24 Юли, 2023 23:10 13 407 28

За 2500 евро: Млади хора с нелегални бусове возят гурбетчии и рискуват своя живот и този на пътниците

  • гурбетчии-
  • нелегални бусове

Почти всички дават рушвети „спокойствие” на границите, твърдят водачи. Здрависване с митничаря върви между 20 и 50 евро

За 2500 евро: Млади хора с нелегални бусове возят гурбетчии и рискуват своя живот и този на пътниците - 1

Часът е 5 сутринта. Младежът товари багажите. Брои парите. Плащат му на момента. Други се пазарят. Трети казват „като стигнем ще дадат за мен, нямам в момента, но там ме чакат“. "Родопи 24" разказва една история на гурбетчии.

Младият мъж само кима с глава. За него няма проблем. Важното е, че ще получи парите. Няма кой да избяга. Мисли вече за курса. Отиване и връщане до Нидерландия-в най-добрия случай около 2 500 евро в едната посока. Навръщане същото. В най-лошия-по хилядарка. Но лошо няма. Винаги има пътници за буса. Има ли несретници, ще има и печалба. Има ли лютеница, ще има и далавера. От него се изисква само да дава газ и да не заспива. Какво са две денонощия?!

„Чака ме сватба, нова къща, обзавеждане, жена-желания, родители-желания“, си мисли 20-годишният шофьор.

Един от десетките, които извършват курсове с нелегални бусове към Западна Европа. Тръгва от родопските градове и върти волана без почивка. Печалбата е важна, не сигурността…

36 часа в страшните „бусове на гурбета“!

36 часа шофиране без почивка, млад водач, който с едната ръка държи волана, а с другата или телефона, или цигара, или храна. Кошмарни изпреварвания, а всички пътници се молят да оцелеят…

Пътят на гурбетчиите, които избират да пътуват до Западна Европа с бусове от Родопите.

Десетки са тези нелегални транспортни средства в региона. Тръгват почти по всяко време на денонощието-от 5 сутринта до 22 часа вечерта. Всеки вторник, сряда, петък, събота…

Водачът е един, обикновено млад човек, който обаче спира да поспи едва за около 30 минути, разказват пътуващи с подобен транспорт родни гурбетчии. „Изпреварва цели колони, говори по телефона, на моменти бусът криволичи, защото той е безкрайно уморен“, разказват пътуващи.

Само преди дни подобен бус катастрофира край Видин. Жертвите бяха 6.

„Молих се цял път…“

„Молих се през целия път да оцелея. Този шофьор не спря да говори по телефона си. Обсъждаше бъдещата сватба. Дори какви пердета ще се купят за къщата. Разговор със съпругата му, с приятели, роднини. Гледа ту телефона, ту пътя. Изпреварва неправилно, а всички треперим. Направих му забележка. Поисках да сляза в Румъния. Майна им на тези 130 евро, които дадох до Германия. Но той отказа да ме свали. Спря на една бензиностанция до Виена и дремна за 30 минути. Това бяха най-щестливите мигове за всички нас. Молихме се, благодарихме на господ, че все пак сме живи до тук. След 30-40 минути се пробуди и пак подкара. Пак същото. Телефони, разговори, цигари, яде с едната ръка.

Това е някакъв кошмар. Умолявам ви-не се качвайте на подобни нелегални превози. Време е и институциите да се намесят. Имаме тeлефоните им, могат да се свържат с тях, да пратят под прикритие хора, за да видят ужаса“, разказва и съветва гурбетчия от Родопите, който никога повече няма да пътува по този начин.

А, защо с бусове?!

Идват и те вземат от адрес. Карат те до града, селото, в която и да е държава до адрес. Не сменяш автобуси, полети, не чакаш.

Това е удобството, споделят родни гурбетчии.

Мнението на бусаджии…

„Караме всичко, изпълняваме поръчки, носим българска стока за нашенци, освен багаж от близки. Разчитаме на съвестта на хората, които ни дават чантите, защото никога не знаем със сигурност какво се праща и при проверка може да стане страшно за нас”, твърди шофьор на едно от десетките бусчета, извършващи курсове от Родопите към Западна Европа. Мъжът е с дългогодишен стаж зад волана по дестинации на стотици километри. Собственик е на превозното средство, има си обаче и помощник. По думите му на курс се вадят чисто по около 2-3 хиляди лева. Всяка седмица е на път. Бусът е пълен със стока от България, багаж и пътници. Билетът обикновено е около 100-120 евро в зависимост от крайната точка. За чантите се плаща според големината им-20-30-40 евро, твърдят негови колеги. Зареждат се стекове с лютеница, бира, вестници, туршии в буркани, дори и бидони с кисело зеле. Разпродават се на момента на посрещачите. Естествено с надценка. Рядко обаче се рискува с цигари. Шофьори твърдят, че гледат да спазват правилата и количествата не са повече от стек на човек. Купуват се обикновено преди граничния пункт край Сандански, ако пътят ще преминава през Гърция и оттам с ферибот към Италия.

