"Човек днес трябва да е предпазлив. Да, в момента цените са много високи – близо 20-30% е надценен нашия пазар. Да, търсенето е много голямо, но в крайна сметка, това не е здравословно". Това каза в интервю за най-големия сайт за недвижими имоти в България imot.bg Младен Митов, пазарен анализатор на аг. "Явлена". Той допълни, че въпреки трудностите, които са налице в сегмента, то на пазара се наблюдава отрезвяване от страна на купувачите.
В момента доходността при жилищата е 3-4%. На теория това означава, че пазарът е много спокоен, но на практика сме в един пазар с растящи продажбени цени и с по-ниски наемни цени. Този дисбаланс през последните 2-3 години беше продиктуван от коронавируса.
Господин Митов, тази година честваме 30 години от създаването на Националното сдружение "Недвижими имоти". През този период имахме три кризи - 1997 г., 2009 г. и 2020 г. С какво те бяха различни?
През 1997 г. бяхме свидетели на смяна на правителството, деноминация. Народът имаше още пари в брой. През 2008-2010 г. станахме свидетели на световна криза, която беше икономическа и при която първата сфера на икономика бяха недвижимите имоти. Тя беше един вид привнесена отвън. Цените на имотите постигнаха безумни нива без да има съответното икономическо съответствие.
Нямаше икономическа обосновка да са толкова високи?
Абсолютно. Вярно е, че имаше много пари скрити в дюшеците, но реално погледнато част от тях се вложиха. Тогава много силно започна да се развива и ипотечното кредитиране. Много от хората се подлъгаха.
В периода 2005-2008 г. хората вярваха, че нещата ще бъдат все така безоблачни, но когато дойде кризата се оказа, че нещата са доста по-различни. Станахме свидетели на голяма безработица, икономиката спадна, стагнация и след това и стагфлация и накрая обезценява на имотите и разпродажбата им. Много хора пострадаха. Икономическата култура беше много ниска. Ипотеката беше много мръсна дума по онези години.
Лихвите обаче значително спаднаха през годините?
Да, така е. Лихвите започнаха от 16% и завършиха на 6.66%. Но тогава бяхме още извън ЕС. Ресурсът струваше много пари. А сега виждаме едни лихви на безумно ниски нива.
Какво ще се случи с тях при влизането на България в Европейския съюз?
Ако влезем в паричния съюз те ще пандата още повече, тъй като рискът за привличане на финансови средства от страна на България ще е много нисък и сравним с този на Гърция и другите членове на ЕС.
А няма ли да останат същите, ако ЕЦБ повиши основния лихвен процент?
Условието е ако към момента влезем в еврозоната. Тогава лихвите няма да са 2.6-2.8%, а ще бъдат 1.6-1.8%. ЕЦБ доста закъсня с коригирането на основния лихвен процент. САЩ и Япония вече направиха по две-три стъпки нагоре. Това е начинът да бъде овладяна инфлацията и ръста на цените на имотите.
Този ръст, който наблюдаваме през последните 5 години не е само в България, а навсякъде по света. Той се получи от сравнително добро благосъстояние - повишаване на работната заплата над 100%, изсветляване на икономиката. Наблюдаваме и вакуум, който беше запълнен от новото строителство след 2015-2016 гг. Не трябва да подценяваме и факта на отрицателните лихви по депозитите. Лихвите в банките, които са много ниски и съотнесени към добра работна заплата осигуряват покупката имот. Голямото търсене, породено от факта, че хората не виждаха друга алтернатива за влагане парите си, освен в имот. Друго много важно – качеството на имотите се подобри определено.
След коя година?
Ако сравним двата бума на новото строителство – първият между 2004-2007 г. и втория – между 2015-2018 г., то при вторият качеството е много по-добро. Освен това, много от материалите, които тогава бяха страшно скъпи, сега са достъпни. Но тук вече се срещаме с другия проблем – коронавируса, който нанесе щети върху доставките. Войната в Украйна, която отряза основни суровини от пазара като стомана и други и ежедневния ръст на цените на строителните материали.
