Матура по математика, ако има, няма да е скоро. Разговорът за насърчаване на изучаването на математика по-скоро приключва с темата за матура по математика, а не започва с нея. Трябва да направим много неща преди това – учебните програми, учебния план да увеличим часовете, да имаме повече учители. Основното ни ограничение да разширим изучаването на математика в гимназиален и прогимназиален етап е липсата на учители по математика. Това каза в студиото на "Денят започва" по БНТ Красимир Вълчев – министър на образованието и науката.
Ще има ли и кога задължителна матура по математика?
"Прогнозите са, че днешните ученици ще сменят три пъти професии по време на трудовия си живот, не работни места, а професии. Това означава, че те постоянно ще трябва да се адаптират и да учат. Голяма част от тях ще бъдат активни до 2075 година. Можем да предположим, че професиите на бъдещето ще изискват по-широка база от умения и компетентности. Нашата система е прекалено амбициозна откъм специализации. Ако погледнете професионалното и профилираното образование в гимназиален етап, ние имаме доста амбициозни профили. Искаме за 12 години децата да научат това, което обикновено се учи за 14 или 15 години, защото беше свален материал от висшето образование, тоест системата на училищното образование подпомага системата на висшето образование. От друга страна вкарахме допълнителни предмети, не остава време, възпроизвеждаме културата на заучаване, децата препускат и учителите, натрупват дефицити, демотивирани са. Това най-остро се вижда при математиката и физиката за сметка на чужди езици. В гимназиален етап има повече часове по чужди езици сумарно във всички училища отколкото по математика и природни науки взети заедно", отбеляза Вълчев.
Ето защо образователното министерство готви промени.
"Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование е да направим по-хибридни профили. По-широката основа е по-добрата парадигма за бъдещето. Една от най-важните цели е да освободим пространство – време на учителите и учениците. Можем да жертваме част от амбицията на профилираното образование, защото ако погледнете учебните планове на профилите, те са прекалено натоварени и трудни. Можем да изчистим учебните програми от фактология, защото имаме базови знания, които формират умения, но имаме и чиста фактология, която не е необходима в днешния свят. Тоест да имаме повече часове за затвърждаване на умения, дълбоко учене, упражнения, особено по математика и физика виждаме драматичен проблем. Повсеместно лоши са резултатите ни по математика и природни науки, затова са и такива резултатите по ПИЗА", каза Красимир Вълчев.
Ще има и предложения за задължителен час по религия и добродетели.
"Един час по добродетели и религия, нещо което ние възнамеряваме да предложим, още повече ще усилим това възпитание. Това е начин и да обединим усилията си с вероизповеданията, с Българската православна църква най-вече – да направим децата добри хора. И в момента имаме СИП религия. Учителите казват, че при тях децата стават по-ученолюбиви, освен че намалява агресията. Ще бъде в задължителния учебен план с възможност за избор на програми. Ако детето или родителя не желае да избере с елементи на конфесионално образование ще има възможност да избере без такива елементи – тоест етика, философия, история на религиите. Но пак ще бъде час по възпитание в добро."
По темата за въвеждането на оценка "дисциплина" Вълчев коментира
"Италия върна оценка дисциплина. И в училище, и в обществото ни доминира усещането за липса на ред. Дисциплината е базова предпоставка за добро обучение. Учителите в момента се чувстват безпомощни, заради неработещата санкционираща система. Аз лично подкрепям оценка дисциплина, това е една от темите, които обсъждаме, но заедно със системата от санкции. Все още съм въздържан да говоря конкретно, тъй като нямаме решение. Май или юни ще предложим тези промени на Народното събрание, ще бъдем готови още май. Това ще бъде темата, която ще поставим на обсъждаме този и следващия месец."
"Проблемът е, че понякога възпитаваме децата заради оценката, затова да имат, а не да бъдат. Цялата образователна система трябва да възпитава децата затова да бъдат, да бъдат знаещи можещи, добри хора. Дисциплината е една от основните предпоставки за добри резултати. Нашата образователна система е доста срамежлива във възпитателната си функция. Българските учители възпитават в национално самосъзнание, в патриотизъм, но самите учебни програми, които им задават какво да правят – нямат достатъчен акцент върху възпитателната функция. Най-важното възпитание е това в добродетели".
