След запитване, което изпратихме към Агенция "Пътна инфрастуктура", от ФАКТИ получихме потвърждение, че ремонт на участъка на АМ "Тракия" между Стара Загора и Чирпан ще започне "поетапно през септември, когато приключва активният летен сезон и се очаква да намалее интензивният трафик". От АПИ отговориха още, че "в периода на гаранцията в участъка от 168-ми км до 208-ми км не са получавани сигнали за необходимост от ремонт" и посочиха "дългoгoдишнaтa eкcплoaтaция нa трaceтo и интeнзивния тeжкoтoвaрeн трaфик" като причина за нeдoбрoтo cъcтoяниe на пътя.
Свързахме се с Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, за да коментира отговора на АПИ и проблемите по пътя както в участъка, който престои да бъде ремонтиран, така и в 160-тия километър от АМ "Тракия", където миналия месец се случи катастрофата с турски тир, отнела живота на петима души. Какво каза тя пред ФАКТИ, четете в следващите редове:
"Всички знаем, че този участък пропадна много отдавна. Независимо дали в АПИ са имали сигнали или не, в крайна сметка Агенция "Пътна инфраструктура" има задължение, съгласно Закона за пътищата, всяка година да проверя всеки един участък, който стопанисва, да проверява дали пътят отговаря на минималните нормативни изисквания. Ако пътят е пропаднал и те не са знаели, ще бъде странно, тъй като те имат законовото задължение да проверят два пъти всяка година.
През спътникови снимки установихме някои проблеми назад във времето, които никой не е отчел. Започнахме да проследяваме развитието на растителността наоколо, движението на води и т.н от 2000 година насам. Имайте предвид, че от спътникови снимки много лесно се хваща промяната в оцветяването на асфалта. Новият асфалт е по-тъмен от стария.
Установихме, че още през 2014 година има проблеми в участъка на 160-тия километър от АМ "Тракия". По отношение на участъка между Чирпан и Стара Загора, през 2011 година, той вече беше пропаднал. Твърдя го съвсем сериозно и отговорно. През 2011 година вече бяха започнали да се появяват неравности.
Как от АПИ, в задължението си да инспектират, не са установили, че там има пропадания и проблеми, който да се разрешат гаранционно, не мога да коментирам - това е тяхна вътрешна процедура. Те трябва да обяснят това.
Във връзка с катастрофата на 160-ти колометър, ние направихме едно изследване на условията и кратък доклад, който ще предадем към АПИ и ще изчакаме реакция. Специално за 160-ти километър има други фактори, които допринасят за увреждането на пътя, не е само прекомерният трафик. Странични фактори, които са свързани с метереологични промени, с разстителност и т.н. За мен, причината за ПТП-то на 160-ти километър с турския тир е фугата, а не матинелата.
Мантинелата е едно следствие, заради което толкова много хора загинаха. Дилатационната фуга е много странно пропаднала, има някои много специфични признаци при тези пропадания. Ние говорихме с геолог и според него, има странични процеси, оказващи влияние. Ако там не се направят например тренажи на основите, хидроизолации и т.н., този проблем след 5 години ще се появи отново на същото място. Ние ще пак имаме пропадане на основата, пак ще имаме очукване на моста и т.н.
Относно Чирпан - това, че от АПИ са нямали сигнали, е просто оправдание, те са длъжни да проверяват. Длъжни са, според Закона за пътищата, всяка година да извършват проверка, не веднъж, а два пъти. Отделно, има надзор по време на гаранционния срок. Този надзор свършил ли си е работата? Те, като стопанин, изразходил публични средства, проверили ли са?
Големият проблем в този участък е, че основата не е уплътнявана правилно. Проблемът при Чирпан е още от самото строителство. Имам известни съмнения, че дори и да ремонтират, щом основата не е направена добре, след известно време проблемите ще са същите".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 2 020
13:16 17.08.2020
2 666
13:19 17.08.2020
3 Шеф на АПИ
13:23 17.08.2020
4 Румпелщилцхен
А табелите с ограничение на скороста на 90км/ч са поникнали от дъждовете нали? Без никой да знае как и защо.
Това ще да е едно от чудесата на света.
13:28 17.08.2020
5 Гилотината
13:38 17.08.2020
6 Логически, а не граматически
13:45 17.08.2020
7 бреееее
14:07 17.08.2020
8 Анонимен
Коментиран от #13
14:19 17.08.2020
9 Ристо Пинокио
Коментиран от #11
14:45 17.08.2020
10 Край
Аз пък бих накарал корумпираните и крадливи политици от последните 20г да преправят магистралата с кирки и лопати и бригадирски колички
И да ги гледат хората като минават от там
15:48 17.08.2020
11 Неанонимен
До коментар #9 от "Ристо Пинокио":
Мхм. Още една причина гербавите да проверяват състоянието на участъка още по-детайлно и често. Но не са го правили. Защо ли?...15:49 17.08.2020
12 възпитаник
15:51 17.08.2020
13 Дупка на пътя
До коментар #8 от "Анонимен":
Калифорнийски коефициент?! Тук е България бре байчо. Работи се по Мурманският или Магадански коефициент!16:00 17.08.2020
14 СтарТИРаджия
Коментиран от #15
16:14 17.08.2020
15 Госта
До коментар #14 от "СтарТИРаджия":
Тъпакоопо,ти си по-прост и от ПКП18:10 17.08.2020
16 Гошо
19:55 17.08.2020
17 За мерките
19:28 18.08.2020
18 ДОКО
12:02 19.08.2020