Другото е, че инвеститорите вече са много несигурни. Да – продължават да строят, но са несигурни, защото не знаят утре какви цени ще ги изненадат. Вече имаме случаи, в които забавят завършването на сградата с месец, два, три, защото не могат да насмогнат, но така или иначе на този етап са коректни.
Не говорим за бъдещи договори. Хора, които днес искат да купят ново строителство и „на зелено“, за мен не е целесъобразно. Инвеститорът, може сега и да не осъзнава, но след време, може да закъса и ако имат нужда от това жилище, има опасност да не го добият скоро.
Споменахте за сигурността на инвеститора. Последните две десетилетия имаме два силни периода на жилищно строителство – 2005-2008 гг. и 2015-2018 гг. Кой от двата периода предприемачът беше по-сигурен?
През 2005-2008 гг. се появиха много нови фирми, които бяха неизвестни и решиха, че пазарът навсякъде е голям, колкото този в София. Когато се говори за ново строителство поискайте от инвеститора да ви покаже това, което е направил до този момент.
2009-2011 гг. бяхме свидетели колко много малки по РЗП жилищни кооперации имаше във Витоша, Малинова долина, Манастирски ливади. Но при утихването на предишната криза много нови инвеститори купиха тези обекти и ги завършиха. Банките придобиха доста обекти жилищно строителство , които не бяха завършени.
Човек днес трябва да е предпазлив. Да, в момента, според мен, цените са много високи – близо 20-30% е надценен нашия пазар. Да, търсенето е много голямо, но в крайна сметка, това не е здравословно.
Разлика във всяка от тези кризи има и първопричината е различна. В момента инфлацията е привнесена, войната не зависи от нас, но в крайна сметка пазарът трябваше да се обуздае, защото в цяла Европа в момента бумът на жилищата е безумен. Това естествено, ако започнат да се забавят икономическите показатели, ще доведе до безработица, загуба на работа, трудно обслужване на кредитите – този филм сме го гледали. Но въпреки всичко се усеща вече едно отрезвяване на пазара от страна на купувачите, но да видим какво ще се случи оттук насетне, тъй като имаме нестабилна политическа среда. Не, че тя нещо ще промени нещо.
Като че ли от идването на коронавируса не влияе толкова силно спрямо преди началото на пандемията?
Да, права сте – коронавирусът много по-силно повлия. Притеснителното е, че при едни нови избори в момента, на хората им писна да гласуват и ще се появят различни политически субекти, които са крайни националисти. Подобно нещо виждаме в други държави, а то не е желателно. Това ще е проблем.
През тези 30 години на свободен български имотен пазар как се развиха вълните на покупка на собствен дом и с цел инвестиция?
Преди доходността на софийските апартаменти беше над 10%. Това по световните стандарти е високо рисков пазар. Цените за продажба бяха много ниски, а цените на наемите бяха много високи, защото тогава се търсеха, особено ремонтирани апартаменти.
В момента доходността е 3-4%. По книгите ние сме в много спокоен пазар, но не е така. Ние сме в един пазар с растящи продажбени цени и с по-ниски наемни цени. Този дисбаланс през последните 2-3 години беше продиктуван от коронавируса, защото много хора отидоха да си работят по родните места, освободиха офиси, апартаменти.
Наемният пазар започна да се възвръща. Оживлението е факт. Цените постепенно започват да растат, но все още дисбалансът е налице. Доброто съотношение е 5% доходност, което е 20 години покупка на имот и това дава стабилност и спокойствие на пазара.
Преди, когато си говорихме за инвестиции, много от апартаментите, които се продаваха бяха на ниска цена и бяха в ужасно състояние. Тогава хората купуваха, ремонтираха и продаваха.
2006-2008 г. преди предишната криза по същия начин – имаше недостиг. Жилища се купуваха за близки е роднини и отново с цел инвестиция. Тогава се купуваха и търговски обекти, които бяха на ниски цени, а интересът към тях не беше висок.
Сега по същия начин, макар че през последните 2 години процентът на купувачите с цел инвестиция бяха много ниски, по простата причина, че Airbnb и Booking не работят. Наемателите изчезват масово от големия град или се изнасят постоянно извън големите градове или си отиват по родните места.
