Преди повече от век, американският автор Игнейшъс Донъли в книгата си "Атлантида" казва, че последното което ще забравят хората, са имената на техните богове. Игнейшъс или Игнаций Донъли е всъщност авторът, който популяризира темата за Атлантида, която от първото издание на книгата в 1882 година досега се радва на нестихващ интерес. Само че това е една друга тема, а сега целта е да проверим дали това, което казва за имената на боговете е правилно.
Да разгледаме имената на някои от най-почитаните тракийски божества и да видим какво показват те.
Бащата на историята Херодот, живял в пети век пр.н.е. дава един доста скромен списък, в своята „История”, книга пета, като казва че траките почитат единствено Арес, Дионис и Артемида, а царете отделно от народа почитат и се кълнат в Хермес, от който извеждат своя произход. Други антични автори и извори обаче ни съобщават още много имена на тракийски богове и така днес учените са съставили списък с няколко десетки имена. Отделно от това почти всички обогове имат различни епитети, т.е. определения, на дадено тяхно качество или характеристика. Такива епитети са – Яздещият, Освобождаващият, Змиедържеца, Черният, Бързият, Закрилящия и т.н. Така се получава списък от стотина имена на тракийски богове плюс множеството техни епитети, които все още чакат своето цялостно и точно обяснение.
Името на тракийската богиня Семела се среща още в Илиадата, на Омир, от осми век преди новата ера. Там, в една строфа, се казва, че „Семела роди Диониса за радост на смътни”, т.е. Семела е майка на бог Дионис. Съвременните учени смятат Семела за трако-фригийска богиня, майка на Дионис или Бакхус, като тя се счита за персонификация, олицетворение, на земята и земните недра. В тях синът ѝ временно почива и отново се появява.
Името Семела (Семеле) се свързва почти без изключение от учените с фригийското Zemelo - "майка-земя". То съответства и на старобългарската дума Землia, литовското и латвийско Zeme, руското Земля и т.н. Така виждаме, че една от най-сакралните думи - Земя (Земля), за всеки един народ, е записана по същия начин, разбира се през старогръцка транскрибция, още във ранните векове преди новата ера - Семела - Земела - Земля.
Името на още един широко почитан трако-фригийски бог ни показва същото, както и при Семела (Семеле). Това е Сабазий - според повечето древните автори персонификация на Дионис (Бакхус). Името е записвано още от VI век пр.н.е. като Сабади, а също и Сабази. Това име добре се обяснява с общоиндоевропейското Suobhodhio-s , идентично със старобългарската дума "свободь" - свободен. Тълкуването Сабади – Свободен на практика се затвърждава до непоклатимост от друг един епитет - Елевтерос, което идва от гръцки и ще рече "Свободен". Също така най-известният латински епитет на Бог Дионис (Бакхус) е именно Либер, което също ще рече "Свободен". Така виждаме че трако-фригийското име Сабази, което е по-правилно да се пише като Сабади, отговаря точно на днешното българско Свободен. Епитетът Сабадиос следва да се преведе най-вероятно като „Освобождаващ”.
Самият бог Дионис се появява най-късно, т.е. включен е най-късно в пантеона на олимпийските богове. Но името му също е известно още от времето на Омир. Показателно е както самото му име, така и различните му епитети - Сабади (Либер, Елевтерос), Загрей, Бакхус и други. Бакх (Бакхус) е името, с което той е популярен в Западна Европа. Оттам идват и думите вакханалия (бакханалия), вакханка (бакханка) и т.н. във връзка с празненствата в чест на бога. Тези празненства са свързани с възраждащата се природа и както е добре известно с неконтролируемата употреба на вино. Но и това е една доста дълга и обширна тема. От името Бакхус, в средата на трако-скитските, ще рече българо-славянските народи възниква и самото понятие Бог, което на различните славянски езици е Богъ, Биг, Бох и т.н. - Бакх (ус).
С риск да натоварим изложението ще разгледаме накратко и името Дионис, което е свързано с Теос - Бог на старогръцки. Може да направим предположение, че древното име е звучало по-скоро Дивонис, а не Дионис. Оттук идва и понятието Дева и Дивъ, което в днешна Индия е със значение на Божество - Дева. Името Дивонис - Див (Дев) без съмнение е свързано с дивата природа, с оргиастичните мистерии в чест на Бога, които са правили силно впечатление в древността у древните римляни и гърци. Както отбелязахме, не случайно думата "вакханалия", произлизаща от Бакх-Вакх, е придобила това широкоизвестно днес значение.
Отново Херодот е първият автор, който разказва за Залмоксис – цар, жрец или божество при гетите. Гетите, живеещи на североизток, от двете страни на долното течение и делтата на Дунав, били най-мъжествени и справедливи от траките. Те смятали, че след като някой умре не загива, но отива при божеството Залмоксис, което други наричат и Гебелейзис. Римският географ Страбон, в края на първи век преди, началото на първи век след новата ера, също разказва за Залмоксис, които според преданието не говорил с никого, а се бил оттеглил в една планина, която считали за свещена. Още в средата на 19-ти век руският учен Александър Чертков обяснява името Залмоксис или по-точно Замолксис като „Замлъкнал”, поради това че този легендарен жрец или божество, не общувал с никого, преди да почне да поучава, бил „залъкнал”. Интересно е че и Гебелейзис, другото название на Залмоксис (Замолксис), намира обяснение с дума „гибел” или „погибел”, също във връзка с легендите разказвани за това божество (жрец).
