Днес е Трети март – Националният празник на Република България. На тази дата през 1878 година се полагат основите на Третата българска държава.
Мнозина считат, че датите 6 септември 1885 – когато двете части на разделена България (Княжество България и Източна Румелия) се обединяват или пък 22 септември 1908, когато княз Фердинанд обявява тържествено независимостта на България от Османската империя, са по-подходящи за национален празник, тъй като събитията тогава са извършени с усилията на самите българи.
Не трябва да се забравя обаче, че в Руско-турската война самоотвержено
се бие и българско опълчение,
което, особено в епопеята на Шипка, съдейства за победоносния ѝ изход. Там 16 000 турци са хвърлени срещу 3500 българи и малко руси. На 8-9 януари 1878 г. в боя влиза целият състав на опълчението в атаката на укрепения от турците форт край Шейново. В щаба на ген.Скобелев е писателят П.Р.Славейков, който познава проходите в Стара планина. За него А. Н. Куропаткин, началник щаб на Скобелевата колона, пише: „И наистина мъчно е да се каже какво бихме направили ние без Славейков. Той ни доставяше безчет сведения за положението на турците отвъд Балкана. Той бе организирал цели чети, които минаваха там и оглеждаха турските позиции. По целия път при спускането на Скобелевия отряд отстраняваше множество пречки и снабдяваше с всичко необходимо две и половина дивизии…И само тогава отдъхна, когато минахме Балкана и турците бидоха съсипани при Шейново“.
Трети март e датата, която бележи възкресението на българската държава, което е и основанието днес да празнуваме нашия национален празник.
На 3 март 1878 година в градчето Сан Стефано, днешен Йешилкьой, предградие на Истанбул, е подписан мирен договор между Русия и Османската империя. С него се слага край на Руско-турската освободителна война (1877-1878) и се създава Българска държава след 500-годишно османско владичество.
Датата не е избрана случайно.
Тя съвпада с коронацията на Александър ІІ през 1855 година и освобождаването на крепостните селяни в Русия през 1861 година, за което руският император получава прозвището Освободител. Договорът е прелиминарен – т. е. предварителен и подлежи на одобрението на останалите Велики сили. Според него, освободена България е автономно, трибутарно (плащащо данък), васално княжество със свое народно правителство и войска. Площта му е над 170 000 кв. км.
Една от основните причини за Руско-турската война е жестокото потушаване на Априлското въстание от 1876 година, което предизвиква огромен отзвук в Европа. Редица видни европейски общественици и държавници, сред които личат имената на Уилям Гладстоун, Виктор Юго издигат глас в подкрепа на потиснатите българи.
Санстефанска България, с малки изключения, припокрива картата на Екзархията от 1870 година, с която султанът легитимира православната духовност на българското население.
За съжаление, договорът е ревизиран от Великите сили. Берлинският конгрес, открит на 13 юни 1878, в който участват Русия, Англия, Австро-Унгария, Франция, Германия и Турция решава да раздели България.
По силата на неговите клаузи Санстефанска България е разделена на пет части
- Северна България и Софийския санджак формират васалното Княжество България, което плаща ежегоден данък на турския султан, има своя милиция и се ръководи от княз, избиран от народа, но със съгласието на Великите сили и султана; земите между Стара планина и Родопите се обособяват в отделна автономна област с име Източна Румелия, управлявана от генерал-губернатор, назначаван от Високата порта; Македония и Одринско остават в пределите на Османската империя под пряката власт на султана; градовете Пирот и Враня се предават на Сърбия, а Румъния получава Северна Добруджа.
Един от важните резултати на Санстефанския договор е,
че той създава един идеал, който е в основата както на големите успехи, така и на националните катастрофи за българската държавност след 1878 година
Големите успехи, както знаем са Съединението и обявяването на независимостта. Двете последователни национални катастрофи – при Междусъюзническата и Първата световна война обаче слагат край на идеала за „България на три морета“. От загубените тогава български земи тръгва вълна от бежанци, които се установяват в рамките на българската държава и постепенно се интегрират в нея.
За първи път Трети март се чества през 1880 г. – две години след Освобождението – като Ден на възшествието на престола на император Александър Втори.От 1888 празникът започва да се чества като Ден на Освобождението на България от османско господство. Еднократно като национален празник денят е отбелязан през 1978 г. по повод на 100-годишнината от Освобождението. Десет години по-късно, през 1988, той става официален празник, а през 1990 г., когато в България започнаха промените, с решение на Великото народно събрание, датата бе обявена за национален празник на страната.
На този ден се вдига националното знаме и се поставят венци на паметника на Незнайният войн в София, в паметта на българите, загинали в борбата за освобождението на Отечеството. Вечер на площада пред Народното събрание, до паметника на Цар Освободител - Александър II, се провежда тържествена заря-проверка. Гражданите поставят венци и цветя на паметника на загиналите за освобождението на България руски, финландски и румънски войници.
Голяма част от воювалите за освобождението на България
офицери и войници са били украинци.
И в това няма нищо странно - руският императорски щаб е предпочел да използва военния потенциал на най-близко разположената до България своя вътрешна колония, вместо да праща гарнизони от районите на Москва и Петербург. Затова мобилизацията за войната е проведена преди всичко сред украинското население на Киевското, Одеското и Харковското военни окръжия.
В структурата на воювалата тогава армия има голям брой полкове и други военни формирования, чиито имена издават произхода на рекрутираните войници - Киевски, Харковски, Полтавски, Гродненски, Житомирски, Черниговски, Мариуполски и още десетки други. Във войската се включват и голям брой украинци с български корени, които с огромен ентусиазъм тръгват да освобождават своята прародина, а някои от офицерите остават след това в България, за да подготвят младата ѝ армия.
Интересен е и съставът на първата руска военна част, която стъпва в България. Това е 14-та пехотна дивизия, която създава предмостие за инвазията. Тя се състои предимно от украинци и се ръководи от генерал Михайло Драгомиров.
Честит празник!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Редник
Коментиран от #61, #68, #71, #82, #133, #183, #221, #223
03:21 03.03.2024
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Редник
Коментиран от #34, #248
03:26 03.03.2024
4 Госあ
Коментиран от #214
03:33 03.03.2024
5 Асдф
Коментиран от #145, #188, #249
03:48 03.03.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Акула
Коментиран от #12, #17, #55, #57, #143
03:59 03.03.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Удобно се забравя
04:04 03.03.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Дам
Коментиран от #16
04:08 03.03.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Асдф
04:09 03.03.2024
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Само един въпрос към "автора"
"Затова мобилизацията за войната е проведена преди всичко сред украинското население на Киевското, Одеското и Харковското военни окръжия." Та въпросът ми към афтуръ е, те тогава жителите на Киев, Харков и Одеса, знаели ли са че са украинци?
