20 Август, 2020 15:52 38 835 56

Некоректни практики на мобилни оператори

  • мобилни оператори-
  • некоректни практики

Често се случва при посещение на офис на търговеца за заплащане на сметка, потребителят да бъде убеден и да си тръгне с подновен договор за нов двугодишен срок

Некоректни практики на мобилни оператори - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Публична тайна е, че служителите на мобилните оператори получават бонуси при изпълнение на определени „таргети“ - например брой сключени договори за продажба на мобилни устройства или за абонамент за нов тарифен план. За постигането на тези цели фронт офис служителите са обучавани непрекъснато да предлагат на потребителите нови тарифни планове, оферти за „лоялни клиенти“, мобилни устройства на преференциални цени, допълнителни мобилни услуги – телевизия, аудио приложения и др. Често се случва при посещение на офис на търговеца за заплащане на сметка, потребителят да бъде убеден и да си тръгне с подновен договор за нов двугодишен срок.

С оглед казаното дотук, клиентите обаче могат да се сблъскат с доста некоректни практики. Те не могат да се определят като нелоялни от страна на самата фирма – мобилен оператор, а по-скоро като недобросъвестни действия от страна на служителите, които целят да изпълнят поставените задачи, мотивирани вероятно и от бонуса, който биха получили. В хода на предлагането на всевъзможни оферти, служителите често си служат с некоректни подходи, които могат да бъдат определени най-малкото като нарушения на Закона за защита на потребителите. Същите обаче са много трудно доказуеми, предвид факта, че комуникацията е устна, а в повечето случаи потребителят просто подписва на местата с отметки, посочени му от лицето, което го обслужва.

Ето кои са някои от най-често използваните трикове, за които потребителите трябва да внимават:

- Цитиране на цената на дадена услуга без ДДС. Честа практика е служителят да предложи нова, „много изгодна оферта“, която е с 1 лев по-евтина, но...впоследствие се оказва, че тази стойност е без ДДС. Това представлява самостоятелно нарушение на ЗЗП, по смисъла на който цената, обявена от търговеца, следва да бъде крайна, с включени всички данъци, такси и акцизи. Потребителят подписва договора, в който разбира се цената е определена законосъобразно, и едва с първата си месечна сметка разбира за разминаването. Ето защо трябва винаги да се обръща внимание на написаното в договора, както и да се изисква потвърждение от служителя, че става въпрос за крайна цена с включен ДДС.

- Спестяване на информация за срокове. Вероятно всички са чували репликата „промоционална такса с 50% намаление“. Звучи добре, но в много случаи става ясно, че по-ниската цена важи не за целия срок на договора, а за по-кратък период – 3 или 6 месеца. След това потребителят получава фактура за по-висока стойност, но е късно, тъй като е подписал надлежно договора. И тук важи казаното по-горе за обръщане на по-голямо внимание върху текста на договора преди подпис.

- „Безплатни“ мобилни устройства. Мобилните оператори често предлагат при преподписване на договор за още 2 години, потребителят да вземе безплатно или на символична сума телефон/таблет/смарт часовник. При внимателен прочит на договора става ясно, че всъщност устройството се закупува на преференциалната цена, но за това има надбавка към месечната такса. Обикновено не е голяма, но и устройството далеч не е безплатно.

- Приканване да бъде сменен мобилният оператор. Редовно в офисите на търговците могат да се чуят въпроси от рода на „На коя фирма ползвате интернет“. Служителите след това приканват потребителя да смени досегашния си доставчик на въпросната услуга, като му разясняват, че ще получи по-добри условия или по-ниска цена. Тук е важно да се знае, че „преминаването“ от един оператор на друг всъщност означава едностранно прекратяване на договора от страна на потребителя с предходния доставчик на мобилни услуги. То би могло да бъде свързано с начисляване на неустойки, ако договорът не е изтекъл. Това обстоятелство, разбира се, се спестява от служителите, чиято основна цел е да привличат нови клиенти за фирмата, за която работят. След това обаче негативните последици остават за клиента. При получена оферта е добре внимателно да се анализират условията на договора, който ще се прекратява или да се направи консултация с адвокат.

- Отказ да бъде прекратен договор от пълномощник. Масово мобилните оператори отказват на потребители да прекратят договор за мобилни услуги чрез свой пълномощник. Понякога това се случва дори при наличието на изрично нотариално заверено пълномощно, даващо представителна власт на лицето да прекрати договор с мобилния оператор. В такива случаи е добре да се сезира централата на фирмата по седалище и адрес на управление, а също така да се потърси и съдействие на адвокат.

- Цялостно предоставяне на грешна/подвеждаща информация по отношение на съществени елементи на условията, предоставяни от оператора. Най-често това се случва относно възможността да се закупи мобилно устройство на преференциална цена. С цел да стимулират потребителя да преподпише и договора си, служителите го убеждават с аргумента, че така ще може да се възползва от дадена промоция. Впоследствие се оказва, че преподписване не е било необходимо, а клиентът вече е обвързан от договор с продължителност от нови две години. Решението е потребителите да се доверяват на даден служител, от когото са получавали коректно отношение, а също така и да сравняват информацията от два различни офиса и да изискват мениджър да
разясни как точно стоят нещата.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 85 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ДО А1

    106 0 Отговор
    АЛОО ..ИМАТЕ ЛИ КАРТОФИ?..ОТГ.:ТАКАВА УСЛУГА НЕ ПРЕДЛАГАМЕ...АМА ВИЕ ТОЛКОВА И МОБИЛНИ УСЛУГИ ПРЕДЛАГАТЕ..
  • 2 Име

    129 3 Отговор
    Разговорите към 0700, 0800 и прочие никога не са на "...цената на един градски разговор"...

    Коментиран от #7

  • 3 Матей

    130 6 Отговор
    Вършат всякакви мошеничества и ще продължава така докато не се национализират телефонните централи.

    Коментиран от #56

  • 4 минувач

    211 0 Отговор
    Работил съм в А1 и е точно така – продавачите са с неособено високи заплати, но бонусите за постигнати таргети са доста апетитни. Така работодателят им ги принуждава да стигат дотам, че да лъжат клиентите, за да успеят да си изпълнят таргета. Има и съревнование кой от съответния офис ще постигне повече нови договори за месец, за което ще получи допълнителен бонус. Така фирмата толерира и всъщност възпитава лъжци сред продавачите си.

    Коментиран от #15, #45

  • 5 гост

    115 4 Отговор
    При тях въобще, ама наистина въобще няма КАРТЕЛ!
  • 6 Грета Тунберг

    59 2 Отговор
    Докато има прости да вярват ще си мажем филията. Давайте теленорки ще имате бонус за вързани овце.
  • 7 :::

    13 44 Отговор

    До коментар #2 от "Име":

    0700 е на цената на един градски разговор, а 0800 е безплатен.

    Коментиран от #28, #42

  • 8 Верно е

    117 3 Отговор
    Мислят си, че българите са будали! Но комисията за защита на потребителите СПИ, СПИ, СПИ...поредната институция дет само фигурира и не върши работа в полза на гражданите, слуга на бизнеса!

    Коментиран от #35

  • 9 Дедо ви

    105 4 Отговор
    То не е само до договорите! Всички моб оператори ограбват клиентите! Къде по света ти натрапват нежелана услуга? А цените на телефоните? В щатите най-новите модели, ако ги платиш наведнъж са от порядъка на 500$. А тук? Оказа се, че приватизацията НЕ е в полза на общесвото, а се пълнят нечии чекмеджета!
  • 10 Дедо ви

    71 3 Отговор
    А колкото до целите /т.н. таргети/ е жестока истина - с голям зор прекратих договора с А1 СЛЕД като бе изтекъл! Същото бе и с други /ф- мата на Сп. Русрев/ оператори, които ме заплашваха че ще остана вечен техен абонат. Но никой не ги закача, защото на избори ВС ПАРТИИ ги отупват като брашнян чувал!
  • 11 Радев

