Last news in Fakti

Руската православна църква обяви руската "специалната военна операция" в Украйна за свещена война

РПЦ твърди, че създаването на стабилен и суверенен "Руский мир" под руската държава ще доведе до икономически възможности и ролята на Русия като един от водещите центрове на многополюсен световен ред

Mar 30, 2024 08:09 82

Руската православна църква обяви руската "специалната военна операция" в Украйна за свещена война - 1

Руската православна църква Московска патриаршия (РПЦ), контролирана от Кремъл организация и известен инструмент в руския набор от инструменти за хибридна война, проведе Световния руски народен събор в Москва на 27 и 28 март и одобри идеологически и политически документ. Той събиращ няколко идеологически теми на Кремъл като очевидно намерение да се формира по-широка националистическа идеология около войната в Украйна и експанзионистичното бъдеще на Русия.

Ръководителят патриарх Кирил, за когото се твърди, че е бивш офицер от Съветския комитет за държавна сигурност (КГБ), известен и като твърд поддръжник на руския президент Владимир Путин, председателства конгреса и вероятно координира документа.

Това пише в дневния си анализ Институтът за изследване на войната (ISW).

"Настоящето и бъдещето на руския свят" се обръща към руските законодателни и изпълнителни власти с конкретни призиви за изменение на руски политически документи и закони. Тези призиви вероятно са или опити за социализиране на желаните политики на Кремъл сред руснаците преди тяхното прилагане, или за тестване реакции на политиките, които Кремъл обмисля в момента.

РПЦ публикува документа седмица след терористичната атака срещу Crocus City Hall и приблизително месец преди началото на православната Великденска Страстна седмица. Вероятно има за цел да се възползва от повишените тревоги след терористичната атака и увеличената подкрепа за руското православие, за да спечели подкрепа и за желаните ултранационалистични политики и идеологическа визия.

Той засили риториката на Кремъл относно войната на Русия в Украйна и я представи като екзистенциална и цивилизационна "свещена война", значително отклонение за руските власти, които досега старателно избягваха официално да определят руската инвазия в Украйна като всякакъв вид "война". Депутатът от РПЦ нарече "специалната военна операция" на Путин свещена война и нов етап в борбата на руския народ за "национално освобождение в Югозападна Русия", имайки предвид Източна и Югоизточна Украйна.

РПЦ заяви, че руският народ защитава своя живот, свобода и държавност; тяхната цивилизационна, религиозна, национална и културна идентичност; и правото им да живеят в границите на единна руска държава, като водят завоевателната война на Путин в Украйна. Депутатът от РПЦ се аргументира, че войната в Украйна е свещена война, защото Русия защитава "Света Русия" и света от настъплението на глобализма и победата на Запада, изпаднал в сатанизма.

Депутатът от РПЦ заяви, че войната в Украйна ще приключи с това, че Русия ще завземе изключително влияние върху цялата територия на съвременна Украйна и ще изключи всяко украинско правителство, което Кремъл определи като враждебно настроено към Русия. Описанието на руските цели е в съответствие с многократните изявления на Кремъл, показващи, че Путин запазва целта си да унищожи украинския суверенитет и държавност.

Терминът "свещена война" може също така да предизвика алюзии за Великата отечествена война (Втората световна война), тъй като неофициалният военен химн на Съветския съюз споделяше същото име. Кремъл рутинно се позовава на митовете на Великата отечествена война, за да генерира вътрешни подкрепа за войната в Украйна.

Въпреки това Кремъл продължава да подчертава, че войната в Украйна е "специална военна операция" и прякото признание на конфликта като свещена война може да предизвика подкрепа от руснаците, които намират сравнително сдържаната риторика на Кремъл за невдъхновяваща. РПЦ не определи свещената война като чисто православна концепция, а вместо това я обвърза с целенасочено широката концепция на Кремъл за това кой е част от руската нация и Руския свят.

Украинската победа обаче не представлява тези екзистенциални заплахи, тъй като борбата на Украйна да възстанови териториалната си цялост, да върне народа си и да защити националната си идентичност не нарушава руската идентичност, държавност или териториална цялост.

РПЦ силно подчерта нуждата на Русия от традиционни семейни ценности и актуализирана миграционна политика за противодействие на продължаващата демографска криза в Русия. Определи демографската криза в Русия като основната екзистенциална заплаха за Русия и характеризира стабилния демографски растеж като критичен приоритет на националната сигурност.

