Съюзът на международните превозвачи се обърна към институциите, като заяви намерение за протест срещу липсата на транспортна политика и повишаването на тол таксите в България. Ето какви са мотивите и исканията им:
Ние, представителите на транспортния бранш в България, категорично се противопоставяме на планираното увеличение на тол таксите и обявяваме национална протестна готовност срещу тази несправедлива и необоснована мярка. Тя е категорично нелогична, особено на фона на неработещата тол система, лошия контрол, зле поддържаната и липсваща инфраструктура, неефективната събираемост и отсъствието на транспортна политика.
Адмирираме приетите действия за справяне с нарушителите, но не можем да приемем още преди да сме видели резултатите от тях да се товарят изрядните превозвачи с допълнителни такси. Липсва логика в това да се увеличават цените за тези, които спазват закона. Дали целта на държавата е да превърне изрядните в нарушители?
От години държавата не успява да насочи тежестта на тол облагането към транзитния трафик – практика, която е стандартна в цяла Европа. Напротив, в България най-ощетени се оказват българските превозвачи, което създава изключително неблагоприятни условия за сектора. В нито една европейска държава подобен модел не се прилага, а у нас той продължава да бъде налаган, въпреки многократните сигнали от бизнеса. Ярък пример за това е облагането на цялата второкласна пътна мрежа с тол такси.
Заявените намерения на държавата за цялостната пътнотранспортна политика в страната будят аргументирани притеснения в бранша. Основание за този скептицизъм е фактът, че ключови фигури, които днес отговарят за транспортния сектор, преди това са заемали водещи позиции в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Те вече имаха възможността да докажат своите намерения и разполагаха с всички механизми за промяна, но това не се случи. Затова всички обещания сега трябва да бъдат разглеждани с повишено внимание, докато не видим реални действия и ефективни резултати.
През годините сме предлагали редица работещи решения, сред които: ● Въвеждане на отстъпки за превозвачите на база изминато разстояние; ● Облагане на тол таксите с ДДС;
● Забрани за преминаване на транзитен трафик по второкласните пътища, с изключение на частта от международните коридори, и ревизиране на обхвата на тол системата и др.
Въпреки това нито едно от тези предложения не беше разгледано по същество и прието.
ИСКАНИЯТА НИ СА:
● 13% от събраните пътни такси за предходната година да бъдат отделяни в ежегодна програма за превозвачи. С тези средства да се възстанови поне част от баланса в непропорционално разпределената тежест между български и чуждестранни превозвачи;
● Прецизиране на отсечките от второкласните пътища в страната, които са част от коридорите на международния трафик и се налага да останат в обхвата на платената пътна мрежа;
● Прекратяване на практиката за налагане на санкции за несъществуващи нарушения, които остават изцяло в тежест на превозвачите и не могат да бъдат калкулирани към крайния потребител;
● Участие в осъществявания контрол по пътищата с цел гарантиране на принципите на правовата държава;
● Изпълняване на поетите на 25.01.2025 г. ангажименти към бранша от министър Караджов по време на единствената към момента проведена среща, като облекчаване на процедурата за наемане на водачи от трети
страни, премахване на таксите за дезинфекции по ГКПП на страната, разширяване на капацитета на ГКПП с Република Турция и др.
Нашият протест не цели да разклати държавата в сложната политическа обстановка, но е крайно време да потърсим правата си срещу безхаберието и липсата на реформи в транспортната политика на България. Настояваме за справедливост и ефективни решения, които да защитят българския транспортен сектор и да осигурят устойчиво развитие за всички засегнати страни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 лоза
09:30 20.03.2025
3 Ало КАТ
09:31 20.03.2025
4 иди ми дойди ми
09:33 20.03.2025
5 Даниел
Коментиран от #8
09:35 20.03.2025
6 Васил
09:35 20.03.2025
7 :))
09:37 20.03.2025
8 Има
До коментар #5 от "Даниел":
Разбира се, че има. Румъния, Германия, Чехия, Словакия са значително по евтини, всеки може да ги провери. А за състоянието на пътищата за тези в европа и нашите да кажеш нещо?09:38 20.03.2025
9 морския
11:49 20.03.2025