Така или иначе този пазар ще се възвърне. В момента ако се купи на сегашните цени, ще трябва да се изплаща 30-35 години, което е безумно, а още повече ако се купува с кредит.
Лихвата ще скочи, защото това е първата мярка, която предприемат централите банки за овладяване на инфлацията.
Какво ще стане през следващите години с цените?
Очаквах още миналата година, но тази година цените ще се успокоят и оттук насетне пазарът ще се върне в нормалното си русло, стига да имаме нормализиране на икономическата среда по отношение на доставки и по отношение на това да нямаме срив на икономиките в Европа. Засега няма такива тенденции. БВП е малко по-нисък от очаквания, но това е нормално. Още повече, че в момента от една страна имаш голяма инфлация, която повишава обема на БВП, но от друга страна имаме намалял обем на производството.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Красимир Петров
Коментиран от #9, #28
07:42 11.07.2022
2 Купувач
Коментиран от #23
07:43 11.07.2022
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Кафезите в бегето не струват
07:48 11.07.2022
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Коментар
Коментиран от #88
08:08 11.07.2022
8 пламен
Ако си избрал правилното място, в дългосрочен план, няма да загубиш дори и да има временен спад. Ако си го купил и за лично ползване, винаги си спечелил.
За младите препоръчвам да инвестират в образование и умения
Коментиран от #13
08:09 11.07.2022
9 Анонимен
До коментар #1 от "Красимир Петров":
Защото няма балон. Има надценени жилища в крайните квартали, с по 10%-20%. Мина времето когато апартамент в Лозенец се продаваше на 1000 евро квадрата.Коментиран от #11
08:14 11.07.2022
10 Един и...
Коментиран от #22
08:29 11.07.2022
11 Небостъргача "Златен век"
До коментар #9 от "Анонимен":
Така е, това време мина.След 12 години царуване на цар Тиква, България се превърна в "Империя на Балканите".Един апартамент в Лозенец трябва да струва поне по 20 000 евро кв.м..Все пак там живеят само "аристократи"-половината още са "активни борци слизали от Балкана до 10.10.1989",другата половина "дебеловрати тикви" и наркодилъри-като Гошето,дето преди една седмица разцепи едно "джипче" пред хотел Хемус.Така че,балон няма,една дупка в София,трябва да е по-скъпа от апартамент във Виена.
Коментиран от #21, #64
08:31 11.07.2022
12 Цикъл
08:35 11.07.2022
13 Цикъл
До коментар #8 от "пламен":
2009 100м2 в Лозенец ми го навираха в ръцете за €80 хил, 60м2 в Гео Милев стая холбокс €37 хил. Не ги купих защото пазарът беши залят с евтини жилища. Сега много от това което се настрои стоят празни. Не ги продават но само гледай какво става в момента когато цените тръгнат надолу. Паниката на продавачите я забравихте вие, когато утре тоя грозен бетон на петия етаж струва по-малко от днес.08:49 11.07.2022
14 Даса
Коментиран от #89
08:55 11.07.2022
15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
6 500 000 жители-
колко имота общо
ома в България 🤔🤔🤔
Аз се сещам , а Вие 😉😉😉
Коментиран от #16, #65
09:05 11.07.2022
16 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #15 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
ИМА / изв. /09:06 11.07.2022
17 Марков
Лапаха от 1000 до 3000 евро за м2 и банките се НАГУШИХА С ИМОТИ!!! Сега дупе да Ви е яко, като се завърти месеца и дойде времето за Вноската. Жабата видяла, че подковават коня и тя се наредила.
И Вие сте за ПОДКОВИ!!!