Коментиран от #250
04:26 03.03.2024
21 Хихихих
Коментиран от #22
04:27 03.03.2024
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Акула
04:38 03.03.2024
25 Име
Дръпваме сериозно след Освобождението си - първите бирени фабрики, започват работа, освен това - сериозен тласък на индустрията - на каквото и да се сетиш, не е излишно да си спомним - че ставаме много влиятелни като народ - а сега сме една "изтривалка".
България е споменавана с уважение в цяла Европа, започваме да ставаме част от света.
Иван Вазов полага основите на театъра, в живописта идват имена, композитори, а се създава и политическото ни общество.
Стефан Стамболов и сега трябва да се споменава, наред с диктаторството - той наистина създава много благини.
Живеели сме - има и снимков материал, сега "съществуваме", сами си го правим.
И - нищо де - имаме деца, имаме надежди.
Коментиран от #33
04:39 03.03.2024
26 Идвам
04:45 03.03.2024
27 Лумпен
Само да кажа!
След освобождението е имало златен лев !
След другото освобождаване на 9/9/1944 хартиен лев !
Скоро никакъв лев !
Коментиран от #31, #62
04:49 03.03.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Вандали, пубертети и селендури
05:15 03.03.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Д'мин
До коментар #27 от "Лумпен":
Пълни глупости! След Освобождението българския лев е приравнен към френския франк! Ето ти за т.н. златно покритие-"Със задълбочаването на кризата в края на 1899 г. БНБ прекратява обменяемостта на банкнотите в злато и започва да емитира банкноти със сребърно покритие, с което и формално се утвърждава фактическият сребърен стандарт в страната". Златно покритие, донякъде относително българският лев е имал именно след 1945г.до 1989г. За справка виж банкнотите от това време-банкнотата е обезпечени със злато и всички активи на банката! Ка си ги пишете на изуст нещата и си създавате легенди!05:38 03.03.2024
32 Болни амбиции
05:45 03.03.2024
33 Съгласен
До коментар #25 от "Име":
" Дръпваме сериозно след Освобождението си - първите бирени фабрики, започват работа, освен това - сериозен тласък на индустрията - на каквото и да се сетиш, не е излишно да си спомним - че ставаме много влиятелни като народ - а сега сме една "изтривалка"Дръпваме сериозно след Освобождението, защото все още е живо поколението възпитано и научено от турците на занаяти ,честност и труд...!
След "второто освобождение" от руснаците през 1944г това поколение е измряло, а новите поколения българи са вече възпитавани от руснаците и да възприемат, морала и ценностите на " съветско-руския свят" , затова сега сме една "изтривалка"...!!!
05:49 03.03.2024
34 прокраварите
До коментар #3 от "Редник":
Фалшифицирането на историята заочна с Бойко ,който не е стъпил на Шипка като че ли е етнически турчин , но това не направи никакво впечатление на половин България , които 12 г. гласуваха за него , а сега треперят , че сглопката ще ни вкара във войната , ами ще ни вкара , те даже не са се крили , че държава и народ не интересува, а само това , което е изгодно за Запада , така става , когато се гласува за личности като Бойко и Киро , сега да им се радват по телевизията , че са хубавци и много хубаво говорят.05:53 03.03.2024
35 Гошо
До коментар #2 от "Фффф":
Пропуснал е да отбележи че освен украинци, са били и прадядовци на днешните воини от ВСУ и най вече на Зеленски05:57 03.03.2024
36 Любопитен
06:13 03.03.2024
37 И какво празнуваме днес ?
2.Освобождаване на крепостните ?
3.Йешилкьойската мечта ?
06:35 03.03.2024
38 Русофили и Българофоби,
06:44 03.03.2024
39 Америка и Украйна за България
Коментиран от #45
06:56 03.03.2024
40 Доротея
Коментиран от #42, #46
06:58 03.03.2024
41 Не е била
Преминали сме от османско владичество, към руско и след това съветско робство.
07:06 03.03.2024
42 Ако четеше нямаше да напишеш това
До коментар #40 от "Доротея":
Автора е спестил да упомене кои са тези велики сили на Берлинската конференция. Едната е русия, коато не е искала голяма славянска държава на балканите.Коментиран от #83
07:07 03.03.2024
43 Русия загубва и тази война
Цялата нова историография на "Задунайската губерния" е написана под руски наставления и пропаганда, защото в Санстефански мирен договор никъде не фигурира името България, а Русия с претенции за наследник на Византия, след дълги спорове, решава да възстанови средновековното вулгарно име дадено от византийците на новозаселилите се край Дунава диви и вулгарни татарскоазиатски племена използващи конски опашки за знамена и в ново окупирания протекторат и назначава свой губернатор, където има намерение да управлява като бъдещ подстъп отново към ПРОЛИВИТЕ. основава нова столица с византийското име София, изпраща 3 хиляди православни свещеници и руски учители които да възстановяват "славянско-руския език", като заплаща щедро на появилите се новобългарски поети, историци и писатели-русофили, за възхвали...
Коментиран от #47, #122
07:12 03.03.2024
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 уйко калеко
До коментар #39 от "Америка и Украйна за България":
Зеленски и Байдън наистина нямат заслуга зв тази война,но тя не минава без американско участие.Визирам американския журналист МАКГАХАН,чиито репортажи от БАТАК ФОРМИРАТ АНТИТУРСКО НАСТРОЕНИЕ В ЗАПАДНА ЕВРОПА И ОСОБЕНО ВЪВ АНГЛИЯ И ФРАНЦИЯ И ТАЗИ ВОЙНА СТАВА ВЪЗМОЖНА.Иначе англичаните и французите можеше да се намесят в полза на ТУРЦИЯ както е ставало винаги стотина години преди това.07:18 03.03.2024
46 Доротеьо, доротеьо, русофилке
До коментар #40 от "Доротея":
Имено московлиите не са искали да има Велика България по население колкото тях.Коментиран от #48, #253
07:20 03.03.2024
47 уйко калеко
До коментар #43 от "Русия загубва и тази война":
БРАВО .ТОЗИ ТРАКТАТ ОТ КЪДЕ ГО НАМЕРИ.АКО НАИСТИНА СИ ГО ИЗМИСЛИЛ ТИ ГОЛЯМ СИ ГЛУ-ПЕН-ДЕР.07:23 03.03.2024
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 патриот
Коментиран от #52, #211
07:29 03.03.2024
50 дядото
07:30 03.03.2024
51 много е тъжно
Какъвто и да е днешния ден като емоция - историята не може да бъде променена. България се появява на картата, заради РУСИЯ.
07:39 03.03.2024
52 ми да те
До коментар #49 от "патриот":
върнем на турците - да си им роб. Пак ще си имаш подредената градинка и пътища.Но ще имаш ли достоеинство?
