20 Юни, 2012 20:03 5 700 4

Магазин в мол или на търговска улица

  • магазин-
  • мол-
  • търговски център-
  • пазар-
  • прогноза-
  • colliers
Магазин в мол или на търговска улица - 1
Почти всеки магазин, чиято витрина е с подобни надписи, е празен (Сн. М. Богданова ©)

Дилемата дали е по-изгодно да се наеме магазин на главна търговска улица или в мол продължава да е актуална. Основната причина е, че търговците не могат, както беше преди кризата, да поддържат обекти и в търговския център, и на търговска улица – оборотите са спаднали, а наемите отчетоха леко понижение.

Какви са тенденциите на пазара на търговски площи в Европа? Собствениците на магазини по главните търговски улици, както и инвестиралите в молове, продължават да изпитват негативите на кризата, четири години след нейното начало. Поредното доказателство за това са публикуваните данни за наемните нива на магазини през първите шест месеца на тази година. В някои европейски държави се отчита увеличение на наемите, в други спад. Като цяло пазарът се опитва да се задържи на нива от есента на 2011-а.

Тенденции при наемните нива

България и Гърция са в една група – тази, при която се регистрира значителен спад на наемните нива на магазини, разположени на главни търговски улици. При нас той е 20% за периода януари-юни 2012 г., а в южната ни съседка е 12%, сочат данните на Colliers International. Анализатори на компанията обясняват, че „за Гърция това е тренд, който продължава от есента на 2011 г. и се дължи главно на намаленото потребителско търсене и на увеличените свободни площи. В София, наемните нива бележат спад поради изграждането на втория лъч на метрото и съпътстващите го строителни дейности на главните търговски улици”.

Тези, които са се насочили да развиват търговия в Австрия, Германия или Великобритания, ще трябва да се приготвят да платят по-високи наеми в сравнение с тези от началото на годината. Във Виена се отчита ръст на наемите от 14%. На второ и трето място са Хамбург и Лондон, съответно с увеличение от 12% и 11%.

Каква е доходността

Нивото й в Европа и Близкия Изток остава подобна на тази от есента на 2011 г. Един от малкото градове, в които се отчита промяна, е Хелзинки. Там тя е спаднала с 35 базистни пункта, до 6%. „Отново, най-значителната нарастваща промяна от 50 базисни пункта се наблюдава в Атина поради продължаващата рецесия на гръцката икономика и слабия интерес от страна на инвеститорите”, обясняват от Colliers.

При моловете също се регистрира спад в доходността. В момента в Братислава и Рига той е с 25 базисни пункта по-надолу в сравнение с началото на 2012-а. Във Вилнюс спадът е с 50 базисни пункта. Един от малкото пазари, на които се отчита ръст в доходността, е британския. Това се обяснява с намалената активност на инвеститорите.

Прогнози

„Икономическата несигурност на страните в региона прави хората значително по-внимателни в потреблението. То, от своя страна, се измества онлайн, както и към основни ритейл дестинации, главно заради по-големия избор и специалните изживявания, които търговските центрове предлагат на потребителите. Модните марки от високия клас продължават да генерират интерес от страна на купувачите, тенденция, която се очаква да продължи. Очакваме увеличение на наемните нива на главните търговски улици на традиционно силните пазари – а именно в Лондон, Франкфурт, Хамбург, Москва и Санкт Петербург. Доходността се очаква да остане без съществена промяна на повечето наблюдавани пазари, с леко свиване за Лондон и Санкт Петербург. Главните търговски локации ще продължат да бъдат в центъра на вниманието на инвеститорите”, прогнозира Стюарт ла Фрюне, ръководител „Търговски площи” за Европа, Близък Изток и Африка в Colliers International.

Кликнете върху картата, за да я уголемите


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 333

    1 0 Отговор
    Магазин в МОЛ или на гл.улица-отговора е един и той е ИНТЕРНЕТ. Преимущества-работно време от 0-24ч,ниски разходи за поддръжка....при добра концепция през него могат да ''минат" няколко стотин милиона потребители.
  • 2 Молоубиеца

    0 1 Отговор
    Моловете полека лека си отиват.Българина разбра ,че там го цакат яко и все по рядко влиза освен за разходка.Бъдещето е в кварталните магазинчета.Там е истината защото собствениците са отговорни хора мислещи за благото на клиента а не как да го обезкостят.
  • 3 Bossman

    0 0 Отговор
    За предпочитане е мола.В наема влизат охраната и консумативите ток,вода и парно.Човеко потока е голям и повече хора виждат какво предлагаш.В кварталните магазинчета много често пълзят хлебарки и отвреме на време някой плъх.
  • 4 1111

    0 0 Отговор
    Живея в голям град,търговските ни улици в момента предлагат само дрехи втора употреба...