09:26 11.07.2022
18 ГоШо
09:26 11.07.2022
19 Специалист
Коментиран от #33, #34
09:32 11.07.2022
20 Банкеръ
09:39 11.07.2022
21 Всяка нация си има национални черти
До коментар #11 от "Небостъргача "Златен век"":
Българинът, като събере някой лев започва да строи, турчинът завърта търговия, викингите (на които на една част от наслениците са руснаци започват някаква война, германецът тръгва да превзема света, къде в миналото с оръжие, къде в сегашно време със съюзи и евро банкноти, но ние сме по строителството определено.10:03 11.07.2022
22 Еххххх тия брокери
До коментар #10 от "Един и...":
Цените не ги определят брокерите, приятелюКоментиран от #25
10:08 11.07.2022
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 АНИ
Имате ли над 100000€ кеш ?
Чудите се в банка ,имот или под дюшека ?
Ако нямате,не пишете глупости.
Ако чакате цените да паднат,с парите чакайте на правилното място.
Имот с наемател,аренда,ползване и запазване стойността му съобразено с инфлацията.
Дължане на пари в банка при
отрицателни лихви,такси ,обезценяването им.
Както беше казал др.Тодор Живков:
Като нямаш пари,не може да даваш мнение!
Коментиран от #29
11:32 11.07.2022
25 Патриот
До коментар #22 от "Еххххх тия брокери":
Грешиш!Брокера има много важна роля в определянето на цената, а той също няма интерес от ниска цена(следователно малко комисионна).
Когато дойде и ти каже на този имот спокойно можеш да му вземеш примерно 50евро(ПРИМЕРНО) при реална цена от 40000(ПРИМЕРНО) и ти подхвърля нещо от сорта на "преди две седмици в ... (малко по-скапан район ) за 45 000 се продаде за две седмици на този имот как няма да му вземеш 50к". Човек се навива. Всеки. Нормална човешка алчност, която всеки малко или много притежава.
На друг в съседен апартамент "вчера онзи е пуснал апартамента да 50к ти как няма да искаш на твоя (отново някаква завишена сума).
Та така брокерите изкуствено надяват цените.
За това във Варна вече една панелка в непрестанно квартал струва колкото къща в немско селце на два етажа. Имат прекалено много къщи за имоти и почти невъзможно да си вземеш жилище без посредник.
Коментиран от #42
11:54 11.07.2022
26 Ген. Гурко
12:41 11.07.2022
27 морския
12:42 11.07.2022
28 Гого
До коментар #1 от "Красимир Петров":
Ще се спука разбира се... през 2029-та13:08 11.07.2022
29 Цикъл
До коментар #24 от "АНИ":
Някои така се набутаха на най-скъпото 2007-8 че още се ритат отзад. Особено по курортите. Много е важно КОГА купуваш, не само да хвърлиш некви пари в некъв бетон като безумец.13:10 11.07.2022
30 ИЗВИНЕТЕ
13:33 11.07.2022
31 МирО
Хубавото е че вече и брокерите признават, че пазарът е надценен (20%-30%).
Според мен е надценен повече, но и зависи от локацията.
Относно повишаването на наемите - не вярвам да се повишават , поради
факта, че сме на прага на рецесия (а може и да сме влезли в нея).
Проблемът на нашия имотен пазар, поне според мен са празните жилища.
Ако в един момент на паза едновременно излязат (по някаква причина) 10%-20% от
тях предполагам, че срива в цените ще е колосален (възможен сценарии при много тежка
криза или рецесия, стагнация или стагфлация).
15:05 11.07.2022
32 Анализатор
15:19 11.07.2022
33 Язе
До коментар #19 от "Специалист":
Биткойн който от 40-50 000$ отиде на 18 000$.Не ме разсмивай🤣🤣🤣15:55 11.07.2022
34 Ахъ
До коментар #19 от "Специалист":
Земеделската земя вече поскъпна. В България земеделците (зърнари) са най-заможните хора!Преди години им беше трудно, но сега вече си имат новата техника и бази и не са спирали да купуват земя (земята носеща рента минимум 90-120 лв/дка вече струва над 3000 лв/дка!).Даже няма достатъчно земя за купуване и имат свободни средства-защо да не купи парцел или качествено жилище, за да си запази парите-деца и внуци има да учат в големия град, на общежитие и квартири ли ще живеят?Коментиран от #35
16:29 11.07.2022
35 12 Играч
До коментар #34 от "Ахъ":
Много трезво пишеш.Пожелавам ти да не си загубиш здравето и ума.