Вярно е, че днес хората станахме повече материалисти и сме готови да продадем душите си за единия келепир, но това е моментно удовлетворение. Робът си остава презрян.
07:43 03.03.2024
53 поклон
Ако не беше Русия, днес щяхме да сме някакъв регион на Турция, населен от българи, който я се бори за своята самостоятелност, я не.
Вижте положението на кюрдите - това ни чакаше и нас. Не може да се отричат фактите. Това натякване, че имало основно украинци в редиците на руската армия - ами само потвърждавате тезата, че тази държавица Украйна се е пръкнала мног, а много по-късно и територията е била част от Русия.
Не се подигравайте с историята - тя има навика да се повтаря.
07:51 03.03.2024
54 Ти да видиш, начи!
Която дядоФците на сегашните ни "партнь0ри" осакатиха на Берлинския конгрес, че и до днес го правят с пълна сила. А сегашните ни "управленци" усърдно им се навеждат с изути гащи.
"Голяма част от воювалите за освобождението на България офицери и войници са били украинци".
Хайде бе! Афтуря е направо седнал на летящото килимче на Шехерезада. Какви украинци, бе недраги? Тогава са били областите Малорусия и Новорусия. Чак 1922г. "Украйна" се пръква в болната глава на хазарина Улянов - Ленин. Съвсем за малоумни ни взимате нас, българите. Бягай да събираш пижоли и глогинки, да ги носиш къде изкупвателния пункт. За нищо друго не ставаш.
07:59 03.03.2024
55 Дан
До коментар #8 от "Акула":
Златото си е било тук за разлика от сега.И вземи се поинтересувай каде се изнася сега.
Пий си хапчетата както ти казва колегата и днес си поспи.
08:04 03.03.2024
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Ъ?!!!
До коментар #8 от "Акула":
А бе хамсийка мамина. Не мож мина и за скумрия, ти на акула се стори. От къде попи тези "знания"? Точно обратното. Всеки един дълг са ни го опростили руснаците, дори са заплатили този, за Източна Румелия към турците. Има документи, може да ги прочетеш, но такъв ярък представител на тик ток "културата", като твоя милост, едва ли може да се концентрира и 5 страници да прочете.08:08 03.03.2024
58 Пецата
Коментиран от #123, #130
08:12 03.03.2024
59 Абе московлията
До коментар #48 от "Аз съм от ссср":
граф ли? Николай Павлович Игнатиев е най-големия враг на България, явно и ти, и не го криеш с признанието си, че си сесесерец.08:13 03.03.2024
60 Реалист
Коментиран от #63, #150
08:17 03.03.2024
61 катран
До коментар #1 от "Редник":
3 МАРТ ! Честито Освобождение на България от турско робство !Коментиран от #65
08:22 03.03.2024
62 Е такъв си си
До коментар #27 от "Лумпен":
Я намери банкнота от "онова" време и прочети какво пише на нея. Че е обезпечена със злато и всички активи на БНБ. А сега как е?! Още юпитата на мадритския комарджия, изнесоха по - голямата част от златния ни резерв в лондон и франкфурт на Майн. А дъндиту какво прави?! Само това да беше. Преди такива " партнь0ри" не сме имали. Все такива умници сте на зобника при галина. Кухи лозунгчета и нищо друго.08:24 03.03.2024
63 Още по голям реалист
До коментар #60 от "Реалист":
Тогавашните "българи" са били османлии защото тогава не е съществувала българия а османска империя.08:25 03.03.2024
64 реру
Интересно през годините, колко са били българите, които са знаели за съществуването на градчето
Сан Стефано, та дори да мечтаят за "Санстефанска България"...
Коментиран от #67
08:26 03.03.2024
65 мазут
До коментар #61 от "катран":
Турция я нямало тогава, създадена е през1922гКоментиран от #81
08:27 03.03.2024
66 България
Коментиран от #70
08:30 03.03.2024
67 Познаваш буквите а не знаеш да четеш
До коментар #64 от "реру":
А България на три морета знаели ли са?Коментиран от #75
08:35 03.03.2024
68 Търсете с Google 😉
До коментар #1 от "Редник":
Заглавието е "Кой и как разкъса българската плът. Проговарят секретните руски договори"...Ясно е, че имперска Русия ни е поробила след Турция, а не освободила... Фактите са красноречиви...Имперската политика на Русия е насочена към завладяване на нови територии и осигуряване на излаз към Южните морета. Една от основните пречки на нейните имперски амбици се оказва възродената българска нация.
При всяка от поредните си войни с Османската империя Русия завлича хиляди българи за да ги направи крепостни за своите дворяни и помешчици. Процесът е описан от Георги Раковски в брошурата му „Руската убийствена политика за българите” издадена през 1861 г. Нещо повече – използвайки временното си преимущество, Русия изисква от султана да издаде ферман, който позволява българите да бъдат изселвани от родните си места и заселвани в „омразните руски пустини”, както сам Раковски пише. Тук ние можем да видим истинските цели на руския империализъм и да усетим отношението към българите като към един добитък, който може безнаказано и безплатно да експрлоатира. Тогава за първи път в началото на 60-те години на 19-и век руският империализъм разбира, че вече пред него не стои безропотно и безродно стадо, а народ с ясно осъзната идентичност и национална кауза, която само за няколко години ще се превърне в основна пречка за доминация на Руската империя на Балканите и Проливите.
08:36 03.03.2024
69 Мъдрият
Честит национален празник!
Както знаете, на този ден отбелязваме годишнина от освобождението на България от турско робство, и въпреки, че еврогеевете в България искат да го омаловажат и забравят:
България е освободена от Русия!
Разбира се, в най-голяма степен дължим своето освобождение на руският император, наречен още Цар-Освободител: Александър II Николаевич, който след като узнава за ситуацията в България - развълнуван, казва: Българите са наши братя - да отидем и да ги освободим! И предприема необходимите действия това събитие да се случи!
Няма думи, с които да изразим благодарността си към този човек: Александър II Николаевич, защото без него - и досега щяхме да сме част от Турция! Затова ще се молим за него и за душата му, докато сме живи: Бог да го прости и да му дари жилище в Небесното Си Царство. Амин!
Бог да прости и всички загинали воини за освобождението на нашата Родина България! Амин!
Коментиран от #88, #141
08:36 03.03.2024
70 реру
До коментар #66 от "България":
Дори да не споменаваме народите, които се бият на страната на Руската Империя понеже са завладяни /окупирани, потискани и използвани за пушечно месо/ от нея, защо ли непрекъснато се забравят другите суверенни държави, които участват във войната за Проливите между двете империи:– Румъния;
– Черна гора;
– Сърбия.
