За поредната година българите оглавяваме челна класация и по традиция тя е, че ние караме най-старите автомобили в Европа.
Това е изводът от проучването на Европейската асоциация на вносителите на автомобили за възрастта на автомобилите в ЕС през 2016 г.
Средната възраст на автомобилите в ЕС е 10,7 години, а при нас над 20 години.
МВР вече разпространи данни, че около
40 на сто от автомобилния парк у нас през 2016 година е бил над 20 години.
Едва 17 на сто от колите у нас са били под 10 години. През 2016 г. автомобилният парк у нас възлиза на над 4 млн. броя. От тях около 1,6 млн. са били над 20 години. Над 26 хиляди нови автомобила са купени от българите през 2016 г., а вносът на „втора ръка“ от ЕС е за над 266 хиляди употребявани коли.
Регистрацията пък на екологични автомобили у нас е повече от символична: от КАТ отчитат регистрирани 2 474 хибрида (0,08 процента от автопарка) и едва 274 електромобила (0,009 процента от автопарка).
Европейската асоциация на вносителите на автомобили все пак отбелязва, че икономическата криза на Стария континент все пак е принудила европейците да свият коланите и да отложат покупката на нов автомобил за по-добри времена.
През 2007 г. средната възраст на автомобилния парк на Стария континент е била около 8 години срещу 10,7 години за 2016 г..
Средно на 1000 българи се падат около 510 регистрирани автомобила, показват данните на европейската асоциация, при среден показател за ЕС - 573 автомобила на 1000 жители.
Най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години.
В Дания, Великобритания и Германия възрастта на автомобилите е средно 8 години, във Франция – 9 и Италия – 10.
Освен в България с регистриран над 20-годишен автопарк, най-стари автомобили като цяло са отчетени в Полша - 17 години, Латвия и Литва - 16 години, Румъния - 15 години, Унгария, Чехия и Гърция - по 14 години, Финландия и Португалия – 12 години и Испания - 11 години.
Най-много автомобили на глава от населението са маркирани в Малта - 775 автомобила
на 1000 души. Следват нея се нареждат Люксембург - 745, Италия - 706, Германия - 600 и др.
В Румъния има най-малко автомобили на глава от населението - едва 308 на 1000 души. В Унгария - 377, Латвия и Хърватия - по 390, Словакия - 438 коли на 1000 души и др.
Повече от половината коли в ЕС карат с бензин - 56 процента. Около 40 процента са автомобилите на дизел и едва около 4 процента - с алтернативни горива.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гост
Коментиран от #3, #4, #13
08:29 13.10.2017
2 Ессед
Коментиран от #6
08:33 13.10.2017
3 Бесен Язовец
До коментар #1 от "гост":
Виж заплатите на Запад и после расъждавай щото и твоята е някоя ,,нова" от 2003 г.не може при мин.заплата от 200€ която е база да се очаква да се търкалят коли за 10хил.€ масово мизериката в БГ.се е настанила трайноКоментиран от #12
08:38 13.10.2017
4 Ессед
До коментар #1 от "гост":
Изцяло те подкрепям.В никоя бяла държава няма такава система за образуване на данаците както в БГ. Тук логика и мисъл няма. Щом имаш пари за нова кола значи имаш пари и да те товарят с висок данък. А най тъпото обяснение като чуя че щом съм с по-мощна кола трябва да плащам по 3 и защо питам ?! Нали в горивото има достатъчно калкулирани данъци. И като съм с мощна кола харча повече и плащам повече. Какво общо има с данъка към общината. Да не говорим че общината е абдикирала от задълженията си. Дупки не се почиства снегът в кварталите ... то няма какво да изреждам.08:39 13.10.2017
5 JEEP
Сега се поддържат някакви що годе "приемливи" цени, за да може стадото да вярва, че с 600лв на месец яде истинско месо, пие кола и консумира качествен хляб.