Името на бога на войната Арес пък е доста близка с думи като „ярост” и със сигурност с бойни викове като „Ура” и „Аре”, запазени и до днес. Името на този бог често е придружавано от епитетите: силен, огромен, бърз, беснеещ, вероломен, вредоносен, разрушител на градове и т.н. Точното значение на тези епитети е известно , поради това че са записани на старогръцки.
Дори и този кратък преглед на тракийските имена на богове показва, че изконни думи като земя, свобода, див, дева, гибел, ярост и т.н. са звучали по същия начин на тракийски, както и в славянските езици и в частност българския. Не е ли това ключът към разгадаване на нашата ранна история? Не дава ли това отговор на въпроса, къде са изчезнали траките и ако не са изчезнали защо днес говорим на славянски език? Отговорът всъщност е много прост – езикът на траките е твърде близък до това, което наричаме днес славянски или славяно-български език. Всъщност може дори да кажем, че това което сме наричали тракийски език до римско време, и първите векове от новата ера, след 4-5-6 век започва да се нарича славянски език. Един прост отговор на една голяма загадка за това кой къде изчезва и кой откъде се появява.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Грък
Коментиран от #24, #61
10:48 15.01.2022
2 Балканец-Балкарец
Коментиран от #15, #62, #113
10:50 15.01.2022
3 Тома Бичков
10:54 15.01.2022
4 Балкарец
Коментиран от #52
10:55 15.01.2022
5 Българин
Коментиран от #6, #9, #10, #17
10:59 15.01.2022
6 Ало ронджо
До коментар #5 от "Българин":
Обясни ни за аристократичните койски народи по подробно?11:07 15.01.2022
7 📌🇧🇬
11:34 15.01.2022
8 ТаУмВзе
11:34 15.01.2022
9 Шерлок Холмс
До коментар #5 от "Българин":
Как си поправи правописната грешка на вечекачен коментар?
11:37 15.01.2022
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 📌🇧🇬
Район с влажен, гъст, кисел субстрат, състоящ се предимно от мъх и торф, в който обикновено растат характерни храсти и треви, а понякога и дървета.
Всяка от някои други влажни зони, като блато, има торфен субстрат.
Парцел от мека, естествено заблатена земя.📌 “Определяне на Блато”,
география: област, богата на натрупан растителен материал, често заобикаляща езерo с открита вода и характерна флора.
11:47 15.01.2022
12 📌🇧🇬
Също така намерени в: речник, синонимен речник.
Отнасящи се до обвързването: поръчка, означена с обвързване
📌За да забавите или обремените някого или нещо. (Блатото е част от влажна, кална земя, която е трудна за преминаване.)
📌Bogged down:
Надявахме се да отворим ресторанта за празниците, но сме затънали в правила и разрешителни.
📌Виж също: “блато, дълбоко,”
Обременен или стеснен от нещо. (Блатото е участък от влажна, кална земя, която е трудна за преминаване.)
📌”Bogged Down in the Details of”: Опитайте се да не се забърквате в детайлите на този проект — ние се стремим повече към скорост, отколкото към точност.
12:04 15.01.2022
13 Айде ьощ един
До коментар #10 от "Наблюдател":
Да ни убеждава,какви "траки" сме!Мм, така де, ама траките станаа римляни и ромеи,а нашите монголи ,татарски казаци!До идването ни тук в началото на 7в, езикът ни е бил съвсем дрг,тюркски!Обаче упорито пишман историци/като оная де обясняваше за Реметалк,как идвало от българската дума метал!!!Че и медицина била българска / ни показват колко сме взаимствали от други езици ,ама и да се гордеем...че добре взаемстваме!Абе тия дипломи купувате ли ги?Коментиран от #23
12:17 15.01.2022
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Freedom Fighter
До коментар #2 от "Балканец-Балкарец":
Да прав си, че народ ,,траки" не е съществувал, защото така наречените тракийски племена са били над 80-90 сродни племена но всички те са говорили един език, езикът на който говорим и ние в момента естествено с различни диалекти както се говори в различните региони на България.Коментиран от #45
12:25 15.01.2022
16 Наблюдател
До коментар #14 от "Айде ьощ един":
Става обаче още по смешно и странно защото правописната грешка в едната дума пак се качи!!!12:30 15.01.2022
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 📌🇧🇬
12:34 15.01.2022
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 34850
12:39 15.01.2022
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 jaro
До коментар #13 от "Айде ьощ един":
айде още един учил-недоучил, за българи на балканите се пише още през 4 векКоментиран от #26
12:51 15.01.2022
24 jaro
До коментар #1 от "Грък":
гръцки африканци, по точно етиопски цигани12:54 15.01.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Айде ьощ един
До коментар #23 от "jaro":
Мда,бе,четвърти век,ама преди н.е!Даже и преди 4 хилядолетия ще да е!Траките са римляни-ромеи-гърци!А монголи-славяни са българи!12:57 15.01.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 📌🇧🇬
:)🇧🇬Затънал в това “блато” на Духът, България, но Ракия има още!🇧🇬 Bogged down in the Bulgarian swamp, yet there is still Rakia!🇧🇬Затънал в Българското блато, но все още има Ракия!🇧🇬
12:59 15.01.2022
29 Ей, надминахме и северомакедонците
Коментиран от #31
13:03 15.01.2022
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Иванов
До коментар #29 от "Ей, надминахме и северомакедонците":
Можем да ги разчетем. Някои даже са правилно разчетени и потвърждават написаното в статията. Но фактите не са поднеси ясно и систематизирано на масовия читател.Коментиран от #34, #53, #114
13:11 15.01.2022
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 📌🇧🇬
14:13 15.01.2022
34 Можем, да
До коментар #31 от "Иванов":
Ама само тези написани на гръцки 😂😂😂😂Коментиран от #40, #41
14:19 15.01.2022
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 📌🇧🇬
Приказна на Дваесеттиот Век.
