Зад волана нерядко седят хора с крайно отслабнало зрение или епилептици, които прикриват болестта си - в Германия това съвсем не са единични случаи. Лекари апелират за задължителен преглед на шофьорите на всеки 5 години.
Най-големият рисков фактор в движението по пътищата не са автомобилите. Най-голямата опасност създават хората зад волана. В това е категоричен Матиас Бибербах - лекар, който от близо 20 години провежда медицинските прегледи на шофьори. След навършване на 50-годишна възраст повечето от водачите на автобуси, таксиметрови и товарни автомобили в Германия са длъжни на всеки 5 години да се явяват на медицински преглед за пригодност за шофиране, а болните от диабет - на всеки 3 години.
Бибербах е провел стотици хиляди подобни прегледи, равносметката от които е изключително тревожна: "При всеки осми проверен установяваме здравословни проблеми, които поставят под въпрос годността му да управлява МПС - например високо кръвно налягане, проблеми със зрението или диабет", казва експертът пред вестник "Ди Цайт".
И понеже Бибербах не вярва, че шофьорите на таксита, автобуси или камиони са по-болни от средностатистическия водач на личен автомобил, експертът призовава за въвеждането на редовни прегледи за всички шофьори след навършване на 50 години.
"Това не е дискриминация на по-възрастните шофьори"
„Всеки автомобил в Германия е длъжен да минава на технически преглед на всеки две години - т.нар. ТÜV. Защо това не се отнася също и за шофьорите?“, пита риторично Бибербах. Пред „Ди Цайт“ той уточнява, че това не трябва да се разглежда като дискриминация на по-възрастните шофьори. По-скоро става въпрос за това как да бъде намален броят на пътно-транспортните произшествия. Според германския лекар, човешкият фактор си остава най-големият риск на пътя, особено ако шофьорът има сериозни заболявания. А както е известно, този риск нараства с напредването на възрастта, припомня Бибербах.
Така ли е наистина? Представляват ли по-възрастните шофьори и по-висок риск на пътя? - пита в своя онлайн-публикация германската обществена телевизия ARD. Изданието припомня, че правото за управление на МПС в Германия е безсрочно валидно, а законът не изисква повторна на шофьорите с напредването на възрастта. Хората над 65-годишна възраст днес са значително по-подвижни от едно време и карат автомобил или колело до дълбока старост. А заради демографското развитие тяхната роля в уличното движение постоянно нараства. Над 40 милиона души в днешна Германия имат шофьорски книжки, от които 20% са на хора над 65 години.
Според официалната статистика, през 2017 година близо 75 000 по-възрастни участници в движението по пътищата са били замесени в пътно-транспортни произшествия с причинени наранявания. Но те представляват едва 13% от всички участници в катастрофи. В тази връзка се посочва, че най-големият риск на пътя продължават да представляват начинаещите шофьори, а не възрастните водачи.
Но друга информация на Статистическата служба сочи недвусмислено, че последните все пак представляват голям рисков фактор: в 74% от катастрофите, в които са замесени и шофьори над 75 години, основни причинители са именно възрастните водачи. Застрахователните компании също виждат у по-възрастните шофьори по-висок риск. Затова и техните автомобилни застраховки излизат по-скъпо - понякога те са двойно по-високи.
„Много от шофьорите, които минават при мен на преглед, са с високо кръвно налягане“, казва Матиас Бибербах и допълва, че това увеличава риска от инсулти или инфаркти по време на шофиране. Всеки десети пък страда от захарна болест, а всеки осми проверен е с нарушено зрение. „При мен идват професионални шофьори, които знаят, че вече не виждат така добре, както преди, и въпреки това не носят очила“, казва експертът. Затова той задава следния въпрос: как е възможно хора, чието зрение е било проверено преди да вземат шофьорския изпит, впоследствие да карат в продължение на десетилетия без никакъв последващ контрол? Има и шофьори, които от 50 години притежават шофьорска книжка, без нито веднъж да са се явявали на повторна проверка.
Задължителен преглед за всички, навършили 50 години
Затова Бибербах предлага всички шофьори от 50-годишна възраст нагоре да минават на медицински преглед, започвайки с над 70-годишните. Всеки от по-възрастните шофьори би трябвало да бъде проверяван поне веднъж на 10 години, казва още експертът пред „Ди Цайт“.
От началото на тази година в една германска община стартира пилотен проект, който може да се окаже добро решение: от 1 януари 2020 в окръг Оденвалд, провинция Хесен, всеки водач на МПС, навършил 65-годишна възраст, който доброволно върне шофьорската си книжка, получава 3-годишна пенсионерска карта за обществения транспорт за цялата провинция. По информация на местното радио FFH, до този момент от предложението са се възползвали 90 шофьори.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Някой си
20:37 01.02.2020
3 Порно
20:39 01.02.2020
4 гост
20:40 01.02.2020
5 Петър
20:42 01.02.2020
6 А ВЕ ФАК ТИ
20:42 01.02.2020
7 хахааха
Ало, Дойчланд?! Вашата трепереща бабичка Меркел иска да управлява целия ЕС, а видимо не е добре със здравето.
Коментиран от #9, #16
20:55 01.02.2020
8 1х2х3х8
21:05 01.02.2020
9 1х2х3х8
До коментар #7 от "хахааха":
Европа винаги е управлявана от Германия и Франция и от време на време Англичаните подскачат като зайци да управляват и диктуват.Но като се о***** се крият като лалугери в дупките си.
21:10 01.02.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Шпек Салам Народен
До коментар #10 от "Тези прегледи трябва да започнат от":
За Германия става въпрос,пич.22:35 01.02.2020
12 Турист
23:05 01.02.2020
13 дядо ти
23:22 01.02.2020
14 Тъпия си остава тъп
23:48 01.02.2020
15 Гост
00:18 02.02.2020
16 ХХХ
До коментар #7 от "хахааха":
Болезнено прав си човек.Политиците управляват цяладържава и тяхната простотия алчност и некомпетентност
може да причинят смъртта на хиляди или обезлюдяване
на цяла държава, както става с България, а един недъгав
шофьор най-много да се прасне в някое дърво и да убие
себе си.Да не говорим, че вече ни дойде до гуша от
какви ли не прегледи опашки и т.н.т.У нас човек губи
средно по 20 работни дни в годината за тех. прегледи
медицински,лични карти,изваждане на различни видове
документи и какви ли не административни разправии.
20 дни по 2милиона работещи това прави 40 милиона
работни дни загуби за икономиката.Та ще искаме подо-
бряване на живота, да ама друг път висенето пред кабине-
ти няма да ни оправи държавата а ще я забатачи още
повече защото това носи мизерия а тя на свой ред носи
нерви, болести омраза завист и ,каквито се сетиш злини.
Не искам никой да ме защитава от недъгави водачи неиз-
правни МПС и да ми надзирава строежа на моята къща.
Нека държавата си върши своята работа-да ме пази от
разбойници, да прави пътища да се грижи за здравето и
образованието на хората за другото и ние сами можем
да се грижим.
00:29 02.02.2020
17 Гост
03:48 02.02.2020
18 оня с коня
03:55 02.02.2020
19 Пурко
06:28 02.02.2020
20 Матей
14:19 02.02.2020
21 Мдаа
12:47 03.02.2020