Подоходното облагане и полоският данък не ми се коментират. Тук всичко е обърнато наопаки. Мой познат във франция сложи газова уредба на една от колите си. Всичко с инсталацията малко под 3500 евро от тях 2000 пое държавата и до колкото си спомням му намалиха малко данъкът. За нови еко коли държавата трябва да субсидира, а не да ти тегли ножа и да те дере, защото си имал пари за ново возило.
08:51 13.10.2017
6 123
До коментар #2 от "Ессед":
Айде стига с тези доходи. Че трябва да се вдигат е ясно, ама не са оправдание за глупавото ни мислене. Кой е казал, че трябва на всяка цена да имаш автомобил - има и градски транспорт. Има хора с добри заплати, ама карат някакви катафалки над 20 години, защото били много здрави. В другия случай - вземаш 500-600 лева заплата и нямаш за нов автомобил, ама парите за лизинговата вноска ги даваш за цигари всеки месец. Освен това не може да си купиш количка малка или среден клас за да може вноската да ти е 200-300 лева, трябва да вземеш най-голяма лимузина или поне джип. И почва разсъжденията - по-добре да карам 20 годишен таралясник, който пуши като парен локомотив отколкото малка и по-нова кола. И за тези, които ще писнат веднага не е необходимо да се кара изцяло нова кола. Достатъчно да вземе такава между 3-7 години, на прилични реални километри и 100-150 хил. км, но Евро 4, 5 без изрязани катализатори. Цените им са към 8-10 хил. и лизинговата вноска може да падне и до 150 лева на месец. Трябва данъците за автомобили под Евро4 да се умножат по 10, както е навсякъде в Европа. И не ми разправяйте, че в Германия карали нови автомобили само защото доходите били по-добри. И там е пълно с тарикати. Но, като караш стар замърсяващ таралясник данъка е огромен и на всеки годишен преглед за да го държиш във форма плащаш едни 3-4 хил. евро за ремонти. Просто държавата се грижи за здравето на гражданите си, без да се съобразява с андрешковските им мераци. А при нас се трКоментиран от #18, #21
08:53 13.10.2017
7 OMG WTF
08:54 13.10.2017
8 Никой
Коментиран от #10, #37
08:54 13.10.2017
9 Гост
Коментиран от #23
08:57 13.10.2017
10 Бесен Язовец
До коментар #8 от "Никой":
На комшията ти може да е поло и да е на 100 хил.км а ти с тая 5 тичка БМВ на 500 хил.км и пръ.. ти катализатор който по всяка вероятност си го демонтирал за да върви ТДИ повечко замърсяваш 2 пъти повече от ПолотоКоментиран от #52
09:01 13.10.2017
11 Д-р Снагълс
09:08 13.10.2017
12 гост
До коментар #3 от "Бесен Язовец":
Аз като съм живял и работил на Запад и съм бил на ниска заплата не съм си и помислял за кола. Защо у нас всеки бедняк трябва да има кола? Като си беден не караш, като имаш пари за това, тогава си го позволяваш. Но доводът, че си беден и "трябва" да имаш кола е неадекватен и нелогичен. Ако имаш специални нужди, то си има социална помощ, патронажи и др. начин на подпомагане. Веднъж ако се направи реформа у нас, лизинга ще се промени, и новите коли ще станат напълно достъпни за средната класа, както е на Запад, където имат лизинг, който е по-изгоден за българите отколкото предлагания у нас.Коментиран от #42
09:11 13.10.2017
13 Муха
До коментар #1 от "гост":
И за пореден път ще попитам: Чичката с барутника кара 5000км годишно и цапа на 100км 3 пъти повече... Батката с ерто 86786 ходи и до кенефа с колата, нали е баровец, па и да го видат у новата кола и слепите...т.е. поне 25000км годишно... Кой?!? Кой тотал замърсява повече?!Примери с 25г коли на газ и избушляци на 500 000 км но на 7-10г няма смисъл да намвсвам... И кво правим ако данъка е само според годините? Да го вкарат в горивото... Карсш-плащаш! Отделно над някаква норма на замърсяване пък били те и на 2 месеца да се спират от движение и така...