СО IGNATIUS ДОНЕЛИ.
пишување како
ЕДМУНД BOISGILBERT, М. D.
Чикаго, F. J. Shulte Ко.
1890
📌Атлантис, На Antediluvian Светот, Ignatius Донели
📌Ragnarok : на Возраст од Оган и Гробот, Ignatius Донели
Коментиран от #112
14:52 15.01.2022
39 📌🇧🇬
Историята на ХХ век.
АВТОР ИГНАТИУС ДОНЪЛИ.
пиша като
Д-р Едмънд БУАГИЛБЪРТ.
Чикаго, Ф.Дж. Шулте и Ко.
1890
📌Атлантида, Допотопен Свят, Игнатий Донъли
📌Рагнарек: ерата на огъня и гроба, Игнатиус Донъли
14:59 15.01.2022
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Лъжливото Гръкче
До коментар #34 от "Можем, да":
"Тракийският език е бил писмен непрекъснато от второто хилядолетие пр. Хр. Гърците му казват старото писмо, пеласгийските букви, пеласгикос грамата, кадмови букви, букви на Лин и пр. фригийско също. Лемноската стела, е със същото това писмо. От него тръгва и етруската писменост.Има артефакти с гръцки знаци, но езика не е гръцки. Сетне тая азбука кой е създал траки или гърци вече е спорно, защото до неотдавна се считаше, че гърците са дали писмо на фриги и етруски, но се оказа, че фригите ползват тази писменост преди гърците;...
Трябва да се вземе в предвид, че писменост се използва предимно от аристокрацията и свещеническото съсловие, т.е. в миналото не е използвана масово и не само при траките. Тук има Линеар А и Б преди появата на ахейци и данайци, има пеласгийски надпиоси изписани чрез бустрофедон. Един такъв е надпис от 6-ти век пр. Хр. от Созопол. Съществуват паметници на които е предадена тракийска реч с писмени знаци, които са изпозвани по същото време от всички елинизирани народи.
За гръцката азбука дори в Уикипедия/Гръцка азбука пише следното:Гръцката азбука произлиза от финикийската азбука и няма общо с Линеар Б и Кипърското писмо - по-ранни писмени системи, използвани на териториите на Гърция. Гръцката азбука се използва като гръбнак за създаването на писменост в Европа и Близкия Изток, включително и латинската азбука..."
Коментиран от #42, #43
16:53 15.01.2022
42 а здрасти
До коментар #41 от "Лъжливото Гръкче":
Тракийският език е бил писмен?Ми ,писмен е,ама не така както го представяш!Гръцките племена винаги са били писменни,откак египтяните им написха азбуката в област Демотика!За латиницата в научните среди има млък спор,дали е на базата на демотиката,или на етруското писмо,но пък няма спор,че и етруската азбука е на египетска основа,каквато е и шумерската, финикийската и санскрит и индуската,арабската,юдейската , славянската!Това доказва само ,че траките са гърци!Коментиран от #50, #54
18:03 15.01.2022
43 Знам си
До коментар #41 от "Лъжливото Гръкче":
"За Кадъм се твърди, че е финикийски благородник, който въвежда азбуката в Европа. Проблемът обаче е в това, че родът на този човек е по-скоро трако-пеласгийски, а не принадлежащ на Ориента.Сестрата на Кадъм носи името Европа, а баща им е наречен Агенор, т.е. той носи тракийско име. Идвайки в земите на Гърция, която тогава е носила името Пеласгия, Кадъм основава Тива. Кадъм е баща на Земела – тракийска богиня, чието име езиковедите тълкуват със стблг. землiа-земя. Земела от своя страна е майка на най-известното тракийско божество –Дионис.
Европа -сестрата на финикиецът Кадъм ражда властващите на остров Крит благородници Минос, Сарпедон и Радамант. И трите имена са чужди на народите на Ориента, а и крито-минойската култура е създадена от балкански поселници според проф. Бедржих Хрозни."
Коментиран от #46
18:18 15.01.2022
44 Лйжлйжклк
От тук заключавам, че траки и елини са се уважавали и културното проникване е било двупосочно, не само траките се елинизират, но и елините се тракизират.
Коментиран от #47
18:45 15.01.2022
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 А откъде
До коментар #43 от "Знам си":
Я въвежда тази абука!?Сял ли я е,плевил ли?Копал ли я е,или я е изтеглил от банката като заем?Какво общо има произхода на индивид който е само куриер с въвеждане на азбука!??И какво казваш с това....."Кадъм е баща на Земела – тракийска богиня, чието име езиковедите тълкуват със стблг. землiа-земя. Земела от своя страна е майка на най-известното тракийско божество –Дионис!!!??."......Прочети си небивалиците ...18:55 15.01.2022
47 Знам си
До коментар #44 от "Лйжлйжклк":
Абсолютно възможно!НО!
