Експерти на Института за пътна безопасност изследваха пътната обстановка на мястото на катастрофата с автомобил на НСО чрез Гугъл Мапс.
Според предварителните данни и снимки катастрофата се е случила на входа на Варна откъм Аксаково, там където ул. "Добруджа" се пресича с път 29, непосредствено до Автомивка "Трафик". По снимките ясно се различават същите табели и указателни знаци.
От страната на ул."Добруджа" действително има знак стоп, който задължително трябва да се спази от водачите, поради големия трафик по другия път, който няма разделителна линия.
Път 29 на това място представлява десен завой (ако следваме посоката на движение на колата на НСО) със сравнително голям диаметър около 400-600 м. Независимо от това обаче, завоят е доста остър, толкова, че при движението на колите към Варна, първата възможност на водачите да видят спряла кола на знака стоп (както и самите водач да имат пряка видимост един към друг) е на около 140 м от кръстовището (вижте лилавите стрелки на илюстрацията). Там има буйна растителност, табели и крив път.
При пътни произшествия, както и проектирането на пътища и автомобили се следват законите на физиката, и там има формули за измерване на спирачен път, сцепление на пътя и пр. Една от тях, за спирачния път, може да се изведе с формулата S=V*V/(2fg) в метри, където:
S – спирачен път (м)
V – скорост на движение (в м/сек)
f – коефициент на сцепление
g – земното притегляне, равно на 9,81 м/сек
Понеже скоростта е на втора степен, спирачният път не е пропорционален на нея. При 2 пъти по-голяма скорост, спирачния път е 4 пъти по-голям. И по тази формула, и да приемем, че имаме сух асфалт, спирачния път при 60 км/ч e 15-18 е 15-18 метра, но при 120 км/ч е над 60-65, и то при сух асфалт и идеални гуми и спирачки. Като добавим и времето за реакция на шофьора, когато види някой на пътя, което е 1-2 сек, и се оказва, че разстоянието от 130 м може да е достатъчно да се спре , ако се кара с 60 км/ч, но ще е крайно недостъпно при скорост над 100. При мокра настилка например спирачния път може да стигне и 200 м..
Към факторите тук добавяме и следните неща
1. Освен че завоят е десен и не осигурява добра видимост , там има и няколко големи табели и дървета, които допълнително затрудняват видимостта между двамата водачи. Т.е. ако при оптимални условия от максимална видимост между двамата водачи от 137-140 м, тук нещата са допълнително усложнени и е възможно пострадалият водач да е спрял на знак стоп, да е изчакал, и когато е тръгнал, да не е видял изобщо друга кола отляво.
2. За 2-4 секунди колкото ще отнеме на един автомобил от спряло положение да навлезе в платното, една кола с 60 км/ч би изминала 50 на метра, но една кола движеща се над 110-120 - би изминала над 100м., т.е. практически е почти невъзможно да се спре и да се избегне катастрофа.
Именно затова там, трябва да има ограничение от 50-60 км/ч , защото дори всеки един шофьор по ул. "Добруджа" да спира на знака Стоп, то ако друг автомобил се движи с над 90 км/ч - вероятността твърде късно да види навлизащ в платното откъм път 29 е много голяма.
Компетентните органи ще трябва да изяснят детайлите, кой е спрял, кой с колко е карал, дали тези табели допълнително са попречили на видимостта и пр. Това изследване е само за да предупреди други шофьори, че дори спирането на знак Стоп, не винаги е гаранция за безопасност. Няма никакво значение дали някой бил с пусната лампа или не - при остър завой и малка видимост, винаги се рискува някой отнякъде да изскочи в последния момент.
Според всички анализи, от вида на смачканите автомобили става ясно, че скоростта е била голяма. Ако това е така, за къде точно са бързали Кирил Петков и компания, и защо не са попречили на шофьора да кара неразумно бързо?
Знаете ли, че в Щатите и други западни страни има закони, които наказват дори пътниците, ако са съучастници и подбуждали шофьора да кара пиян или бързо ( Encouraging Speeding ).
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пич
- Киро каруцаро кара кола към кръстовище !
Карай , Киро , карай , кола клета към катастрофа каръшка !!!
09:47 18.05.2024
2 фен на сидеров
09:48 18.05.2024
3 Българка
Коментиран от #10, #39
09:49 18.05.2024
4 РЕАЛИСТ
Коментиран от #40
09:58 18.05.2024
5 БачкаторА
10:00 18.05.2024
6 Мъдрият
По този път масово се кара с над 100. Естествено, че трябва да има ограничение и не само!
