“Институтът за пътна безопасност през последните шест месеца всеки ден моли премиера за среща, защото виждаме лавинообразно увеличаване на жертвите от пътнотранспортни произшествия и предстои второ Своге. Това е съобщено и във ФАКТИ, в мои интервюта, и във всяка друга моя медийна изява, и с десетки официални писма до българския премиер. В момента се случва поредната тежка катастрофа с автобус и с много жертви в България. За пореден път медиите дават хляб и зрелище на хората, като показват експерти, които са готови да се съблекат и чисто голи само и само да ги дават по телевизията. Вглъбили са се в това, че на мястото на инцидента маркировката не била добра, мантинелата не била добра, знаците не били добри. В цялата ни транспортна система почти навсякъде, на всяко кръстовище има дефицити, има ги тези проблеми.
Решението, което от години - от Своге насам, ние постоянно настояваме да бъде взето, е да създадем Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” (ДАБДП) и тя да направи оценка на риска. ДАБДП беше създадена, но такава оценка на риска - не. Ако бяхме направили оценка на риска за пътнотранспортни произшествия, щяхме да видим, че на мястото на катастрофата на АМ “Струма”, по данни на МВР, са станали 10 леки катастрофи за три години. Щяхме да анализираме защо там стават леки катастрофи, възможно ли е според скоростта да стане и тежка катастрофа и да предотвратим този инцидент”.
Това заяви в интервю за ФАКТИ д-р инж. Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност (ИПБ).
В днешния ден Институтът за пътна безопасност за пореден път се обърна към министър-председателя Стефан Янев с искане в спешен порядък да бъде извършена подробна оценка на риска на българските пътища.
Подобна оценка на риска беше извършена от Института за пътна безопасност, като докладите за оценката бяха публикувани на 15 февруари т.г. Въпреки че ИПБ предадоха докладите на институциите, пред нашата медия д-р инж. Богдан Милчев многократно посочи, че реакция няма.
“По данни на Института за пътна безопасност има над 1500 места в страната, които са с подобен висок риск за настъпване на тежки произшествия. Неразбирането на държавата, че трябва преди едно място да стане място с концентрация на тежки произшествия, да ги предотвратяваме. За да ги предотвратим, ни е нужна оценка на риска. За да направим оценка на риска, първо трябва да го идентифицираме. За да го идентифицираме, ни трябва методология, по която да го идентифицираме. От Своге насам нищо от това не беше направено”, категоричен беше Милчев.
“В момента няма какво да се вторачваме в знаците и пътната маркировка. Маркировката е такава навсякъде. Ние имаме нужда да оценим къде са най-опасните места. Знаете ли какво ще се случи сега - делото ще бъде прекратено, защото не може да се води дело срещу починало лице - шофьора, а мястото за отдих ще бъде премахнато. Ако бяхме оценили риска, това място вече щеше да е премахнато. На мястото за почивка не му е там мястото. То е трябвало да бъде премахнато още когато са се случили 10 леки катастрофи. Те показват, че там има проблем”, категоричен беше Богдан Милчев.
“На 28 юли Институтът за пътна безопасност изготви и представи кaртa нa чeрнитe пътищa в Бългaрия - най-опасните пътища у нас, изготвена на база оценка на риска. Тази отсечка попада сред тях. Още тогава алармирахме, че имаме проблем с управлението на риска. Действия не са предприети”, припомни Богдан Милчев.
“Проблемът е в управлението на риска, не е проблем на знаците и маркировката. Знаците и маркировката навсякъде са проблем. Проблемът е, че управлението отказва да извърши оценка на риска - първо да ни покаже къде може да загинем, след това да оправи знаците и маркировката", категоричен беше той.
“Изпратихме десетки писма към Томислав Дончев, който беше ресорен министър тогава и отговаряше за Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Десетки писма към Стефан Янев, който отговаря за управлението на риска. Нямаше реакция. В момента желанието на цялото общество е проблемът да не се политизира, за да не развали българо-македонската дружба. Аз не искам да политизирам нищо, искам да кажа истината - истината е, че имаме дълбок, сериозен проблем с управлението на транспортната ни система. Този проблем може да се реши само от експерти по управление на риска - не от експерти, които търсят моментна слава като лешояди. За правенето на управленски решения е необходима политическа воля”, обясни ръководителят на ИПБ.
“Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” беше създадена именно за да направи оценка на риска. Нейните експерти днес излизат и ни обясняват, че били направили анализ на риска. Такъв анализ няма на техния сайт. В държавата такъв анализ няма. За да направиш анализ, ти първо трябва да идентифицираш риска, да го оцениш и чак тогава да го анализираш. Как направиха анализ, като не знаят къде е опасно и къде не? Виждаме, че бъркат понятието концентрация на тежки произшествия и места с висок риск от произшествия. Концентрацията е, когато на дадено място вече е станало тежко произшествие. Управлението на риска изисква да не допускаме да се случва произшествие - това са две различни неща. Държавните експерти обаче излизат по телевизията, като или показват некомпетентност, или правят опит да заблуждават обществото”, каза още Богдан Милчев.
Той беше категоричен, че оценка на риска е необходимо да се направи в най-спешен порядък. “Ако знаем на кои места ще загинем, ще ги променим. Ние не сме идентифицирали местата с нисък, висок и много висок риск. През февруари 2021 година ИПБ направи оценка на риска. Там тази отсечка е с висок риск. Цялата магистрала “Струма” - от Видин до Благоевград, е с много висок риск от настъпване на произшествия. Още месец февруари т.г. показахме тези данни - нито тогавашното правителство, нито сегашното проявява интерес към управлението на риска”, посочи той.
“Проблемът е, че българските политици не искат да променят начина, по който управляваме транспортната ни система. Това е проблемът - предстои ни следващата тежка катастрофа. Докато ние не променим модела на управление, ще продължим да загиваме”, подчерта Милчев.
“Настояваме премиерът Янев незабавно да приеме експертите на Института за пътна безопасност, за да му презентираме решенията. Това е експертен разговор между политиците и експертите по управление на риска. Очаквам премиерът на държавата наистина да бъде докоснат от проблема с пътищата. Този инцидент е само повод за среща, причината е, че ние нямаме управление. Говорим за това години преди катастрофата - колко кървави писма изписахме, включително през Вашата медия. Изведнъж се намериха много експерти да говорят, докато ние посочваме тези проблеми години преди катастрофата”, посочи ръководителят на Института за пътна безопасност.
“Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” вече трябваше да е оценила риска. Настояваме, ако на премиера Янев наистина му пука за хората в България, да се срещнем. Не искаме да политизираме проблема, но трябва да го кажем - проблемът е в управлението, а кой може да реши проблема с управлението - политиците. Нека бъдем честни, а не лицемерни, не да мислим за дружбата със Северна Македония, а да кажем истината - проблемът е, че ние не управляваме транспортната си система. Политиците са тези, които могат да променят това. Те обаче отказват да го направят. Позволяваме си да говорим по този начин, защото през последните 4 години стотици пъти говорихме по същия начин”, завърши д-р инж. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Някой
Коментиран от #18
12:34 25.11.2021
2 Това е Шериат
12:35 25.11.2021
3 Българка
Коментиран от #13
12:35 25.11.2021
4 Перо
12:36 25.11.2021
5 ТаУмВзе
Коментиран от #35
12:36 25.11.2021
6 Снайпер рекърдс
12:36 25.11.2021
7 Я магесник селски
12:37 25.11.2021
8 УСА боклук
12:37 25.11.2021
9 Премиера
12:38 25.11.2021
10 Българка
ЗАКРИВАЙТЕ!!!!!!!!!!!
Коментиран от #26, #33
12:38 25.11.2021
11 111
12:38 25.11.2021
12 уаси Тито
Коментиран от #27
12:43 25.11.2021
13 Браво българка
До коментар #3 от "Българка":
Точно това трябва да се направи12:43 25.11.2021
14 Иван Грозни
12:50 25.11.2021
15 VVVVVVVVV
12:51 25.11.2021
16 Къде са парите за маркировка?
12:54 25.11.2021
17 PE6OGOLF4E
12:54 25.11.2021
18 Патето Яки
До коментар #1 от "Някой":
Следствието сега ще получава бонус 2.7 заплати и няма време за друго.12:55 25.11.2021
19 А бе ей
13:00 25.11.2021
20 Този
13:02 25.11.2021
21 Българин
Маркировка, знаци!?
Осъзнайте,се!!!
Знаците ли ще подкарате автобуса,?!
И на такъв широк път.
Ей,ало,шофьорите за какво са?
13:02 25.11.2021
22 Летя
МИШОК, тогава никакъв те нямаше!
13:02 25.11.2021
23 Бамбука
13:05 25.11.2021
24 Никой
Шофьорите за какво са!?
С колко километра в час е карал тоя?!
Щом на този прав и широк път е катастрофирал?
Осъзнайте,се? Ей,
Напоследък само критикуват,без да работят,
Доникъде така!