Българска поговорка от османско време също гласи:
"Най-добрият съсед е турчинът"
Това не означава, че османската власт над българите е хубаво нещо!
Османската империя е една огромна БЕЛЯ, която ни е сполетяла и то за дълго време!
19:02 15.01.2022
48 ИМПЕРИАЛИСТ
трак-уплах, стес,страшилищe, колики
трака-трошачка;сблъсък,парзитизъм,прося,изпросвам
тракадорос- просяк, ку....рин
Най-точния превод на Български за θράσος е НАГЛЕЦ , същевременно и БЕЗОЧЛИВОСТ, ДЪРЗОСТ, БЕЗОЧИЕ.
Близко e до ума, че “Траките са изчезнали” от Българските земи, точно както са изчезнали и г...рите, 15 века по-късно.
19:21 15.01.2022
49 Абе
19:38 15.01.2022
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Русенец
До коментар #4 от "Балкарец":
В ерата на демокрацията някой неспирно се стреми да отдалечи българите от връзката им с руснаците, а от там, и от славянската им родствена връзка. Постоянната елинизация на българите е един от методите за постигане на тази цел. Уж тракология, уж траки, а всяка тема споменава връзки с древните гърци.Коментиран от #55, #84
20:40 15.01.2022
53 Русенец
До коментар #31 от "Иванов":
Имаш предвид, че не са изкривени и донагласени така, че да обслужват определени интереси ли?20:45 15.01.2022
54 Лъжливото Гръкче
До коментар #42 от "а здрасти":
Това нищо не доказва, просто защото няма как гърците да са траки ,след като генетичните изследвания заедно с Херодот доказват, че гърците са припълци- етиопци от Африка. И това се знае вече от 20 години.Коментиран от #56
21:13 15.01.2022
55 Ми почети повече
До коментар #52 от "Русенец":
Може би защото, само ти не знаеш, че руснаците не са славяниКоментиран от #76
21:15 15.01.2022
56 а здрасти
До коментар #54 от "Лъжливото Гръкче":
Ама отговора ми изтриха!Малка манипулация от фатки ,като на оня с ник Българин...хаха те да видиш!Смех21:19 15.01.2022
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Браво
Коментиран от #59
22:17 15.01.2022
59 ти да видиш
До коментар #58 от "Браво":
Земята на която живеем всъщнст е византийска!Та по тази логика сме гърци!Или още по–точно казано гърцие са наследници на траките!22:37 15.01.2022
60 Нетърпимо
Коментиран от #77, #79
22:57 15.01.2022
61 до етиопеца - грък
До коментар #1 от "Грък":
данайците определено са такива..., но е добре да го обявиш и публично23:20 15.01.2022
62 пример за
До коментар #2 от "Балканец-Балкарец":
глупостта няма граници23:21 15.01.2022
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Лъжливото гърче
До коментар #64 от "Историята":
Защо, етиопските циганета да не би да са създали писменост?? Или са краднали на 99% финикийската, а !?01:19 16.01.2022
66 Един
03:36 16.01.2022
67 Свобода на словото!
Никой не пита в училище защо прабългарите са считали Тангра за върховен бог. Самата дума произлиза от тюркски корен, и те са го счита ли за върховен при тях е Тенгри с две букви разлика ако не сте забелязали и все още спите на крака. Тюркския народ винаги си е била по тази земя, не сме дошли
със Османската държава както са го написали едно време по хартиите! Народа който ви го представят като главен враг всъщност са ви ПРАРОДИТЕЛИ! Ако пет века България е била под Турско робство в момента тази тема нямаше изобщо не да се коментира ами нямаше на никой от нас да му мине тази мисъл през акъла му! Нямаше да има и български имена и църкви все пак става въпрос за близо 500 години всичко по тази земя щеше да се заличи! Има ли нужда още неща да ви прошепна!
О неразумни и юроде защо се срамиш да мислиш малко и да разпитваш?
Коментиран от #69, #70, #71, #78
05:36 16.01.2022
68 100
06:46 16.01.2022
69 100
До коментар #67 от "Свобода на словото!":
Въобще не е сигурно, че прабългарите са почитали Тангра и че са тюрки. Отделно, че в създаването на българския народ участват и славяни, траки, готи и др. народи по-късно.06:51 16.01.2022
70 Лъжливото Гърче
До коментар #67 от "Свобода на словото!":
Да, ама не! "Една от най-фрапиращите измислици в нашата история е тази с религията на дедите ни. На практика цялата “теория” за бог Тангра се крепи на един-единствен силно повреден надпис оставен от княз Омуртаг.Цялото "дешифриране"по комунистическо на този надпис е измислица и фантазия, вкарала в заблуда българския народ за десетилетия напред. Това е престъпление с огромни, пагубни последици за държавата. Върху този несъществуващ надпис са надградени погрешно религията, езика и в крайна сметка произхода на старите българи.
