Интервю на вестник "Банкеръ" с Гриша Ганчев, бизнесмен и собственик на верига бензиностанции "Петрол"
Господин Ганчев, една от най-обсъжданите теми през тази седмица е анонсираната от правителството идея да създаде Държавна петролна компания. Основният аргумент за това решение, посочен от министъра на финансите Владислав Горанов и министъра на икономиката Емил Караниколов беше концентрираната собственост при данъчните складове и високите цени на горивата. Заговори се дори за изграждането на нови данъчни складове, до които да имат достъп всички малки вносители и собственици на бензиностанции. Как оценявате това решение?
- Приветствам ентусиазма на правителството и тази негова уникална идея. Живеем в свободна страна, в която всеки има право да се впуска в избран от него бизнес и да се опита да го реализира по най-добрия според него начин. А ако и сметката излезе, всичко ще бъде наред...
Що се отнася до намерението за изграждане на нови бази, които да станат данъчни складове, по информацията, която аз имам, в момента в страната има 20 с капацитет 1.2 хил. тона, които не работят и стоят празни. А други 10 вече са нарязани на скрап. Това поне на мен ми говори, че необходимост от нови липсва.
Ако все пак анализаторите в този проект преценят, че трябва да построят нови складове, колко би струвало изграждането на 2-3 такива, например?
Като се има в предвид, че цената за 1000 тона е един милион евро, и ако се прецени, че има необходимост от нови складове за 50 хил.тона например, това означава 50 млн. евро. На кого му трябва такъв харч обаче за мен не е ясно.
Амбицията на управляващите е освен базите е да бъде разширена и мрежата от бензиностанции. Анонсът беше и за 100 нови обекта, които да покрият цялата страна. Има ли такава необходимост? И колко пари ще отидат за това?
- Щом така са преценили... В момента в страната има 3300 бензиностанции, всички те вързани към Националната агенция по приходите. Част от тях, особено в малките населени места, и днес трудно оцеляват финансово. Да предположим, че новата държавна петролна компания изгради тези 100 нови бензиностанции. За да могат те наистина да приличат на бензиностанции, а не да са просто колонки с маркуч, трябва да бъдат похарчени поне 100 млн. евро.
От думите Ви става ясно, че иде реч за доста мащабна инвестиция. В какъв период би могла да бъде възвърната?
- Такава инвестиция в най-добрия случай може да се върне в рамките на 25-30 години. Но тъй като държавата има мощ и може да си го позволи, сигурно не би било лошо да помисли и за нова рафинерия, която може да не е с капацитета на "Лукойл" - 12 млн. тона, а наполовина - 6-7 млн. тона. Това също би било интересна инвестиция.
Шегувате се, нали?
- Не, защо? Като имаме предвид добрите контакти на нашите висши държавни ръководители с арабския свят, особена със Саудитска Арабия, могат да бъдат договорени дори концесии за добив на нефт. Пък не се знае дали и в Черно море няма да открият петролни залежи. Нали вече десет години ги търсят? Ако помечтаем още малко, може пък да видим превръщането ни в петролния тигър на Балканите. Знае ли човек?
Разговорът ни потегли в доста забавна посока, но все пак нека да се върнем към темата на деня и да ми отговорите колко се печели от петролния бизнес и заслужава ли си държавата да се ангажира с инвестиции в тази посока?
- Както вече казах, тя има финансовата мощ и правото да взема такива решения. Но, за да бъда конкретен по въпроса с печалбите в петролния бизнес, ще направя една елементарна сметка. А вие си правете изводите сами. В момента продажбите на петролни продукти у нас годишно достигат общо 3 млрд. литра. Два млрд. от тях са от дизелово гориво, 500 млн. - бензин, и 500 млн. газ – пропан бутан и метан. През 3300-те бензиностанции за година минават 2.5 млрд. литра. Тази цифра, разделена на 12 месеца, показва, че месечно в една бензиностанция се реализират средно по около 63 000 литра.
И сега идва ред на сметките: 63 000 по 1.60 лв. средна цена е равно на 100 800 лева. От тук насетне започва изваждането – 63 000 лева са акциза и ДДС. Остават 37 800 лева. Във всеки обект трябва да работят поне четирима човека, т.е. за работна заплата се отделят минимум 3600 лева. Останаха 34 200 лева. От нея изваждаме цената на самото гориво, която е 31 500 лв., т. е. остават 2700 лева. Но това не е всичко - всяка бензиностанция плаща по 380 лв. за интернет и инкасо, плюс още 760 лв. за ток вода, данък сгради и такса на Агенция пътна инфраструктура, защото обектите са до техните пътища. И какво остана накрая? Едни нищо и никакви 1560 лева. И то, ако няма финансови разходи, като кредити за инвестиции и т.н. Как ви звучат тези числа?
Какво казвате, че всъщност от бензиностанция не се печели?
- При всички тези разходи, сами разбирате, че пряко сили една бензиностанция може да направи печалба от 20 000 лв. годишно. И то, ако не се смята първоначалната инвестиция.
В такъв случай, дали пък харчовете на държавата за новата ѝ структура, няма да се окажат с доста негативен резултат?
- Не е моя работа да правя сметките на държавата. Затова има много и умни хора, които са впрегнали сили да правят разчети и анализи. Аз само казвам как стоят нещата в този бизнес, когато аз го управлявам. А както знаете, аз съм най-старият в този занаят. Инак експериментите не са лошо нещо, стига да има кой да плаща сметката.