Цигарите се разпределят в багажа на пътниците, но всъщност са собственост на водача.

Цената на най-търсените марки ще стигне до 5 евро при поне 6 в съответната държава. Бурканче лютеница, след няколкостотин километра става вече 10-12 евро. И всичко свършва на момента. За гурбетчиите цените не са проблем. Важно е че отново ще сложат нещо нашенско на софрата…

„Пътувал съм…“

„Пътувал съм с бусаджии от Пловдивско и Врачанско. Винаги по двама. Сменят се на по няколко часа. И през това време не си правят мохабет, а единят спи. Натъпкани с багаж, но все пак шофьорите са свежи“, разказва пред екипа ни друг гурбетчия от Родопите. За техните услуги обаче първо трябва да стигне поне до Пловдив, за да го вземат.

Около 80 на брой са нелегалните превозвачи из Родопите с подобен транспорт. Това преди време изрече председател на транспортна организация. Но…

„Тук са абсолютни ачове. Искат много пари, накуп. И няма прошка. Нито със съвестта, нито с клиентите. Млади момчета рискуват животите на други. Колко струва този живот? 2500 евро на курс, защото стягал сватба? Не пътувайте с подобни самоубийци“, съветва уплашен гурбетчия.

Една акция бе проведена в региона преди години. И тя бе медийно отразена. Провериха два буса на бензиностанция в Родопите. И всички пътници рекоха, че просто са приятели, разделили си горивото..

Дотук с пиара.

Кара се лютеница и кисело зеле, връща се плазмен телевизор

„Возих до Рим бидон с кисело зеле. Струваше 30 евро на човека, който дойде да си го вземе. Уговорката беше да ни чака на спирка в централната част. Плати си, грабна бидона, вдигна го на рамо и си тръгна с него. Без да се притеснява нито от миризмата, нито от това как изглеждаше-като съвременен бай Ганьо. Носили сме от чорапи и фланелки, през кафе-машини до огромни плазмени телевизори, които гурбетчиите пращат към България. А колко хора у дома разчитат единствено на пратките, там е тъжната истина, там е разковничето на българското оцеляване, това е слабият лъч надежда в тъмния тунел. Угасне ли и той, не ми се мисли…”, разказва шофьор, специализиран в превозите до Италия.

„Караме и коли. Поставяме платформа за буса и газ. Почти всички колеги си имаме координатите. Особено с тези, които обслужват близките или районите, които и ние”, разказва друг шофьор.

„Носим стекове буркани, вестници… какво ли не. Българите си търсят нашенското, в която и точка на Европа да се намират. Естествено на по-висока цена. Всички са доволни. Те ни чакат като топъл хляб, ние си изкарваме хляба благодарение на тях. Те са гурбетчии, а ние-не знам, как трябва да се наречем. Постоянно сме на път. Малко сме си вкъщи, малко навън. Всъщност, къде е вече „у дома”?”, споделя друг шофьор на стотиците бусове, които свързват страната ни с българите в чужбина.

Рушветите на границите са в порядъка на 20-50 евро

Почти всички дават рушвети „спокойствие” на границите, твърдят водачи. Здрависване с митничаря върви между 20 и 50 евро. Банкнотите се предават, за да не се улисва прекалено много при проверката и преминаването да става бързо. Пътниците пък са просто „приятели, с които си делят разходите за бензин”.

Животът

Катастрофа във Видин заради заспал шофьор на бус с гурбетчии. Шест жертви.

Един водач. Няколко човешки живота. Няколко семейства, останали без подкрепата си.

Колко струва всичко?

2000-3000 евро.

Цената на нищетата, на живота.

Мислете. Повторение на живота няма.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Проста работа

    30 1 Отговор
    Има ли търсене, ще има и предлагане!

    Коментиран от #28

  • 2 радостно

    16 2 Отговор
    е цигани и помаци да отиват при покровителите си
  • 3 Айде, бе?

    39 2 Отговор
    Бурканче лютеница 12 евро? Навсякъде има турски, руски, полски магазини където продават лютеница от 2 до 4 евро. Само будала може да повярва на тия писания
  • 4 Хихихи

    16 2 Отговор
    Дайте им 10 хил евро, за да не пътуват и ги убиват по пътищата. Добре, че са те, да си живеете дс на техен гръб. Хасан кмета си взел млада булка помакиня, а изоставил старата си жена банкерка. А парите дали са му чисту на Хасан агатаАзиса.
  • 5 Проста сметка

    29 0 Отговор
    8 човека по 130 евро са 1040 евра. 5 чанти допълнителен багаж са още стотина евро. За повече място няма, пътуващите имат също багаж. Оттам гориво, магистрални такси, винетки, надник на шофьора. Да не говорим за гуми, смяна на масла, филтри и т.н.Половината кинти вече ги няма. От къде ги измислиха тия 2500/ 3000 евро на курс не е ясно? А че не спят и карат рисковано си е вярно, плащат по 200 евро на курс на млади и неопитни шофьори.
  • 6 Докато