Идеята за Тангра е абсурд от всички аспекти. Няма нито един гръцки, римски, или български извор, в който да се говори за Тангра. Нито във фолклора нито в топонимите ни има следи от това божество. То отсъства напълно и от именната ни система. Няма нито едно лично име Тангра, Тенгри, Тангро, Тангърчо, Тангрена, Тангриана или каквото и да било подобно."
08:48 16.01.2022
71 Лъжливото Гърче
До коментар #67 от "Свобода на словото!":
Освен това,ТЮРКИТЕ са народи от тюркската езикова група,-т.е. народи, говорещи на тюркски езици, а не сте отделен етнос. Нищо лично, но това е истината. Дори се наричат “тюркски народи“ - “...Тюркските народи са северно- и централноевразийски народи, които говорят езици, принадлежащи към тюркското езиково семейство, и които имат (в различни степени) определени общи културни и исторически черти. За терминът „тюркски“ се смята, че представя широко езиково охарактеризиране, а не задължително етническо такова. Тюркските езици са подразделение на алтайското езиково семейство и са едни от географски най-широко разпространените в света, като се говорят в обширен регион, простиращ се от Европа до Сибир...А с Тюрки и турци.. има огромна разлика.. турци като име е от 16 век, турците като нация се оформят около 1920 година. Тюркските и Българските руни се препокриват, Българските се препокриват с всички древни народи. Това показва кой от кого..
...И след като турците през турското робство не са ни били враг, срещу кога сме вдигали въстания???
09:27 16.01.2022
72 Gargamel
Коментиран от #73, #74
10:25 16.01.2022
73 един от стадото
До коментар #72 от "Gargamel":
не мислим, поне аз. Няма народи излюпени в инкубатор и пуснати свише. В същност има еди такъв, които се мисли за такъв, но и той се мотал напред назад години.. А понятието народ като политическа структура няма отдавна, по скоро е разговорно, нация е определението за населението, в която и да е държава днес. А които не знае как се образува нация проблема си е негов. Всички държави клонящи към чисти нации/едносортни/ преди и сега в теориите си и политиките си свършват на бунището11:50 16.01.2022
74 Лъжливото Гъркче
До коментар #72 от "Gargamel":
По скоро обротното.И това го доказва лингвистиката:Езиците се делят на два вида според употребата им във времето - синтетични и аналитични. Българският е аналитичен! Доказано! Тюркските езици са синтетични.Синтетичните са млади езици. Аналитичните са стари езици. За да стане един синтетичен език - аналитичен, лингвистите казват, че той трябва да е в употреба поне от 8000 години. Примери за Аналитични езици са българския, коптския, арменския, арамейския, санскрит и учудващо, но и английския. Гръцкият също не е аналитичен....
"Езиците се движат от синтетичност към аналитичност. Всички езици на Балканите са синтетични. Единствено българският е еволюирал. И то отдавна. Когато конниците на Аспарух пресичат Дунава, техният език вече е аналитичен. Аналитичност се постига само по един начин - чрез влияние. Когато синтетичен език съжителства редом до аналитичен, вторият му влияе и започва да го променя. Българският обаче не е срещал аналитичен език никъде сред народите, с които е бил съсед. Нито на Балканите, нито по време на пътешествието на българите от Стара Велика България. Това, което упорито се пази да не бъде направено като извод е, че българите не са пришълци, а са старо коренно население на Балканите. Че са траки. Защото тракийският е единственият аналитичен език, чийто производен потомък може да бъде българският. Хилядолетия преди Христа тракийският вече е бил аналитичен, изгубил почти изцяло своите падежи. И българите, които тръгват на Север, и с
Коментиран от #81
12:05 16.01.2022
75 Лъжливото Гъркче
12:07 16.01.2022
76 Русенец
До коментар #55 от "Ми почети повече":
Не съм казал, че руснаците са славяни, а че гъркоманите искат да ни отделят от славянската ни същност, за да ни скарат с руснаците. Чети ти!14:46 16.01.2022
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Русенец
До коментар #67 от "Свобода на словото!":
Фейзула, ако си изследваш ДНК вероятно ще откриеш, че в гените ти има едва 1% турска кръв. Знам, че това ти е ясно и точно затова упорито отказвате да се тествате.Турците не са избили всички българи, защото все някой е трябвало да работи, че Осман е преживявал само от плячкосване и грабежи, а мотиката е смятал за порочен жезъл и я е обикалял отдалеч. Турците са порутили крепостите ни, разграбили са гробниците, но са оставили колибите, за да работи раята, че войската иска мамбо. Чак през последното столетие на робството ни се разрешават училища и църкви, защото империята ви яко го е закъсала, след като ви опухват при Виена. Кризата ви смазва, а на османлията не му се работи. Решава да даде на раята, да работи земята, срещу 50% данък за султана. Така се зараждат чорбсджийте - надзирателите, които снасят на бея, но заделят и за себе си, докато раболепничат пред везира. Заразихме се от техните тарикатски политики и теглим от тях и до днес.
Вместо гола политпропаганда, вземи попрочети малко историята си, ако изобщо знаеш от кои си. Ще ти е интересно да разбереш, че Тенгризмът е бил изповядван от различни народи, както и Християнството е изповядвано от различни народи.
15:07 16.01.2022
79 Русенец
До коментар #60 от "Нетърпимо":
Ако траки и българи е едно и също, защо българите днес говорим език, който е като този на руснаци, сърби, черногорци, хървати, поляци и чехи? А го говорим поне едно хилядолетие, вече.Да не би траките да са властвали от Германия до Камчатка?