    100 3 Отговор
    Избягвам тормоза на Ментел офисите като им плащам по банков път.Сега почнаха по телефона да ми предлагат преподписване на договора като ми го изпратят по куриер.Отказах защото ми дават 2 минути за да подпиша и да го върна по същия куриер за да ми е безплатно.За две минути договор от 4-5 страници не мога да го прочета.Нещо което не съм чел и осмислил не подписвам!Вече като чуя А1 и затварям.Оставам на безсрочен договор.
  • 12 Истинския ДЖОН РАМБО

    83 3 Отговор
    Писах жалба срещу прословутите " кукички " на Ментел в Комисията за регистриране на съобщения . Пратиха я до Обида на потребителите щото Мтел не бил тяхна работа ? Ония викат - не е дошла при нас . Моля някой ако открие подобна жалба между Гурко 6 и площад " Славейков " да я натъпче в г..а на всички тия безполезни паразити !
  • 13 Дедо ви

    83 2 Отговор
    Комисията за защита на потребителите защитава статуквото и ЗАПЛАТИТЕ СИ! Това е формална кочисия която съществува, защото другаде има такива, но НЕ ВЪРШИ НИЩО! Да не дава господ никому да опре да решава нещо чрез нея !!!!
  • 14 Предложение

    57 0 Отговор
    Рубриката да стане постоянна.
  • 15 аврамъ бакалинъ

    62 4 Отговор

    До коментар #4 от "минувач":

    Абсолютно си прав ,бившия М-ТЕЛ са най големите кожодери и не че другите са цвете но тези са върхът но докато има кой да им плаща така ще е .! То и за бабичките които си хвърлят парите от прозореца от 20 г. се говори да не го правят и по телевизии имаше хиляди предупреждения но не е виновен тоя който взима кинтите наали..?! Четете преди подпис и чуете ли ,,промоция,, или ,,безплатно,, много внимавайте защото безплатен обяд няма за сега никъде..! Да не се окажете ,,милионери,, като онези търкащи билетчета а сега ревът по телуевизията но ,,човека,, е далеч с милионите им а прокурора бил виновен че ги е погнал и искат да го свалят даже ?! Та такива ми ти работи у нас..!

    Коментиран от #48

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Най големите

    58 2 Отговор
    измамници са виваком, защото са много некоректни. Прехвърлих си номера към друг оператор защото не искаха да ми прекратят договора, за телевизия без да подпиша нов двугодишен договорза телефона и след това започнах да получавам от тях сметка за телевизията. След като отказах твърдо да плащам за телевизията, която не ползвам се посъветвах с адвокат, който ми даде безценен съвет. И чаках да се натрупа сума от около 400 лева и им ги занесох в две торби на стотинки по 1 и по 2, много малко по 5... Оттогава не съм получавал от тях нищо. Представяте ли си? 😁😁😁
  • 25 Аз ги знам

    53 2 Отговор
    По големи мошеници от виваком незнам. Че всички лъжат лъжат, но тия са най големите мизерници.
  • 26 Само идеята

    25 2 Отговор
    Офис на а1 в Севлиево няма книга за жалби и похвали (не че някой ще тръгне да ги хвали),а във вашите градове има ли.Търгаша тук ми каза ,, оформление на офиса се задава от централата в София"

    Коментиран от #30

  • 27 Стенли

    59 1 Отговор
    Това е абсолютно вярно описано в статията, всичко е в облага и голями бонуси и лъжи от ТАКА НАРЕЧЕНИТЕ МЕНИДЖЪРИ на мобилните оператори да Лъжат ХОРАТА!!!
  • 28 Кой ти каза

    35 2 Отговор

    До коментар #7 от ":::":

    Че 0700 е на цената на един градски разговор? На теб ли да вярвам или на сметката, която платих? Уточняваме - става думата за неколкоминутен разговор с офис на електроразпределително дружество за останали неплатени двайсетина стотинки, за който " един градски разговор" са ми начислили някъде към 3-4 лева.
  • 29 габровец от варна

    36 2 Отговор
    Псувни са му майката братя и сестри!!! Псувни! Няма оправия с тия изроди. Абонат съм на Виваком откак са фирма,ама мръсно не са ми правили,щото са ми яли попарата.Иначе всички са големи мошенници.
  • 30 Опитай да се оплачеш

    15 1 Отговор

    До коментар #26 от "Само идеята":

    през сайта им - има възможност. Тия книги са остаряла работа, но металът си остава...
  • 31 Лъжат

    30 0 Отговор
    Лъжат за всичко ,уж ти обясняват какво ще получиш за 2 години договор ,а се оказва че си подписъл съвсем друго след 6 месеца ,защото тва било бонус за 6 месеца ,после става по зле и от предишния договор ,макар че този е по-скъп с 10 лева,мошеници ,затова преди да подпишете се консултираите с адвокат
  • 32 Май май

    49 1 Отговор
    Тия договори така са написани с такива думи че човек нищо неможе да разбере ако не е юрист ,това се прави целенасочено ,за подли измами.То няма държава затова си играят с хората.
  • 33 Стадото

    36 0 Отговор
    Както с мобилните оператори, така и в останалите сектори има проблеми. Няма контрол, няма и конкуренция. Класически олигопол!!! Държава няма, явно си плащат.
  • 34 Газ

    19 0 Отговор
    Аз съм с ТЕЛК .преди 3 г сключих дог с Теленор .от 12 лв заради ТЕЛК на 8,80лв .след 3 месеца от друг клон ми звннаха казаха били са неправилно другия дог сключили.званнах в офиса им ,там ми казаха трябвало да покажа док на ТЕЛК на друг офис .занесох док. .. един месец ще платя 12лв а другия 8,80 ..стана ми смешно какво си взеха за 3 лв
  • 35 😆 Смех

    28 2 Отговор

    До коментар #8 от "Верно е":

    Защита на потребителя са слуги на бизнеса,а бизнеса е под покрива на правителството,а народа духа супата!
  • 36 Василева

    28 0 Отговор
    На всеки лист на договора има най долу едни писания със дребни букви и звездички това трябва да се чете другото е вятър пропуснеш ли коя звезда за къде е си прецакан
  • 37 Дон Франко Де Ла Бранко Барезе

    24 1 Отговор
    Ами как те принуждават постоянно да добавяш и плащаш все за нови спортни телевизии .Тъкмо си платих едните те пуснаха нови и прехвърлиха предаванията които гледах на новите.Няма ли кои да ги осъди в крайна сметка за тези некоректни рокади .
  • 38 Нали

    15 9 Отговор
    Искахте капитализъм?
  • 39 1542

    29 4 Отговор
    у макето 7 мобилни оператора ….у булгаристан един с три разновидности и с еднакви чалъми да ти скъсат нервите
  • 40 ицо

    41 0 Отговор
    Тегава работа е да работиш в мобилен оператор, от опит го казвам. Всичко написано е вярно, но искам и аз да добавя нещо. Първо през времето, когато работех във Виваком, заплата+бонус едва ми покриваха месечните разходи. Ако не взема бонус - потъвам в заеми:( Второ - постоянна преса от ръководните органи за изпълнение на целите ( за да се изпълнят и техните цели и да си сгънат голямата пара ). Като просяк се молех на хората "вземи си това" , "пусни си онова"...С голямо удоволствие си тръгнах от този бранш. За съжаление държавата си затваря очите и позволява на тези робовладелци да се подиграват с животите на хората.
  • 41 Дългият

    14 0 Отговор
    Те повечето са некоректни от колкото коректни...Ама да не забравяме къде сме...
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 kkk

    10 20 Отговор
    Егати тълпата неграмотни нещ.аст.ници- отде се взехте толкова много бе? Лъжели били в офисите- лъжат, и к'во? Що не ревете, че в кръчмата ви лъжат поне с 15% в количеството на всичко и масово ви пробутват храна с изтекъл срок? НАВСЯКЪДЕ лъжат, нищо ново... А при операторите е много лесно:

    - НЕ допускате възрастни хора да имат каквато и да е услуга на тяхно име за да не ги лъжат по телефона, договорите им да са на ваше име

    - в офиса ИЗИСКВАТЕ (без "ако може"- ИЗИСКВАТЕ, и то точно в този ред) да ви разпечатат договорът на хартия, прочитате си го спокойно (реално важните неща са 20-на реда- 3 мин. стигат), служителя подписва и удря печат на хартията, вие подписвате хартията и чак тогава полагате ел. подпис за ел. копие на договора.

    - най-важното е да знаете какво искате като параметри (мин. и МБ) и цена и все пак да е реалистично спрямо тарифите в момента- едни 20% горница в МБ или 10% надолу от таксата са лесно постижими, за повече е леко сложно...

    Имам над 10 договора на мое име и от над 15г. никой не е успял да ми пробута условия които не искам- ако вас ви прецакват значи проблемът си е у вашите кухи глави.

    Коментиран от #44, #51

  • 44 ХХХХ

    12 2 Отговор

    До коментар #43 от "kkk":

    Ти погледнал ли си им новите планове.
    Кажи ми как ще откажеш облачното пространство и телевизията заложена в абонаментния план.
    Ако има начин да се избегнат кажи как.

    Коментиран от #50

  • 45 ХХХХ

    21 0 Отговор

    До коментар #4 от "минувач":

    Не само натиска върху персонала.
    Самите планове са съставени така, е да нямаш избор, какво ти предлагат.
    Набиват ти неща които не ти трябват.
    - интернет телевизия
    - тидал
    - облачно пространство(просто условията му за ползване относно собственост на права са такива, че...)
    И най лошото като погледнеш, какво предлагат и трите оператора. Направо са преписали един от друг. Никакво разнобразие.
    И това ако не е картел за доене на овцете(абонатите)...
  • 46 Мангалалата

    1 0 Отговор
    Бадко за туй още кара с нокиада пт 2004та година с прима ваучерче 😚
  • 47 Потърпевша

    9 0 Отговор
    Всички ни лъжат и мамят, няма оправя защото няма закони за тях. Те са най-недосегаемите. Много трудно можеш да се измъкнеш без да платиш много пари

    Коментиран от #49

  • 48 Дедо

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "аврамъ бакалинъ":

    Телефонните измамници се възползват от възрастни хора с деменция или започваща такава!
  • 49 Рете

    0 1 Отговор

    До коментар #47 от "Потърпевша":

    А1 щракнаха съпругата с ненужна аларма.
  • 50 kkk

    3 15 Отговор

    До коментар #44 от "ХХХХ":

    Знам плановете, и к'во толкова? Търговецът предлага своите услуги при ОПРЕДЕЛЕНИ условия- като не те кефят тези условия отиваш при конкуренцията. Ако и там не те кефят условията се прибираш обратно в пещерата и готово. Никой, ама НИКОЙ не е длъжен да ти играе по свирката- като не ти харесва услугата просто не я ползваш бе, толкова е простичко.

    При операторите (по цял свят) се гледат 2 неща- покритие и качество на услугата, толкова. По цял свят няма осезаема разлика в цените на плановете като база, различията идват от доп. услуги и абонаменти.

    Коментиран от #55

  • 51 Музиканта

    14 0 Отговор

    До коментар #43 от "kkk":

    Щото в кръчмата те лъжат един ден а тия мошеници 2 години
  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Илия Горанов

    4 0 Отговор
    Пострадах от А1
  • 54 Господин

    0 2 Отговор
    Ходете в офисите в малки градове, там обслужването в по-добро. В големите градове се разчита на това, че клиента като не е доволен няма да се върне в техния магазин и проблема е за друг
  • 55 ХХХХ

    4 1 Отговор

    До коментар #50 от "kkk":

    Огледай офертите на трите основни операто и кажи кой предлага нещо различно.
    За частни клиенти и на 3-те фирми плановете са еднакви.
    При коя конкуренция да отидеш?
    Аз не не виждам конкуренция.
    Просто не искам да плащам, които не ползвам и ми ги набутват на сила.
  • 56 Димов

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "Матей":

    Дивият капитализъм ни беше пробутан вместо демокрация. Той е нещо, като злият брат близнак на демокрацията. Прилича на нея, ама не е като нея.