Преди 141 години на днешната дата възкръсва България. Това каза президентът Румен Радев в словото си на тържествената заря-проверка на площад "Народно събрание" по повод националния празник на България - 3 март.
Възкресението е плод на дълго усилие и много жертви, изтъкна държавният глава.
"Паисий ни припомни кои сме и откъде идваме. Борците за църковна независимост възродиха християнската ни вяра. Възрожденците разпалиха неугасимата искра на свободата, Левски формулира чистата и свята република, в която всички народи ще живеят под едни чисти и свети закони. Бенковски и априлци отвориха фаталната рана в сърцето на тирана. Кладите на Батак, Клисура и Панагюрище бележат пътя към нова България, увенчан с неувяхваща слава от героизма на българските опълченци", каза президентът.
Той посочи, че свободата идва на щиковете на армията на царя Освободител Александър Втори.
"През годините и най-вече в ново време споменът за Руско-турската освободителна война бе изопачаван според политическата конюнктура на момента. Но вестниците и хрониките от онази епоха са съхранили спомена за тази народна война, за възторга в Москва и Санкт Петербург при обявяването на манифеста. Споменът за петимата синове на императора, воювали в действащата армия и този за безименните руски селяни, замръзнали в преспите на Шипка или положили кости край Плевен и Шейново. За нашата свобода падат и много румънци, финландци, украинци и доблестни воини от всички народности в руската императорска армия, чиито подвиг днес почитаме", каза още държавният глава.
Той цитира руския историк Николай Епанчин, офицер в освободителната армия, който след години е написал: "Великият християнски народ не може да е себелюбец, той е длъжен да бъде човеколюбец, иначе не е нито християнски, нито велик".
"Достойният български народ завинаги ще пази паметта за онези, които отдадоха живота си за нашата свобода. Защото тъй повелява християнското човеколюбие и собственото наше достойнство", заяви още президентът Радев.
"Мнозина внушаваха, че глобализацията ще изтрие границите, че глобализираният човек ще надрасне условностите на миналото: историята, паметта, езика и националната си култура. Днес политиката взема реванш над тази заблуда. Затова и дни като днешния са повод за почит, но и повод за единение около историческата истина, около идеала на Възрожденците, в който българите не се делят по вяра и произход, нито по сан и богатство, а заедно се борят за високи цели. За свобода и справедливост, които никога не се дават даром, а всяко поколение трябва само да отстои", каза в словото си президентът Румен Радев.
Сред присъствалите на тържествената заря-проверка по повод на Националния празник бяха председателят на Народното събрание Цвета Караянчева, министър-председателят Бойко Борисов, българският патриарх Неофит, столичният кмет Йорданка Фандъкова, министри, народни представители, дипломати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чудомир
Коментиран от #17
20:35 03.03.2019
2 Зайко Байко многознайко корекции
20:37 03.03.2019
3 Зайко Байко многознайко корекции
20:37 03.03.2019
4 Да не се бъркаш с 8 март
20:38 03.03.2019
5 890
20:40 03.03.2019
6 Batushka
20:40 03.03.2019
7 Патриот
Коментиран от #18
20:42 03.03.2019
8 НКВД
20:44 03.03.2019
9 Националист
Да благодарим от сърце на Русия за освобождението ни от най-низшите завоеватели влизали някога по нашите земи!
Коментиран от #21, #27
20:46 03.03.2019
10 Метгонтан
20:49 03.03.2019
11 ПРЪДНЯХ И Се на аках
20:52 03.03.2019
12 Любопитко
Коментиран от #14, #16, #28, #39
20:54 03.03.2019
13 Селянин
20:57 03.03.2019
14 веселяк
До коментар #12 от "Любопитко":
Не, генерал Кастър и Бъфало Бил!21:04 03.03.2019
15 ГОСПОД
21:06 03.03.2019
16 Viktor
До коментар #12 от "Любопитко":
Не бе Рамбо ни освободи, а Батман пак ни пороби.21:07 03.03.2019
17 444
До коментар #1 от "Чудомир":
Този не ми е президент! Обича русия повече от България.Коментиран от #30
21:10 03.03.2019
18 Любопитко
До коментар #7 от "Патриот":
А вярно ли, че при освобождението са загинали 100-200 финландци,300-400 румънци, 2-3 случайно минаващи от тук руснаци и
200 000 български опълченци???
21:10 03.03.2019
19 Празнуващ
21:11 03.03.2019
20 Гого
21:14 03.03.2019
21 гост
До коментар #9 от "Националист":
Левски ,на какъв език е говорил?Коментиран от #22
21:19 03.03.2019
22 ЦСКА
До коментар #21 от "гост":
само.21:24 03.03.2019
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Черна Врана
Коментиран от #69
21:35 03.03.2019
25 Голем смях
Коментиран от #31
21:36 03.03.2019
26 Черна Врана
Коментиран от #42
21:39 03.03.2019
27 Голем смях
До коментар #9 от "Националист":
Кажи го на войниците на ген.Колев ,които изклаха руснаците в Добруджа.Честито на всички българи.На днешната дата Русия подписва капитулация пред България и съюзниците и през 1918 г.Коментиран от #29
21:40 03.03.2019
28 Пешо
До коментар #12 от "Любопитко":
Явно така пише във "Винету"! 😂 😂 😂21:46 03.03.2019
29 НЕУК НЕГРАМОТЕН
До коментар #27 от "Голем смях":
ПРОЧЕТИ ПОНЕ ЗА БАРОНЕСА ВРЕВСКАЯ. ТЯ БИЗКОРИСТНО Е НАПРАВИЛО ТУЙ КОЕТО НИВГОЛА НАМА ДА НАПРАВИШ ТИ...Коментиран от #35
21:46 03.03.2019
30 Иван Гешев
До коментар #17 от "444":
И ти не си българин - обичаш Сорос повече от България и българите.21:48 03.03.2019
31 Иво
До коментар #25 от "Голем смях":
По-прост от теб в България няма и не може да има.21:51 03.03.2019
32 Националист
Бог да Благослови братска Русия!
Братя Руснаци, извинявайте за Русофобите в България. Те не могат да бъдат истински Българи. Всеки, който предава народа си държавата си се е откъснал от нея. Той вътрешно не принадлежи на нея. Само външно. Работите на България ще тръгнат на по-добре, когато тези русофоби-българофоби задължително се махнат от властта и се заменят от хора патриоти, които са готови своите лични интереси да жертват за доброто на народа. Геройство се иска за това, а Борисов и Цветанов не са такива. Разумни хора жертвоготовни за народа да ни са водачите! И непременно да се възстановят братските отношения с Русия!
Коментиран от #90
21:51 03.03.2019
33 Нона
21:58 03.03.2019
34 патриотъ
22:06 03.03.2019
35 Голем смях
До коментар #29 от "НЕУК НЕГРАМОТЕН":
Той и ген.Колев безкористно е клал руснаците и хич не му е пукало че скоро ни били освободили.Това е истинския БЪЛГАРИН,който поставя Отечеството пред така наречените освободители.И за братската любов се заговори след 1944г. когато комунистическите орки окупираха България.3 03 1978 дори не е бил празник ,а просто дата на примирие между две империи.Коментиран от #38
22:07 03.03.2019
36 Коментар📝
22:11 03.03.2019
37 ДА ПИТАМ НЕЩО
22:16 03.03.2019
38 Batushka
До коментар #35 от "Голем смях":
Кой пък тоз генерал Колев?Да не е от тез дето нямат загубена битка и спечелена война?22:19 03.03.2019
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 1944
22:25 03.03.2019
41 Гого
22:29 03.03.2019
42 Бачо Киро
До коментар #26 от "Черна Врана":
Абе не бе, 500 години по турско всички българи са имали барем по 50 кила злато на калпак, подритвали са го по улиците, изобщо само злато е било навсякъде.... Понеже са имали в излишък, затова руснаците го взели...Глупостите на тогавашни и сегашни идиоти... И след Освобождението, и след 1989 на власт идват кръвопийците и продажниците... Иванчо Хаджипенчович, осъдил Левски на смърт и издал наличието на организация на великия везир, организирал преследванията, после ми станал депутат, член на Държавния съвет и Върховния съд.... Същата работа като пожарникар сикаджия да стане премиер, мошеници във властта навсякъде... Нищо ново под слънцето.... 140+ години една и съща... Единствено руснаците си мърдат пръста за нас, естествено имат и техни цели, но никой друг - за целия запад всичко си е наред, въобще не ги е болял фара... Днешните идиоти забравят, че точно запада с векове използва, изсмуква, забърква и каквото още се сети човек всички страни до които се докопа... Колонии, робовладелство, войни, убийства... Западът не е забогатял защото много е работил.... Но руснаците ни били взели златото... Дето сме го крили 500 години вероятно...