И защо мода ми изтри същият въпрос в комент 77? Нищо нецензурно не пишеше в него. Явно задавам неудобни въпроси.
Коментиран от #80, #87
15:17 16.01.2022
80 Ники
До коментар #79 от "Русенец":
Има данни за траки по всичките тези места! Че и още по-далеч! Ирландия - "фир-Болг" , Индия - Дионис.Провери твърденията ми!😉
Коментиран от #82
15:22 16.01.2022
81 Русенец
До коментар #74 от "Лъжливото Гъркче":
Единственият разчетен надпис на тракийски език е на един пръстен. Няма нищо общо с българският език, нито с някой друг от славянските езици.Но пък прави впечатление съскането в краят на почти всяка дума, характерно за гръцкият език.
Съвременният български е славянски диалект. Подобни нему езици ще чуете в народите, населяващи земите между моретата Бяло, Черно, Балтийско и Охотско.
15:25 16.01.2022
82 Русенец
До коментар #80 от "Ники":
Има, ама само в сайтовете на псевдоисториците. Провери си източниците, преди да им повярваш.Апропо: по Дунава, откъм българско, е имало и келти. Това значи ли, че сме техен народ? Провери твърденията ми.
Коментиран от #83, #85
15:27 16.01.2022
83 Ники
До коментар #82 от "Русенец":
Възможно е частично да сме се смесили и с келти. Не знам колко е доказано. Колко е важно това, обаче?Какво променя?
Коментиран от #89
15:35 16.01.2022
84 Ники
До коментар #52 от "Русенец":
Истината няма за цел да отдалечи нас от руснаците или да прави нещо конспиративно!Целта е да се посочи истинската връзка на нещата.
Иска ми се да виждам твърдения въз основа на факти от официалните исторически среди, а не твърдения въз основа на предходни твърдения!
Коментиран от #90
15:44 16.01.2022
85 Ники
До коментар #82 от "Русенец":
Wikipedia не е сайт на псевдоисториците, а и там можеш да прочетеш за Fir Bolg - в английската версия, а и за похода на Дионис в Индия.Все пак по-добре ще е да намериш по-меродавно място за четене от Wikipedia, защото не се слави като такова!🙂
Коментиран от #91
16:11 16.01.2022
86 Ники
Що е то славянин?
Това е един от важните въпроси, на който трябва да се даде отговор. Данни има достатъчно!
Коментиран от #92
17:10 16.01.2022
87 Лъжливото Гъркче
До коментар #79 от "Русенец":
Павел Серафимов научно го е обяснил доста добре:"Понеже недобросъвестни личности злоупотребяват с и без това обърканото понятие славяни, е нужно да се дадат допълнителни разяснения. Днес под знаменателя славяни се слагат около 300 000 000 души. Това обаче не означава, че дедите на словени, словаци, руснаци и др. са гетите (Тракийско племе), които Т. Симоката нарича славяни. Съвсем не, в далечното минало предците на словени, словаци, руснаци и т.н. са носили имената венети, венди, виниди.
Словения и Словакия са носили имената Венетия, Виндиш Марк, Марка Винедорум. Финландците все още се наричат Русия от с името Веная, а на руснаците казват венелайнен. За съжаление твърде малко хора знаят за тези важни подробности.
По времето на Прокопий, Йордан и Симоката предците на словени, словаци, руснаци и др. са били в земите на днешните Словения, Словакия, Русия...и не са взели абсолютно никакво участие в бойните действия на старите славяни срещу Римската Империя.
Гетите (траки) - наречени славяни са били най-силните от всички свои родственици и са причинили най-много проблеми на Рим, ставайки най-известни. Понеже техния език е родствен на венетския, то след време венетите биват също наречени славяни и езика им славянски. Родственост и идентичност обаче са две коренно различни неща, това трябва да се осъзнае добре!
По същия начин се поражда и названието германи. Корнелий Тацит обяснява, че по начало името германи е важало само за едно племе. Чак след време в
Коментиран от #93
18:03 16.01.2022
88 Лъжливото Гъркче
Т.е. Истинските славяни са гетите-древен тракийски народ. Те са обитавали земи от река Днестър до Шварцвалд и от изворите на Висла до делтата на Дунава- Така нареченият съюз между стари българи и славяни не е нищо друго освен съюз между два тракийски народа - гети, носещи ново име славяни и мизи, носещи ново име българи.
Понеже името на гетите-славяни е станало най-известно, то всички народи говорещи сродни езици получават след време името славяни.
18:07 16.01.2022
89 Русенец
До коментар #83 от "Ники":
Колкото с келти, толкова и с траки.Коментиран от #97
18:20 16.01.2022
90 Русенец
До коментар #84 от "Ники":
Точно официалните среди отхвърлят тракийската теза, на паралингвистите.Коментиран от #95
18:21 16.01.2022
91 Русенец
До коментар #85 от "Ники":
Слави се точно като такова, но псевдоисториците го отричат. Иначе, кое е по-меродавно? Флаерите на самозванците, подплатени от НПОтата ли?18:24 16.01.2022
92 Русенец
До коментар #86 от "Ники":
Мисля, че пропускаш задкулисието на недоброжелателите ни, маскирано като ново историческо вся-и-все, уж да докаже величието на същинският ни произход, а всъщност, обвързващо ни с гърците.18:27 16.01.2022
93 Русенец
До коментар #87 от "Лъжливото Гъркче":
Отначало тръгна отлично, ама накрая кривна в девета глуха. Траките са говорили език, който по нищо не е приличал на славянският.Иначе си прав: националната принадлежност не е генетична, а е културно историческа. Именно по тази причина всяко азиатче, родено в САЩ, възприело обичаите и традициите им, се води американец, въпреки, че родителите му са докарани с контейнер, с кораб и не могат да вържат две думи на английски.