МОН ще предприеме мерки и по отношение на изтичането на медицински кадри. Според данните на министъра всеки четвърти завършил медицина е избрал да упражнява професията извън България.
"Добрата новина е, че има намалява склонността за излизане извън страната, но лошата е, че 25% от завършващите медицина лекари напускат България. Ще предложим за професионално направление „Медицина“ обвързването на част от приема с договори с лечебни заведения, което ще ги мотивира да останат. На първо място сме в Европа по обучение на лекари на 1 милион души, на първо място сме по чуждестранни студенти в професионално направление „Медицина“. Проблемът е при медицинските сестри. Това, което можем да направим е да освободим от такси. Но основната мярка е да се повишават възнагражденията, което не зависи от нас", обобщи Вълчев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #5
09:25 05.03.2025
2 честен ционист
Коментиран от #6
09:26 05.03.2025
3 З сметка на рисуване, музика,
Много добра идея.
09:26 05.03.2025
4 някой си
09:26 05.03.2025
5 Като ти чета простотиите,
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
съм уверен, че и ти не си припарвал до училището си.Коментиран от #7
09:27 05.03.2025
6 "Разхлабя и сглабя" ли написа бе
До коментар #2 от "честен ционист":
чyкyнgyp!При такива родители като теб,, как да се сърдим на децата ви, че са кyxu лeйкu!
09:30 05.03.2025
7 Град Козлодуй
До коментар #5 от "Като ти чета простотиите,":
Логично👍09:31 05.03.2025
8 Град Козлодуй
09:33 05.03.2025
9 ъгъл
09:34 05.03.2025
10 Стас
Коментиран от #17
09:39 05.03.2025
11 Питам:
КОЛКО ГОДИНИ "ЕКСПЕРТИТЕ" СМЪКВАХА МАТЕРИАЛ ОТ ГОРНИТЕ В ПО-ДОЛНИТЕ КЛАСОВЕ ЗА ДА НАПРАВЯТ МАТЕМАТИКАТА НЕРАЗБИРАЕМА И ОТВРАТИТЕЛНА ЗА ДЕЦАТА? НО С ТОВА ПЕЧЕЛЕХА ПРОЕКТИ И ПАРИ?
и ТОЗИ НОМЕР ДА БЕШЕ САМО С МАТЕМАТИКАТА! ТОЙ БЕШЕ И С ИСТОРИЯТА И С ГЕОГРАФИЯТА И С ХИМИЯТА И С ФИЗИКАТА !
Сега много трудно ще се навакса СЪБОРЕНОТО!
09:42 05.03.2025
12 Има физика и химия и биология
Коментиран от #14
09:42 05.03.2025
13 Проблема е !
Че не им давате Необходимия пакет Знания !
И не ги Научавате да Мислят !
Да свързван зависимостите свързани в един компонент !
За това нямаме Очни лекари и Истински Финансисти !
Защото едно око не е само Неговата Анатомия ! Но и Оптична система ! Което като структура попада в обсега на Физиката на Оптиката ! За което те нищо не са чули !
А Финансите обхващат Целия процес по ефективността на Всичко за да се получат числата на края !
За това нашите Духлювци Не могат на направят един свестен Бюджет !
09:49 05.03.2025
14 Всички тези Също !
До коментар #12 от "Има физика и химия и биология":
Всички тези Също !Но трябва да познаваш Основите на Всичко !
За да знаеш кое къде да търсиш !
09:51 05.03.2025
15 Тома
09:53 05.03.2025
16 От опит
11:24 05.03.2025
17 От Варна
До коментар #10 от "Стас":
Също момиченца псуват “като каруцари”. Попътувайте в автобус с деца за училище или от училище и ще останете като гръмнат!11:30 05.03.2025
18 Математик
12:15 05.03.2025
19 Щейман
13:04 05.03.2025
20 Георги v.
16:49 05.03.2025
21 122333
19:46 05.03.2025
22 1111
00:26 06.03.2025