Коментиран от #95
08:37 03.03.2024
71 АбеТъпако, правиш ли разлика
До коментар #1 от "Редник":
между нация и държава?Коментиран от #97
08:38 03.03.2024
72 българофил
08:38 03.03.2024
73 Какви
Коментиран от #74
08:39 03.03.2024
74 Какво прозрение
До коментар #73 от "Какви":
След като си чел история от автора путлер!Коментиран от #102
08:41 03.03.2024
75 реру
До коментар #67 от "Познаваш буквите а не знаеш да четеш":
"А България на три морета знаели ли са?"Да. Това са го знаели, защото родовата, националната и т.н. памет се предават на поколенията по естествен път без да чакат мнението, одобрението или постулатите на Кремъл...
Коментиран от #76
08:46 03.03.2024
76 Благодарение на комунистите
До коментар #75 от "реру":
и русофилите продажници, почти цялата ни история от 140 години назад е брутално фалшифицирана...08:49 03.03.2024
77 Айде поредните лъжи
До коментар #56 от "А аз съм от България":
Тази простотия, дето я пробутваш за истина, изскочи и се тиражира след 2000-та година. Първо плахо в интернета. Нещо като прозореца на Овертон, после все повече и масово започнаха да я размахват на наивниците, черпещи "знания" от нета и сега се реве с пълно гърло от лумпенизираните неграмотници. Левски го осъждат иванчо амджипенчович, личен приятел на Митхад паша и останалите кириак стефчовци, в заседателната комисия. Да живее тик ток к0лтюрата на галина от посолствоТ0.Коментиран от #80, #84
08:50 03.03.2024
78 Край
Коментиран от #79
08:51 03.03.2024
79 И пак не знаеш какво е било
До коментар #78 от "Край":
Ами тогава нито е имало турци нито Турция.08:56 03.03.2024
80 Абе другарко опоркин
До коментар #77 от "Айде поредните лъжи":
Айде пак поредните лъжи от посолствоТО на московииТО.08:58 03.03.2024
81 Да, но
До коментар #65 от "мазут":
господстващият народ са били турците и управляващата династия е също турска, са ги наричали Турска империя. Разбира се така е било с всички империи - Английска, Руска. Испанска, Френска, Римска и т. н. т. Въвеждането на понятието Османска империя е значително по - късно. А съвременна Турция е дело на Мустафа Кемал паша, наречен Ататюрк(баща на Турция), заради заслугите му към държавата.Коментиран от #87
09:03 03.03.2024
82 Освобождението струва на България 32
До коментар #1 от "Редник":
тона злато....Именно в Берлинския договор (член 22) е регламентиран и окупационният дълг на България към Русия. Окупационният дълг се образува от разходите на императорското правителство в Санкт Петербург по поддръжката на окупационните руски военни части и гражданската администрация - Управлението на императорския руски комисар в Княжеството 1878/1879 г.Сумата е изчислена на 10 618 250 рубли и 40 копейки - 89 640 000 златни лева - 32 тона злато, така че въпросното управление е струвало доста скъпо на страната.
"Наистина, само личната заплата на комисаря e 600 хил. фр./зл. лв., докато за цивилната листа на българския княз са предвидени 500 хил. фр.", пише в История на външния държавен дълг на България 1878-1990 г. на Българска народна банка.
Коментиран от #86, #93, #99
09:03 03.03.2024
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Какво стана бе русофилитик
До коментар #77 от "Айде поредните лъжи":
Нали беше сесесерец, защо си промени ника?09:06 03.03.2024
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 реру
До коментар #82 от "Освобождението струва на България 32":
Плащанията на главницата към Русия са до 1902 год., другите такси, лихви и т.н. до 1918 год...Кремъл никога не дава нещо даром...
09:15 03.03.2024
87 Умното ми то
До коментар #81 от "Да, но":
Намери карта или исторически фак на която пише турска империя, само да не е произведено във България.Коментиран от #105
09:18 03.03.2024
88 дрфтгъхуи
До коментар #69 от "Мъдрият":
"Разбира се, в най-голяма степен дължим своето освобождение на руският император, наречен още Цар-Освободител: Александър II Николаевич, който след като узнава за ситуацията в България - развълнуван, казва: Българите са наши братя - да отидем и да ги освободим! И предприема необходимите действия това събитие да се случи!"Я стига с глупостите- НИКОЙ не е водил война за да освобождава вашите заднuци... Това е било ОПРАВДАНИЕТО за да се започне поредната Руско-Турска война, май е 11-та или 12-та... Разбира се освобождаването на територията е планирано, но НЕ на всяка цена и НЕ като основа цел. Не се оспорва факта на Освобождението, но не бъдете коне с капаци- мислете и се информирайте...
Съвсем реално гледано ако е нямало толкова силно Опълчение нямаше да видите свобода. Тоест заслугата на местното население е като минимум 50%- разбира се сами е било невъзможно да се освободите, но и Русия нямаше да успее ако нямаше огромна помощ от населението
09:19 03.03.2024
89 свидетел
Коментиран от #90, #92, #129
09:19 03.03.2024
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Логика без логика
До коментар #89 от "свидетел":
Не бяха българи, защото тогава България не съществува.09:29 03.03.2024
93 Aлфа Bълкът
До коментар #82 от "Освобождението струва на България 32":
То "освобождението" на България дори нефегурира в"Райхщадското споразумение":
"Името „България“ изобщо не се среща. Там се казва, че ако Турция бъде победена, Австро-Унгария ще получи Босна и Херцеговина с изключение на някои територии, които ще се присъединят към Сърбия и Черна гора. Босна, Румелия и Албания могат да станат автономни държави, а остров Крит и Тесалия ще се присъединят към Гърция. За Константинопол се предвижда евентуално да бъде обявен за свободен град. Същевременно Русия придобива правото на придобиване на новозавладените територии както по Черно море, така и в Азия в рамки каквито намери за добре."
Коментиран от #100
09:31 03.03.2024
94 Хаберий
Но в оная 1877 година не е имало наименование "украинци" в руската империя или армия. Не емало разлика откъде са войниците, всички са били поданници на руския цар. Това понятие което пренасяте от днес в миналото преди 140 години е манипулация и лъжа. Престанете с вашите фалшификации!
Да, това е същото ретроградно извращение, което в ранния СССР новосъставената от Ваицовци Българска Народна Република в Поволжието под реакционни и и сатанински натиск на ционистите-болшевики, начело с Троцки, тя за една нощ е преименувана в Татарстан, а 7 милиона волжски българи сутринта сеа се събудили като "татари". Оказва се, че ционистите-болшевики са същите магьосници-мошета и шарлатани, като днешните жидобандеровци и техните симпатизанти, които магически за една нощ създават ново ДНК на цял народ, от българи превърнати в татари, т.е. безбожници, както го разбират патриотите волжските българи.
Коментиран от #101
09:32 03.03.2024
95 Ъ?!!!
