Инцидентът с трафопоста в Бургас от вчера може и да се повтори отбелязват от българското предприятие Централна енергоремонтна база (ЦЕРБ). Това е втората сериозна повреда след гръмналия трансформатор в Топлофикация „София”. Основната причина е намалената ремонтна програма на електроразпределителните и топлофикационните дружествата. Четири основни превантивни мерки могат да намалят броя на подобни инциденти:
1. Редовна профилактика и проверка на съоръженията.
2. Инсталиране на системи за дистанционно следене на параметрите на трансформатори и подстанции. В повечето ЕС държави има изградени такива системи, които предотвратяват подобни инциденти на 100%, като цената им е между 1000 и 15 000 EUR. Най-евтините от тях само алармират, че има проблем, а експерти на място установяват какъв точно е той. По-скъпите в реално време и от дистанция показват какво точно се случва вътре в трансформатора, така че да може той например да се изключи веднага. Освен, че предотвратяват аварии, тези системи удължават и живота на трансформатора. В една Румъния например отдавна използват системи за дистанционен мониторинг, допълват експертите.
3. Увеличаване обема от инвестиции в профилактика. В момента частична профилактика се прави с общи средства на дружествата, което е крайно недостатъчно. Последните няколко години у нас няма нито един търг за профилактика и ремонт, организиран от ЕРП. Всяко едно съоръжение трябва да мине през подобен преглед. Липсата на инвестиции е следствие от по-ниската (в сравнение с Европа) цена на електроенергията. Лошото е, че за всичко плаща крайният потребител, допълват от там.
4. Профилактиката, експлоатацията и контролът на електро съоръженията да не се правят от една и съща структура, както е в момента. Ако експлоатацията на един трансформатор се прави на едно място, профилактиката и ремонтите – на друго, а контролът – на трето, това значително намалява риска от аварии.
„Безопасността и техническата изправност на съоръженията на ЧЕЗ е първостепенна задача на дружеството. Проверки и профилактика на трафопостовете и останалите съоръжения на компанията се правят ежегодно и в съответствие с нормативните и регулаторни изисквания и утвърдените европейски и национални практики”, казва Петър Баран, главен оперативен директор на ЧЕЗ България.
Проверката на техническата изправност и безопасност на трафопостовете тази година започна през месец юли и ще завърши в края на месец октомври за цялата територия, обслужвана от ЧЕЗ. Едновременно с това се провежда и задължителната редовна подготовка за работа при зимни условия. В допълнение, ние проверяваме всички сигнали, подадени от клиенти и институции.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Армагедон
Коментиран от #2
00:25 18.10.2012
2 втн
До коментар #1 от "Армагедон":
при проблем в трансформатора се отделя газ който е взривоопасен. ако е имало вентилация на помещението и собственика е продължил с немърливото отношение към трафа новината след време щеше да е за пожар.12:26 18.10.2012