Решението е както в Румъния(поне по пътя от Гюргево към Букурещ) - почти при всеки разклон има кръгово движение с ограничение 30 км и този, който кара по главния път е принуден да намали до тази скорост - и няма вече как да стане тежка катастрофа!( А и да стане като караш с 30 - няма да е тежка, и в повечето случаи ще я избегнеш, като спреш или заобиколиш.)
Когато караш със 100+ км, просто нямаш време за реакция! (както навярно е и в този случай)
10:02 18.05.2024
7 УБИЙЦИ !!!
10:06 18.05.2024
8 Кирчо
10:06 18.05.2024
9 Реалист1
Публична тайна е че за служителите на НСО законите на страната и на физиката не важат. Президентчето да не се прави на ударен. Още по-лошо е че всички карат в София като служители на НСО.
В случая има и лоша видимост и няма време за реакция и от двете страни - има вина и на пътната агенция.
10:07 18.05.2024
10 Хумор и сатира
До коментар #3 от "Българка":
И да четкаш имиджа на ПП пак ще бъдат след Бойко .Коментиран от #17
10:08 18.05.2024
11 Сталин
10:12 18.05.2024
12 00014
Коментиран от #16
10:21 18.05.2024
13 ШАРЛАТАНИ !!!
Коментиран от #18
10:22 18.05.2024
14 Терзиев
Петков - убиец
Божанков - убиец
Ананиев - наркопласьор
Ква партия е тва бе.
10:27 18.05.2024
15 Отец Чапаев
10:27 18.05.2024
16 Лена
До коментар #12 от "00014":
Аз бях до Кирчо10:32 18.05.2024
17 Българка
До коментар #10 от "Хумор и сатира":
Сигурно си прав. Та нали откраднатите пари от магистрали, рекетирани бизнеси, престъпни схеми са в ОПГ ГЕРБ-ДПС. И не е случайно, че са пратив реални правосъдни реформи, които да доведат до осъждане на затвор и връщане на заграбеното. Търговията за гласов за мутрите върви с пълна силаКоментиран от #33
10:35 18.05.2024
18 Българка
До коментар #13 от "ШАРЛАТАНИ !!!":
Не Кирил Петков или ПР на ПП са карали автомобила. И те не са шефовете на шофьора. НСО е на подчинение не на пътниците, а на президентаКоментиран от #19
10:38 18.05.2024
19 дано не ти се случи
До коментар #18 от "Българка":
Не съм лош човек , ама на Матросовка като теб - която непрекъснато се опитва да ни убеди , че черното е бяло , мога само да пожеля , следващият път когато Кирцата бърза за "много важна среща" , ти да си му на пътя !Коментиран от #23
10:44 18.05.2024
20 !!!?
Апропо, НСО е оторизирана да охранява Кирил Петков, а не Петков да надзирава и охранява НСО !!!?
10:48 18.05.2024
21 Мдааааа...
10:48 18.05.2024
22 Българка
Коментиран от #34
10:49 18.05.2024
23 1551
До коментар #19 от "дано не ти се случи":
Тя е толкова хахо,че ще го приеме с радост.В името на Кирчо10:51 18.05.2024
24 Бачо
10:55 18.05.2024
25 Що се правите на улави
11:06 18.05.2024
26 Неразбрал
Коментиран от #27, #30
11:13 18.05.2024
27 Виж коментарите
До коментар #26 от "Неразбрал":
Пак го обърнаха на политика. Яростните защитници на Кирчо не се интересуват от фактите.11:25 18.05.2024
28 Работата е повече от ясна
11:41 18.05.2024
29 Анонимен
11:44 18.05.2024
30 Ицо
До коментар #26 от "Неразбрал":
От пораженията по автомобилите е ясно, че скоростта е била висока. Ударът се случва на завой и след това от центробежната сила колите се озовават в насрещното платно. За мен е необяснимо, как на това кръстовище с лоша видимост няма знак за ограничение на скоростта. На други участъци с видимост стотици метри има знак 60 и тринога в храстите.11:47 18.05.2024
31 Бай Ванго
11:47 18.05.2024
32 Шаран БГ
Не разбирам коментар № 13 "ШАРЛАТАНИ !!!". Не е указано и съобщено официално ОТ КЪДЕ е тръгнал автомобила на НСО – от Русе през Силистра, от Силистра , от Добрич или от румънска територия и в колко часа, за да се окаже на път № 29 на входа на Аксаково от север , около 17,30 часа !?
