Казусът с по-добрите пътища и по-скъпите винетки е като този с яйцето и кокошката – или събираме по-високи такси и поддържаме пътната мрежа, или не. Това заяви в ефира на „Здравей, България” министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Тя увери, че се работи по въпроса за въвеждането на смесена система за таксуване на шофьорите. В нея водачите на превозни средства с тегло до 3,5 тона ще плащат винетки, а на тежкотоварните – тол такси.
„За да се въведат тол таксите обаче всички пътища трябва да бъдат опасани с бариери и камери. Но така ще бъде по-справедливо – всеки ще плаща за изминати километри и според тонажа на превозното средство, което управлява”, обясни министър Павлова. И допълни, че ако и леките автомобили се таксуват според изминатото разстояние, пътуването с кола ще стане далеч по-скъпо, отколкото е в момента.
От 20 хил. км републиканска пътна мрежа 12 хил. км са третокласни пътища. Те са в лошо състояние, защото секторът е недофинансиран. Необходими са ни 600 млн. лв. годишно, за да поддържаме пътищата в добро състояние, а нашите приходи са около 200 млн. лв. годишно. Трябва да започнем да ремонтираме тези пътища, по които има най-много движение. Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството в интервю за Нова телевизия по отношения на пътния сектор.
Тя обясни, че построените през последните години близо 300 км нови магистрални участъци са изградени със средства от европейските фондове, които финансират само строителство, но не и ремонти. Ремонтите и поддръжката трябва да финансираме сами, каза министърът и обясни, че това налага увеличението на приходите. Тя пресметна, че след повишението на цената на годишната винетка за леки автомобили средният разход на месец ще бъде 8 лв. за тези, които си закупят годишен стикер.
Павлова припомни, че нееднократно е съобщавано, че се прави анализ за реалната цена на таксите и по какъв начин да се въведе тол система у нас, защото при нея се плаща не за време, а за изминато разстояние и обърна внимание, че пътният данък се плаща в общините и не се използва за ремонт на пътища. За леките автомобили до 3,5 тона ще се въведе електронна винетка, защото е по-евтина за тях, каза министърът. По отношение на протестите срещу увеличаването на цените на винетките тя каза, че има хора, които искрено протестират, но има и дежурни, които са на всеки протест.
Регионалният министър разясни, че за да започне да работи тол системата у нас, е необходимо да се разработи софтуер, който да се свърже със сателита, който ще се използва да следи движението на превозните средства, да се сложат рамки и камери, да се оборудват устройствата и да се свържат със системите на МВР и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Павлова съобщи, че няма да се слагат бариери, защото затрудняват движението и не го правят безконфликтно. Системата ще е сателитно базирана, на принципа на GPS и ще позволи плащане чрез sms, онлайн и на бензиностанция и на митнически пунктове. Ако успешно проведем процедурата за избор на изпълнител през следващата година, от 2017 г. тол системата може да се въведе пилотно информира тя.
По отношение на заложената индикативна стойност за изграждане на тунел „Железница“, част от лот 3.2 на автомагистрала „Струма“ министърът обясни, че тя е максимално висока, тъй като в нея са включени и всички непредвидени разходи, които могат да възникнат при реализацията на проекта. Тя обясни, че договорът с избрания изпълнител ще бъде сключен за инженеринг, което означава, че ще се доразработи проекта, ще се построи пътен участък с дължина 3 км, ще се прокопае тунел в скалата с дължина 2 км, който е с две отделни тръби, и ще се изградят няколко мостови съоръжения.
Вече са избрани изпълнители за другите участъци от магистралата – лот 3.1 Благоевград – Крупник и лот 3.3 Кресна – Сандански, каза Павлова. На 7 декември ще отворим ценовите оферти за два лота от 30 км от АМ „Хемус“ между Ябланица и разклона Плевен/Ловеч, съобщи тя и допълни, че договорът също ще е за проектиране и строителство. Изграждането ще може да започне от 2017 и да е завършен до 2020 г, ако преминат успешно процедурите по отчуждаване на терените, през които ще преминава трасето.
3300 са машините, които са нужни за почистване на републиканската пътна мрежа през зимата, информира министърът и допълни, че те вече са 2800. 250 са опорните пунктове, в които се разполагат два часа преди да започне снеговалеж, каза тя и заяви, че изненада за почистващите фирми е не зимата, шофьорите на тежкотоварни автомобили, които са с неподходящи гуми.