Коментиран от #19
09:19 13.10.2017
14 Муха
09:20 13.10.2017
15 гошо
09:25 13.10.2017
16 1111
Просто който си мисли, че нещата са се променили много от комунизма много се лъже. Пак един работи и петима го гледат, пак хора от червеното ни минало си седят в сянка и си грабят държавата и народа както си искат.
Това е положението, ще си караме трошките.
09:36 13.10.2017
17 Кофти
09:38 13.10.2017
18 гост
До коментар #6 от "123":
Подкрепям! Купух си нова кола от нисък клас с 90 к.с. и данък 49 лв. Ама нали простйо трябва да кара прасета по 200 коня, щото е роден за баровец!!!09:40 13.10.2017
19 123
До коментар #13 от "Муха":
Ами то в горивото има акциз - той се плаща именно за това и е почти 50 % от цената на крайния продукт. Така, че тази разлика в километрите се покрива, чрез горивото, което се ползва за тях. И не знам, защо продължавате да пишете глупости за тези газови - дали гориш бензин, дизел или газ, все има горене - тоест се отделя еднакво количество СО2.Коментиран от #44, #50
09:44 13.10.2017
20 ghost
Аз карам Голф на 25 години на пропан-бутан и джип, също на 25 години, на метан. Голфът ще го пенсионирам след някоя друга година, но поглеждайки назад, че почти само консумативи съм сменял, ще ми е мъчно. Джипа не го сменям за нищо!
Ако замърсявам повече от допустимото, няма да мога да мина техническия преглед.
А на всички злобари, които определят дали на всеки е необходим автомобил или не, ще предложа да се върнат в комунизма, където Партията определяше какво и по колко ти е необходимо (като например жилищната площ).
09:47 13.10.2017
21 дедо стефчо
До коментар #6 от "123":
Никой от вносителите на автомобили в България не предлага най-ниския си клас авто с лизинг от 200 лв. на месец. Всичките са около 500 лв. средна заплата 600 лв. Е какви коли на 20 г. Да се радват...Коментиран от #25
09:49 13.10.2017
22 клозет
П.С. стара европейска поговорката гласи:
стара кола за нас, нов внос за вас..........
09:54 13.10.2017
23 123
До коментар #9 от "Гост":
Да, и защото сме най-бедни новите регистрации в КАТ на нововнесени автомобили са 300 000 на година. От тях 90 : са старите - например БМВ 3 за 10-15 хил. Функцията на големия данък е именно тук - да накара баровеца да се купи за тези пари малка Шкода или Дачия, защото са по-екологични. Освен това при новите държавата си прибира данъците ДДС и данък печалба, а от новия внос не взема нищо, защото документите се оформят, на измислени стойностти и директно с "продавач" от чужбина.09:58 13.10.2017
24 Tom Soier
10:09 13.10.2017
25 123
До коментар #21 от "дедо стефчо":
Брей, ти в колко представителства влезе за да ти сметнат лизинга. Айде да направим сметката. Например Шкода - Фабия базова, но достатъчно прилична - 19 000. Начална вноска около 3000 - от стария трошляк, останалите 16 000 ги оскъпяваме с около 5 % и делим на 60 месеца. Вноска 280 лева. А как ли ще изглежда сметката с Дачия или Грейт уол, които са компромис, ама имат коли и по 15 000 лева. А защо, не смяташ същата тази Фабийка на 2-3 години, още в гаранция, но също толкова екологична ама на цена от около 10 000 лева. Вноската ти ще е дори 150 лева. И айде обратната сметка - вноска 500 лева х 60 = 30 000, без оскъпяването 28 500, плюс начална вноска 4-5 хил, мога да си взема перфектен Рапид или средна Октавия. Е няма да карам топ оборудван Мерцедес или БМВ, ама нямам комплекси за избиване.Коментиран от #48, #51
10:10 13.10.2017
26 живко
10:16 13.10.2017
27 Гост
10:18 13.10.2017
28 onq s konq
10:24 13.10.2017
29 Automobile1
10:36 13.10.2017
30 Asd
10:37 13.10.2017
31 Бай Хой
Коментиран от #34
10:39 13.10.2017
32 турбо
10:45 13.10.2017
33 Тряс
10:58 13.10.2017
34 Бесен Язовец
До коментар #31 от "Бай Хой":
И знаеш ли що е така щото се открехнаха на далаверата с рез.части произвидителите особено тия от Ауди се оляха особено от към ходова част.И половината кола е в копчета които дори не използваш и са наредили компиютър върху компиютър и вс.знаем колко ,,здрава " е Електрониката оо начало обаче дай на сельо копчета да си мисли че оправлява самолетКоментиран от #57
11:06 13.10.2017
35 МАК
11:07 13.10.2017
36 Random
Яд ви е че 20 годишен голф вр6 ви е изпреварил новата дачия.