Коментиран от #47
22:29 03.03.2019
43 С празДником
22:36 03.03.2019
44 КОМЕНТАР
22:56 03.03.2019
45 Много дебел социолог
22:58 03.03.2019
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Бай Иван
На кого трябва да благодарим днес? На ЕС? На САЩ? На евроатлантическите ценности? На НАТО? На кого? Защо всички СМРАД-ове днес говорят за “празник”, някои даже мънкат за “освобождение”, но не смеят да кажат: – Освобождение ОТ КОГО? – Освобождение ОТ КАКВО? – КОЙ ни е освободил? Не било политкоректно ли? СМРАД…вашата единствена форма на съществуване е лъжата!
1. Руско-турска война (1568 – 1570)
2. Руско-кримска война (1571 – 1574)
3. Руско-турска война (1676 – 1681)
4. Руско-турска война (1686 – 1700)
5. Руско-турска война (1710 – 1713)
6. Руско-турска война (1735 – 1739)
7. Руско-турска война (1768 – 1774)
8. Руско-турска война (1787 – 1792)
9. Руско-турска война (1806 – 1812)
10. Руско-турска война (1828 – 1829)
11. Кримска война (1853 – 1856)
12. Руско-турска война (1877 – 1878)
Руско-турските войни обхващат период от 349 години.
/Списъкът е изготвен от Любо Кольовски/
Ама Русия се била борила за имперските си интереси! А за какво друго да се бори? Против земното притегляне, и против глобалното затопляне ли? Колко от тези нейни имперски интереси са против българските интереси? Колко от тях съвпадат с нашия национален интерес? Как пък чак именно след руско-турска война се възроди българската държавност? Защо не се възроди България след някоя от
Коментиран от #50
23:46 03.03.2019
50 Продажните,, Патриоти" от България
До коментар #49 от "Бай Иван":
Русия се бори с турците докато запада си върти алъж вериша с тях и наказва българите заради неуспешния поход на Балдоин! Трябваше да бъдат избити всички ортаци на Турция в България след 1877г23:55 03.03.2019
51 Тръмп
00:07 04.03.2019
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 ЕДИН ХЪШ
Коментиран от #56, #58, #59
00:09 04.03.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Барчо
00:51 04.03.2019
56 Барчо
До коментар #53 от "ЕДИН ХЪШ":
В интерес на истината българското население 500 години по всякакъв начин се е опитвал да се освободи или най-малкото да постигне някакъв компромис с "робството". Не се е получавало по най-добрия начин почти никога. Последиците от въстанията и четническите дейности винаги са били жертви на много невинни под формата на кланета и т.н. Помощта на българите, способни да носят оръжие и с боен дух в сърцата естествено е била не малка, но нали се сещаш, че 500 години не са постигнали свободата самостоятелно. Нека да не се опитваме да оцветяваме бялото в кафяво, че дето се казва: "излагаме се пред чужденците".00:59 04.03.2019
57 Поклон, Признателност и Памет
03:04 04.03.2019
58 Сюлейман паша -
До коментар #53 от "ЕДИН ХЪШ":
френският евреин изиграва решаващата роля за победата на руснаците- умишлено грешна тактика,за което получава смъртно наказание, но впоследствие го пращат на заточение в Багдат. Намерението на Русия не е освобождаването на България, а превземането на Истанбул, но като разбират че това няма как да се случи предложили на Османската империя да си възвърне земите. Темата е дълга, но независимостта на България е плод на повече дипломация и се случва 30години след тази война.04:02 04.03.2019
59 Д'мин
До коментар #53 от "ЕДИН ХЪШ":
Е как може да изопачаване така фактите! До войната през 1787г.,Русия и Турция са водили 11 войни за близо три века. Две или три са завършили, като равни мачове-без загуби или териториални придобивки! Русия губи една от т. н. Кримски войни, и то при условие, че в нея са участвали Франция и Британия на страната на Османската империя! Това е истината!Коментиран от #60
04:15 04.03.2019
60 Д'мин
До коментар #59 от "Д'мин":
1878г.04:32 04.03.2019
61 Генерал фон Тотлебен
Освобождението на християните под игото на исляма е една химера. Българите тук са по-заможни и живеят по-щастливо от селяните в Русия. Тяхното най – съкровено желание е освободителите да напуснат колкото е възможно по-бързо страната им.