Действай Разумно нещата рано или късно се нареждат.
17:30 11.07.2022
36 Варненец(натурализиран).
Сега понеже разбрали че желязото поскъпнало цената е 320000 евро.
Обаче купувачи няма. За тези пари има къщи в Испания ,Гърция,Калифорния.
Обаче друго е да си е септичната яма и съседа гори падналите листа и тревата.
Коментиран от #40
18:14 11.07.2022
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Гост
18:38 11.07.2022
39 Гост
До коментар #37 от "Да го реинвестирам на Аналлизатора долу":
Имот в Гърция е по-евтин от много съборетини, предлагани тук. Преосмисли си вижданията, че обявите се застояха вече няколко години без купувачи.18:40 11.07.2022
40 Гост
До коментар #36 от "Варненец(натурализиран).":
И какво като е непродаваемо? Нали вдига статистиката?18:41 11.07.2022
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Гост
До коментар #25 от "Патриот":
Брокерът знае отлично как да погъделичка алчността на продавача така, че да го накара той да вдигне цената на обявеният имот. После имотът седи дъъълго време непродаден, но надеждите не спират да подхранват алчността на продавача. До един момент, в който продавачът се осъзнае и отстъпи солидна сума, но това не се записва никъде.18:45 11.07.2022
43 Гост
До коментар #41 от "И до недодялания Варненец":
Тази къща да не е на златна жила, че толкова много да ти трябва? И на гърците им трябват къщи в Гърция, но въпреки това, техните са по-евтини от нашите, че и заплатите им са по-високи. Проказвайте си, приказвайте. Действителността не се съобразява с вас. Обявите седят с години, а будалите вече не се прескачат.18:48 11.07.2022
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 купувач
Коментиран от #49
20:21 11.07.2022
49 брокер
До коментар #48 от "купувач":
бъди мъж, купи сега, покажи че можеш20:26 11.07.2022
50 мхммм
21:33 11.07.2022
51 123
21:42 11.07.2022
52 рамус
Коментиран от #66
22:39 11.07.2022
53 Гост
22:44 11.07.2022
54 Макробиолог
Коментиран от #55, #56
01:50 12.07.2022
55 Стадион
До коментар #54 от "Макробиолог":
Но България НЕ Е Европа. Не е ли аномалия да догониш нещо което не си? Освен това много европейски градове са по-евтини от София. Грозна панелка 40 квадрата при циганите в Люлин 4 са я пуснали за шейсет хил евра? Какво ще я правиш когато ЕЦБ вдигне лихвите на 5% и спре печатането на пари? Какво ще я правиш питам тази вмирисана панелна котура когато цените започнат да падат и тя стане непродаваема?02:25 12.07.2022
56 До Микробиолог
До коментар #54 от "Макробиолог":
В статията се коментират доходност от наем. Купувар, ремонтираш и обзавеждаш един двустаен за 150000евро и го даваш за 300 евро наем и имаш 2% бритно доходност. Изваждаш данаци, такси, повредени уреди и ремонти, празни месеци без наематели и получаваш 1 % доходност. Казваш си аз съм голям играч и инвеститор, вдигат лихвите и пиеш една студен вода за цял живот07:02 12.07.2022
57 ПЪГУОШ
07:24 12.07.2022
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Цикъл
До коментар #58 от "000000001":
Решенията къде да бъдем могат да са изкл субективни без никаква връзка с имотния пазар12:38 12.07.2022
60 купувач
13:11 12.07.2022
61 това е
Коментиран от #62
13:25 12.07.2022
62 купувач
До коментар #61 от "това е":
Старото строителство тип панелка е със дълъг живот. Над 100 години. Ако е на хубаво място и поддържано и със читави собственици , цената му няма как да е ниска. И на мен ми се иска в София апартамент старо строителство да струва 50к евро в добър квартал ама няма как.Коментиран от #67
14:08 12.07.2022
63 Макробиолог
Коментиран от #68, #75
14:50 12.07.2022
64 Димитър
До коментар #11 от "Небостъргача "Златен век"":