Коментиран от #94, #96
18:34 16.01.2022
94 Ники
До коментар #93 от "Русенец":
От къде знаеш, че не е приличал на славянския? Къде го прочете? Съвсем добронамерено те питам!Има доста сведения за това, че езикът на гетите е самият славянски език! Гетите са първият народ наречен славяни (славЕни, сКлави и т.н.) от старите автори.
Това, че в официална версия на историята не се споменава, не означава, че този факт не съществува.
Както и с Тангра пък е обратното - няма сведения дунавските българи да са почитали такъв бог, но така твърди официалната версия на историята! (От десетина години май вече не смее да го твърди, но още го пише в учебника на дъщеря ми - трети клас)
Коментиран от #99
20:22 16.01.2022
95 Ники
До коментар #90 от "Русенец":
Русенец, моля ви, посочете ми къде "официалните среди отхвърлят тракийската теза"!Имам предвид аргументирано и с доказателства.
Отдавна търся такъв материал!
Коментиран от #100
21:39 16.01.2022
96 Лъжливото Гръкче
До коментар #93 от "Русенец":
"Тракийския език се наблюдават абсолютно същите диалектни особености както и в българския. Както отбеляза акад. Владимир Георгиев, колебанието между а (я) от една страна и е (ие) от друга е засвидетелствано не само в античността (в езика на траките), но и в съвременния български език.Владимир Георгиев подчерта също, че в късния тракийски, гласни без ударение често се редуцират както в източнобългарските диалекти: зилен-зелен . Това няма как да е случайност. Един нашественик може да наследи определени думи от коренното население, но няма как да наследи диалектна особеност, невъзможно е.
На акад. Георгиев дължим още една важна подробност. Уважаваният в цял свят лингвист съобщава, че понеже праславянски и тракийски дако-мизийски са били доста близко сродни помежду си, то много думи от тракийската лексика са били идентични, или много подобни на славянските.” – “Въпроси на Българската Етимология”, с.45.
Коментиран от #98, #101, #104
22:02 16.01.2022
97 Ники
До коментар #89 от "Русенец":
А къде са изчезнали тези траки?За тях е казано, че са най-многобройни след индийците!
Никъде няма сведения за изчезването им!
Коментиран от #102, #103, #116
22:15 16.01.2022
98 Ники
До коментар #96 от "Лъжливото Гръкче":
Браво, колега, за това че вадиш точните текстове, с които да докажеш твърденията си!22:19 16.01.2022
99 Русенец
До коментар #94 от "Ники":
От най-дългият РАЗЧЕТЕН надпис на траките, го знам. На един погребален пръстен е и пише: ΡΟΛΙΣΤΕΝΕ ΑΣ ΝΕΡΕΝΕΑ ΤΙΛΤΕΑ ΝΗΣΚΟ Α ΡΑΖΕΑ ΔΟ ΜΕΑΝ ΤΙΛΕΖΥΠΤΑΜ ΙΗ ΕΡΑΖ ΗΛΤΑ.На славянски ли ти звучи?
20:41 17.01.2022
100 Русенец
До коментар #95 от "Ники":
Хайде сега - ново 20!!! Нали точно тук всички поддръжници на тракийската теза реват в един глас, че няма повече да търпят отхвърлянето на реномираните светила, по етажите на йерархията, които им обръщали гръб на теориите, че ние сме наследници на траки, които пък били атланти..... и т.н? Били ви прикривали артефакти. Било имало доказателства, прикривани от височайши имена в археологическите ни среди. Наслушах се на този вопъл и рев, а сега ще изкарате, че гък не е имало по въпроса. Май запяхте друга песен.20:46 17.01.2022
101 Русенец
До коментар #96 от "Лъжливото Гръкче":
Колебания в гласните, ли? То, няма една сродна дума бе, човек! Ако това ти е аргумента, по-добре недей!Я намери кои имена са се запазили от траките в наши дни? Освен Орфей, друго има ли? Да ти кажа ли, кои имена сме запазили от славяните? Всички, които завършват на СЛАВ и на МИР.