Русия трябва да увеличи населението си до 600 милиона души (приблизително 450 милиона увеличение) през следващите 100 години и се излагат серия от мерки, които ѝ да позволят на Русия да постигне тази амбициозна задача. Депутатът от ROC призова за възраждането на "традиционното голямо семейство" и традиционните семейни ценности в Русия. С това повтори акцента на руския президент Владимир Путин върху 2024 г. като "година на семейството" в последните големи национални обръщения.

Руското правителство трябва да признае семейството и неговото благополучие като "главна национална цел за развитие" на Русия и "стратегически национален приоритет" и трябва да промени основните документи за стратегическо планиране на Русия, за да отрази това.

Руската популярна култура трябва да създаде "култ към семейството" в обществото и предложи различни икономически ползи, които държавата трябва да въведе, за да насърчи по-големите семейства.

Новата държавна миграционна политика също е ключова за "ефективна" демографска политика. Изказва се оплакването, че мигрантите, които не говорят руски, не разбират руската история и култура и не могат да се интегрират в руското общество, развалят единното правно, културно и езиково пространство на Русия.

Предлага се серия от политически препоръки, които Русия трябва да даде приоритет в новата миграционна политика. Сред които "значителни" ограничения за нискоквалифицирани чуждестранни работници, гаранции за заетост и високи доходи за руските граждани, защита на правата и интересите на етническите руснаци и други коренни народи, масовото връщане на "сънародници" и висококвалифицирани чуждестранни специалисти, които са лоялни към Русия и са готови да се интегрират в руското общество.

Избрани руски служители и ултранационалистически гласове наскоро призоваха Русия да въведе антимигрантска политика след терористичната атака срещу Crocus City Hall. Но ISW продължава да счита, че е малко вероятно Русия да въведе ограничения, които биха намалили броя на мигрантите в Русия, като се има предвид, че Русия продължава да разчита в голяма степен на мигрантите, за да компенсира недостига на вътрешна работна ръка и за усилията за генериране на сила.

Путин заяви през декември 2023 г., че "сънародниците на Русия в чужбина" са онези, които имат исторически, културни или езикови връзки с Русия, а депутатът от РПЦ изглежда предполага, че репатрирането на такива "сънародници" в Русия може да бъде голям ресурс, който Русия може да използва за решаване на демографската криза. Някои от другите политически препоръки обаче противоречиво се стремят да ограничат самите мигранти, които биха попаднали в определението на Путин за "сънародници в чужбина". Подходът на Църквата изглежда е в противоречие с предишното определение на Путин, което постулира разнообразен и приобщаващ руски граждански национализъм.

РПЦ твърди, че създаването на стабилен и суверенен "Руский мир" под руската държава ще доведе до икономически възможности и ролята на Русия като един от водещите центрове на многополюсен световен ред.

Украинският главнокомандващ генерал-полковник Александър Сирски подчерта, че недостигът на материални средства поради забавянето на западната помощ за сигурността ограничава украинските сили и принуждава Украйна да провежда стратегическа отбрана. Украинският издател Ukrinform публикува интервю със Сирски на 29 март, в което заявява, че стратегическата отбрана е логична предвид недостига на материални средства на Украйна и отбелязва, че Украйна не е в състояние да планира операции поради несигурност около западните разпоредби за военна помощ.

Сирски заяви, че значителното предимство на руските сили в личния състав, тежките руски въздушни удари и недостигът на украински артилерийски снаряди са позволили на руските сили да пробият украинската отбрана и да превземат Авдеевка, Донецка област, в средата на февруари 2024 г. Украинските сили биха могли успешно да защитят Авдеевка, ако имаха достатъчно артилерийски боеприпаси и противовъздушна отбрана в района. Сирски призна, че руските сили значително са увеличили въздушните удари срещу украинските сили през последните седмици и месеци и че руските сили наскоро са имали предимство пред украинските артилерийски боеприпаси в съотношение шест към едно. Сирски заяви, че украинските сили са успели да компенсират артилерийското превъзходство на руските сили чрез удари в тила, но само в определени райони на театъра.

Украинските сили са доказали, че са способни значително да унищожат руските сили, когато са добре снабдени. Украинските сили проведоха кампания за блокиране, използвайки HIMARS за насочване към мостове над река Днепър, принуждавайки руските сили да се изтеглят от западния (десен) бряг на област Херсон през ноември 2022 г.