    11 8 Отговор
    Вие плюете , хората си играят играта !Печалба без рискове няма ! Затова едни си остават смотаняци доживотно , и плюят успелите , а успелите , живеят живота !
  • 7 Анонимен

    14 3 Отговор
    За германия носят картофи с чували, месо и всичко, за да не дават пари, разказват помаците, родителите им работили по соца в Коми, построили големи къщи, но децата им по чужди държави, споделят турците съшото, за сирене също пари не дават от българия луканки изпращане по автобусите, когато от бригадата се редуват младите хора. Спасяват се и си помагат взаимно и не винете никого и на шофьорите не им е лесно, няма работа и пари в България. Кризата не прощава те са трудолюбиви и са единни, Разказват и от турция туркините, животът ни мина в път, сега децата ни искат западни държави, не искат турция, разказва жената в автобуса, мед сестра.
  • 8 На тоя свят

    7 4 Отговор
    Ей така някои забогатяват, а после се правят на велики, честни и почтени !
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Гражданин

    3 2 Отговор
    Българи отиват без чанти в германия и се връщат с много багаж. И са доволни от автобусните шофьори, някои след завръщане в Бг се поболяха от инфаркт, явно е много ок навън, но без турски, кмрда не те приема на работа. Ако си жена млада става, но не и мъж. Има много работа в Германия, стига да не си мързелив.
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Шопо

    8 4 Отговор
    Жалък пасквил.

    Коментиран от #15

  • 15 оня с коня

    7 2 Отговор

    До коментар #14 от "Шопо":

    Реалността няма как да е пасквил
  • 16 ГОЛЯМ СМЯХ

    5 1 Отговор

    До коментар #9 от "Последния Софиянец":

    е па карай и ти , недей троли по цял ден , и в пари ще се къпеш ама май не ти стиска по цял ден по пътищата особенно зимата !

    Коментиран от #24

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 видял

    2 2 Отговор
    тия бусове не са спирали и за минута, те вървят денонощно парите не са това което пише в статията


    парите им не са лесни разправийте са постоянни

    и не е всичко така както е описано

    може да ги вземат от адрес но почети никога не ги карат до адрес !

    изхвтрлят ги на някоя автогара им им купуват билетите до тях ама автобусните !
  • 19 Шенгенец

    2 1 Отговор
    Така е в ЕС
  • 20 Иванова

    13 0 Отговор
    Ето, тези хора ли са електоратът, който гласува кой да управлява България????!!!! Май да. И за тях лютеница,, кисело зеле и варени, нашенски гащи ще свършат работа за победата на някои политици. Тези...трябва да са затворени в оня строй, уж който отрекохме вече. Да не пътуват като сега, да си седят в гетото и си броят стотинките за хляба. Циганите първи тръгнаха по Европа, представиха България на Европа. Другата България се изнесе и потърси шанс да бъде като хората там, научени на друг ред и създадена социална среда. Останалите в България са уморени дори в надеждата си, че ще е друго в собствената страна
  • 21 костов

    6 1 Отговор
    от ТЪРГОВИЩЕ ТРЪГВАТ ВСЯКА СЕДМИЦА ОКОЛО 30 НЕЛЕГАЛНИ ПРЕВОЗВАЧА ТОВЯ Е ОТ ГОДИНИ какво павят котролните органи
  • 22 Родопа планина

    2 3 Отговор
    Пьтувал сьм много пьти сьс тия Бусове.Може би над 20пьти през годините но тогава имаше добри шофьори истински професионалисти.Имаше един Гената от Кьрджали сьс него пьтувах много години защото се чувствах спокоен.
  • 23 Тоя е много стар

    2 0 Отговор
    и опитен! Следващия път се натоварете, да ви вози15 годишен по...., не че ме интересувате, НО трепете, и невинни ХОРА, не гастербайтери!
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 ЕВРОНЮЗ

    1 0 Отговор
    Аз пък бях чел че парите които влизали в България от пребиващите се навън са много повече от всички европейски и чужди инвестиции в страната. И сега идва въпроса КОЙ ТЕГЛИ КОЛАТА.???
  • 26 комунистче

    2 0 Отговор
    самия факт, че пренасят телевизори, дето ги има и тук, нови, и могат да се купят, показва колко изкарват в Германия, на минимума са по заплащане, западняците не дават хубавите работи на чужденци
  • 27 Каквото - такива

    2 0 Отговор
    Каквото шофьорите,такива и пътниците - прости. Никой не ги бие по главата да се качват на тия катафалки.
  • 28 напротив

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Проста работа":

    Има ли корупция,ще има и бусове.... Митничари, които са на държавна служба продължават да вземат рушвети,ДАИ също не ги закача тези нелегални Бусове
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове