Отворено писмо до премиера Стефан Янев изпратиха днес от Института за пътна безопасност, призовавайки министър-председателят да инициира експертна среща.
Целта е на въпросната среща ИБП да запознае запознае премиера Янев с цялостна концепция за управление на риска от ПТП и модел за преструктуриране на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), изготвени от Института.
"Незабавно са необходими промени в управлението на транспортната ни система, в противен случай ще продължим да отчитаме поредните жертви от ПТП", категорични са експертите по пътна безопасност.
"След оглушително мълчание от страна на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) в първите часове след най-тежката в нашата история катастрофа на АМ „Струма“, под медиен и обществен натиск, представители на ДАБДП (г-н Рапчев и г-н Табаков), заявиха, че агенцията била извършила анализ на риска от ПТП. Дали това е вярно или не? Дали за пореден път не се подвеждат обществото и институциите? Задаваме тези въпроси, тъй като сред публично достъпната информация на официалната интернет страница на ДАБДП няма нито един документ, който да съдържа анализ или оценка на риска", посочват от ИПБ.
"Институтът за пътна безопасност през месец февруари 2021 г. направи оценка на риска от ПТП и я показа чрез медиите на българското общество. В тази карта ясно се вижда, че отсечката, в която стана тежката катастрофа на АМ „Струма“, е с висок риск за настъпване на ПТП", казва се в писмото.
Публикуваме цялото писмо без редакции:
"Уважаеми г-н министър-председател,
Жестоката катастрофа с македонския пътнически автобус, при която загинаха 45 души, е прецедент в историята на пътнотранспортните произшествия в България. Трагедията е повод за пореден път да повдигнем въпроса има ли политическа воля за намаляване на жертвите на пътя. За последните шест месеца всеки ден се обръщахме към Вас с надежда да предприемете промени в управлението на транспортната ни система, за да не се повтори катастрофата от Своге. Опитът да бъде изместен фокуса върху водача на МПС, лошите пътни условия и какво ли още не е неправилен и няма да ни помогне да променим ситуацията. Цялата транспортна система е компрометирана /навсякъде липсват знаци, маркировка, грешки в проектирането, липса на контрол и др./. Незабавно са необходими промени в управлението на транспортната ни система, в противен случай ще продължим да отчитаме поредните жертви от ПТП.
След тежката катастрофата край град Своге през август 2018 г. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) инициира създаването на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП). Основната задача, която агенцията трябваше да осъществява, бе компетентно и отговорно да управлява риска от ПТП. За целта трябваше да изготви оценка на риска от ПТП в страната, да координира дейността на всички държавни институции, които имат отношение към безопасността на движението по пътищата, както и да формира държавната политика в тази сфера. От създаването си през 2019 г. до днес ДАБДП не е изпълнила нито една от тези задачи. За бездействието на ДАБДП сме сигнализирали многократно и Вас, и бившия заместник министър-председател Томислав Дончев. След дълъг обществен натиск от нас едва през март 2021 година е приета поправка, с която оценката на риска придобива законов характер (Закон за пътищата, чл. 36б, ал. 1, ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.).
След оглушително мълчание от страна на ДАБДП в първите часове след най-тежката в нашата история катастрофа на АМ „Струма“, под медиен и обществен натиск, представители на ДАБДП (г-н Рапчев и г-н Табаков), заявиха, че агенцията била извършила анализ на риска от ПТП. Дали това е вярно или не? Дали за пореден път не се подвеждат обществото и институциите? Задаваме тези въпроси, тъй като сред публично достъпната информация на официалната интернет страница на ДАБДП няма нито един документ, който да съдържа анализ или оценка на риска.
За да се анализира риска, той първо трябва да бъде идентифициран, после оценен, а третата стъпка е да се предприемат коригиращи действия за намаляване на риска от настъпване на тежки ПТП. За идентифициране и оценка на риска е необходимо да бъде утвърдена методология, каквато на нас не ни е известно да има.
От изказванията на представителите на ДАБДП оставаме с впечатление, че се бъркат местата с концентрация на тежки ПТП с тези, които се смятат за опасни или рискови участъци за настъпване на ПТП, а това са две отделни категории. Дали допуснатите грешки целят въвеждане на гражданите и институциите в заблуждение или са породени от липсата на експертиза при управлението на риска? Какъвто и да е отговорът, става ясно, че поведението на ДАБДП е некомпетентно, противоречиво и най-вече не отговаря на обществените очаквания за управление и намаляване на риска от ПТП.
Смисълът от оценката на риска е да се идентифицират и приоритизират проблемните участъци, всеки от които има своята специфика, налагаща различни комбинации от мерки и инструменти, за да не се превръщат в места с концентрация на тежки ПТП. В тази връзка със съжаление ще отбележим, че ако своевременно беше извършена такава оценка, то тя щеше да идентифицира точката на тежката катастрофа на АМ „Струма“ като такава с висок риск за настъпване на тежко ПТП. Тя би следвало да се базира на данни от различни официални източници, тъй като на МВР, за тригодишен период, са известни повече от десет леки ПТП, а справката в гаранционния фонд ще ни покаже показва, че са настъпвали множество ПТП, който не са заявени пред МВР.
Институтът за пътна безопасност през месец февруари 2021 г. направи оценка на риска от ПТП и я показа чрез медиите на българското общество. В тази карта ясно се вижда, че отсечката, в която стана тежката катастрофа на АМ „Струма“, е с висок риск за настъпване на ПТП.
Уважаеми г-н министър-председател,
За пореден път, водени от експертизата си да управляваме риска от ПТП, отправяме към Вас предложение за експертна среща, на която да Ви запознаем с изготвените от ИПБ цялостна концепция за управление на риска от ПТП и модел за преструктуриране на ДАБДП. Само с обединени сили можем да постигнем напредък в овладяването на високия брой ПТП в България".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ЖУЖИ
13:44 25.11.2021
2 ало Ваньо
13:45 25.11.2021
3 шопландец
Коментиран от #8
13:46 25.11.2021
4 Иван
13:49 25.11.2021
5 Българка
Според мен не опасната отсечка, избеляла маркировка. опасна мантинела са причината за смъртта на хората. Без да съм следовател и експерт, съвсем безплатно от това, което подават като данни, по-скоро ПТПроизшествие е предизвикано от взрив, а не обратното. След взрива е избита и изхвърчала предната врата, но от там никой не се е спасил, защото всичко е било в пламъци. Там е бил взривът
Коментиран от #15
13:54 25.11.2021
6 NeXu s
13:55 25.11.2021
7 истина е
Коментиран от #19
14:02 25.11.2021
8 Този
До коментар #3 от "шопландец":
Потвърждавам. Водача е заспал или се е случило нещо друго с него и е отклонил вниманието си. На всички автобуси двигателите и резервоарите за гориво са отзад. Тубите с нафта са причината 45 души да изгорят живи.14:02 25.11.2021
9 Ленин
14:03 25.11.2021
10 мда
14:03 25.11.2021
11 Смешник
14:05 25.11.2021
12 Бeмви и експертите
14:10 25.11.2021
13 драги смехурко
14:12 25.11.2021
14 Недоволна
Коментиран от #20
14:13 25.11.2021
15 ДАА ВЗРИВЪТ Е В
До коментар #5 от "Българка":
ТОВА ДЕТО ТИ ГОСНИМАТ ЗА ПАСПОРТ И ОЩЕ НЕЩО😬14:14 25.11.2021
16 Данъкоплатеца
14:16 25.11.2021
17 Алоооо калинки
14:17 25.11.2021
18 ЕДИН ВЪПРОС ?
14:19 25.11.2021
19 МАФИЯ НА ББ
До коментар #7 от "истина е":
ЧЕ АМ“Тракия“,“Хемус“ и „Черно море“ с обща дължина около L=1100 км са проектираниза Vmax.=Vпроектна=120 km/h ,а не за „Административно“ въведена скорост за магистрали
от 140 km/h.Всичко се променя:
1.Радиуси на хоризонтални и вертикални криви.
2.Напречни наклони q в %
3.Правия участък за изпреварване между две съседни криви.
4.Видимост при хоризонтални и вертикални криви.
5.Дължините на ускорителните ленти(Ускорителни Шлюзове) при вливане в магистрали от друг клас път,както и на закъснителните ленти(Закъснителни Шлюзове)
при излизане (отливане ) от магистрали и включване на по-нисък клас път.
6.Променят се и надлъжните наклони при слизане и изкачване.
И аз бих желал,да се движа със скорост 140km/h,“Да ама не „.Поради икономически
съображения е прието Vmax=V проектно=120 km/h отговаряща за „Хълмист терен“
ЕЙ ОТ АПИ ХАПИ - ВЕРНО ЛИ Е ТОВА КОЕТО Е КАЗАЛ ЕДИН ПРОЕКТАНТ????? РАЗБОЙКО ВЕРНО ЛИ Е?????
14:20 25.11.2021
20 Некъв спец по тв
До коментар #14 от "Недоволна":
Каза,че рейса е поне на 10(!).г.А казваха,че е от 2018?!?Още каза,че това означава,че е с фалшива регистрация и документи.
Балканска трагедия.
14:28 25.11.2021
21 Мунчо юмручето
14:29 25.11.2021
22 Ние
14:55 25.11.2021
23 Павел пенев
Коментиран от #25
15:35 25.11.2021
24 ПЕНКО
16:37 25.11.2021
25 ТОЧКАТА
До коментар #23 от "Павел пенев":
НЕ Е БЪЛГАРСКА!!!!АДМИНИСТРАЦИЯ!!!!!!Това са ЧАСТ ОТ НПОтата ,които правителството е ДЛЪЖНО !!!!! да издържа/тоест ,,работи с тях/!!!!!!!!!!!!!!!По ,,демократични,, правила за ,,граждански контрол,,!!!!!ПРАВИТЕЛСТВОТО....ВСЯКО ПРАВИТЕЛСТВО!!!!!,,работи,, с около 200!!!!!НПОта!!!!!!Които му ,,дават АКЪЛ,МНЕНИЯ СЪВЕТИ...И НЕ НОСЯТ ОТГОВОРНОСТ !!!!!!!!!!...ТОВА ,ПИЧ,Е ,,,,СИСТЕМАТА!!!!!която няма да видиш на прицел....19:09 25.11.2021
26 ГриФил.
10:17 26.11.2021
27 Този измислен 'Институт"е нарисувал
10:29 26.11.2021
28 По вероятно Пластмасови туби с бензин??
10:47 26.11.2021
29 Шофер
Това, че по един участък са минали няколко коли, които не са катастрофирали, не означава, че участъкът е безопасен. Всеки, който поне веднъж е минал по някои от нашите пътища, знае, че това не е така. Хайде стига писахте глупости, моля, голяма част от нашите пътища са с неадекватна маркировка и светлоотразители, които не би трябвало да е толкова сложно да се оправят. Ама докато властта краде милиони това няма как да стане.
11:02 30.11.2021