19 Юли, 2023 11:57 4 172 11

Закриват държавния авиационен оператор

  • държавен авиационен оператор-
  • закриване-
  • търговско дружество

За втори път се предлага дейността да се прехвърли в търговско дружество

Закриват държавния авиационен оператор - 1
Снимка: avio28.com

След като не успя да се пребори със служебното правителство за запазване на създаденото при кабинета на Кирил Петков търговско дружество „България хели мед сървиз“ и то бе обявено за ликвидация, сега ПП-ДБ правят втори опит, пише "Сега".

Изготвен от Кирил Петков и други депутати от коалицията законопроект за промяна в закона за гражданското въздухоплаване предвижда държавният авиационен оператор /ДАО/, който трябваше да поеме и медицинската въздушна помощ, да бъде ликвидиран. ДАО ще бъде преобразуван в държавна фирма вместо настоящия му статут – на второстепенен разпоредител под шапката на транспортното министерство. Така още преди да е изтекъл срокът за ликвидация на „България хели мед сървиз“, вече има подготовка за откриване на второ търговско дружество.

Проектът с изменение в закона за гражданската авиация явно е супер спешен, защото не бе пуснат за обществено обсъждане от ресорното транспортно министерство, а директно се внася в НС по късата писта - през депутати. Това със сигурност е свързано с изпълнението на договора за доставка на медицински хеликоптери по плана за възстановяване и устойчивост. По график първият хеликоптер трябва да бъде доставен в края на годината. Държавния авиационен оператор извършва полетите със специално предназначение за обслужване на президента, председателя на НС, премиера и други официални групи лица. Предвиждаше се той да поеме и обслужването на медицинските хеликоптери.

В мотивите към проекта се изтъква друга основна причина за създаването на търговско дружество – възможността за даване на по-високи заплати на пилотите. От текста не става ясно защо даването на високи заплати в момента е невъзможно – законът изрично изключва държавния авиационен оператор от прилагането на ограниченията, които важат за администрацията. Твърди се, че въпреки това изключение, заплатите били ограничени и се налагало пилотите да си доработват. Ако ДАО бъде трансформиран в търговско дружество, за него ще важат високите лимити за възнагражденията на изпълнителните директори и членовете на борда на директорите. Таванът за директорските заплати е 18 минимални работни заплати или 14 040 лв. Предвижда се трудовите договори да бъдат преподписани, но не е ясно дали това важи за ръководния състав.

Като допълнителен мотив се изтъква и съществуващият в момента текст в закона, според който медицинската въздушна помощ трябва да се поеме от оператор, който е търговско дружество, а не административна структура. Настоящият министър на транспорта Георги Гвоздейков от самото начало на спора твърди, че това са изискванията и на българския закон, и на европейските регламенти.

Проверка на „Сега“ показа, че проектът се внася преди да е изтекъл срокът за ликвидация на „България Хели Мед Сървиз“. Разпореждането за закриване на дружеството е от 23 февруари, като в него бе определен 6-месечен срок за ликвидация. В момента дружеството има определен ликвидатор – Десислава Георгиева.

"Не става въпрос за закриване, а за преобразуване, заяви за ФАКТИ един от най-големите експерти в областта, пожелал името му да остане необявено.

"Прави се заради HEMS-a /Helicopter Emergency Medical Services/ - очакваната въздушна медицинска помощ. Дали е правилно или не, не искам да коментирам. Практиката в ЕС показва, че и двата варианта са работещи. Всеки от тях има и плюсове, и минуси. Този с държавното предприятие дава повече възможности за САО /сертификат за авиационен оператор/ и други дейности. За някои дейности Законът за гражданското въздухоплаване изисква да си регистриран по търговския закон. Второстепенния разпоредител с бюджетни средства е по- защитен. Идеята е всички държавни авиационни дейности да се съберат под една шапка. Това е добре с оглед липсата на кадри и нераздуването на администрацията", допълни експертът.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Киро Далаверата

    16 0 Отговор
    Джобове требе да се пълнат, нема време, нема цел живот да седим у кочината.
  • 2 Родолюб фон Барух Ал Сабах дьо Муажон

    15 1 Отговор
    Закривай. Друго сие да плащате ,както трябва. Нищо държавно да не остане. За да се пълнят само правилните джобове. Благодаря.
  • 3 Новинар

    17 0 Отговор
    Ще го закрием, разпродадем собственоста на някоя новосъздадена фирма на братовчед и догодина ще сключим договор с нея.
  • 4 Феликс Дзерджински

    13 0 Отговор
    На къси редове ОГЪН
  • 5 ХАХАХА

    14 0 Отговор
    Ама всичко държавно да се закрие . От такова закриване цъфнахме и върнахме . Дали имат представа колко ги ненавижда народът ? Пък после рев ,ама заплашил някого си с ....... присъда ,че те всички са за такава.
  • 6 За какво ни е

    12 2 Отговор
    И без това всичко отива за Украйна. Закриха военноморските сили, въздушните сили , а сега и малкото останало от сухопътните отива за укрите.
  • 7 Ицо

    8 0 Отговор
    Ма тия закриха държавата какъв оператор какви пет лева
  • 8 БГА БАЛКАН

    4 0 Отговор
    ПРОСТОТИЯТА НА ПРОСТО КИРО САМОЛЕТИ СКОПИЕ СОФИЯ МАЙ ОТДАВНА ФАЛИРА!!!
  • 9 Кен Еф

    1 0 Отговор
    Закривай, ганааца не му трябва нищо, стига му един котчък с телевизор вътре
  • 10 Ана

    2 0 Отговор
    И как ще пътуват с хищна лена на държавни разноски тогава, кой ще ги превозва? Явно някой си е поръчал и това . Той кици не е скъп.
  • 11 дядото

    2 0 Отговор
    нови схеми и преобразувания за още злоупотреби и кражби на пари от държавата.да видим кои ще са първиа опашката.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове