„L-39 е лек учебно-тренировъчен самолет, изключително разпространен. Мисля, че над 30 държави в света имат от него. Това е самолет, който се е доказал с времето. Самият самолет има специфики. Той е проектиран преди около 50 години в Чехия, когато не е имало компютърни мощности, които да направяt по-съвършена аеродинамика. И естествено самолетът си носи тези белези и тези трудности“.
За това припомни пред бТВ д-р Недислав Веселинов. Той е преподавател в Техническия университет.
„Една от особеностите на самолета е, че той е неустойчив в по-големи ъгли на атака“, обясни той и допълни, че тогава може да се случи срив на потока.
„Ако се стигне тъй наречения критичен ъгъл на атака, се получава този срив на потока. Естествено конструкторите са предвидили това, когато са проектирали самолета, и са направили края на крилото с ъгъл, малко по-голям от този, който е в основата на крилото“, обясни авиоинженерът.
„По този начин, когато се доближим до критичен ъгъл на атака, потокът се срива първо в края на крилото. Сривът постепенно се движи към основата на крилото, преди да пропадне изцяло“, поясни още той.
По думите му започва и вибрация, която се предава към тялото на пилота.
„Въпросът е тези критични режими да не се достигат, защото самолетът се срива и сте в режим, в който трудно може да оказвате влияние върху него. Можете да го изкарате от такъв режим, но не и от ограничена височина“, посочи д-р Веселинов.
Той коментира любителска снимка, която е видял. Според него самолетът прави боен завой, който е с много малък радиус. Опитали са се да постигнат максималното от самолета. И това е една от вероятните причини – да са влезли в критичен режим на полет, струята да се е сринала и самолетът да се е сринал“, коментира експертът.
Д-р Недислав Веселинов използва терен, който се доближава до терена на авиобаза „Граф Игнатиево“.
В авиосимулацията самолетът е с начална скорост 450 км/час и 300 метра височина. Посоченото време е 12:00 часа.
„Когато не са големи ъглите на атака, самолетът си завива и си лети спокойно. Няма вибрации. При критичен ъгъл на атака, се усеща как трепери“, коментира д-в Веселинов.
„Резките движения, които се случват, реално не са мои движени. Те се получават заради нестабилност в струята. Машината става неконтролируема. В част от секунда на невнимание на пилота може да се стигне до критичен ъгъл на атака“, допълва той
Според авиоинженера пилотите са супергерои. А загиналите майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин вероятно са насочили машината към мястото, на което се е разбила, за да избегнат жертви извън летището.
Д-р Недислав Веселинов също смята, че възможните грешки са две – неочаквана техническа грешка или грешка в пилотирането. Какво се е случило – ще стане ясно от данните на черната кутия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #8, #10
14:11 14.09.2024
2 Дедо
14:14 14.09.2024
3 БеГемот
14:14 14.09.2024
4 ????
Коментиран от #48
14:16 14.09.2024
5 да де
14:18 14.09.2024
6 Българка
Коментиран от #17, #21, #22, #29
14:22 14.09.2024
7 Направиха
14:23 14.09.2024
8 Гост
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Просветнал ти е тигана на теб!!! Катапултите се задействат при определена Минимална височина на машината!!! При 20 метра от земята, пълен абсурд да се задействат...И отделно, катапултите на тази машина са ръчни, тоест активацията на пиропатроните става чрез издърпване, няма електроника. Нищо не може да откаже...
Коментиран от #18
14:24 14.09.2024
9 Селянина
14:24 14.09.2024
10 Делян Пеевски
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Катапулта не действа при вертикално положение на самолета.14:25 14.09.2024
11 Радо
14:33 14.09.2024
12 провинциалист
Коментиран от #36
14:33 14.09.2024
13 Кво да искаш?