Украинските сили се възползваха от изненадващ пробив на руските линии в Харковска област през септември 2022 г.

В момента украинските сили водят текуща кампания, която ограничава способността на руския Черноморски флот (ЧФ) да действа свободно и да контролира Черно море.

Интервюто на Сирски, по-специално твърдението му, че украинските сили могат да защитят територията си и да победят инвазията на Русия, при условие че достатъчна военна помощ от Запада, без значение колко войници генерира Русия, подчертава как неуспехът на САЩ да предостави навременно и последователно военно оборудване и оръжия на Украйна е ограничил способността на Украйна за провеждане на стратегическо планиране или извършване на големи операции.

Изявленията на Сирски показват, че Украйна се опитва да се адаптира към намалената помощ както на бойното поле, така и чрез мобилизиране на своята отбранителна индустриална база, но тези усилия са недостатъчни, за да компенсират напълно липсата на материални средства в близко бъдеще.

Сирски също така посочи, че Украйна се опитва да смекчи недостига на работна ръка чрез подсилване на фронтовите части с наличния персонал от тиловите райони. Сирски заяви, че украинските сили са прехвърлили хиляди служители от небойни части в тила към бойни части на фронтовата линия и са започнали ротация на силите, за да позволят на силите на фронтовата линия да си починат.

Сирски заяви, че украинските сили очакват да разполагат с достатъчно персонал, за да водят своята стратегическа отбрана и че този брой е доста под 500 000 души персонал, които украинските официални лица предложиха да бъдат мобилизирани през декември 2023 г.

Руската армия вероятно е разширила набора от цели за ударната кампания на Русия срещу критичната инфраструктура на Украйна, за да включи водноелектрически централи. Украинските военновъздушни сили съобщиха, че руските сили са нанесли серия от ракетни и безпилотни удари по цели в Украйна в нощта на 28 срещу 29 март, включително 60 дрона Shahed-136/131 от Приморско-Ахтарск, Краснодарски край и Курска област; три ракети "Кинжал" от самолет МиГ-31 над Рязанска област; девет крилати ракети Х-59 от самолет Су-34 над Белгородска област; четири ракети Искандер-К от Курска област; и 21 крилати ракети Х-101/Х-555 от стратегически бомбардировачи Ту-95МС, излетели от авиобаза Енгелс в Саратовска област.

Украинската противовъздушна отбрана свали 58 безпилотни самолета Shahed, пет крилати ракети Х-59, всичките четири ракети Искандер-К и 17 крилати ракети Х-101/Х-555. Украинският президент Володимир Зеленски заяви, че руските сили умишлено са атакували водноелектрическите централи Канив и Днестър в Черкаска и Черновецка области по време на ударите на 28-29 март.

Украински официални лица съобщиха, че тези руски удари са насочени към неуточнена критична инфраструктура в Ивано-Франковска и Днепропетровска области, а руски милиблогъри твърдят, че руските сили са ударили топлоелектрическата централа в Кривий Рог и водноелектрическата централа в Средноднепровска област в Днепропетровска област.

Украинският държавен електропреносен оператор Ukrenergo съобщи, че руските удари на 28-29 март са повредили топлоелектрически и водноелектрически централи в Централна и Западна Украйна, причинявайки спиране на електричеството в Днепропетровска и Харковска области.

Руските удари на 22 март значително повредиха украинската водноелектрическа централа Днепър в град Запорожие и съоръжението вероятно няма да функционира известно време.

ISW по-рано писа, че руските удари срещу украински енергийни съоръжения може да имат за цел да влошат отбранителния промишлен капацитет на Украйна и че руските сили вероятно се опитват да използват недостига на украински ракети за противовъздушна отбрана в подновен опит да сринат енергийната мрежа на Украйна.

Новопоявилият се модел на Русия за поразяване на украински язовири и водноелектрически централи е значително отклонение и ескалация на ударната кампания на Русия срещу Украйна. Руските сили не са нанасяли по-рано продължителни ракетни удари срещу украински язовири и водноелектрически централи. САЩ и европейските страни продължават да не желаят да предоставят на Украйна материали, които биха могли да се окажат оперативно или стратегически значими и да подпомогнат значителни украински настъпателни усилия поради опасения от руска ескалация или отмъщение. Решенията на западните държави да ограничат отбранителните способности на Украйна в опит да управляват ескалацията обаче не успяха да попречат на Русия да ескалира войната си срещу Украйна. Освен това Украйна провежда стратегическа отбрана, а не офанзива, която може сериозно да застраши руските позиции в окупирана Украйна или руска територия. Председателят на Обединения комитет на началник-щабовете на САЩ генерал Чарлз Браун-младши заяви на 28 март по отношение на предоставянето на ракети ATACMS с голям обсег на Украйна, че "рискът от ескалация не е толкова висок, колкото може би беше в началото на войната в Украйна."

Русия последователно е доказвала желанието си да ескалира своята агресия без провокация и загрижеността относно руските ответни действия и ескалация в отговор на по-нататъшното предоставяне на западни оръжия и системи на Украйна не трябва да диктува вземането на решения на САЩ или други западни страни относно тази помощ.

На 28 март Русия наложи вето на годишната резолюция на Съвета за сигурност на ООН (СС на ООН) за разширяване на панела за наблюдение, който проследява спазването на санкциите на ООН срещу Северна Корея.

Китай също се въздържа при гласуването. Съветът за сигурност на ООН единодушно прие ежегодното подновяване на мандата на панела за наблюдение на санкциите срещу Северна Корея от създаването му през 2009 г.

Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков коментира неясно, че ветото е в интерес на Русия.

Говорителят на руското министерство на външните работи (МВнР) Мария Захарова заяви, че санкциите на ООН срещу Северна Корея са "стари модели" и са довели до "тежки хуманитарни последици" в Северна Корея.

Захарова заяви, че "колективният Запад" е отговорен за ветото на Русия върху резолюцията и че Западът не иска да приеме предложените от Русия "компромиси".

Гласът на Америка (Гласът на Америка) съобщи, че Русия и Китай наскоро са се опитали да настоят Съветът за сигурност на ООН да добави клаузи за прекратяване действието към някои от санкциите срещу Северна Корея, в които санкциите ще изтекат след неопределен период от време, ако Съветът за сигурност на ООН не постигне консенсус за тяхното удължаване.

Русия наскоро укрепи отношенията си със Северна Корея като част от усилията за снабдяване със севернокорейски балистични ракети и артилерийски боеприпаси за използване в Украйна и Русия може да помага на Северна Корея да избегне международните санкции извън непосредствените нарушения, свързани с трансферите на оръжия.

Ветото на Русия върху надзорния панел вероятно е част от руските усилия да предотврати разкриването на собствените схеми на Русия за избягване на санкции със Северна Корея. Русия може също да е подозирала, че Съветът за сигурност на ООН няма да одобри предложенията за клауза за "прекратяване на действието" и вместо това е използвала тези предложения, за да постави информационни условия, за да обвини по-късно Запада за изтичането на мандата на мониторинговия панел. Кремълският новинарски канал ТАСС заяви на 27 март, че директорът на Руската служба за външно разузнаване Сергей Наришкин се е срещнал със севернокорейския министър на държавната сигурност Ри Чанг-дае в Пхенян по време на посещение на 25-27 март и са обсъдили задълбочаването на руско-севернокорейските отношения.

Изглежда, че Кремъл е успял да окаже натиск върху Telegram да цензурира екстремистко съдържание след атаката на Crocus City Hall на 22 март, подчертавайки способността да оказва натиск, за да действат в негов интерес. Основателят и главен изпълнителен директор на Telegram Павел Дуров заяви на 28 март, че Telegram е започнал мерки за предотвратяване на екстремистки публикации, призоваващи за терористични атаки на 24 март, предотвратявайки десетки хиляди предполагаеми опити за изпращане на съобщения, призоваващи за терористични атаки, и блокирайки хиляди потребители, които изпращат такива съобщения.

Дуров заяви, че потребителите на Telegram в Русия, Украйна и Беларус ще могат да ограничават кой може да им изпраща лични съобщения от следващата седмица. Подчерта, че Telegram не е място за призоваване към насилие.

Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков заяви на 28 март, че Русия няма планове да блокира Telegram, но изрично призова Дуров да обърне повече внимание на това как терористите използват платформата и че Кремъл "очаква повече" от Дуров.

Способността на Кремъл да оказва натиск върху Дуров е забележителна, като се има предвид, че Telegram вече не е базиран в Русия. Според съобщенията Дуров е напуснал Русия през 2014 г., след като е отказал да сътрудничи на руската цензура.