Как се определя средна скорост на ПС като не се знае началната точка на тръгването му и точния час ?
12:43 18.05.2024
33 Хумор и сатира
До коментар #17 от "Българка":
Виждам ,че те е яд но какво да се прави , Бойко пак ще е номер 112:54 18.05.2024
34 Брей много ги разбираш работите
До коментар #22 от "Българка":
Ставаш за личен г.зоблизец на Кирчо но незнам с Лена как ще се разберете .Коментиран от #36
12:58 18.05.2024
35 ПЕНКО
13:07 18.05.2024
36 Простото Киро
До коментар #34 от "Брей много ги разбираш работите":
Че това е Ленчето, бе!13:16 18.05.2024
37 Чичо Тони
13:27 18.05.2024
38 Шаран БГ
Там има нелепост при организацията на движението. Тя е от преди 40, ако не и по-вече, години ! За идващите от горе, от Добрич, още преди завоя трябва да има няколко знака за намаляване на скоростта до 60 км/ч.! На мястото на красивата синя указателна табела за населените места, трябва да е табелата АКСАКОВО. Тя задължава допълнително намаляване на скоростта до мах 50 км/ч. Защото кръстовището с ул."Добруджа" е на не по-вече от 70-80 метра след излизането от завоя !! Ако човек / с кола/ е на знака "Стоп" и погледне наляво, вижда НЯМА кола, и тръгне, винаги може да го "нацепи" кола със скорост дори от 70-80 км/ч.
Излизащият от горе, от завоя, с ъс скорост по-висока от 80 км/ч, няма време да осъзнае ситуацията с кръстовището , още по-вече с излизащ автомобил на платното от Аксаково , не ще му стигне времето да натисне спирачки и да спре преди сблъсък !!
За мен водачът на НСО -колата 1/ движел се е със скорост най-малко 100-110 км/ч км/ч когато излиза от завоя 2/ реагирал е неправилно / дали е натиснал спирачки или не - ще кажат експертите/, но се е опитал да изпревари пресичащия автомобил, да премине преди него, поради голямата си скорост и презумпцията , че е на главен път , с предимство. и за това се е оказал по време на сблъсъка в лявата част на платното. Ако е натиснал спирачки и останал в дясната ,своя, лента на движение, вероятно е щял да избегне уда
14:18 18.05.2024
39 Пример
До коментар #3 от "Българка":
Помните ли катасрофата по време на Великден 2011г, при която бяха погубени 6 млади живота?По някаква причина в затвора лежа не само шофьора на автомобила, но и неговият спътник.
Те така.
14:31 18.05.2024
40 Иван Иванов
До коментар #4 от "РЕАЛИСТ":
Подобен, според мен, е случаят с Лютви Местан. Аполитичен съм, но се доказа, че изкочилата от завоя кола със загиналото дете се е движела със скорост 160 км/час. Лютви се е огледал, не е забелязал препятствие и най-спокойно излиза на главния път. За лош късмет точно тогава изкача от завоя колата със силно превишена скорост и катастрофата става неизбежна, дори колата с превишена скорост да използва интензивно спирачки. Още повече, че спирачен път не е констатиран. Толкоз. И в двата случая са виновни шофьорите на колите с превишена скорост. При случая с Лютви преди завоя има ограничителен знак 40 км/час, а в случая с НСО, 60 км/час. Толкоз.Коментиран от #46
14:50 18.05.2024
41 Предложение
Коментиран от #43, #44
17:36 18.05.2024
42 незнайко
10:23 19.05.2024
43 Кирчо
До коментар #41 от "Предложение":
Да забраним на всички Българи да карат коли, на пътя да останат само коли на МВР и НСО.Дали ще се намалят катастрофите?
Коментиран от #45
21:50 19.05.2024
44 Най големия идиот
До коментар #41 от "Предложение":
Де у статията видяхте младежа ?14:47 20.05.2024
45 Най големия идиот
До коментар #43 от "Кирчо":
А, аааа.Първо обявете изто4на Мкедония на северна Корея.14:53 20.05.2024
46 Некой
До коментар #40 от "Иван Иванов":
В случая с НСО е 90км.ч. разрешената скорост.И не мисля, че има проблем да се спре с тази скорост до кръстовището.
В най-лошият случай ако се натиснат спирачките скороста при удара ще е 20-30 км.ч.
Явно проблемът е или превишена скорист или опит да се избегне птп с ускоряване.
16:33 20.05.2024