Ученици от СУ "Любен Каравелов" в Добрич са разработили два проекта, които биха подпомогнали организирането на пътния трафик в страната и учебния процес. Проектите са представени и на Националната олимпиада по информационни технологии. Учениците, автори на проектите, са част от Робоклуб "Хелиос".
Заниманията на децата от робоклуба се провеждат в изградения през 2022 г. STEM център. Там се обучават деца от 5-и до 12-и клас, каза за БНР директорът на училището Светла Иванова.
"Имаме няколко клуба – за роботика, мултимедийни проекти, работа с виртуална и добавена реалност. Възможността на учениците да се докоснат до истинската техника, до творчеството им дава възможност да проявят техните умения и под ръководството на специалисти да развиват своите заложби."
Учениците разработват проект, наречен Глобална система на Република България за управление на пътния трафик, с идеята да се създаде единна платформа, анализираща движението по пътищата и натоварените участъци, както и с цел да се намалят предпоставките за пътни произшествия.
В момента има отделни такива системи, но те не работят в синхрон. Когато бъдат обединени в едно, картината е много по-мащабна, коментира техният ръководител Мартин Петров. По думите му, подобна единна система може да анализира пътните произшествия и да прави прогнози.
"Абсолютно всичко в този проект е авторско – като се започне от светофарите. Ползвана е голяма комбинация от технологии. Децата са изключително добри в това, което правят. Можете да видите продукт, който струва стотици, вероятно милиони. Продукт, който може да спаси много човешки животи."
Сред авторите на този проект са Даниел Кулев от десети клас и деветокласникът Денислав Стоянов. И двамата имат интерес към компютрите и информационните технологии и това ги подтиква да станат част от клуба по роботика.
"В България в момента има частички от тази система – за винетки, за гражданска отговорност, за фишове. Нашата идея беше да обединим това в един голям проект – смарт трафик контрол. Също така да подновим системата за светофари. В момента се получават доста задръствания, не е оптимизиран трафикът", посочва Даниел Кулев.
"Можем да предположим къде може да има катастрофа, да направим анализ – коя възрастова група прави най-много нарушения. В момента системата е много зле поддържана, предоставя много малко информация на гражданите. Те не знаят къде са направили нарушение", казва Денислав Стоянов.
Вторият проект, разработен от учениците и представен на Националната олимпиада по информационни технологии, е насочен към учебния процес и представлява виртуален учител с изкуствен интелект. Основната му цел е да не се предоставя наготово вярната информация, а хората да се научат отново да мислят, изтъква учителят Мартин Петров.
"Това не е просто проект, в който има тестове и награди. Интеграцията с ChatGPT обръща процеса – вместо отговора, който потребителят трябва да въведе, системата връща насока как той сам да помисли и да стигне до решението."
Повече за проекта разказват част от неговите автори – Мартин Донев, Никол Димитрова и Християн Николов:
"Проектът е направен така, че ChatGPT не да ви казва отговора, а да ви подсказва. Ако напишете някоя дума грешно, той няма да ви каже как да я напишете правилно, а ще ви подскаже правилата."
"Според нас, когато материалът е поднесен по по-интересен начин, това задържа вниманието на учениците и запомнят повече информация за по-кратко време."
"Нашия проект решихме да го създадем, за да накараме децата да учат повече."
Проектите, които децата са защитили за участие в Националната олимпиада по информационни технологии, са пример за силата на младите таланти да променят бъдещето със своите идеи, смята директорът на СУ "Любен Каравелов" Светла Иванова.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Това са одавна известни истории !
Имаше ги през Социализма !
Но Капитализма Не иска да се Занимава и с това !
Има По-Висши Цели !
Лява Ръка Дясен Джоб !
Пък и така оборота на Горивото се Увеличава !
10:57 13.03.2025
2 Трол
10:57 13.03.2025
3 Зевс
11:01 13.03.2025
4 Елица
11:09 13.03.2025
5 Хайде бе
В САЩ от поне 20 години използват най прости методи за светофарите, един метален обръч се поставя пред чертата на кръстовището и при наличие на кола, която го изчаква на светофара се образува магнитно поле, което дава сигнали на светофара за определяне на цикъла ... Отделно ежемесечно се поставят едни гумени тръби, които при настъпване от кола се отброяват преминаванията по улицата в денонощието и се анализират, за да се определят циклите и секундите за смяна на светофарите ... Елементарно, но действа
Коментиран от #7
11:25 13.03.2025
6 Куку
Малко булгаристански неможе ли??
11:54 13.03.2025
7 Куку
До коментар #5 от "Хайде бе":
драги още преди 1989г. в Стара Загора имаше зелена вълна и светофари с таймери!Явно си роден преди 30 години!
Не си виновен че не знаеш че е имало държави преди 1989г. истинска държава!
Коментиран от #9
11:55 13.03.2025
8 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Като ти светне зелено и напред виждаш как следващия светофар светва червено❗
Цяло чудо е на главен булевард да минеш ТРИ светофара без да спираш🤔❗
За завиване и по-малки улици е ясно.
Всички знаят посоката на трафика сутрин и вечер, но колоната чака, а на зеленото НЯМА никой, защото.15- те секунди са си 15 секунди❗
А за психичното ни здраве рано сутрин и късно вечер - сама кола стоиш на 60 червено и дано не бързаш за някъде ❗
12:35 13.03.2025
9 Хайде бе
До коментар #7 от "Куку":
Аз не знам да има светофар без таймери нали все пак на няколко секунди сменя режима 😂 тук говоря за елементарно устройство, което показва на светофара кога има кола на платното и кога няма правейки магнитно поле и пращайки сигнала до устройството13:07 13.03.2025