През вече далечната 2002-ра Porsche направи немислимото за феновете на марката тогава и представи първият в историята си кросоувър в лицето на Cayenne. Модел, който изигра изключително важна роля в модерната история на компанията и ни позволи да видим много други любими модели на марката. Малко над 10 години по-късно, през 2013-та година, Porsche добави още един кросоувър към своята гама в лицето на Macan, а развръзката бе подобна. Новият модел бързо се превърна в любим за клиентите на марката от Щутгарт, оглавявайки класациите по продажби в различни части на света, надминавайки дори по-големия си брат – Cayenne и вечни класики като 911.
Сега, едно десетилетие по-късно, немците отново излизат на пазара с нещо ново, макар и вече с утвърдено име. Porsche Macan Electric е най-новото попълнение в гамата на германския производител и както подсказва името му, двигателят с вътрешно горене на познатия Macan, вече е заменен с електромотори. Ние имахме възможността да шофираме кросоувъра в две от версиите му, а едната от тях бе в най-мощната итерация със заветния за всеки фен на марката надпис – Turbo.
Екстериор
Започвайки традиционно с екстериора и дизайна отвън, лесно можете да припознаете последните тенденции на марката във фаровете с по четири светлинни елемента, щрих, който откриваме във всички модели на Porsche през последните години. Цялостната форма на Macan Electric е съобразена със задвижването му и залога върху аеродинамиката е ясно видим, поглеждайки колата от всичките ѝ страни. Липсата на традиционна предна решетка не е изненада за никого, макар в долната част на предната броня да откриваме голям отвор, където е разположен и един от множеството сензори в колата.

Компанията не e пропуснала и последните дизайнерски тенденции, като е заложила на разделени на две части светлини с основни светлини скрити от двете страни на бронята. Профилът на колата е още по-разпознаваем и може да бъде сравнен с този на предшественика му, като изненадващо за нов модел, е заложено на традиционни дръжки на вратите и традиционни странични огледала. Изборът на джанти варира в диапазона от 20 до 22 цола.
По продължението на цялата задна част се простира голяма LED лента в която освен светлините, дизайнерите са интегрирали и надпис Porsche, точно под който е разположено и моделното означение – Macan, Macan 4, Macan 4S или върховия Turbo.

Интериор
Въпреки, че се отдалечава от корените си, Porsche все пак запазва някои култови елементи в интериора си. Традиционният контактен ключ, макар и вече заменен от семпъл бутон, все още се намира в лявата част на таблото. В средата на таблото гордо е разположен малък часовник част от Sport Chrono пакетът, нещо което според нас е задължително във всеки един автомобил на марката. Воланът също трябва да е добре познат на всеки уважаващ се фен на Porsche, а в дясната му част е разположен и малък селектор за смяната на режимите на шофиране.

Все пак традицията, тук среща и модерните технологии и това е ясно забележимо по броят на дисплеите, които могат да достигнат три броя ту. Един пред водача, един в централната част на таблото и един точно пред пасажера, ако решите, че искате да доплатите за тази екстра, разбира се. Всеки един от тях е с изключително високо качество, точно както и на останалите елементи в интериора. Седалките са удобни с множество възможности за настройка във всички посоки, включително и на страничните опори. Новост тук е хед-ъп дисплеят с добавена реалност, който на практика прожектира голяма част от информацията при шофиране точно пред погледа ви.

Пространството в предната и задната част е напълно достатъчно, дори и за хора с по-висок ръст и макар да можете да поберете пет човека с някои уговорки, то бихме препоръчали да се задоволите с четири. Тук можем да споменем и мястото за багаж, което освен 480-те литра, които се предлагат в багажника е допълнено от 84 литра в предната част.

Задвижване и технически характеристики
Със сигурност достигаме и до най-интересната част, а именно задвижването. Както споменахме по-рано, имахме възможност да тестваме две от модификациите, а именно версиите Macan 4 и най-наточената Macan Turbo. Започвайки с по-базовия модел, а именно този с означението Macan 4, както подсказва цифрата „четири“, предлага задвижване на четирите колела, благодарение на два електромотора със системна мощност от 408 конски сили във функцията с овърбууст. Въртящият момент е 650 нютон метра, които са налични мигновено при натискане на педала на газта. Пробегът тук достига 613 километра в комбиниран цикъл, а този в градски условия може да достигне до 786 километра според данните на Porsche, а капацитетът на батерията при всички версии е 100кВтч.
По голямата част от теста на тази модификация имахме възможността да караме колата на магистрала, където пробегът със сигурност не може да достигне до заложените от Porsche данни, но за това вина могат да имат и бързите доускорения, които доставят много повече удоволствие от постигането на максимален пробег. В тези случаи можем да споменем и максималната мощност на зареждане, която достига 270кВт при подходяща за това станция.
И понеже стана въпрос за удоволствие, а със сигурност Porsche е марка, която със сигурност всеки свързва повече с това, вярваме, че именно с версията Turbo е тази, която може да достави нужните емоции.
Както вече споменахме, батерията е със същия капацитет от 100кВтч, а от Porsche ни уверяват, че можем да достигнем до 767 километра в градски условия и до 592 километра в смесен цикъл. Вероятно бихме успели да постигнем тези данни, но едва след като покараме колата достатъчно време, за да свикнем с ускорението от 0 до 100км/ч, което отнема 3.3 секунди в комбинация с функцията за Launch Control. Доускорението от 80 до 120км/ч, което е типично за изпреварване в извънградски условия отнема точно 2 секунди.

И докато сухите характеристики ви подготвят за ускорението в права линия, то новия Macan Electric изненадва много приятно и в завоите. Въпреки дължината си от близо 4.8 метра и теглото си от 2.4 тона, инженерите на Porsche са се погрижи изключително добре за настройката на въздушното окачване, което държи колата изключително стабилно в завой и не позволява познатия за този сегмент крен в завоите. Освен инженерите, които са се грижили за окачването, трябва да отдадем и нужното и на тези, които са се погрижили за системите за стабилност и по-конкретно тези разработили Porsche Traction Management и Porsche Torque Vectoring Plus. В спортен режим, колата позволява волности в завоите, като единствено ви напътства в правилната посока, когато прецени, че забавлението може да излезе извън границите.
В заключение можем да кажем, че новото Porsche Macan Electric има всички данни да продължи успешната история на марката и нейните кросоувъри, макар и с някои уговорки в електрическата ера. Всичко това, разбира се, има и съответната цена, при Macan Electric тя е 166 хиляди лева за базов модел.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Посетител
17:31 18.04.2025
2 Техно
20:36 18.04.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Mими Кучева🐕🦺
09:45 19.04.2025
5 Пич
09:46 19.04.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Всички къде имат пари за това порше
10:32 19.04.2025
9 селтак
10:33 19.04.2025
10 незнайко
Коментиран от #11
10:35 19.04.2025
11 пет метра висока кола
До коментар #10 от "незнайко":
с всички глезотии колко да тежи ?10:41 19.04.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 дедо..
11:11 19.04.2025
14 Голем праз
11:27 19.04.2025
15 Еквивалент на 10 рено коли
12:17 19.04.2025