Необходимо е мобилизирането на усилията на всички заинтересовани страни и активното съдействие от населението за справяне с проблема с качеството на въздуха у нас. Това се посочва в позиция на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), след като Съда на ЕС осъди България заради мръсния въздух.
Съдът на ЕС в Люксембург е постановил решение, според което България не е изпълнявала задълженията по нормите за фини прахови частици във всички агломерации и зони на страната. С настоящото решение не са наложени финансови санкции на България.
Според ведомството проблемът с наднормените нива на фини прахови частици съществува на национално ниво. Основните причини за него са използването на твърди горива за отопление от населението и остарелият автомобилен парк. Не е възможно прилагането на еднократни мерки, които да доведат до решаването на проблема и от изключително значение е индивидуалното поведение на всеки член на обществото, се посочва в позицията на МОСВ.
Резултатите от мониторинга на атмосферния въздух показват, че планираните и изпълнявани от местните власти мерки не са достатъчно ефективни, предвид на продължаващите проблеми с наднормени нива на "ФПЧ10" на територията на почти цялата страна. Това се дължи на недостатъчна активност на общините при търсенето и прилагането на подходящи мерки, недоброто им финансово състояние, липсата на необходимия капацитет, както и на недостатъчната активност на гражданите и неправителствените организации, смятат от МОСВ.
За решаването на проблема с наднормените нива на фини прахови частици през последните години МОСВ създаде приоритетна ос 5 "Подобряване качеството на атмосферния въздух" в оперативна програма "Околна среда 2014-2020", чрез която се предоставя ресурс от 115 млн. лв. на общините с нарушено качество на въздуха.
Средствата, макар и крайно недостатъчни за решаване на проблема на национално ниво, са приоритетно насочени към тези общини, които са посочени в съдебното решение. Подписано е и се изпълнява споразумение между МОСВ и Международната банка за възстановяване и развитие за оказване на съдействие за разработване на Национална програма за качество на атмосферния въздух и Национална програма за намаляване на емисиите на определени замърсители в атмосферния въздух.
Националният доверителен екофонд финансира и изпълнява проекти за енергийна ефективност и подмяна на горивната база в сгради - държавна и общинска собственост, и субсидира купуването на електрически превозни средства от държавни и общински структури.
Продължава работата на междуведомствена работна група, която трябва да предложи варианти за промени в законодателството, насочени към ограничаването на съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите, продавани за битово отопление, е посочено още в позицията на МОСВ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Орнела мути
Коментиран от #5
20:38 05.04.2017
2 NothingIsTrue
Европа казва: това и това и това не ви е в ред, по този еврофонд и ще се оправите.
Истината...
Европа ви заробва: Ето ви е заем, и вече сте ни роби, ако не плащате огромния заем, ще ви глобим, ще ви спрем тока, водата, храната, внос, износ. И приключваме.
та така де... роби сте и винаги ще сте.
Още 10-15 години и само 1 на всеки 12 от вас ще е жив.
Коментиран от #4
20:46 05.04.2017
3 Хасан
21:19 05.04.2017
4 некойси
До коментар #2 от "NothingIsTrue":
Човече, не разбираш ... дадени са някакви пари, тези пари са даден за да си оправим нещата и да направим така, че да не бълваме толкова ЦО2 и други неща. През годините парите са добре усвоени, но нещата си стоят в изходна позиция.Като няма кой да им даде адекватен отговор ще ни съдят и ще плащаме, ние данъкоплатците.
Дошло е време за формат, за затриване на ченгетата и старите червенуги.
21:30 05.04.2017
5 кроко
До коментар #1 от "Орнела мути":
Тия пари са уж за други неща, имаше скандал миналата година за тях. Обаче ми е интересно МОСВ какво ще направи. Запрашаването идва според мен по много причини. Примерно какво ще направят срещу използването през зимата на твърдо гориво? Във въпросните градове се позволява безогледно застрояване, което понякога пречи на движението на въздуха, а и пред всички нови кооперации се унищожават по един или друг начин дърветата.А срещу кофти горивото какво ще направи МОСВ, срещу недобросъвестните собственици на коли, които махат катализатори и незма си какви филтри, какво ще направи МОСВ? Кметовете единствено могат да ограничат карането на бракми и ползването на въглища, обаче нямат волята за нищо такова, защото гледат да са удобни на по-голяма част от хората.
21:40 05.04.2017
6 ами ние
23:39 05.04.2017
7 гостенче
Автопарка също е по вина на хората. Селянина иска да кара 330D с премахнат DPF (защото неможе да си го позволи) и чипосан за да върви, отколкото да си купи Астра с 3-4 години по-нова и да я кара на ГАЗ защото хем му е по джоба хем е екологично чисто и не замърсява. КОМПЛЕКСАРИ СМЕ!!!
На второ място е контрола.
09:10 06.04.2017
8 истина една
20:44 06.04.2017