Жените в главни или съвместно водещи роли достигнаха рекорден дял в най-касовите филми на 2024 г., но представителството на хората от етническите малцинства рязко намаля.
За първи път от началото на проучванията на д-р Стейси Л. Смит и Инициативата за приобщаване на USC Annenberg, които анализират 100-те най-касови филма всяка година (общо 1 800 филма от 2007 г. насам), е постигнат пълен полово баланс – 54 от тези филми имат жена или момиче в главна или съвместна главна роля.
Според доклада, изготвен от Катрин Л. Неф, Смит и д-р Катрин Пайпър, процентът на жени и момичета в главните роли е достигнал рекордните 54% – значителен ръст спрямо 30% през 2023 г. и повече от двойно увеличение в сравнение с 2007 г., когато този дял е бил едва 20%. За първи път този показател надхвърля дори демографската структура на САЩ, където жените съставляват 50.4% от населението.
„Винаги сме знаели, че жените в главните роли носят приходи,“ коментира д-р Смит. „Това не е резултат на икономическо прозрение, а на упоритата работа на различни организации, студиа и инициативи за разнообразие, които се борят за равнопоставеност на екрана.“
Проучването, което анализира пола, расата/етническия произход и възрастта на главните актьори, показва, че през 2024 г. няма нито един небинарен актьор в главна роля сред най-касовите филми. За първи път обаче в тази категория влиза трансджендър актьор – Хънтър Шафер в „Cuckoo“.
Спад в представителството на етническите малцинства
Докато напредъкът в представянето на жените на екран е значителен, същото не може да се каже за расовото и етническо разнообразие. През 2024 г. само 25 от 100-те най-касови филма са имали главен или съвместно главен герой от етническо малцинство – спад спрямо 37 филма през 2023 г. Това число е далеч под демографските данни на САЩ (41.6%), но все пак бележи ръст спрямо 2007 г., когато едва 13 от най-касовите филми бяха водени от актьори от етнически малцинства.
„Тази тенденция показва липса на инвестиции в разказването на истории, които отразяват цялостната публика. Реалността е, че зрителите искат да виждат истории за жени и хора от малцинствата – студиата не трябва да избират между двете,“ коментира Смит и дава пример с Netflix, който успява да постигне пропорционално представителство както по пол, така и по раса.
Въпреки общия спад, представителството на цветнокожи жени остава почти непроменено. През 2024 г. 13 филма са имали жена от малцинствата в главна или съвместна роля – почти същият брой като през 2023 г. (14 филма) и значителен ръст спрямо 2007 г. (само 1 филм). Сред тях са продукции като „Злосторница“ (Синтия Ериво), „Смелата Ваяна 2“ (Аули'и Кравальо), „Дивият робот“ и „
Нито звук: Ден първи“ (Лупита Нионго), „Усмивка 2“ (Наоми Скот) и „Фюриоза: Сага за „Лудия Макс““ (Аня Тейлър-Джой).
Възрастова дискриминация в главните роли
Анализът разкрива и още една важна тенденция – дискриминация по възраст. През 2024 г. осем от най-касовите филми са имали главна роля, изиграна от жена на 45 или повече години, включително Ейми Полър („Inside Out 2“), Уинона Райдър („Beetlejuice Beetlejuice“), Никол Кидман („Babygirl“) и Кейт Бланшет („Borderlands“). Това е сериозно увеличение спрямо 2023 г. (три филма) и 2007 г. (само един филм), но все още изостава от 2018 г., когато 11 филма представяха по-възрастни жени в главни роли.
За сравнение, 21 филма през 2024 г. са имали мъж на 45+ години в главна роля, което означава, че за всяка водеща по-възрастна жена е имало 2.6 филма с по-възрастен мъж в главна роля. „Мъжете не са ограничавани по същия начин в своите възможности за кариера. Това не само влияе на публиката, но и на възможността на жените в средната и късната си кариера да продължат да работят и да изкарват прехраната си,“ коментира д-р Смит.
Разпределение по студиа: Кои водят по разнообразие?
В анализа са включени и водещите филмови студиа. Universal Pictures оглавява класацията по женско представителство – 66.7% от главните герои в техните продукции са жени. Следват Warner Bros. Pictures (55.6%) и Lionsgate (54.5%). Disney (40%), Paramount (44.4%) и Sony (38.5%) остават под очакваните нива на равнопоставеност.
По отношение на расовото представителство, нито едно студио не достига демографските показатели на САЩ (41.6%). Най-близо до този праг е Paramount (33.3%), следвано от Lionsgate (27.3%), Universal (26.7%) и Disney (20%). Warner Bros. (11.1%) и Sony (15.4%) са на дъното на класацията.
Докато 2024 г. бележи исторически успех за жените в киното, борбата за равнопоставеност далеч не е приключила. Расовото разнообразие изостава, а възрастовата дискриминация при жените продължава да е сериозен проблем. Големият въпрос остава – колко време ще трябва да чакаме, за да видим истинско представителство на големия екран?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
12:12 12.02.2025
2 1234
Коментиран от #4
12:21 12.02.2025
3 продавач на вибратори
12:32 12.02.2025
4 Ти да видиш
До коментар #2 от "1234":
Или за жената чудо!🤣🤣🤣12:35 12.02.2025
5 смелата ваяна
12:49 12.02.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.