„Безспорно създаването на секторните помирителни комисии е една крачка напред във възможността да бъдат преодолени споровете между потребителите и търговците в най-чувствителните области – там, където има проблеми, които с години са се трупали и които се нуждаят от едно адекватно решение. Няма да е пресилено, ако кажа, че ние възлагаме големи надежди и сме амбицирани да работим изключително сериозно, за да може този механизъм да придобие необходимата популярност и съответно ефективност.” Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) на кръгла маса на тема "Новите помирителни комисии - механизъм за решаване на спорове между потребители и търговци".
Маргаритов потвърди, че Комисиите са конституирани, приет е Правилникът за тяхната дейност, а следващата седмица ще бъдат нотифицирани и от Европейската комисия като органи за алтернативно решаване на спорове.
„Един от основните приоритетите в работата на Министерство на икономиката е работата за повишаване на нивото на защита на потребителите. За да отговорим и на съвременните условия и на регламента на Европейската комисия, изготвихме пакет нормативни актове през миналата година, като част от тях са изменение на Закона за защита на потребителите точно в частта алтернативни спорове и правилник за работата на помирителните комисии към КЗП. С тази правна рамка се надяваме да повишим значително нивото за защита на потребителите от една страна, а от друга - да дадем възможност за бързи, ефикасни, опростени, евтини способи за решаване на спорове между потребители и търговци и то с участието на всички заинтересовани страни", заяви от своя страна заместник-министърът на икономиката Даниела Везиева.
„Приветстваме създаването на секторните помирителни комисии и по-специално тази, която засяга енергетиката”, каза зам.-министърът на енергетиката Жечо Станков, който поздрави участниците в кръглата маса . Той обеща експертна помощ от страна на министерството с цел по-бързото разрешаване на всеки казус на потребителите, който те разглеждат.
Омбудсманът Мая Манолова също приветства създаването на секторните помирителни комисии и възможностите, които дават за доброволно решаване на спорове. Тя обясни, че всеки ден при нея постъпват сигнали и жалби срещу доставчиците на обществени услуги, като за 2015 година близо 30 % от всички жалби са именно срещу тези дружества. Манолова даде своите предложения за ефективната работа на новите секторни комисии и призова всички, които имат отношение към този процес, да обединят усилия, за да се стигне до прекратяване на лошите практики, където съществуват. Манолова пое ангажимент, че като омбудсман ще съдейства за положителни промени в интерес на гражданите.
„Помирителното производство е интересно с обстоятелството, че при него, ако се стигне до подписване на помирително споразумение, би трябвало да няма недоволни. Знаете, че в рамките на едно правораздавателно производство винаги едната страна малко или много не е доволна от решението. Тук целта е с експерти, с едно адекватно съзнание за това какъв е конкретният казус и какъв би могъл да бъде изходът от него, да направим така, че когато страните си стиснат ръцете, те да изпитат едно удовлетворение от начина, по който е решен този спор. Това е важно, както конкретно за всеки казус, така и по принцип, защото може да бъде в основата на раждането на много добри практики, които да бъдат възприети и от търговците, а по някакъв начин да култивират, когато това е необходимо, поведението на потребителите, които да осъзнаят къде наистина се осъществява пресечната точка в толкова много спорове”, коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
„Преди спорът да се насочи към КЗП и към съответната секторна или обща помирителна комисия, потребителят задължително първо трябва да се е обърнал към търговеца. Нашият апел към всички търговци, ако все пак се стигне до търсене на решение по този път, е да участват при провеждането на такива комисии, а ние имаме регистър на търговците, които доброволно предварително са заявили желанието си за това. Призовавам все повече търговци да се присъединят, което би довело до по-бързото и ефективно решаване на споровете, тъй като дори и търговецът да не пожелае да даде становище, производство ще бъде образувано.”, каза Константин Арабаджиев, член на КЗП.
Константин Райков, член на КЗП съобщи, че нова онлайн платформа ще решава спорове между потребители и търговци, възникнали при трансгранична продажба на стока или услуга.
Председателят на КЗП Маргаритов обобщи, че ефективната работа на помирителните комисии ще повиши потребителската култура и ще има превантивен възпитателен ефект по отношение на търговците. „Нашата статистика от миналата година показва, че усилията, които комисията полага по отношение на това да изпълним законовото си задължение да информираме потребителите, да информираме търговците, да търсим превантивния ефект от нашата дейност има резултати. И основният резултат е като цяло намаляване броя на нарушенията, въпреки, че ние сме все по-търсени като институция от потребителите, както по отношение подаване на сигнали и жалби за различен тип нарушения, така и по отношение на това да консултираме хората и да ги съветваме как биха могли да постъпят така, че да не бъдат поставени на различен риск техните потребителски права”, допълни Маргаритов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА