На 6 декември 44-тият Постоянен комитет на Бернската конвенция в Страсбург взе решение, с което се настоява българските власти да построят автомагистрала „Струма" изцяло извън Кресненския пролом.
Петко Цветков, председател на Сдружение за дива природа БАЛКАНИ, каза: „Това решение е в правилната посока. Но за да бъде изпълнено то, е нужна ясна политическа воля и интензивна работа от страна на българското правителство и Европейската комисия."
Взетото решение от Комитета беше предложено съвместно от представителите на правителствената делегация и неправителствените организации - жалбоподатели. То включва:
Признание за нуждата да се изгради източното трасе на магистралата извън Кресненският пролом (посока на движение Кулата-София) - колкото е възможно по-бързо;
Изискването спешно да се проектира и изгради до 2030 г. и второто западно платно на магистралата (посока София - Кулата) извън Кресненския пролом, като то да бъде бързо проектирано до технически проект успоредно и непосредствено до източното платно;
Окончателно да отпадне вариантът западното платно да минава по сегашния път през Кресненския пролом, а този път да функционира само като допълващ локален път на магистралата;
Спешно да се изготви нов ОВОС единствено на алтернативата - двете платна извън Кресненският пролом;
Да се изготви пътна карта със срокове за изпълнение на всички тези решение, за да бъде завършена до 2030 г. магистралата в цялост - двете платна извън Кресненският пролом.
Българското правителство, с подкрепата на Европейската комисия, да създаде политически гаранции за изпълнение на тези решения и да издаде съответните правно-обвързващи решения.
Андрей Ралев, представител на мрежата „Банкуотч", каза: „От страна на природозащитните организации сме готови да окажем съдействие, за да може магистралата в цялост да бъде построена до 2030 г., но само при условие, че се спазват решенията на Бернската конвенция, европейското и националното законодателство."
Решението остави случая като „потенциално досие" под постоянно наблюдение и през 2025 г., като страните са призовани да докладват още през февруари 2025 г. Доколкото решението беше предложено съвместно от правителството и жалбоподателите, то беше прието с пълен консенсус от комитета на Конвенцията.
Срокът 2030 г. за довършване на магистралата е условие на европейския регламент за Трансевропейската транспортна мрежа (ТЕN-T) и ако не бъде спазен, България рискува да загуби и върне досегашното финансиране от Европа за нейното строителство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 си дзън
22:21 06.12.2024
2 Ехее чак така
Само на най‐подготвения може да се случи
22:25 06.12.2024
3 Алабан Балалайков ИТН
22:29 06.12.2024
4 ТаУмВзе
22:31 06.12.2024
5 Заради
22:46 06.12.2024
6 бою циганина
22:46 06.12.2024
7 Сретен
22:54 06.12.2024
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 ПРИПОМНЯНЕ
Коментиран от #11
23:31 06.12.2024
11 Любопитно
До коментар #10 от "ПРИПОМНЯНЕ":
е че за коридор 10 няма бернски и прочее екологични конвенции. Според мен някой по тази линия поръчва екологичната музика.23:54 06.12.2024
12 Перо
01:49 07.12.2024
13 Добре ама
03:12 07.12.2024