14:33 14.09.2024
14 Перо
14:34 14.09.2024
15 Делян Пеевски
14:35 14.09.2024
16 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
14:37 14.09.2024
17 Перо
До коментар #6 от "Българка":
Не диверсия, а по-скоро некачествен ремонт или обслужване!14:37 14.09.2024
18 Търновец
До коментар #8 от "Гост":
Съвременните самолети имат предкрилка която подобрява аеродинамиката и мобилността - и Грипен и Еврофайтъра и Рафал. Имат и мощни компютри помагащи на пилота. Тоя L 39 не е такъв и е трябвало да не изпълняват сложни фигури, а аеродинамиката не само въпрос на пилота и самолета а има и местни потоци и въздушни течения - пилотите са правили такава рискована фигура но над различна местност. Също самолетът е и физически стар и трябвало е отдавна да ги продадат. Преди години пилотът на нов Пантер от морските сили предприе рискована фигура и удари витлото в кораба.14:44 14.09.2024
19 Сандо
Коментиран от #25
14:46 14.09.2024
20 Бог
14:46 14.09.2024
21 Сандо
До коментар #6 от "Българка":
И сигурно са две кълбовидни мълнии?Защо не си изчистите мозъците от глупостите с които всеки ден ви ги тъпчат телевизиите?14:48 14.09.2024
22 Делян Пеевски
До коментар #6 от "Българка":
Записа е манипулиран14:55 14.09.2024
23 Мисля
15:03 14.09.2024
24 виновно
15:04 14.09.2024
25 Търновец
До коментар #19 от "Сандо":
Да помогна на този преподавател - теорията на трептенията обхваща около 4000 страници и има особен раздел "параметрични трептения и резонанс на Матьо - Бил" - по същество нелинейни трептения на механични системи - е случая самолет- които имат променливи маси и масови моменти на инерция около координатните оси, при нелинейните трептения има отрязъци от траекторията които са неустойчиви по Ляпунов и в дадена точка механичната система с прескачане преминава от един устойчив участък в друг. Както този "лектор" го описва самолетът е влязъл в резонанс по ъглова координата - ъгъл на атака. Жалко че съм безработен от години.Коментиран от #26, #27
15:13 14.09.2024
26 Безработен
До коментар #25 от "Търновец":
Ще си останеш.... Четох... Нищо не разбираш от варене на ракия и пържени яйца... Чети повече!Коментиран от #32
15:27 14.09.2024
27 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #25 от "Търновец":
Това са 1800часа.Това е летец с навици!Дори мъртво пиян той няма да допусне такава грешка.постоянно изкарват виновен не този,който е наистина виновен.в Елин Пелин какво стана и кой виновен....Баш експерта виновен....тук кой виновен....летеца!А,стига бе,война се води вие сте страна.взривиха ви какво ли не,палиха ви какво лине и няма виновен просиец!А тук гъмжи от просийци,повече са от плъхове на кораб със зърно!Коментиран от #28
15:32 14.09.2024
28 Сандо
До коментар #27 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Я отивай на доктор да ти оправи зрението,че от дълбокото вече не виждаш нещата на повърхността.Просийци му се провидели на тоя15:53 14.09.2024
29 Не бил
До коментар #6 от "Българка":
ВярвалЕй и най опитните правят
Грешки .
За разлика от другите
При Пилотите е фатално.
15:54 14.09.2024
30 Критик на Кант
16:28 14.09.2024
31 Наистина
Коментиран от #37
16:31 14.09.2024
32 Търновец
До коментар #26 от "Безработен":
Нелинейната динамика е много математизирана и няма много хора да я разбират, учи се между 25 и 35 години, трябвало е пилотите първо да тренират с по малки ъгли на атака и постепенно да стигнат екстремум16:37 14.09.2024
33 Име
Коментиран от #38
16:43 14.09.2024
34 незнайко
16:47 14.09.2024
35 Има
17:04 14.09.2024
36 Гост
До коментар #12 от "провинциалист":
Стой си в прованса и не коментирай понятия от авиацията. ,,Ъгъл на атака" НЕ Е ВОЕНЕН ТЕРМИН, А АВИАЦИОНЕН .17:06 14.09.2024
37 незнайко
До коментар #31 от "Наистина":
Някой ще ми обясни ли как самолета рязко може да презавие ? Той си започна спокойно лупинга и в най горната му точка абсолютно спря ! Това презавиване ли е или липса на тяга от двигателя ? Може да са изпаднали в безсъзнание от претоварването и тогава всичко си идва на място ! Остава въпроса какви са взривовете преди да се сграмоляса на земята ? Може би от катапултите ?17:07 14.09.2024
38 Търновец
До коментар #33 от "Име":
Има и газодинамика, само че така както в описва оня горе са структурни механични трептения - машината се движи по линейна координата и прави рязък преход към криволинейно движение с променлива Кривина - за самолет с предкрилка и компютър както Грипен не е такъв проблем17:13 14.09.2024
39 Страничен
17:33 14.09.2024
40 На практика не са такива класни пилоти?
18:15 14.09.2024
41 Има Предполетен лист, за преглед на
18:25 14.09.2024
42 А.Х.
работа.Първо,ВС увисна,когато стигна връхна точка на фигурата.Второ,никаква реакция от пилотите.Абсолютно никаква.В никоя плоскост.Никакво напрежение или движение върху елероните.Озобщо никакъв опит за някакво въздействие върху ВС.Обяснението е само едно.Командира на ВС е получил здравословен проблем,а този,който му е Спаркс докато се усети и е било вече късно.Всички знаем,че пилотите в задната кабина са подобие на чувал с картофи.Вози се и не пипай нищо.
18:25 14.09.2024
43 До 41 Пожарна
18:26 14.09.2024
44 Факт
19:03 14.09.2024
45 елитни ма на хартия кат ф16
19:16 14.09.2024
46 ЗАЩО БЕ , ПРЕДАТЕЛИ , МРЪСНИЦИ ?
23:27 14.09.2024
47 ЕТО ЗАЩО ,
23:31 14.09.2024
48 Госта..
До коментар #4 от "????":
Той № 1 го е написал.11:29 15.09.2024