11:09 13.10.2017
37 МАК
До коментар #8 от "Никой":
А пък мойта е поло 2 GT много рядко изпълнение с климатик и ел стъкла!! Чудесна кола която не бих заменил за никой по нов боклук!! Съжалявам!! И на мен данъка ми е 37 лева!! Идеално11:13 13.10.2017
38 Бесен Язовец
11:17 13.10.2017
39 аожоа
Как живее един пенсионер с 200 лева на месец?Някой от парламента замисля ли се ?
11:32 13.10.2017
40 баш гъзара
11:36 13.10.2017
41 Кобрата
Който иска да се отърве от старите си моргаляци, ги праща тук на сиромасите да им берат гайлето, а те си купуват новички.
Същата работа е и с всички останали неща на пазара, при нас всичко е 3-то качество, дори и храната... Всичко при нас се прави с цел бизнес и по-бързо гледат да ни унищожат и затрият като нация.
Ние сме хора от 3-тия свят.
11:48 13.10.2017
42 Кобрата
До коментар #12 от "гост":
Каква "средна класа" в България, тя тук изчезна, останаха крайно бедни и крайно богати, бедните стават все по-бедни, а богатите все по-богати и средна класа почти не остана. Това е положението.А колкото до старите коли, всеки има нужда да се движи, защото е много по-евтино и удобно отколкото да ставаш 1 час по-рано и да гониш автобуси по разписание. А така дори и съседът ти със старата изпърдяна 2-ка, врътка ключа и заминава, дреме му на шнура, че на такива като теб, пушекът от старият дизелак им пречи
11:54 13.10.2017
43 Гост
Излизате от София и влизате в един друг свят, в който няма евро програми и краля слънце да прави булеварди по 8 пъти на година.
12:02 13.10.2017
44 гост
До коментар #19 от "123":
Кое гориво може да са си го запалиш в стаята, без да имаш вентилация за отработените газове: дърва, въглища, газьол, бензин, дизел, пропан-бутан, метан? Замисли се над това.Коментиран от #49
12:21 13.10.2017
45 ГОСТ
Коментиран от #46
12:33 13.10.2017
46 МАК
До коментар #45 от "ГОСТ":
Върви го обеснявай на душевно болния професор гост под твойто мнение!!12:37 13.10.2017
47 Пазарен Либерализатор
12:56 13.10.2017
48 James
До коментар #25 от "123":
За тия 150 лева (а те не са толкова) караш невероятно пластмасово корито с врътки на прозорците срещу хубава сума на месец. Що-годе прилична Фиеста с най-изгодната им промоция е 4000 начална плюс 208 на месец за 5 години. Сложи му каско 80 лева и отиваш на 290. Тоест, по две.Коментиран от #55
13:04 13.10.2017
49 123
До коментар #44 от "гост":
Че какво да го мисля - никое от изброените.Само етанол бих запалил без вентилация и то с някои уговорки.
13:11 13.10.2017
50 Гост
До коментар #19 от "123":
Само ако се знаеш каква глупост написа. Откога горенето е източник само на СО2 без значение какво гори?И защо смяташ че СО2 който е естествена храна за фотосинтезиращите е вреден?
