Налаганите от Агенция "Пътна инфраструктура" санкции на превозвачите за незаплатени толсегменти са незаконосъобразни и непропорционални съгласно решение на Съда на Европейския съюз, съобщават от Камарата на автомобилните превозвачи.
"На 21 ноември 2024 г. шести състав на Съда на ЕС в Люксембург постанови важно решение, касаещо налагането на имуществени санкции на физически и юридически лица за незаплатени такси за използване на пътната инфраструктура. Преюдициалното запитване бе отправено от Административен съд - Хасково по повод образувано пред него дело, в което транспортна фирма оспорва издадения срещу нея от АПИ електронен фиш за налагане на имуществена санкция за незаплатена толтакса", посочват от камарата, цитирани от БТВ.
Съдът на Европейския съюз е определил, че налаганите от АПИ глоби противоречат на основния принцип за съразмерност на имуществената санкция с тежестта на извършеното нарушение.
Към момента в българското законодателство наказанията са фиксирани, независимо от тежестта на нарушението. АПИ налага имуществена санкция от 2500 лв. на юридически лица и административно наказание "глоба" от 1800 лв. на физически лица, като се предоставя възможност за освобождаване с плащането на "компенсаторна такса" от 750 лв.
Системата от нарушения се налага за частично или изцяло незаплатени пътни такси. Така определеният размер на санкцията е еднакъв за всички нарушения. Според Съда на ЕС това нарушава принципа на пропорционалност и такива санкции не следва да бъдат налагани.
В решението на съда се посочва, че "не се допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата", както и че "предвидената възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане на "компенсаторна такса" с фиксиран размер от 750 лв., при наличието на посочените в закона изисквания, отново не може да промени извода, че националната правна уредба е в противоречие с правото на съюза".
"Няма да се уморим и ще продължаваме да се борим, докато не видим, че в България имаме работеща тол система, която събира по-голямата част от таксите от транзитния трафик, която дава конкурентно предимство на българските превозвачи, местния бизнес и българския потребител. Нека не забравяме, че тол таксите са най-справедливия начин за пътно таксуване, но за целта трябва да има и адекватна пътна инфраструктура", пишат от асоциацията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #3
17:11 28.11.2024
2 РПУ-ГЕРБ
17:20 28.11.2024
3 Европеец
До коментар #1 от "честен ционист":
Е балами сме, така е.... Дойдоха ми 2 известия от столична мобилност и се чудя дали да ги плащам, и сигурно ще ги оставим да висят....Коментиран от #4
17:28 28.11.2024
4 честен ционист
До коментар #3 от "Европеец":
Ама верно сте балами.. Как може да си помисляте да плащате нещо дошло по СМС? Законовият ред е да се прати по пощата с препоръчано писмо, и ако не го получиш, да ти го връчи полицай лично.17:35 28.11.2024
5 ДПС-Евро Рома
17:35 28.11.2024
6 факуса
18:02 28.11.2024
7 Всички глоби
18:04 28.11.2024
8 Мата Космата
Ако нямат по чекмеджетата и офшорките е пълно.
Коментиран от #11
18:24 28.11.2024
9 ха ха
18:33 28.11.2024
10 Учуден
18:35 28.11.2024
11 Умен по цялата глава
До коментар #8 от "Мата Космата":
Само винетките ли???Автомобил ,независимо от техническото състояние и отделени емисии,само щото е произведен преди 2007 ма - дизел,получава автоматично 2 еко категория и му забраняват да се придвижва в определен район на града..Тва какво е???Геноцид е!!!
Коментиран от #12
18:38 28.11.2024
12 Оня а форда
До коментар #11 от "Умен по цялата глава":
Тъпо е когато идиоти се доберат до компютър и почват да се правят на вксперти и неправят разлика между геноцид и дискриминация ! Има гугъл където може да прочете определенията за термините ако не ги е учил в училище !18:51 28.11.2024