Анаклия, която се намира на грузинските плажове на Черно море, е нещо повече от малък курорт. Пранира се да стане мегапристанище, построено и управлявано от китайски фирми, разказва Voice of America (VOA), цитирана от NOVA.
Миналия месец грузинското правителство награди китайско-сингапурски консорциум с 49% собственост на акции в проекта, за който се смята, че струва няколко милиарда долара. Решението бе обявено ден, след като властите придвижиха спорния закон за „чуждестранните агенти“, за който се смята, че тласка страната в духа на проруския авторитаризъм и който беше посрещнат от масивни протести и демонстрации. Експерти посочват че грузинското правителство обмисля вариант, в който губи западните инвестиции и компенсира това с пари от Русия и Китай.
Пристанището първоначално трябваше да се изгради от смесен американско-грузински консорциум, но правителството прекрати сделката през 2020 г., в резултат на което последваха взаимни обвинения между властта и консорциума.
Пристанището ще даде на Китай достъп до търговски пътища до Европа, които заобикалят Русия. Критиците смята, че проектът бип оставил Грузия в т. нар. „дългов капан“, без да има възможност да обслужва китайските заеми, използвани за изплащането на инфраструктурата.
Грузинското правителство притежава 51%, без да разполага със средства за пристанището. „Почти съм сигурна, че тези пари също ще дойдат в Китай. И можем да се озовем в ситуация, в която изпаднаха Шри Ланка, Филипините или Малайзия“, заяви Тинатин Кишадели от организацията „Civic IDEA”.
Китай вече има присъствие в Грузия, включително мегамол и хотелски комплекс. Освен това китайски компании строят и нови магистрали. През миналата година, Тбилиси сключи стратегическо споразумение за партньорство с Пекин, като част от инициативата на Китай „Един пояс, един път“. Въпреки това, директните китайски инвестиции са относително малък дял в Грузия – над 47 млрд. долара през 2023 г. Това е половината от американските и европейските инвестиции.
„Китайските компании са навсякъде. Но това всъщност не са инвестиции – това са бюджетни пари на Грузия, които се дават на изпълнителните, спечели обществената поръчка. Реалността е такава, че всяка обществена поръчка, която е над 100 млн. лева, обикновено се печели от китайски компании“, заяви още Кишадели.
Грузинското правителство смята, че Китай може да стане основен търговски партньор, но други страни призовават за внимание. „Китай и Русия мислят стратегически, когато правят нещо такова. Те искат да инвестират, след това да имат политическото влияние“, коментира Гига Бединейшвили от Свободния бизнес университет в Тбилиси, посочват от VOA.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гориил
Коментиран от #8
05:36 23.06.2024
2 Тити
07:53 23.06.2024
3 Дедо
08:03 23.06.2024
4 Тервел
08:05 23.06.2024
5 М. Иванов
Коментиран от #7
08:44 23.06.2024
6 Китайските фирми
08:56 23.06.2024
7 гост
До коментар #5 от "М. Иванов":
Е , милиарди , милиони , кой ти гледа , има други статии да се преписват !! При положение , че цялото БВП на Грузия е 25 милиарда , 4 (ЧЕТИРИ) ПЪТИ ПО-МАЛКО от България , нали се сещаш милиарди ли са или милиони !!10:09 23.06.2024
8 гост
До коментар #1 от "Гориил":
През Каспийско море отдавна има фериботи , а съвсем отскоро и скоростна железница Китай - Казахстан - Азербайджан !! Същата железница е с една единствена цел , ДА ЗАОБИКОЛИ Раша !! Кво да правиш , дори китайците не щат вземане даване изкукали диктатори в последен стадий !!Коментиран от #9
10:24 23.06.2024
9 Пешо
До коментар #8 от "гост":
Оправи си географията.Коментиран от #10, #11, #12
10:29 23.06.2024
10 гост
До коментар #9 от "Пешо":
Оправи си твоята от Кремъл !! А най-добре изобщо спри да слушаш ТАСС и Известия и всякаква друга ватнишка помия !!11:52 23.06.2024
11 гост
До коментар #9 от "Пешо":
Новият път между Китай и Европа минава през БългарияТранспортният коридор през Централна Азия расте като важност и обеми заради пандемията и войната в Украйна . Вечерта на 27 май (2022 г ) товарен влак с 54 контейнера, превозващи авточасти, текстил и други продукти от Китай, пристигна на пристанището в Баку, транспортиран през Каспийско море с два ферибота от казахстанския порт Курик. Разтоварването на контейнерите и поставянето им на жп линията отне малко под 2 часа, съобщиха властите в азербайджанското пристанище. От там влакът пое към грузинското черноморско пристанище Поти, където отново ще бъде натоварен на кораб и изпратен към румънското пристанище Констанца. След това контейнерите заминават за финалната си дестинация - Финландия.
Коментиран от #14
12:00 23.06.2024
12 гост
До коментар #9 от "Пешо":
FAZ: България е част от план за заобикалящ Русия коридор за стоки до КитайАлтернативният маршрут заобикаля Русия и преминава от Китай през Казахстан, през Каспийско море до Азербайджан и след това през Кавказ до Тбилиси, Грузия . Алтернативният маршрут заобикаля Русия и преминава от Китай през Казахстан, през Каспийско море до Азербайджан и след това през Кавказ до Тбилиси, Грузия. Алтернативите са две: или пресичане на Черно море до Констанца, Румъния, или железопътно пресичане от Грузия до Турция и оттам през тунела под Босфора до Европейска Турция и България. Две алтернативи на Транссибирският коридор (Trans-Siberian-1).
12:10 23.06.2024
13 Китаец
13:03 25.06.2024
14 К ре тен!
До коментар #11 от "гост":
Нищо няма да минава през България!Преди повече от 10години китайците ни предложиха инвестиции,които щяха да ни превърнат в най развитата страна на балканите!Отказахме! Под давление на кой?!на"партньорите"кра вари,на които им трябва само територията и пр@ста ци като теб!11:56 14.07.2024