Коментиран от #59
13:12 13.10.2017
51 Муха
До коментар #25 от "123":
Много криви сметки. Само данъка на новта кола и здалжителното каско (нали е на лизинг) добавят поне още 150 лв на месец. Като добавиш и зорноволното обслужване само в оторизирания дето цените са х3 най-малко и... Смятал съм го... Евтин пластмасов ефтинджос за 5г. ляга по минимум 500лв на месец. Ми гориво? Ми обезценяването? Докато заплатите не станат поне по 1000 евро, нов автомобил = финансово самоубийство. После неможеш дами сравняваш 5 год автомобил струвал нов 60 000 с нова *екия за 20 000 по никой показател и не, не става дума за газария.Коментиран от #56
13:45 13.10.2017
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Ники
Коментиран от #54
14:20 13.10.2017
54 Random
До коментар #53 от "Ники":
Яд те е че по-стара кола те е изпреварила.Като нямаш доход- не взимаш ново.
Като можеш да извадиш 40000+ за нова кола е съвсем нормално да можеш да извадиш 400лв на година.
Просто няма абсолютно никаква логика да е обратното.
14:47 13.10.2017
55 123
До коментар #48 от "James":
Абе Форд не са ми еталона за кола. Имало един Форд, който запалил през зимата и го кръстили Фокус.14:58 13.10.2017
56 123
До коментар #51 от "Муха":
Нещо май не си в час. Да не би на старата кола да няма данък, каско, гориво и т.н. Те са си отделно и изобщо не ги смятам. Ама на кола за 20 000 лева с малък двигател данъка е 50 лева, каското е 900 лева, ГО - 150 и са на година 1100 лева, а не както в твоята сметка почти 2000.И по твоята логика, която не ти е силната страна, защо да не мога сравнявам два автомобила. Зависи от критериите. Хайде сега да сравним стар на 5 години за 60 000 лева, с нов за 20 000. Критерии: 1. гаранция; 2. данък; 3. стойност на поддръжката за година; 4. разход на гориво; 5. Ниво на екологичност;
Коментиран от #63
15:10 13.10.2017
57 Бай Хой
До коментар #34 от "Бесен Язовец":
Така е, една от любимите ми коли е била ауди 80 /В3/ , от 88 г. която съм имал и винаги с кеф съм я ремонтирал и поддържал сам.Но като излезе на пазара А4, с 8-те алуминиеви носача отпред, просто се отказах от марката.
Вече каквото и да вземеш, всички производители видяха, че най голямата далавера е от резервните части, които даже и при дилърите далеч не са с качеството от преди 15 - 20 г. Ама какво да се прави, да са живи и здрави братята китайци.
15:22 13.10.2017
58 С кола
Кой да има кола или не, е право на избор. Живеем в свободна страна!
Моята кола е на почти 20 години, на газ с което се съмнявам да замърсявам повече от нов 3 литров дизел например. И много си я харесвам, не искам нова пластмасова играчка на цената на панелка в Люлин.
15:27 13.10.2017
59 123
До коментар #50 от "Гост":
Боже колко мъка има по тоя свят. Като си прочел учебника по биология за 7 клас не означава, че правиш много умни заключения. Ако те слушаме, то в София щеше да е джунгла. Нали се сещаш, че не случайно една от най-важните характеристики за екологичност на автомобилите са СО2 емисиите. Всички останали боклуци в новите автомобили се улавят от системи за рекуперация, изгаряне, преработване, като ад блу и т.н. И не си мисли, че като караш газ - ПБ или метан зад ауспуха ти излиза розова водна пара.15:32 13.10.2017
60 Гоуст
Това, че караш стара кола, не означава, че си беден и че нямаш пари. Колата не е инвестиция, но хората със селяндурски манталитет и малки п***и няма как да го знаят това.