Министърът коментира получен сигнал с твърдения за некачествен ремонт на жилищна сграда по проект „Енергийно обновяване на българските домове“. Тя призова ако има оплаквания, те да се изпращат първо в министерството, а не в телевизиите, и заяви, че ще се направи проверка. За съжаление има места, където изпълнителят не си е свършил работата. В такива случаи има гаранция за добро изпълнение и ще я използваме да си отстрани проблема. Ако строителят откаже ще се избере друг, каза министърът.
Тя обясни, че по този проект се извършва чисто саниране, което включва поставяне на изолация и смяна на дограма, докато по Националната програма за енергийна ефективност ще се прави конструктивно укрепване и ремонт на общи части. Тези проекти, които са започнати, но не могат да се реализирането на проекта, ще бъдат прехвърлени в Националната и ще се довършат по нея.
„В медиите не се споменава, че в държави, като Швейцария, Австрия, Германия, освен че се плаща за магистрали, колите плащат пътен данък за използваните републикански пътища", уточни Лиляна Павлова.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ххх
09:30 04.12.2015
2 СТИГА
09:38 04.12.2015
3 ДАА
09:40 04.12.2015
4 Елементарно
09:54 04.12.2015
5 рачко пръдлето
През уикенда се пърди повече, за това може данъка да се раздели на "уикендово пърдене" и "седмично пърдене".
10:09 04.12.2015
6 иска да кара
Тоя сайт Превозвалник, да не е правен по поръчка на Министърката?
10:11 04.12.2015
7 РАСО
10:17 04.12.2015
8 Бай хой
Като три броя папи са ги галили по главите да не са фанали дедовия за шлифера.
10:27 04.12.2015
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Колю
10:35 04.12.2015
11 Кукуруку
Кой и моята глава ще я погали?
Боко, Лилето - едва ли...
Преяждат година след година,
за народа няма и сланина...
10:36 04.12.2015
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 8усъ
10:44 04.12.2015
15 анти
10:44 04.12.2015
16 неутрален
11:05 04.12.2015
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Киро
В момента "таксата" ви е 35% от стойността на проекта (ремонт или нов път), за да го вземе дадена фирма и искате парите предварително!
И това може да го потвърди ВСЕКИ, който се занимава с пътно строителство на мениджърско ниво!
35% предварително! Наглеци! А искате и ниска цена! И после защо фирмите спестяват материали и са в лошо финансово състояние и не могат на плащат на малките подизпълнители!
Веднага оставка и Мажоритарни Избори!
Омръзна ни от вас, цялата политическа клика от крадци и некадърници!
11:36 04.12.2015
19 Morgoth
Коментиран от #20
11:36 04.12.2015
20 Киро
До коментар #19 от "Morgoth":
В момента всички данъци и акцизи отиват на едно място, да кажем в една торбаи след това тая торба се разпределя за всички разходи. Например от акциз горива е твърде възможно да се плащат пенсии.Това го направиха, господата управляващи, да не се виждат огромните проблеми, като например в пенсионната система, която не събира и 50% от парите, които плащаме за пенсии или държавната администрация, която е раздута и с огромен разход и тн.
Реформи щяха да правят - ама реформи НЯМА.
Поради нежелание + некадърност.
Коментиран от #24
11:45 04.12.2015
21 гост
Новооткритата магистрала Марица:
- открита преди изборите, а не е завършена: багери и бусове сноват, изкарват кал, спират в крайна лява лента, няма каквато и да е предупредителна маркировка или знак за ремонт
- има знаци за отбивка, а такава няма, спестена е, пълен идиотизъм
- асфалта не е асфалт а битум, багерите се вкопават
- настилката е на вълни и има значителни пропадания на места
- твърде тесни входове за локалните платна, на тъмно може да стане фал
Говорим за отсечка на 2 месеца, ами след година и два месеца? Във всяка нормална държава това ще е все още в процес на строителство и няма да е пуснато за движение, да не говорим, че такива настилки не са подходящи за селски път, камо ли за магистрала.
Лилито прави нещо, изписват 10млн на км, а го правят за 2млн, и после викат трябва да се ремонтира. Затова се строи ново, за да не се прави ремонт, трябва да има експлоатационен период без ремонт поне 10-15г.
Преди 100г са щели да висят по мостовете на въжете всички такива измамници, сега защо не висят?
Коментиран от #22, #27
11:47 04.12.2015
22 Киро
До коментар #21 от "гост":
Ми като вземеш 35% от стойността на проекта от изпълнителя предварително, как после да сатне качествено? Нали ако се вложат всички материали, веднага излизат на огромен минус?!Не са виновни изпълнителите, а управляващите!