Коментиран от #105, #106
20:55 17.01.2022
102 Русенец
До коментар #97 от "Ники":
Претопени са. Разпокъсани, асимилирани, погълнати. При голямото преселение на народите славяните се заселват на Балканите. Цитирам исторически текст:"От много време славяните бяха уседнали на река Дунав, където сега са земите Унгарска и Българска. От тези славяни се разотидоха по земята, и са нарекоха с имената на местата, където уседнаха. Така едни уседнаха край реката, наречен Морава и се нарекоха моравяни, а други се нарекоха чехи. И тези също са славяни: бели хървати и сърби, и хорутани. Когато власите нападнаха дунавските славяни и се заселиха между тях, и ги притесняваха, онези славяни дойдоха и уседнаха край Висла и се нарекоха лехи и из тези лехи излязоха поляците, другите лехи – лютичи, други – мазовшани, други – поморяни. Също така, славяните дойдоха и уседнаха край река Днепър и се нарекоха поляни, а други – древляни, защото уседнаха в горите, а други уседнаха между Припят и Двина и се нарича драговичи, други уседнаха на Двина и се нарекоха полочани, заради рекичката, която се влива в Двина, на име Полота, от нея и се назоваха полочани. Тези славяни, които уседнаха до езерото Илмен, се нарекоха със своето име, и направиха град, и го нарекоха Новгород. А други уседнаха на Десна, и по Сема, и по Сула, и се нарекоха северяни. Така се разсели славянският народ, затова и писмеността се нарича „славянска“."
21:01 17.01.2022
103 Русенец
До коментар #97 от "Ники":
Ако един народ не е изчезнал, щяха да се запазят обичаите му, битът му, имената на дедите му да се предадат на синовете и внуците, езикът му да се говори още. Нито имаме тракийски имена днес, нито езика им говорим. Освен, ако не смяташ да убедиш руснаци и поляци, че и те говорят тракийски.21:04 17.01.2022
104 Русенец
До коментар #96 от "Лъжливото Гръкче":
Ако позволиш: вече изкоментирах само началото на твоят коментар. Сега искам да изразя съгласието си с втората му част, това, за навлизането на чуждици между езиците. Напълно съм съгласен. Самите ние сме свидетели на навлизането на много чуждици в българският език. И преди и сега това става чрез търговията. Нови, непознати стоки навлизат в бита ни. Нямаме наша дума за тях. Моментално се асимилира чуждицата, или както е известно в наши дни - името на производителя става нарицателно (Хилти, Делко.....). Само че, в наши дни всичко става много по-бързо и езикът ни се претопява също така бързо. Емоджи вече е официално българска дума, докато учениците в 6 клас искат превод на Под игото, защото не знаели какво е глъчка.21:18 17.01.2022
105 Лъжливото Гърче
До коментар #101 от "Русенец":
За нет търсачката:>
>
23:22 17.01.2022
106 Лъжливото Гърче
До коментар #101 от "Русенец":
За нет търсачката: БЪЛГАРСКИ ИМЕНА С ПРИЗНАТ ТРАКИЙСКИ ПРОИЗХОД ;;;...За нет търсачката: НОВ ТРАКИЙСКИ РЕЧНИК – 600 ДУМИ
Коментиран от #109, #111
23:24 17.01.2022
107 Борислав Попов
Коментиран от #108
01:07 18.01.2022
108 Борислав Попов Русенеца
До коментар #107 от "Борислав Попов":
Представянето на статии на хора, които разбират от сравнително-историческо езикознание, етимология и историческа граматика е чест за този сайт. Този археолог очевидно е чувал за звукови закони и родство на групите в индоевропейското семейство, щом така добре борави с тях, познава формулите, чрез които се правят езикови реконструкции. Говории научно, и за тракийския език, който е като старобългарския!!! Лингвистиката не е литература, а е точна и сложна наука! Публикуването на такива текстове е свързано езикознанието!Коментиран от #110
08:54 18.01.2022
109 Русенец
До коментар #106 от "Лъжливото Гърче":
И от всичките познати са ми само Боко, Нено и Ненка. Останалите никога не съм ги чувал.А ти чувал ли си някой с име: Ростислав, Станислав, Мирослав, Бранислав, Любослав, Велислав, Светослав, Станимир, Бранимир, Велимир, Галимир, Звездомир, Красимир, Добромир, Любомир......? Това са все славянски имена. И езикът ни е славянски диалект, силно подобен на всички славянски езици.
Аман от гъркомани!
19:36 19.01.2022
110 Русенец
До коментар #108 от "Борислав Попов Русенеца":
Станахте двама и се разтроИхте, че и единият и той бил русенец :)19:39 19.01.2022
111 Русенец
До коментар #106 от "Лъжливото Гърче":
Да продължим с някои женски, славянски именя. Ясна, Калина, Лада, Люба, Мила, Милица, Мира, Надя, Надежда, Слава, Снежана, Светлана, Вяра, Весела, Весна, Злата, Зора, Зорница, Жива, Живка, Деница, Десислава.......... Списъкът е страшно дълъг и за разлика от тракийските имена, които не си чувал никъде, тези са на хора, които те заобикалят ежедневно.19:53 19.01.2022
112 Този коментар е премахнат от модератор.
113 Този коментар е премахнат от модератор.
114 и какви са надписите?
До коментар #31 от "Иванов":
по погребалните дарове в Тракия най-честият текст е ДАДАЛЕМЕ, което означава "помагай земьо"! Кое му е българското? Вземи Кьолменския надпис и почни да четеш, да се пукнем от смях!20:53 30.10.2023
115 Кирило Методиевския "СЛАВЯНСКИ език е
20:58 30.10.2023
116 траките са били византийци, когато
До коментар #97 от "Ники":
българите на Аспарух завладяват Тракийските земи на Византия. Конницата на Аспарух разпердушинва византийските тракийски кохорти. Българите са покорили Тракийската Византийска територия, избивайки византийските войници траки.21:05 30.10.2023