Един от лайтмотивите на министрите, които представиха това решение на кабинета беше, че цените на горивата ще намалеят с навлизането на държавното дружество на пазара. Колко приемлив според Вас ще бъде този натиск върху конкуренцията от частния сектор в една държава с пазарна икономика?
- Аз не отричам, че някъде цените могат да бъдат малко по-ниски, но това е свързано с вида на търговските обекти, в които се предлагат горивата. Нали ви казвам, не е едно и също да инвестираш в бензиностанция или в барака с две бензинови колонки. В крайна сметка потребителят сам избира къде да спре. Място под слънцето има за всички. Важното е накрая да излезе и сметката.
И накрая, за това, което се говори, че горивата във веригите били скъпи, искам да кажа, че за някои и ракията е скъпа. И предлагам държавата да помисли да създаде и алкохолен холдинг...
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тъй де
Коментиран от #8, #40
10:19 24.05.2020
2 Дидо
10:26 24.05.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Обективно
Коментиран от #20, #32
10:43 24.05.2020
7 Справедлив
Коментиран от #19
10:56 24.05.2020
8 Рико
До коментар #1 от "Тъй де":
А ти си пък много умен говедо.11:04 24.05.2020
9 Аве Адолф Хайлллл
Коментиран от #10, #11
11:06 24.05.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Рико
До коментар #9 от "Аве Адолф Хайлллл":
На марешки му е толкова хубаво горивото че два двигателя смених.Коментиран от #14
11:09 24.05.2020
12 Горанов е шефа
11:09 24.05.2020
13 джоджен
Коментиран от #22
11:11 24.05.2020
14 Аве Адолф Хайлллл
До коментар #11 от "Рико":
От глупостите , които пишеш излиза , че всички ,които зареждат при Марешки сменят минимум по два двигателя след това ............ Хайде първо прочети какво си написал , а след това публикувай глупотевици .Коментиран от #23
11:14 24.05.2020
15 JEFF
11:17 24.05.2020
16 Behemoth
11:22 24.05.2020
17 Жоро
11:23 24.05.2020
18 4567890
Коментиран от #21
11:51 24.05.2020
19 Ива
До коментар #7 от "Справедлив":
Проследяваме бизнеса и гледаме първите му стъпки , като съдружници с Крушата , застрелян вероятно от професионален снайперист заради проблеми с незаконен бизнес с цигари , по-късно и с не плащано ДДС свързано със захарния бизнес ? Още нужни ли е ?13:13 24.05.2020
20 Хелиос
До коментар #6 от "Обективно":
В Гърция Много трудно можеш са намериш бензиностанция на самата магистрала 2+2 километра отбивка до населеното място, да почерпят опит от Гърция Румъния Австрия ГЕРМАНИЯ,защо да дават 500 мил.за всичко това Шиши да им продава горивото скъпо а ре са го продават евтино, загубите са усвояват от държавата, Петрол не е много печеливша аз лично не зареждам там,Метана в София беше 1,28 в Бургас1,40,в Пловдив 1,60,сега е паднал сигорно,но не много,не е лошо Шиши да има верига от складове и бензиностанции,така контрола върху тези,които се изживяват на десните бъде много силен,а те са всички в парламента без Бсп ,които не крият левичарстяоти си!Коментиран от #33
14:07 24.05.2020
21 А Ти....О!
До коментар #18 от "4567890":
Кои ти ги говори тези глупости, по време на национал социализма в Германия всички работят по поръчка на Райха за военното производство,няма конкуренция цялата промишленост се контролира от нацистите,Нацистите увеличават няколко кратно производството си на метали след превземането на Норвегия,там са едни от най големите находища на желязна руда, така че не говори каквото ти падне.14:20 24.05.2020
22 Случайно му хрумна
До коментар #13 от "джоджен":
Те закупят Петрол ще го източат и след това ще бъде продадена на Шиши а той на някой от големите вериги, голямата част от герберите или са много прости или са комунисти.14:27 24.05.2020
23 Гост
До коментар #14 от "Аве Адолф Хайлллл":
И ако следваме тази логика масово до сега трябваше да излезнат на бунт срещу него.14:35 24.05.2020
24 Разбрал съм едно
15:28 24.05.2020
25 Пешо
15:36 24.05.2020
26 asd
22:39 24.05.2020
27 Епидем
23:08 24.05.2020
28 Газ 66
00:20 25.05.2020
29 Misho
08:06 25.05.2020
30 Бамбука
08:44 25.05.2020
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Хохохо
До коментар #6 от "Обективно":
До снощи, въобще не бях убеден,че има нужда от нови складове и бензиностанции, но след като прочетох словоизлиянията на Микрето, сега съм на противоположното мнение.10:17 25.05.2020
33 Бабун
До коментар #20 от "Хелиос":
Какъв е тоя тюрлю гювеч бе?10:25 25.05.2020
34 Порно
12:10 25.05.2020
35 uuuuu
13:58 25.05.2020
36 Обикновена Пунта Мара
18:47 25.05.2020
37 Анализаторр
19:06 25.05.2020
38 Иван
19:23 25.05.2020
39 Поли от Симитли
21:22 25.05.2020
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Ацо
08:38 26.05.2020
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 ДОКО
10:08 26.05.2020
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 чудо
00:20 22.06.2020