07:40 04.03.2019
62 maina
07:41 04.03.2019
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Наблюдател
08:06 04.03.2019
66 Питащ
08:09 04.03.2019
67 Американски херой плейбой
Коментиран от #73
08:14 04.03.2019
68 Задачка
08:15 04.03.2019
69 Тотлебен
До коментар #24 от "Черна Врана":
Аз благодаря на Сюлейман паша, че прави трагичната грешка, като тръгва да минава Балкана през Шипка, където са Българските Опълченци, а не през онези проходи където са Руснаците. Ако беше тръгнал през тях щеше да мине и да помогне на Осман паша в Плевен, където руснаците са я забатачили яко, та се налага румънския Крал да идва да им помага и щеше да дойде победа на Турция, а той тръгва през Шипка и Опълченците го спират и с това спасяват войната.08:15 04.03.2019
70 Братушките за нас
„Всяко тържество на българите е смърт за Русия. Балканските държави не трябва да имат нищо свое. Те трябва да бъдат притежание на русите или, по-ясно казано, те трябва да бъдат погълнати от русите!”
08:18 04.03.2019
71 Братушките за нас
„… българите, ние трябва да се отнасяме с тях като с врагове… целта на нашите усилия трябва да бъде не „целокупна“ България, а подялбата даже на сегашното княжество между съседите му: румъни, сърби и гърци, с изключение на широката полоса по дължината на Черно море, която Русия може да остави за себе си… с България трябва да се постъпи така, както е постъпено с Полша и да бъде изтрита от лицето на земята за назидание на всички … да се знае какъв позорен и бедствен край очаква всеки славянски народ, ако дръзне да вдигне ръка на великата Русия(1890)…“.
08:19 04.03.2019
72 Братушките за нас
“За да бъде властта ни здрава и и да не изисква постоянно извънредно напрежение от наша страна, е необходимо постоянно нравствено подчинение на съседните области и да превърнем българското и гръцкото население, от една страна, и арменското, от друга, в послушно оръдие на руската политика и в постоянни съюзници, като унищожим всякаква възможност за преминаването им във враждебен лагер”
08:24 04.03.2019
73 Баланс
До коментар #67 от "Американски херой плейбой":
Да, бе, абсолютно, а пък в Европа толкова много се възмутили, разписали и развикали, че това стигнало до ушите на руския император и той взел че провел една войничка, нищо особено, ама пък в Европа как само са се възмутили!!Коментиран от #74
08:37 04.03.2019
74 Историк
До коментар #73 от "Баланс":
Празнуването на подписването на Санстефанския мирен договор на 3 март 1878 г. и обявяването на този ден за празник е смешно и нелепо! Русия много добре знае, че Санстефанският договор НЯМА КАК да бъде одобрен от Велики сили. Споровете възникват от неспазването от страна на "Освободителката" на предварително сключените споразумения с Австро-Унгария – по-специално Райхщадското споразумение от 1876 г., Будапещенската конвенция от 1877 г. и Лондонското споразумение от 30 май 1878 г. Основното противоречие се състои в предварителното съгласие на Русия, документирано в посочените по-горе споразумения и конвенция,на Балканите да не се създава голяма държава
Съгласно текста на Райхщадското споразумение Австро-Унгария и Русия се съгласяват, че „ако се стигне до териториални промени или разпадане на Отоманската империя, създаването на голяма компактна славянска или друга държава е изключено“
Коментиран от #75
08:45 04.03.2019
75 Баланс
До коментар #74 от "Историк":