До коментар #70 от "реру":
За твое сведение, когато започва Рускотурската, Освободителна война, над 60% от воюващите в нея са се записали като ДОБРОВОЛЦИ, останалите са били професионални войници и мобилизирани. ИМА ДОКУМЕНТИ ЗА ТАЗИ ВОЙНА, аман от лъжлива пропаганда на "партнь0рите" ни. Търси и чети, а не вярвай на пропагандата, пробутана на челно място, в нета.09:33 03.03.2024
96 Честит празник!
Оглеждам се и не виждам нито един български национален флаг по балконите и прозорците на блоковете около мен. Така днес възпитаваме децата си. И ще ни се върне!
09:36 03.03.2024
97 Тупанч0,
До коментар #71 от "АбеТъпако, правиш ли разлика":
украинската нация е създадена през 1922г. от хазарската кратуна на ленин. Какво неразбираемо има за джендарясалата ти ч у . т у . р . а?!09:37 03.03.2024
98 Ххххххххххх
Има надежда за вас все пак.
09:41 03.03.2024
99 Гай Турий
До коментар #82 от "Освобождението струва на България 32":
И след като ни е струвало толкова скъпо това освобождение, хайде сега да го захвърлим и се предадем даром на файкянистанските сатани, така ли?! А те както виждаме днес очевадно, са ни подари един патрон ли?! Ти чул ли си за такъв подарък? Фашистгтонските сатани ни грабят чутовно и нагло. Всеки боклук който те ни пробутват с подписите на своята платена агентура, назначена от посолството, българският народ го плаща на тройна цена, сравнено по световните стандарти. Ти кое робство предпочиташ, модерното ли? Май трябва да се радваме на турско-еврейското ни робство, когато раята е плащала десятък, само10 % данък.Коментиран от #135
09:41 03.03.2024
100 Aлфа Bълкът
До коментар #93 от "Aлфа Bълкът":
За невежите трябва да допълним, че "райхщадското споразумение" е подписано от Русия преди началото на руско-турската война. Целта им е била да си ни вземат за губерния.09:42 03.03.2024
101 реру
До коментар #94 от "Хаберий":
"... Не емало разлика откъде са войниците, всички са били поданници на руския цар..."Да, да, ама не... Само един пример - "Финландски лейбгвардейски полк" е в състава на Руската императорска армия още от 1806 и т.н...
Коментиран от #103, #109
09:44 03.03.2024
102 Ха ха ха ха
До коментар #74 от "Какво прозрение":
Насметоха козяшкото трол на оплюваща позиция. И за пет гологана ръждави, без капка свян започнахте да храчите по най - святия празник от новата ни история. Падението на дь0нметата няма граници, няма нищо свято за тях.КОЙТО ЛЪЖЕ, БОГ ВИЖДА
КОЙТО КАЗВА ИСТИНАТА,
БОГ СЪЩО ВСИЧКО ВИЖДА
Частот надписа на Омортаговата колона.
09:44 03.03.2024
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 Бай-Турий
До коментар #103 от "Гай Турий":
Как да я кръстим на "Финландско-турска" - освободителна, когато е нямоло тогава Турция?10:02 03.03.2024
105 Ха ха ха ха
До коментар #87 от "Умното ми то":
Съвременниците от онова време, много по добре от всеки друг са знаели под чие робство са. Да не говорим за такива тик ток хищорици, като тебе. Ботев, Каравелов, Вазов, Софроний Врачански "Житие и страдание грешного Софрония" какво са писали, самият ни народ какво е казвал, Джендъриец0 храбър? Дори Карл Май го е написал за "болният човек на Европа - Турция", както са наричали империята тогава. Сигурно е късно вече да прочетеш за приключенията на Поразяващата ръка(няколко тома) за това. Тогава не е имало соц лагер, нато, нито еврогейски съюз с нефела, истерична пропаганда.Коментиран от #107, #108, #113
10:03 03.03.2024
106 Честит празник!
Стефан Стамболов е истинския освободител на България, който пресича попълзновенията на велико имперските руски интереси, България да е включена в границите на руската империя. както се случва на втория фронт в същата руско турска завоевателна война с анексираните от Османската империя задкавказки територии ...!!!
10:05 03.03.2024
107 Този коментар е премахнат от модератор.
108 Абе хилещия се като пача
До коментар #105 от "Ха ха ха ха":
Като нямаш исторически факти, не обиждай и не съчинявай нови 1001 нощи.10:22 03.03.2024
109 Този коментар е премахнат от модератор.
110 Изключителна гнус от
До коментар #109 от "дрфтгъхуи":
не се владеещ човек, който няма факти и прибягва до обиди. Много често сте като дребен човечец каращ голям камион.10:31 03.03.2024
111 хищорици, като тебе ръсят пропаганда
11:02 03.03.2024
112 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
11:03 03.03.2024
113 хищорици, като тебе ръсят пропаганда
До коментар #105 от "Ха ха ха ха":
Същите Ботев, Каравелов, Вазов, Софроний Врачанск, за които пищеш не пишат руснаци а московлии, защо ли?11:04 03.03.2024
114 Братя българи
11:39 03.03.2024
115 Чудесен празник 3в1
2.Освобождаване на крепостни
3. Повод за мечта на велика България
11:45 03.03.2024
116 Роза
13:24 03.03.2024
117 Масонска ложа "Ориент НАТО"
Тая "новина" е писана от Методи Андреев.
13:33 03.03.2024
118 Иванов
14:51 03.03.2024
119 Иванов
Коментиран от #121
14:57 03.03.2024
120 Българска работа
1. Ден на влюбените
2. Трифон зарезан
3 март
1.Раждане на император
2.Коронясване на императора
3.Освобождаване на крепостни
4. Повод за мечта на велика България
15:43 03.03.2024
121 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
До коментар #119 от "Иванов":
Сега американците ни освобождават от руснаците, така че изглеждаш прав!Коментиран от #137
15:58 03.03.2024
122 Анонимен
До коментар #43 от "Русия загубва и тази война":
Уникална простотия !17:53 03.03.2024
123 Анонимен
До коментар #58 от "Пецата":
Шматка !Коментиран от #124
17:59 03.03.2024
124 Шматко винаги се именува анонимен
До коментар #123 от "Анонимен":
................Лъжата продължава.Името на историческия връх "Шипка" в действителност е връх "Свети Никола". А истинският връх е по-нисък и се намира по склоновете на габровския дял на Стара планина. Комунистите от грандомания и атеистичност преименуват по високия връх във връх шипка. И сега там няма никакви кости на войници.
Коментиран от #125
18:13 03.03.2024
125 дрфтгъхуи
До коментар #124 от "Шматко винаги се именува анонимен":
Грешиш- преименуват го на "Столетов"... Някога през 60-те години идва някакъв големец от Москва (може и Брежнев да е бил, но не съм убеден) и информира тукашните подлоги, че поради донякъде монархистките възгледи на ген. Столетов не е много подходящо точно този връх да носи неговото име и временно върхът си остава без име... Чак за 100-годишнината от Освобождението е наречен Шипка...Да, това не е мястото на ОНАЗИ битка, но изборът на мястото за паметник е прагматичен- в региона това е единственото място с горе-долу удобен достъп за да бъде построен изобщо паметника...
Коментиран от #127
20:10 03.03.2024
126 Въпросчо
21:54 03.03.2024
127 Лъжата си е лъжа
До коментар #125 от "дрфтгъхуи":
Да караш милиони хора да се кланят на кости и пролята кръв, които не съществуват. Добър аргумент-прагматичен, че то и "копитото" е прагматично и по-вече народ ще отиде по-малко разходи!06:10 04.03.2024
128 Ттттъ
16:49 05.03.2024
129 54321
До коментар #89 от "свидетел":
Да сега путин освобождава украйна от украинците. Капути.20:49 06.03.2024
130 Рачко
До коментар #58 от "Пецата":
Тържествена проверка.Под строй.Речи.Заря.На празник се яде и пие.Кой ти яде и пие.Само се броим и се ядеме.Тъпа работа.21:10 06.03.2024
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Яне Сандански
08:27 07.03.2024
133 адекватен българин
До коментар #1 от "Редник":
По твоята логика тогава би трябвало да не е имало и българи, тъй като тогава е нямало такава държава. Срещу султана са се били руси с помощта на местното турско опълчение, като турците са защитавали прохода Оузан самоотвержено.03:41 03.03.2025
134 Гошо
03:56 03.03.2025
135 адекватен българин
До коментар #99 от "Гай Турий":
"Купуването" на изтребителите се извърши по време на предишното президентстване на Перчема. Обзалагам се, че идните години ще се извършат още подобни "сделки".Кубинците дължат същата голяма почит и благодарност към САЩ, както ние тук към Русия, защото на тях дължат съществуването си като държава.
03:56 03.03.2025
136 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
04:05 03.03.2025
137 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
До коментар #121 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":
Приятел, аз използвам този ник 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣ вече 4 години! Няма как да е съвпадение! Значи нарочно използваш моя ник! Толкова ли е трудно да напишеш други числа или букви? Ти си хулиган!04:08 03.03.2025
138 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
04:12 03.03.2025
139 БеГемот
Коментиран от #144
04:24 03.03.2025
140 Този коментар е премахнат от модератор.
141 Пловдив
До коментар #69 от "Мъдрият":
Наистина трябва да сме благодарни на цар Освободител,Но го наричат цар Освободител защото е освободил крепостните селяни в руската империя,а не защото е освободил България. И за благодарност днешните наследници на болшевиките избиват без съд и присъда наследниците на царя Освободител до последната му семка,избиват героите от руско-турската война (подобно на нашия народен съд) днешните руснаци,дори не харесват датата 3 март,още от СССР са били против да се празнува националния ни празник на тази дата ( защото има един друг 3 март при който Русия капитулира пред България и съюзниците)
Иначе боевете на Шипка са средата на август, днес празнуваме подписването на мирен договор между две империи .
Коментиран от #142
04:30 03.03.2025
142 Никой
До коментар #141 от "Пловдив":
Руснаците са били в самото Сан-Стефано - това е - днешен Истамбул и - понеже са умрели войниците им са спрели.04:59 03.03.2025
143 Този коментар е премахнат от модератор.
144 Този коментар е премахнат от модератор.
145 Този коментар е премахнат от модератор.
146 Лаконичен
До коментар #2 от "Фффф":
Подметки , ако лижеше , пак добре ?05:47 03.03.2025
147 МхтоМхто
05:52 03.03.2025
148 Чавдар
05:53 03.03.2025
149 българин
05:57 03.03.2025
150 АГАТа Кристи
До коментар #60 от "Реалист":
"Реалист" - как може един пропит до дъното на костите си с комунистическата идеология, от горе на това и заблуден да бъде реалист ???Товариш, ты понимаеш что ета РЕАЛНОСТ ???
Коментиран от #164
05:59 03.03.2025
151 някой
06:08 03.03.2025
152 стоян георгиев
06:09 03.03.2025
153 Този коментар е премахнат от модератор.
154 Име
06:25 03.03.2025
155 име
06:56 03.03.2025
156 Русия чака ПЕТ ВЕКА
07:01 03.03.2025
157 ПЕТ ВЕКА
07:07 03.03.2025
158 Русия е водила война
Коментиран от #161
07:09 03.03.2025
159 Северозапад
07:15 03.03.2025
160 Да живее Русия
07:27 03.03.2025
161 име
До коментар #158 от "Русия е водила война":
Щото е чакала на Англия, Франция и Австроунгария да им заработи малко от малко съвестта, че да си кажат "стига сме подкрепяли и въоръжавали тия диви турци, дай да ги натиснем да дадат повече автономия и права на народите под тяхно иго" Но тъй като това не само че не се е случило, ами въпросните държави са помагали на турците да водят войни срещу руснаците, били са малко заети и затова са се забавили.Коментиран от #175, #205
07:27 03.03.2025
162 Този коментар е премахнат от модератор.
163 123
07:28 03.03.2025
164 Град Козлодуй
До коментар #150 от "АГАТа Кристи":
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК Българи07:29 03.03.2025
165 ☠️ ЕКСХУMATOPЬТ ☠️
🏳️🌈😂👌
🇷🇺🥰👏
Коментиран от #168
07:32 03.03.2025
166 Морски
07:36 03.03.2025
167 ПЕТ ВЕКА ПОД РОБСТВО
07:38 03.03.2025
168 Че преди празнувахме
До коментар #165 от "☠️ ЕКСХУMATOPЬТ ☠️":
Девети септември.....а трети март дори не НАЦИОНАЛЕН празник....товаришчи07:40 03.03.2025
169 Левски.....
Коментиран от #174
07:41 03.03.2025
170 ПЕТ ВЕКА
07:43 03.03.2025
171 Справка
До коментар #2 от "Фффф":
Е, Украйна ни е освободила, руската империя са поробили и Украйна, както татари,Башкирия - башкирци, казаци и др. тюркоезични народи,които нямат ама нищо общо с руснак!07:46 03.03.2025
172 ПАТ ВЕКА ПОД РОБСТВО
Коментиран от #178
07:47 03.03.2025
173 3 март не е национален празник!
И грам алтруизъм няма от руска страна към България, а само интереси и сфери на влияние които искала да има на Балканите...
Коментиран от #177
07:48 03.03.2025
174 Истината
До коментар #169 от "Левски.....":
Така излезе, украинците ни освободиха и сега украинци ни поробват с милиарди помощи за тях!Коментиран от #176
07:49 03.03.2025
175 Справка
До коментар #161 от "име":
Русия е била против Съединението на ългария. А война с Османската империя Русия я провежда за да завладее проливите, за да имат връзка между моретата. Русия си е гледала интереса главно.Коментиран от #186
07:50 03.03.2025
176 Справка
До коментар #174 от "Истината":
Ами украинци ни освободиха, част от руската империя са били, както много други народности поробени от Русия.07:51 03.03.2025
177 Истината
До коментар #173 от "3 март не е национален празник!":
Вярно е, колега, само че не руснаците а украинците са виновни, защото те са ни освободили. И сега трябва да ги издържаме тези гниди заради които сме загубили Сан Стефанска България.Коментиран от #182
07:52 03.03.2025
178 Англия, франция,САЩ....
До коментар #172 от "ПАТ ВЕКА ПОД РОБСТВО":
Не се кичат с титлата освободители. Никой от тях не е мислил за България. Поне са честни . И русия не е мислила за България, иначе в предишните войнини с турция отдавна да ни е асвабадила.07:53 03.03.2025
179 днеска голем русяфилски празник !
07:53 03.03.2025
180 ПЕТ ВЕКА
07:55 03.03.2025
181 Дреме и на Русия за България
07:56 03.03.2025
182 Справка
До коментар #177 от "Истината":
Русия дефакто е била против голяма България на Балканите, като доказателство за това е тайното Райхщатско споразумение с Австро-УнгарияКоментиран от #193
07:57 03.03.2025
183 Селянин
До коментар #1 от "Редник":
Защо империалистическа Русия чака.... 5 века за да ни "ОСВОБОДИ"....???Коментиран от #189, #208
07:59 03.03.2025
184 Старите българи🇧🇬
СИ ИМА СВОЙ СИМВОЛ СОМО НИЕ ЩЕ ЗЕ ПРОСТИ С НАШИЯ 🇧🇬 ЛЪВ 🇧🇬БЪЛГАРОМРАЗЦИТЕ НИ ЗАТРИХА КАТО ДЪРЖАВА БЕЗБЪЛГАРСКИЯ ЛУВИ ЗНАМЕТО Е Празно днес ще го носим за последен път
08:03 03.03.2025
185 Българин
Да бъде благословена България !
🇧🇬
Бог да помага на Победоносната Руска Армия --
Освободила страната след пет века турско робство !
08:03 03.03.2025
186 И да се знае!
До коментар #175 от "Справка":
Цял свят подкрепяше съединението на Княжество България с Източна Румелия, едно изкуствено разделение, което стана възможно благодарение на подмолните руски действия на Московския конгрес през 1878г. Само Русия беше против, нали така!08:03 03.03.2025
187 Сандо
08:04 03.03.2025
188 Сандо
До коментар #5 от "Асдф":
А защо забрави японеца?08:05 03.03.2025
189 Гражданин
До коментар #183 от "Селянин":
Щото е чакала на Англия, Франция и Австроунгария да им заработи малко от малко съвестта, че да си кажат "стига сме подкрепяли и въоръжавали тия диви турци, дай да ги натиснем да дадат повече автономия и права на народите под тяхно иго" Но тъй като това не само че не се е случило, ами въпросните държави са помагали на турците да водят войни срещу руснаците, били са малко заети и затова са се забавили.08:06 03.03.2025
190 Политиката Винаги е Била
Егоцентрично Нещо !
Коментиран от #196
08:09 03.03.2025
191 Раждат се дръжки
08:10 03.03.2025
192 Някой може ли
Коментиран от #197, #199
08:10 03.03.2025
193 Истината
До коментар #182 от "Справка":
Напълно съм съгласен с теб! Австроунгария е искала голяма държава на балканите, даже още по-голяма от васалното Сръбско кнажество. Било е в тяхен интерес да сме по-големи от сърбите, щото те са се борили за нашата свобода като са продавали оръжия на Османската империя! Обаче руснаците не са искали. Даже те са настоявали на Берлинския конгрес да ни разпарчетосат! Даже май конгреса не беше в Берлин, ами в Москва, нали!?Коментиран от #198
08:11 03.03.2025
194 дядото
08:12 03.03.2025
195 ... обезпечени със злато и всички активи
08:14 03.03.2025
196 Днес е Същото !
До коментар #190 от "Политиката Винаги е Била":
Политиците Мачкат народа в своя полза !Без да подбират средства !
Беззаконие и Безхаберие !
После имаблио Дупка в Бюджета !
Кой създаде Дупката ?
Кой друг ?
Ако не Те !
После по-добър от този Пасквил не маожело да се направи !
Да Малаумието Няма Край !
08:14 03.03.2025
197 Аз мога да ти кажа
До коментар #192 от "Някой може ли":
Украинците са се качили на върха да празнуват заедно с нас, защото са приятелски народ. За Русия сме неприятелска държава и оръжията им са насочени към нас и нашите съюзници.08:16 03.03.2025
198 Справка
До коментар #193 от "Истината":
Напълно излишна фразеология, Райхщатското споразумение е между Русия и Австро-Унгария и то изключва създаването на голяма държава на Балканите. Прочети го, то не е тайна вече. Русия е била против създаване на голяма държава България и затова е била и против Съединението.Коментиран от #203, #204, #207
08:18 03.03.2025
199 Справка
До коментар #192 от "Някой може ли":
Разбира се, то и Башкирия не е имало, и Кримски татари не е имало след като всички са били поробени от руската империя,а не са руснаци, но са им окупирани териториите барабар с населението от руската империя.08:21 03.03.2025
200 Нерегистриран
Коментиран от #201
08:23 03.03.2025
201 ник
До коментар #200 от "Нерегистриран":
Ами щом си неблагодарен за това,че украинци в състава на руската империя са ни освободили това е твоя работа.Коментиран от #240
08:26 03.03.2025
202 дати
08:28 03.03.2025
203 име
До коментар #198 от "Справка":
И аз това казвам, Австроунгария се е борила за нашата свобода и е искала голяма Бъргария, даже по-голяма от васалното и Сръбско княжество. Обаче Русия не е искала и затова са ни орязали. Само не помня дали не ни бяха опязали на Московския конгрес, а?!08:29 03.03.2025
204 няма турско робство
До коментар #198 от "Справка":
сор. Осо идите са овладяли изцяло българските медии! Особено грантаджийските....каквито са повечето.08:31 03.03.2025
205 Този коментар е премахнат от модератор.
206 Слава братушки🇷🇺
08:32 03.03.2025
207 някой
До коментар #198 от "Справка":
Ролята на Русия за съединението е като на крадеца който вика - Дръжте крадеца . Била против него , но го заплаща , като опрощава османският дълг. Била против него , предварително го подготвя подмолно . И що всички тичат при руският консул в , когато " сторили белята" ? Щото знаят кой може да ги защити , ако влязат ятаганите .08:40 03.03.2025
208 ТИР
До коментар #183 от "Селянин":
Защото сигурно и тогава наши нагаждачи са се приспособили и са си живяли живота за сметка на останалите,,,08:46 03.03.2025
209 тц тц
Нека позная - не руския император Александър II е пратил войските да освобождават България, а прапрабабата на Зеленски и прапрадядото на Урсула.
08:49 03.03.2025
210 Този коментар е премахнат от модератор.
211 говориш
До коментар #49 от "патриот":
за европейския съюз нали?08:50 03.03.2025
212 Ха Ха
09:00 03.03.2025
213 А50
Да не се бърка днешната територия на 404 с тогавашната. Изброените области от които са набирани воиници много по-късно чисто административно преминават в състава на УССР
09:02 03.03.2025
214 нпо агент
До коментар #4 от "Госあ":
Ало автора..пак продължавате с тази зверска пропаганда за някакви си украински войски по време на освобождение на България от ТУРСКО РОБСТВО...някакви украинци или украинци с български корени...Защо ли по медии не се чува и дума от какво се освободила България..само казват станало освобождение..Как да разберат примерно чужденци..Защо не се казва че от османски нашественици.Някаква непоискана политкоректност...Някой дали се съобразява с българите по време на празници в съседни държави.."Моля внимавайте българи да не се обидят.".Напротив те призовават да откъснат територи от България..Коментиран от #233
09:03 03.03.2025
215 Венцислав Михайлов
09:07 03.03.2025
216 ХХооо
09:07 03.03.2025
217 3 март 1878 година
09:08 03.03.2025
218 Една българянка
Коментиран от #225
09:10 03.03.2025
219 Неутрални
Добре са бедните, ремонтират им жилищата, Мария Силвестър. В бг да си свръх богат и свръх беден, а днес е дата за един ден и утре пак ще е по старо му.
09:18 03.03.2025
220 Какъв празник точно?
Айде дайте истинска руска карта от Сан Стефано, а не нарисувана от ученик през 21ви век?
09:18 03.03.2025
221 Как ти звучи
До коментар #1 от "Редник":
Какви българи, когато не е имало такава държава?09:18 03.03.2025
222 Ами
Главнокомандващият Мехмед Али паша е роден като Карл Дитрих, германец.
Хобарт паша, командвал турската черноморска флота, англичанин.
Сюлейман паша - Френски евреин. Нихид паша - поляк. Рашид бей - французин. Генерал Грюнвалд - норвежец. Леман паша - австроунгарец. Вейсел паша - австриец. Талат бей - евреин. Емануел Красоа и Жозеф Лафаит са французи, Ибрахим паша - грък, а Мехмед Садък - поляк.
Та от кого са ни освобождавали руснаците?
Коментиран от #224, #227
09:19 03.03.2025
223 Майора
До коментар #1 от "Редник":
А кюрди има ли? 40-60 милиона кюрди не съществуват, нали?09:19 03.03.2025
224 А не си ли манипулативен
До коментар #222 от "Ами":
Сега преброй руския генералитет! Като искаш да си точен!Коментиран от #229
09:20 03.03.2025
225 Жълтопаветен въпрос към русофилката
До коментар #218 от "Една българянка":
Защо трябва една лъжа, да я заменим с друга лъжа?09:21 03.03.2025
226 Честито !
09:24 03.03.2025
227 фен
До коментар #222 от "Ами":
Точно поради това можеше да мине без война и значително по-рано. Да живей България! Поменувайте с добро.09:24 03.03.2025
228 Розовата дъвка
09:26 03.03.2025
229 Ами
До коментар #224 от "А не си ли манипулативен":
Може да изглежда маипулатино, но такива са фактите.През Руско - Турската война от 1877 - 1878г, всички турски генерали сражавали се срещу Русия, не са етнически турци.
Коментиран от #235
09:29 03.03.2025
230 ....
Историците днес си заработват хонорари. Лошо няма.
Вива Америка Великобритания германия.
Не съм по темата и не не вълнува този ден, защото е прииначен
09:30 03.03.2025
231 Този коментар е премахнат от модератор.
232 Този коментар е премахнат от модератор.
233 Гост
До коментар #214 от "нпо агент":
Първо - през 1877 г. още не съществува дума и понятие "Украйна"!Второ - на Шипка се сражават момчета от Орел и Брянск от Орловскя полк, които са повече от българските Опълченци!
Трето - аФтора пише лъжи и е пушил в тоалетната в час по история!
Коментиран от #246
09:38 03.03.2025
234 Ха-ха
09:39 03.03.2025
235 Гост
До коментар #229 от "Ами":
Поправям те - има един етнически турчин от турските генерали - Осман паша!09:41 03.03.2025
236 Гост
09:45 03.03.2025
237 Разбираемо
09:47 03.03.2025
238 Безпартийни, неутрални,,
10:10 03.03.2025
239 Анонимен
Празника си е тяхен от 1944 до края си.
10:15 03.03.2025
240 Нерегистриран
До коментар #201 от "ник":
Аз за благодарен съм благодарен, но не харесвам да се пренаписва историята или да се подменят определени факти в нея защото по този начин се опитват да ни обезличат!10:35 03.03.2025
241 Този коментар е премахнат от модератор.
242 Този коментар е премахнат от модератор.
243 Този коментар е премахнат от модератор.
244 Ани
11:17 03.03.2025
245 Баце
Той вече не е национален празник.
Трябва ни празник който ни обединява.
Коментиран от #257
11:25 03.03.2025
246 Баце
До коментар #233 от "Гост":
Говори се за украинци.Искаш да кажеш, че до 1870 г. няма българи.
11:32 03.03.2025
247 Нашенец
11:45 03.03.2025
248 Нашенец
До коментар #3 от "Редник":
Недей така ще обидиш евротлантиците,те си късат ризите за България а ти такива думи говориш11:48 03.03.2025
249 Нашенец
До коментар #5 от "Асдф":
Не разбрах как ти беше името нещо А са може би алф11:50 03.03.2025
250 Нашенец
До коментар #20 от "Само един въпрос към "автора"":
Не го напрягай че единствената гънка в мозъка ще му се скъса11:54 03.03.2025
251 Един българин
12:08 03.03.2025
252 Продажна медия, Соросоидиииииййй!!!
12:41 03.03.2025
253 Този коментар е премахнат от модератор.
254 Горски
13:49 03.03.2025
255 Горски
Коментиран от #258
13:52 03.03.2025
256 Образовай се поне малко
17:03 03.03.2025
257 Тиква
До коментар #245 от "Баце":
Глупаците могат да се обединят само за кражби!17:09 03.03.2025
258 резечката
До коментар #255 от "Горски":
да те срещне17:35 03.03.2025
259 русямилите
17:37 03.03.2025
260 Гордон
17:38 03.03.2025
261 Вай
17:40 03.03.2025
262 Хох
17:43 03.03.2025