13:10 25.11.2021
25 истина е
13:20 25.11.2021
26 Българка
До коментар #10 от "Българка":
Институтът е частен тъй че няма какво да закриват те си го плащат!13:29 25.11.2021
27 Ami
До коментар #12 от "уаси Тито":
За асфалта трябва да питаш Станишев, при него се прави този път13:29 25.11.2021
28 НИЯ
13:33 25.11.2021
29 Българин
13:35 25.11.2021
30 пътник
13:44 25.11.2021
31 ПСР
Нещо някой нещо да пооправи,за да минимализира риска?
Това,което сутринта видях по НТВ,ама хич не ми хареса-мантинела-таран,изтъркана маркировка,неосветено,няма"котешки очи",да рисково е.И въпросът е,докога ще си остане така.
13:48 25.11.2021
32 Българин
13:50 25.11.2021
33 Пенсионери и уволтени от КАТ
До коментар #10 от "Българка":
Това е НПО, неправителствена организация от кадри, уволнени или пенсионирани от КАТ, както и някои други, които искат са получават пари от бюджета. Милчев е бивш шеф на КАТ, а там е и една руса пенсионерка пак от КАТ, която преди години беше говорителка на МВР за пътни произшествия. Драпат за пари от бюджета14:03 25.11.2021
34 DrivingPleasure
Коментиран от #36
14:09 25.11.2021
35 sars cov2
До коментар #5 от "ТаУмВзе":
Според логиката на този гербераст , ако другарят комунист , временно управляващ България и я довел до фалит , си беше свършил работата , както и другарката Комитова беше платила от парите , които ББ и беше оставил , а не да ги краде, за да се направи ремонта , сега тези 46 македонци да са живи и здрави ...Коментиран от #37
14:24 25.11.2021
36 Гого
До коментар #34 от "DrivingPleasure":
Ти си още по дразнещ ...14:25 25.11.2021
37 ТаУмВзе
До коментар #35 от "sars cov2":
Кога мутропитека е оставял кинти бре пич? Имаш бясни халюцинации. Докато територията се врътка от чужди посолства, чрез всякакви кукли на терен.Коментиран от #40
14:26 25.11.2021
38 селянин
14:26 25.11.2021
39 Хиндо
14:55 25.11.2021
40 Сигурно е
До коментар #37 от "ТаУмВзе":
Даже Комитова не отрича,че за строежа на "Хемус"е имало отделени около половин милиард.Ама къде ги прехвърлиха.. Няма да си кажат.За ремонта на училища около 12 милиона,ги прехвърлиха за тестове за ковид.Куче влачи,диря няма.15:02 25.11.2021
41 Темелко
15:04 25.11.2021
42 БАТ РАМБО
Коментиран от #48
15:18 25.11.2021
43 Мокитова
15:21 25.11.2021
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 3439
15:41 25.11.2021
46 Бендър
15:46 25.11.2021
47 ттт
Макар, че мене ако питате, ако закрият служба КАТ в хазната ще останат повече пари отколкото събират от глоби.
16:06 25.11.2021
48 АСА
До коментар #42 от "БАТ РАМБО":
Всъщност и той е прав и вие сте прав. Вярно е, хоризонталната маркировка по нашите пътища е безобразна, изглежда въобще не слагат перли в бялата боя. Във много държави съм карал нощем, маркировката направо свети на фаровете. Прекразно се вижда и без фарове. В България трябва да се смени цялата. пределно ясно е, че няма как да стане моментално, трябва да се започне с най-опасните места, затова трябва и оценка на риска.Веднага се сещам за две места близо едно до друго, на които заради маркировката и по-точно липсата и могат да станат много произшествия. От Пловдив отивате към Казанлък. На отсечката между Баня и Подбалканския път има завой и отклонение към Ведраре. Хоризонтална маркировка въобще липсва. Отклонението е по продължението на досегашното ви движение, главният път по завоя. Човек, който не знае добре пътя, може много лесно да се обърка. Същият номер го има малко по-късно на Подбалканскияя път, там дори е още по-зле, защото сградата на гара Калофер (до където е отклонението) и мами водачите, че пътят е натам. Има още хиляди такива места, а и много по-опасни, но понеже пътувам често по този път, тези ги знам наизуст.
16:22 25.11.2021
49 Богдан Милчев? Управлявахте "риска" като
18:14 25.11.2021
50 Аз ......
18:34 25.11.2021
51 Marinov
22:21 25.11.2021
52 Анонимен
00:16 26.11.2021
53 Богдан Милчев?? Корумпетата бивши
07:57 26.11.2021
54 Бевши Катаджии!! Бяха безполезни на
08:45 26.11.2021