Готина ирония, но я провери цените във Виена :) Под 5000 евро на кв. не може да се намери нищо дори по отдалечените от центъра квартали. Ок, естествено,няма да коментираме качеството на живот в София и Виена, но цените наистина не са свръх надценени в момента колкото и да ни е неприятно. В целия ЕС цените пълзят нагоре и надали и тук ще останат същите16:47 12.07.2022
65 Бивш софиянец
До коментар #15 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Най вероятно познаваш някого с 3 или 4 апартамента и си мислиш че всички са така. На село се живее в къща с по 2 и 3 семейства. Техните деца - младежи няма да останат там защото трябва да работи за по 700 лева на месец, така че всички тези младежи или ще отидат в по голям град или на терминал 1 -2. Има още купувачи не ги мисли. Когато пък купуват 80% от купувачите неискат и да чуят за стройтелство от 80 години или панели за по 120 000 евро, всеки иска ново строителствоКоментиран от #69, #79
20:48 12.07.2022
66 Гост
До коментар #52 от "рамус":
Има кадърни хора със способни ръце, които могат да си вдигнат сами триетажен палат. За съжаление, обаче, едни мутрички от прехода се погрижиха да се наковат едни закони, забраняващи да си строиш сам нещо по-голямо от 30 кв и без проект. За по-голямо трябвало задължително да минеш през фирмичката на мутричката и архитекта му.22:51 12.07.2022
67 Гост
До коментар #62 от "купувач":
Не съм чул за панелка с експлоатационен срок над 70 години. Първите май бяха с 40 години експлоатация.Коментиран от #70
22:56 12.07.2022
68 Гост
До коментар #63 от "Макробиолог":
Смяташ като първокласник. През далечната 2000 г тристайният ти панел може да е бил на цена 15 000, но тогава минималната беше 75 лв. Трябвало е да работиш 200 месеца за да изкараш пари за една панелка. Днес цената й е 100 000, при минимална 710 лв, което се равнява само на 140 минимални заплати. С други думи - днес изкарваш пари за тази панелка с по-малко труд и заплати, отколкото през 2000 г.23:00 12.07.2022
69 Гост
До коментар #65 от "Бивш софиянец":
Купувачи няма. Тези младежи, които трябва да почнат работа, няма да отидат в панелка в София, а директно летят за ЕС, където им плащат нормални зпалати, за разлика от бакшишите тук. Справка - демографският ни срив през последните десетилетия.23:03 12.07.2022
70 купувач
До коментар #67 от "Гост":
Госта, много неща не си чувал. Качествен панел , изпълнен със качествени материали ще те надживее . Около 60-те строените панелни блокове , поне някои от тях са доста качествени и имат много живот пред тях въпреки мераците да бъдат съборени . Бетона няма какво да му старее. Влагата е най големият враг на постройките , независимо от какъв материал са - тухли, итонг или бетон.Коментиран от #71, #73
23:41 12.07.2022
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Макробиолог
Коментиран от #74
09:18 13.07.2022
73 Гост
До коментар #70 от "купувач":
Явно панел си виждал само на картинка. Заварките на панелните връзки стареят. Санирането трябваше да ги укрепи и да удължи експлоатационният срок на тези жилища, но те не санират, а само топлоизолират. Прикриват проблема със стиропор и замазка. Панелите се отливаха направо с дограмата. Загледай се в стар панел и ще видиш колко много от тях са с криви прозорци, ама яко криви. Като купувате панелки поразпитайте от входа хората, дали скоро са чистили подпокривното от гълъбишките изненади. Едно такова почистване отива над 1500 лв за входа. Иначе хлебарките ще ви изядат. Поразпитайте също, дали са сменяни скоро щранговете, че на апартамент са по 450 лв. Също попитайте, кога на ближава да се сменят въжетата на асансьора и ел таблото му, че едно табло е 2000 лв, а въжетата са по 5000 лв. Питайте преди да купувате панел, да не се окаже, че имате да доплащате за общи ремонти още няколко хилядарки, ей така, за добре дошли.11:57 13.07.2022