Нарушение или не, санстефанска България е много, ама много по-близко до това което е било редно да бъде, дори и в този си вид е била частично окастрена. Може и наистина да са били наясно че няма да мине, да е било блъф на руснаците, но в края на краищата това е което е отговаряло на българския интерес от една страна, и от друга това което самите руснаци са искали - голяма славянска държава под тяхно влияние. Все пак в немалка степен интересите ни са съвпадали в този момент. И след това на Берлинския конгрес се е видяло същинското отвратилно лице и отношение към нас на тези, които днес ни се пишат големи приятели, и ние на тях.Коментиран от #76
08:51 04.03.2019
76 Историк
До коментар #75 от "Баланс":
Още през 1876 година на руснаците е ясно, че не може да съществува Сан Стефанска България. Но нарочно я прокламира за да настроят българите срещу Европа.Коментиран от #77, #79, #81
08:59 04.03.2019
77 Баланс
До коментар #76 от "Историк":
Както казах, санстефанска България е отговаряла, дори не изцяло, на нашия интерес, а мен това е което ме интересува. И се е видяло кой е ПРОТИВ нашия интерес. Ами да ни бяха освободили те, да бяха направили целокупната България държава под тяхно влияние. Но не са го направили, дори някои европейски държави са подкрепяли Османската империя.09:05 04.03.2019
78 Румяна Костова
09:09 04.03.2019
79 Румяна Костова
До коментар #76 от "Историк":
Ще излезе и че ни е осбождавала Русия само за да нервира Англия, която е била съюзник на Турция и и е помагала с доставка на оръжия.Коментиран от #80
09:13 04.03.2019
80 Историк
До коментар #79 от "Румяна Костова":
САЩ два пъти спасява Франция от Германия, като загиват стотици хиляди американци. Т.е. десетки пъти повече отколкото войници на руската империя за "двойното “освобождение” на България. И въпреки това Франция води абсолютно независима от САЩ политика, няма паметник на американски президенти пред техния парламент, няма 50 метров паметник на Американската армия освободителка от признателния френски народ в центъра на Париж, няма френско национално движение "Американофили", и лизането на американски задници не е вменявано като знак на благодарност към САЩ и задължение во веки веков на всеки французин.Коментиран от #82, #89
09:37 04.03.2019
81 учуден
До коментар #76 от "Историк":
Много си зле с психиката бе исторически гендар ! Добре ще е да отидеш на психолог за преглед а след това и на гинеколог, че може даси забрененял от африканския си приятел.Коментиран от #84
09:40 04.03.2019
82 Брой
До коментар #80 от "Историк":
Това със "стотиците хиляди" американски жертви е просто една нагла измишльотина.10:00 04.03.2019
83 Не ни прави на калдарини
10:38 04.03.2019
84 Историк
До коментар #81 от "учуден":
Руските боклуци винаги се учудват като им се покаже истината!Коментиран от #85
13:31 04.03.2019
85 Гюрза
До коментар #84 от "Историк":
Ако не беше,дедо Иван,сега да си резняк..и да пееш мюмюнски песни..13:38 04.03.2019
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Филофоб
Кой завоевател - въпрос на тълкуване на фактите.
16:21 04.03.2019
89 Д'мин
До коментар #80 от "Историк":
Първо льольо, не можеш да сравняваш по брой жертви ПСВ и ВСВ с конфликт между две държави от 19-ти век! Второ, по американски данни (има ги в нет пространството), жертвите на американците през ВСВ са (по памет) около 221 557 души. От тях на европейския военен театър около 80 000, само в първия ден при десанта в Нормандия загиват 20 000, това го твърдят американците, не аз. Трето, французите помагат във войната на колониите срещу американците за освобождението им. Статуята на свободата е подарък от французите. Та американците имат за какво да им се отблагодаряват. Това за стотиците хиляди, милиони, милиарди и т.н., дето се пъниш да ги изкараш, да имаш много поздрави!17:29 04.03.2019
90 Българин
До коментар #32 от "Националист":
Националният враг на България сте вие русофилите .Истенският българин е русофоб .
Русофилите са наши национални врагове .
17:52 20.04.2020