15:44 13.10.2017
61 filo
15:49 13.10.2017
62 M760li
15:51 13.10.2017
63 Муха
До коментар #56 от "123":
Ти не си в час. Данъка след 14г е 1/3, каско на кола за 3000-4000? От къв зор? После 50 лв е за коя кола? То вече и 1.0 са над 100 коня, а там данъка е по 400+ лв и то за цели 5г. После ти гаранция на нова кола ползвал ли си? Почти винаги излиза, че или не се покрива от гаранцията или се е повредило поради неправилна експлоатация и плащаш като поп. Нали се сещаш, че 5 пъти като обслужиш в официалния и с надценката мога да направя основен ремонт! Хората ти казаха: за 10 к годишно за къв чеп ти е нова? Нали на 5-та година ще струва 7-8000 най-много... После пак-12 000! Кола за 4-8000 и да я хвърлиш пак печелиш! Приоритети? Ми за кво ми е кола дето и трябва самолетна писта и то празна за да мога спокойно да изпредваря? Нали деца карам? Имам колега с нова малколитражка и няма като моята стара кола:8 въздушни възглавници, бленда на огледалото, подгряване на страничните огледала, автоматични фарове и чистачки и още много други, но тези са пряко свързани със сигурността! Като сложиш и по лошия комфорт и...😁 Айде нема нужда... Бегай за нова...лагерница!😂Коментиран от #64
16:37 13.10.2017
64 123
До коментар #63 от "Муха":
Да, за тези дисбаланси говорим. Не е нормално новата кола да плаща данък х 3, а стария боклук х 1. Освен това, този данък е общински - той не е екологичен в основата си. Плащаш за ползването на общинската пътна мрежа. Малолитражката определено я руши по-малко от твоята лимузина. Гаранция съм ползвал на второупотребна кола и да не съм имал проблем. За каското въпрос на избор, аз и на кола за 2000 лева съм правил тази застраховка. Ти вероятно, ако ти дадат избор и гражданска няма да си направиш. Разликата между колата на колегата ти и твоята е, че той със сигурност има задължителните от 2-3 години в ЕС системи за сигурност, които колите над 10 години в 99% от случаите нямат. Другата основна разлика е, че при него има минимален шанс нещо да не сработи - все пак 1-2 % от колите дефектират, а при кола над 10 години всичко може да откаже. Корозия братче, с нея не може да се бориш. И като гледам на какво държиш - някакви смешни екстри и факта, че пестиш от каско например и, че основен приоритет ти е да караш автомобил над 14 години за ти е 3 пъти по-нисък данъка си представям с какви гуми караш и колко ти е читаво ГТП-то. Проблемът на хора като теб е, че си мислят, че като им е по-голяма колата са безсмъртни. При челен удар с над 60 км в час дори с въздушен юрган да си все тая...17:32 13.10.2017
65 1234
18:38 13.10.2017
66 До тъпите коментатори
Коментиран от #71
12:54 14.10.2017
67 факт
Коментиран от #68
19:34 14.10.2017
68 Петър
До коментар #67 от "факт":
Ами по боковите пътища какво да карат?20:23 14.10.2017
69 Петър
Коментиран от #74
20:26 14.10.2017
70 Бг какаван
22:47 14.10.2017
71 А какво ще кажете за ШЕВРОЛЕТ КАЛОС
До коментар #66 от "До тъпите коментатори":
А какво ще кажете за ШЕВРОЛЕТ КАЛОС НА ПОЧТИ 900000 км,РАБОТЕЩО ТАКСИ НА 12г.?23:19 14.10.2017
72 Бакшиш
23:22 14.10.2017
73 ...
00:45 15.10.2017
74 Карам колело
До коментар #69 от "Петър":
Петре и за коляло не става вече пътищата ни,ще минеш по някоя дупка капла ще изкривеш,я гума ще спукаш,някоя ост ще изкривеш.Това не са ти едно време весопедите минаваш навсюякъде и нищо им няма!!!!06:52 15.10.2017
75 Този коментар е премахнат от модератор.