БДЖ е във фалит. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски в сутрешния блок на бТВ. "Не вадя нищо за плашило. Явно хората от жп сектора не могат да повярват все още, че положението е изключително сериозно. 800 млн. дългове не се обслужват - няма откъде", посочи транспортният министър.
За ефективната стачка на служителите на БДЖ от 24 ноември, транспортният министър каза, че с тези си действия нека синдикатите да си носят отговорността. "Лошият вариант е да бъде ликвидирано дружеството. Държавата ще си търси механизъм да си създаде нова компания, защото не може да няма железница. Ще се търси ресурс да се направи нова компания. За красивите "Сименс"-и БДЖ изтегли един заем, но този заем не се плаща. Тези "Сименс"-и ще си ги вземат след месец-два. Тук не става въпрос за отстъпване, утре една от банките предявява иск и БДЖ приключва – втора серия "Кремиковци". Каквото се случи с "Кремиковци", предстои да се случи с железницата, ако не се обслужват заемите. Ръководствата на синдикатите какво правят през последните 10-15 години, защо тогава не излязоха на стачка, след като са знаели, че БДЖ ще бъде потопено. Някъде трябва да се намерят допълнителни средства, а такива няма. Не става въпрос за лично отношение, на мен също ми е тежко за тези хора. Тези хора работят с техника от 1963 г., работят в нечовешки условия, това трябва да продължава ли", попита транспортният министър.
"Разбира се, че искаме да има БДЖ, лично министър Дянков ходи при финансовия министър на Германия да го убеждава да изчакат за дълговете по "Сименс" - ите. В момента, в който дойдат да си поискат парите, ще си приберат "Сименс"-ите. Отсрочили сме нещата, най-вероятно до края на годината ще имаме възможност да преговаряме, след това обаче, приятен ден", категоричен е Московски.
На въпрос защо железницата не е била модернизирана по-рано, Московски отговори с пример: "Само за отсечката от Септември през Пловдив до Бургас инвестициите са над 1,2 млрд. по ОП "Транспорт" и още 300 млн. по ИСПА. Само да добиете представа колко е скъпо изграждането на модерни железници. По-важни от БДЖ са били явно въоръженията, самолетите, хеликоптерите и катерите", подчерта Ивайло Московски.
Той каза, че искат да предложат пакет от мерки, с които смятат, че ще оздравят компанията и се надява да се намалят оперативните загуби. "За миналата година има 50 млн. оперативна загуба, тази година загубата ще бъде 25 млн., целта ни е догодина оперативната загуба да се сведе до нула. Ние смятаме, че няма нужда от стачка и че мерките ще доведат до ефект. От сегашните съкращения в БДЖ 25% са съкращаване на администрацията", заяви Московски.
Той съобщи, че по линията София - Перник от общо 54 влака се спират от движение 13, но подчерта, че държавата няма да остане без железница. "Ако това БДЖ бъде ликвидирано, ще се направи нова компания", категоричен е Московски.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА