Милена Караилиева е директор „Човешки ресурси“ в Kaufland България. Част е от екипа на компанията от 2014 г. Последователно е била мениджър „Обучение и развитие“ в дирекция „Човешки ресурси“ и мениджър „Системи за управление на персонала“ в дирекция „Продажби“. Има 15 години професионален опит в HR сферата. Какво е да си част от Kaufland България...
Г-жо Караилиева, вие сте част от Kaufland България вече повече от 9 години, а от 2019 г. оглавявате дирекция „Човешки ресурси“. Как се разви компанията за тези последни години?
- В Kaufland България непрекъснато се стремим да доказваме лидерството си с всяко свое действие. Независимо дали то е свързано с благополучието на служителите ни, грижата за околната среда и обществото, или е в улеснение на нашите клиенти.
През последните няколко години успяхме да разширим мрежата си от хипермаркети и към днешна дата те са 63, разположени в 35 града. Това от своя страна доведе до увеличаване на броя на служителите ни и към момента сме един от най-големите работодатели в страната, с екип от над 6 600 души. Разбира се, инвестирахме значителни средства в подобряване на градската среда, опазването на природата, модернизирането на хипермаркетите ни и превръщането им в модерни търговски центрове, както и в благополучието на нашия най-ценен ресурс – служителите. Това, което също отговаря на най-новите тенденции, са мерките за мотивация и задържане на хората и нашите ръководни практики, които развиват екипите.
Въпреки икономическата несигурност и предизвикателния пазар на труда, показахме и доказахме, че сме сигурен, стабилен и надежден работодател. Това се засвидетелства и от мнението на служителите на Kaufland в ежегодното вътрешно проучване. В най-скорошно проведеното проучване се включиха над 4000 от нашите служители и резултатите от него показват, че над 90% от респондентите са доволни от своето работно място и съвместната работа с прекия си ръководител. Над 84% споделят, че са удовлетворени и щастливи да бъдат част от екипа ни, а 88% са посочили, че са щастливи от работата с колегите си, изградена върху доверие и лоялност. Доволни от вътрешната комуникация са 86% от респондентите, които смятат, че получават своевременно цялата информация, необходима за изпълнението на поставените задачи. Също толкова посочват, че са запознати с възможностите за развитие на уменията си на работното място, а близо 85% от запитаните се доволни от избора си на работодател.
Добрите ни практики в областта на човешките ресурси, прилагането на иновации в областта и грижата за хората ни помогнаха да бъдем сертифицирани като Top Employer за пета поредна година. При това с изключително добри резултати. В седем от показателите постиженията ни са с над 10% по-високи от средните за проучването, сред които „Ангажираност на служителите“, „Лидерство“ и „Удовлетвореност на служителите“. Постигнахме и 100% резултат в други седем, сред тях са „Работодателски имидж“ и „Привличане на таланти“.
- Какво е характерното за работата в Kaufland? С какво привличате хората? Какво ви прави различни?
- Преди всичко с това, че поставяме нашия екип в центъра и полагаме постоянни грижи за неговото благосъстояние. Те са част от стратегията ни за привличане, задържане и мотивиране на кадри, която следваме. В нея са включени богат набор от мерки, сред които конкурентно възнаграждение с разнообразни възможности за развитие, добре структурирано въвеждане в работата, вътрешни събития за здравословен начин на живот, хранене и активен спорт, лични подаръци за специални поводи, отчитане на обратната връзка на колегите, разнообразни програми за развитие и повишаване на квалификацията им чрез многообразни обучения и др. Верни на мисията ни да предоставяме отлични условия за работа на своите служители, непрекъснато се стремим да създаваме допълнителен комфорт на работното място, чрез различни нововъведения и придобивки. В началото на тази година към богатия ни социален пакет добавихме и „Бонус Бебе“ в размер на 600 лв., както и 1 ден допълнителен отпуск, с който полагаемият платен годишен отпуск на всеки член на екипа стана 22 дни.
- Всеки човек е пъзел от индивидуални потребности. Как събирате този пъзел в Kaufland, за да направите екип?
- Знаем, че за събирането на пълна картина е необходимо търпение и правилен подход. Към тях се придържаме и ние при формирането на перфектния екип. За изграждането му вземаме под внимание факта, че всеки човек има своите характерни потребности, силни и слаби страни, както и изисквания към своите колеги и работодател. Това е и причината в Kaufland да поддържаме екипна култура, която цени разнообразието и насърчава откритата комуникация.
Предлагаме и разнообразни възможности за сътрудничество по проекти и инициативи, които се основават на силните страни на нашите колеги. Осигуряваме и програми за обучение и развитие, които са съобразени с конкретните потребности и цели на всеки член на екипа, с което създаваме благоприятна среда, която насърчава колегите да се впускат в нови предизвикателства заедно, в екип, и да се развиват в своите роли, напасвайки се помежду си.
Това, което е важно за нас, е да привлечем топ експертите от всички сфери на нашата дейност, които движат бизнеса ни напред. Затова при подбора винаги търсим хора, които да обогатят разнообразието както от професионални, така и от личностни качества. Преплитайки индивидуалното с колективното, успяваме да създадем силен, сплотен и мотивиран екип. За да го поддържаме такъв, винаги се стремим да определяме ясни цели и очаквания, както и да предоставяме редовна обратна връзка и признание на членовете на екипа по отношение на техния принос и постижения.
- Споменахте вече за сертификата Top Employer (Топ Работодател), който получихте в началото на годината от международния независим институт Top Employers Institute? Но какво означава за Kaufland той и задължава ли ви…
- Сертификатът Top Employer, който получаваме за пета поредна година, е още едно доказателство, че прогресивното и иновативно мислене, постоянната грижа за хората и стремежът към надграждане на постигнатото, гарантирано водят до желаните резултати. Щастлива съм, че всички положени усилия и времето, което отделяме за развитието на тези приоритетни за нас теми, не само си струват, а и служат за доказателство, че в постоянството се корени всеки малък или голям успех. С всяка година показваме все по-впечатляващи резултати, което е поредният мотиватор за на
с да продължаваме да правим това, в което най-силно вярваме, надграждайки стратегията ни за управление на човешките ресурси по начин, който ни отличава от останалите работодатели.
Общият ни резултат от почти 90% за 2023 г. е една от причините, които ме карат да се гордея, че съм част от Kaufland България, и че имам шанса да допринасям за неговото постигане, заедно с помощта на безценното ни голямо семейство. Значителното му подобрение от 2019 г. насам – от 62% до 89,63%, е поредното потвърждение на максимата, в която силно вярваме, че който не става по-добър, престава да бъде добър.
- Какво прави една компания добър работодател според вас?
- Като един от най-големите работодатели в страната, в Kaufland България често си задаваме този въпрос, търсейки най-правилния и съдържателен отговор. Решени сме да олицетворяваме добрия работодател всеки ден, най-вече чрез действията си. Смятам, че на първо място работодателят трябва да цени служителите си, да се вслушва и инвестира в тях, да им предоставя възможности за растеж и развитие, сигурна и стабилна работна среда, да предлага баланс между професионалния и личния живот и редовно да демонстрира признанието си към тях. Съществено важно е и осигуряването на конкурентно възнаграждение и богат пакет от социални придобивки. Действията на добрия работодател не приключват с оправдаването на очакванията на екипа. Напротив, той трябва да посвети голяма част от времето и усилията си в надхвърлянето на тези очаквания, което от своя страна създава предпоставки всеки негов член да се чувства на мястото си. Неслучайно последната ни работодателска кампания се проведе под надслова „Намери своето място“. В Kaufland България вярваме, че чувството за принадлежност само по себе си е комбинация от много фактори, като повечето от тях зависят от работодателя и неговото отношение към служителите.
- Какви са плановете на компанията за 2023 г.?
- През настоящата година ни предстоят вълнуващи и перспективни нови проекти, участие в още много благотворителни и екологични инициативи, организиране на събития с обществено значение, развитие на собствените ни програми за таланти и разрастване на екипа, усъвършенстване на работодателската ни политика и време за въвеждане на още иновации.
Плановете ни не само за 2023 г., но и за близкото бъдеще, включват много на брой и различни по вид дейности, проекти и събития, които доказват, че сме ангажирани както към вътрешните и външните ни публики, така и към околната среда и обществото. Ще продължим действията си в посока увеличаване на енергийната ни ефективност, намаляване на въглеродния отпечатък и придържане към дългосрочния ни ангажимент за опазване на околната среда. По традиция ще подкрепим и инициативи като „Книги за смет“ и „Топъл обяд“. Както знаете, Kaufland България подкрепи експедицията ни до Антарктида и ще продължи дългосрочно да подкрепя българските полярни експедиции с цел да подпомогне усилията на българските учени в намирането на устойчиви решения за борба с климатичните промени.
- Нормализира ли се пазарът на труда след пандемията от COVID-19?
- Пазарът на труда все още е в състояние на промени в резултат на пандемията от COVID-19. Смятам, че пандемията създаде възможности за компаниите да въвеждат иновации и да адаптират стратегиите си за работната сила в отговор на променящите се пазарни условия. Например HR екипите търсят нови начини за привличане и задържане на служители, както и започнаха да прилагат различни методи, с които да подпомогнат балансирането на личните и професионалните задължения. Пандемията забърза и дигитализацията на редица процеси. В Kaufland България се гордеем с иновациите, които въвеждаме с цел улеснение на работата и екипите ни, особено и в областта на човешките ресурси.
- Как привличате млади кадри в Kaufland?
- В България има изключително много талантливи млади хора, амбицирани да се развиват професионално и да направят своите първи крачки в бизнеса. Все повече се убеждавам в това, тъй като през последните няколко години работим активно с над 77 училища и 17 университета. Също така си партнираме с различни младежки организации и участваме в много инициативи и кариерни събития, за да достигнем до младите и талантливи български кадри и да им помогнем да развият своите знания и умения, да намерят призванието и мястото си на пазара на труда.
Един от основните ни двигатели за привличане на младите хора за собствените ни програми. Те ни позволяват да осъществим един наистина полезен, ценен и устойчив във времето обмен със студентите и учениците в България. Благодарение на Kaufland Business Academy (съвместен проект с Университета за Национално и Световно Стопанство), „Стипендиантска програма“, „Търговска академия“, „Управители на бъдещето“, „Програма за дуално обучение“, „Стажантска програма“ и „Практикантска програма“ успяваме да създадем приемственост между образованието и бизнеса. Даваме възможност на младите хора да се докоснат до културата и знанията, които може да им предостави една международна компания с лидерски позиции на пазара. Достъпът до интернационални проекти и обменът на информация и знания в ежедневната им работа с екипи от различните страни, в които Kaufland оперира, както и активната употреба на чужди езици е изключително привлекателен за младите хора. Опитът ми като лектор в Kaufland Business Academy по-рано тази година определено потвърди вярванията ми, че ритейлът и образованието могат да съществуват заедно в особено добра синергия. Повечето ни програми дават възможността студенти и ученици да приложат и затвърдят наученото в университета или училище, но и да надградят с практически знания и опит в една от най-големите компании в България, а именно - Kaufland.
- Опцията да се интегрират чужденци и хора над 55 години в България работи ли на пазара на труда?
- Неслучайно винаги акцентираме върху ключовото за нас послание „С грижа за хората”. Само по себе си то олицетворява готовността ни да разбираме и приемаме разнообразието като интегрална част от работодателската ни политика. Приемствеността към хора от различни възрасти, етноси и култури е продължение на тази политика. Гледаме положително на палитрата от знания, умения и опит, с които те могат да допринесат за развитието на екипа и компанията.
В семейството на Kaufland имаме както представители на други страни, така и хора над 55 години, в които вярваме и инвестираме не по-малко от останалите членове на екипа. Приемаме, че всеки Kaufländer (Кауфлендер) трябва да получи равен шанс за развитие в компанията.
- Обучението на кадрите колко е важно за една голяма компания?
- В практиката ми в сферата на човешките ресурси съм се убедила, че качественото и навременно обучение на екипите е не просто важно, а ключово за големите компании, и не само. Това е така, защото може да окаже значително влияние върху успеха на служителите и конкурентоспособността на компанията. Добре разработената и всеобхватна програма за обучение на нови служители може да намали времето, което им е необходимо, за да навлязат в работата и те да станат продуктивни и ефективни в своите роли по-скоро от очакваното. Усъвършенстваните програми за обучение могат да помогнат и за определяне на очакванията за представяне и поведение, като гарантират, че новите членове на екипа познават ценностите и културата на компанията. Инвестирайки в развитието и израстването на своите служители, компаниите могат да подобрят производителността, степента на задържане и общия морал, като същевременно подобрят репутацията си на предпочитан работодател. Ние в Kaufland България постоянно надграждаме и разработваме вътрешни обучения с различна насоченост, които се радват на голям интерес от страна на колегите. През изминалата година инвестирахме близо 400 хил. лв. в нови обучения, в които се включиха над 6400 служители. Въвеждаме иновативни подходи в обучението, за да бъдем максимално гъвкави и полезни за нашите служители, съобразявайки се с техните потребности, работно време и пр. Инвестицията в екипите ни и грижата за хората и тяхното развитие е основен приоритет за Kaufland.