Изпълнителите и те заплати трябва да плащат и хора да хранят!
11:53 04.12.2015
23 аксел роуз
Искаме ли да водим достоен живот трябва да направим нещо повече от обикновеното реване, щото тая Кака и Батко и нямат наяждане, мисля, че и личи от пръв поглед.
13:02 04.12.2015
24 Morgoth
До коментар #20 от "Киро":
Това е така, защо обаче изваждат винетките и казват, че точно с тях трябва да се поддържат пътищата? Ако всяка система е сама за себе си то всички данъци от транспорта трябва да отиват първо за пътища и след това каквото хартиса да се преразпределя. Ако пък всичко е на куп да не претендират, че най-ниския налог в транспорта трябва покрива всичките разходи.13:33 04.12.2015
25 СтарТИРаджия
15:52 04.12.2015
26 Black Butterfly
16:44 04.12.2015
27 Black Butterfly
До коментар #21 от "гост":
Сега не висят,не биват бесени,не биват осъждани поради простата причина че сега е кулминацията на всички времена.В смисъл всички са замесени,всички получават по нещо,а който не иска и се дръпне и се опита да противодейства,може да му се случи нещо.затова са висели евдно време,защото е имало някакви ценности тачени от хората,имало е страх от закона,от Бога,а сега страхът е единствено от мафията.Какъв закон има сега и какъв Бог,дори и да направиш нещо ако имаш свои хора а и да нямаш пак е много вероятно да ти се размине с условна,особенно като си платиш.Престъпниците ги пускат умишлено дори и за без пари,ако простотията в която се намираме продължи,няма да има проблем и за големи кражби и далавери с магистрали и какво ли не още,защото в сърцето на анархията всичко е възможно,и показни убийства и каквото се сетиш,те продължават и на кого му дреме,някой прави ли нещо,не разбира се.Бедните викат,нека се избият,аз нали съм добре,богатите пък викат за бедните нека си мрат от глад,аз нали съмдобре и карам хубава кола,и така всеки гледа себе си страдайки от висша форма на Егоизъм,неосъзнавайки,че ако всеки прави по-нещо малко всеки ден,дори само да се наведеш на улицата и да вдигнеш хартийка,това пак е нещо и може неочаквано да доведе до друго добро,което някой друг ще свърши.Не напротив ,по-лесно е да хвърляш и рушиш защото и други хвърлят и рушат,така де гледаме какво правят другите и ние правим същото.Гледаме,че някой го засърбява носа и се почесва,защо не се п17:12 04.12.2015
28 mediator37
Сателити, строеж на бариери, каси, служители, софтуер- цяла нова армия паразити за изхранване от нас.
Като финал и бизнесът ще нададе вой и ще каже- Превозът на суровини и стоки стана скъп- вдигаме цените на стоките. Пак на нашият г.з се пише.
Коментиран от #30
18:25 04.12.2015
29 РАСО
18:35 04.12.2015
30 СтарТИРаджия
До коментар #28 от "mediator37":
Ама изобщо не си в час! Точно тол таксите са най-справедливият начин: този, който руши пътя плаща! Държавите с развита магистрална и високоскоростна пътна мрежа/Франция, Италия/-по магистралите всеки плаща според тонажа. За лек автомобил 100 км пробег е около 5 евро. Т. нар. ТИР-ове за същото разстояние плащат около 40 евро. Всички останали пътища са безплатни до 3.5 тона и забранени за тежкотоварния транзитен трафик - камиона на аутобана и бецален! В Джърмани все още плащат само камионите! В Австрия,Унгария, Словакия и др. камионите кихат навсякъде. И по двулентовите шосета. Лекотоварните си купуват винетки САМО за магистралите. Ако не искат- минават по дублиращите шосета БЕЗПЛАТНО! Навсякъде дублиращите пътища са забранени за тежкотоварния трафик без работа в участъка! Друга подробност е, че ринговете на големите градове, почти навсякъде са безплатни за всички и има логика в това. При нас и за тях се изисква винетка, а уж са байпаси?! Хората са го измислили. Поради тази причина имат и хубави пътища, и избор - кеф ти платено, кеф ти безплатно! Демокрация. А тези, които разбиват пътя и той/пътя/ е един вид инструмент в работата им, който им носи печалби - плащат! Мисля, че е справедливо и демократично.19:51 04.12.2015
31 сводника
30 лв на тутурутка и за година си направиш бюджета
все пак требва и да си заслужиш заплатата
20:23 10.12.2015