българските заведения от среден клас. Това, с което привлича клиенти в един от ресторантите, са няколко марки бира собствено производство. Тя се прави на място. На година се продават по 1 милион халби от половин литър. 85% от продукцията се реализира в ресторанта, 10% отива на Терминал 2, а 5% - извън летището.

Забавленията и събитията на летището обаче не приключва дотук. На площада между Терминал 1 и Терминал 2 пространството рядко остава празно. Там се провеждат редица мероприятия, които са планирани за месеци, а дори за година напред. През лятото има басейн, в който се практикуват различни водни спортове. Първите дни на ноември там се изгражда Коледния базар, който продължава почти до средата на януари. Изгражда се мини футболно игрище. За мачовете се продават билети. Целта на продажбата не е толкова да се печелят пари, колкото фактът, че пространството е ограничено, а интересът голям и по някакъв начин трябва да се ограничи броят на зрителите. Има и още много, много други забавления, които привличат предимно местното население, а не само пътниците.

История

Летище Мюнхен беше открито през месец май 1992 г. с един терминал. Днес разполага с още един, чиято площ е двойно по-голяма от тази на първия, както и със сателитен терминал. Построиха се карго центрове, както и халета за ремонт на самолети. Развива се и обучителния център. Днес това е второ най-натоварено летище в Германия, след франкфуртското и седмото в Европа, обслужвайки близо 40 милиона пътници на година. 27 години след появата си това вече не е летище, а квартал на баварската столица, макар да е разположен на 29 км от центъра на Мюнхен.

Плановете за София

„Няма да съкращаваме персонал. Естествено ще направим ревизия на финансите, мениджмънта и управлението“, каза пред ФАКТИ Лоренцо Ди Лорето заместник-директорът по „Продажби и маркетинг“ на Munich Airport International. Естествено първата задача е увеличаване на трафика, а оттам и приходите на летището. Също така ще се работи в насока засилване на позициите на българския национален превозвач. „Това е много важно, тъй като един силен национален превозвач, е гръбнакът на летището“, обясни Ди Лорето.

Мит е, че нискотарифните авиокомпании са за бедни хора. „Аз пътувам с такива авиолинии. Този тип превозвачи генерират добър трафик, а съответно и добри приходи. Това може да стане на първо време с увеличаване честотата на полетите от София до традиционни дестинации в Германия, Австрия, Франция“, обяснява Ди Лорето.

Как ще се промени обликът на летището? На първо място ще бъдат реновирани и двата терминала и едва след това ще се строи трети. На този етап няма планове за изграждане на нова полоса. Това зависи от натовареността. „На всеки 5 години се прави оценка на броя пътници и ако се прецени, че е необходимо, то ще бъде предложено за изпълнение“, допълни Ди Лорето.

Консорциума SOF Connect определено смята, че столичният аеропорт може да бъде превърнат в един печеливш обект, от който полза ще имат не само пътниците, но и жителите на София. Необходимо е обаче време, значителни средства и най-вече модел на управление, който да генерира значителни приходи, за да може плановете да бъдат реализирани и най-после София да разполага с европейско летище.

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)

От какво печелят днес летищата (СНИМКИ)


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 7 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ПЛАТЕНА РЕКЛАМА

    21 11 Отговор
    Подкрепете концесията и мълчете! Ясно!? Договорились
  • 2 мой

    32 2 Отговор
    Какъв е този консорциум СОФ Конект? Кой е в него? ТИМаджиите които дължат милиони на летището имат ли участие?

    Коментиран от #19

  • 3 Гост

    20 1 Отговор
    Ако направят и 50% от това евала!!!

    Коментиран от #9

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Точно така

    6 1 Отговор

    До коментар #4 от "Сичко превърнахте в консуматорщина":

    Еми по-голям консуматор от човека няма
  • 6 Рошко

    6 3 Отговор
    Летище Мюнхен е отворено 2002 а не 1992

    Коментиран от #16

  • 7 Случаен

    16 3 Отговор

    До коментар #4 от "Сичко превърнахте в консуматорщина":

    Ако полета ти закъснее с 3-4 часа, ще ти се приискат малко удобства. А и не е лошо да ти е добре на летището.
  • 8 3597

    16 1 Отговор
    Така както е описано въпросното "предприятие", то всъщност прдставлява търговски център (демек "мол"), който освен паркинг за коли има такъв и за самолети.
  • 9 JEEP

    9 0 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    Te 1/4 да направят пак е добре. Миналата година на Т2 изхода за вътрешните полети (D) беше по-зле от кенеф. Такава мръсотия беше, че не е за приказване.
  • 10 Буко Баламата

    12 1 Отговор
    Абе на Т1 няма една тоалетна като хората какво развлечение какви 5лв.
  • 11 Крум

    18 2 Отговор
    T. нар. "тоалетни" на летище София са нещо ужасно ! Чистотата е под всякаква критика ! И това е от годинииии. "Лелките" вземат по 1500 лева заплати да се разхождат с парцали, които изибщо не ползват. Помните ли как преди няколко години се оплакаха на голямата тиква, че щели да ги уволнят - хляб и сол му носеха, с букети го затрупаха... Бих и изринал всичките, за 5 пари работа не върша тия чистачки !
    ЕЕй, ако само тоалетните се оправят (и поддържат), предостатъчно ще е !!!
  • 12 БАЩА ВИ

    14 2 Отговор
    Мен на стария терминал ми взеха 5 кинта за едно кафенце, все едно съм в Шератон, пък като отидох да се изпишкам щях да повърна в кенефа от смрад!
  • 13 Нещастници

    4 4 Отговор
    Смеши. Сетил се Ганьо, че имал летище.
    Я се завътрете до 'Стамбул да видите новото летище там.

    Коментиран от #18

  • 14 гост

    5 1 Отговор
    Вижте клипове в тубата от летището в Сингапур и го сравнете с което искате летище в Европа. Не знам как успяват хората, но е добре да се поучим и направим нещо красиво.
  • 15 Hmmm

    10 0 Отговор
    само не разбирам защо не си ги правим сами тея неща, а даваме баницата на друг
  • 16 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "Рошко":

    Не. Терминал 1 отваря през 1992 г.
  • 17 Пипи дългото чорапче

    2 0 Отговор
    Да се вредиш за чистач там ти трябва ГербВсички 100% са гласували за тях.Имат и по380лева купони и карти за фитнес и прочие благини.Ако остане багажго прибират те.Съсед мъкне какео ли не от там
  • 18 Дам Нещастанци

    2 1 Отговор

    До коментар #13 от "Нещастници":

    Особено тия в Турция дето са сроили новото летище в стабул и са го управляват...Кенефите стах те е влезнеш нови ама пълна мизерия, wi fi само за два часа и няма опция да купиш още, а това, че боклуците double букват билети и пре*бават половина пътници да чакат по мимум 6 часа отгоре е отделен въпрос ходи клеймвай компесаций от тия измекяри. Не помислили и за птиците въпреки многото предупреждения и сега всеки полет зависи от това дали некви птици са ще летят или нема ама това като допълнителен бонус да висиш там като сопол + минус един ден - абе кой дето лети със самолет бърза бе...та плюни ти на Софийското летище, ама вземи отиди до стабул първо и след това обяснявай, ама така да ти е редовен полет два три пъти на месец поне да видиш кеф...прощавай кенеф.
  • 19 Петър

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "мой":

    Нямат участие и до колкото е известно дължимото се погасява на вноски. Това стана ясно и от отчетите на летище София.
  • 20 Порно

    0 0 Отговор
    Ако запазят цените в заведенията и на паркинга , да не разчитат на мен