74 Гост
До коментар #72 от "Макробиолог":
За толкова години трябваше да се научиш поне малко на иконимика. Поне малко, викам, не много. Вчера едно нещо е струвало 5 лв и си му изкарвал парите за един ден надник. Днес същото струва 50 лв, но и надника ти се е качил и му изкарваш парите за половин ден работа. Това не е поскъпване. За теб може и да е, но имено затова няма как точно ти да наливаш акъл на когото и да било.12:01 13.07.2022
75 Гост
До коментар #63 от "Макробиолог":
Сравни ми цените на същият тристаен апартамент в Надежда, през годините август 2008 и август 2012. През 2008 е струвал 80 000€, а четири години по-късно е струвал 40 000€ - наполовина. Не си измислям данните, проверих графиката за периода.13:06 13.07.2022
76 Макробиолог
Коментиран от #84, #85
18:01 13.07.2022
77 Уса
Коментиран от #82, #86
18:02 13.07.2022
78 Уса
18:06 13.07.2022
79 селaнин
До коментар #65 от "Бивш софиянец":
купи бе човек, купи бе, сега е момента да покажеш че не си кой да е, след срива всеки може купи ама сега само ти18:09 13.07.2022
80 Макробиолог
Коментиран от #87
18:40 13.07.2022
81 Макробиолог
18:48 13.07.2022
82 Цикъл
До коментар #77 от "Уса":
Н знам тогава щатските банки гърмяха заради subprime mortgages и други сатанински действия породени от зверска нечовешка алчност. Сега поне на теория банките издържат стрес тестовете. Знаем че един балон никога не гърми като предишния. Донякъде е по-зле сега - инфлацията ги принуждава да вдигат лихвите и да спрат печатниците които бълваха трилиони £ $ €. ЕЦБ спира създаването на евра от въздух точно сега както си говорим за първи път от 2010 насам. Но за всяко правителство инфлацията е по-малкото зло и те са готови да създават инфлация по-скоро отколкото да бъдат пометени от озверената гладна зъзнещата тълпа. Н знам, ще видим18:49 13.07.2022
83 Спокойно
18:50 13.07.2022
84 Гост
До коментар #76 от "Макробиолог":
А ти откъде си го преживял и в каква активна възраст, като сам казваш, че тогава си държал някого за крачола?16:06 15.07.2022
85 Гост
До коментар #76 от "Макробиолог":
При 45 ст бира на заведението (помня го 2000 г, защото тогава още следвах), при 35 ст баничката, при застраховка на колата 75 лв и данък 12 лв, а с 3 лв плащах на кръчмата чаша вино и порция пилешки дробчета, можеш сам да си направиш сметката.16:14 15.07.2022
86 Гост
До коментар #77 от "Уса":
И с 50% да паднат, като са порутени и трябва да събаряш за да го вдигаш наново, за какво са ти?16:15 15.07.2022
87 Гост
До коментар #80 от "Макробиолог":
Трудно ти се разчита на места, но в общи линии съм съгласен, че се строеше преди, а сега само се имитира строене. Падането на долара го помня, защото и аз изгубих голяма част пари тогава. Но цената на жилището не е просто в цифричките, а във въпроса, колко трябва да работиш за да му изкараш парите на това жилище? Това дава отговор дали е поскъпнало или поевтиняло.16:19 15.07.2022
88 Докато чакаш цените да паднат.... някога
До коментар #7 от "Коментар":
Докато чакаш цените да паднат.... някога.... може би...... Живей на квартира и плащай висок наем! И си умен и си мъдър! И такива като теб са много, като чета мненията. Това е добре, разбира се. Ще вдигна отново наема на моите наематели.00:27 16.07.2022
89 Асен
До коментар #14 от "Даса":
Като след година стане 4000Е, ще плачеш че ни си купил, когато е бил 2000Е.Докато чакаш цените да паднат.... някога.... може би...... Живей на квартира и плащай висок наем! И си умен и си мъдър! И такива като теб са много, като чета мненията. Това е добре, разбира се. Ще вдигна отново наема на моите наематели.
00:35 16.07.2022