От 1952 г. до 1991 г. в българските Военновъздушни сили са станали 134 катастрофи, при които загиват летците, а самолетите са напълно разрушени. Само през 1973, 1984 и 1990 г. няма катастрофи .Това показва статистика от 2021 г. на БТА. През юни 2021 г. – МиГ-29 изгуби радиовръзка и изчезна от радарите над водите на Черно море край Шабла. Там се провеждаше тактическо учение с бойни стрелби „Шабла 21“. Пилотът Валентин Терзиев загина. Сега двама пилоти загинаха, след като военен учебен самолет L-39 ZA се разби в района на Трета авиобаза, известна като "Граф Игнатиево", при изпълнение на сложна маневра на пределно малка височина. Това са 51-годишният майор Петко Димитров и 28-годишният старши лейтенант Венцислав Дункин. Какво може да е довело до инцидента… Пред ФАКТИ говори капитан Тодор Пенев - бивш пилот, инструктор и авиационен експерт.
- Капитан Пенев, станахме свидетели на поредния инцидент с паднал военен самолет. Сега това стана на базата в „Граф Игнатиево“. Как гледате на случая, какво може да е станало?
- Разтревожени сме, говоря за хората в бойната и гражданската авиация, защото всеки случай със загинал човек е нещо много страшно. С много колеги в авиацията говорим по темата. Включително чуваме и бивши министри на отбраната, които много добре знаят, че и самите те имат вина. Няма как да не сме разтревожени. Самите пилоти в бойната авиация също са разтревожени, защото те самите се качват - едва ли не, само със страх да летят. Имаме много ниско ниво на подготовка, няма ресурс за тях, няма гориво, не са мотивирани и със заплатите си… Какво повече да кажем. Също и никой не го интересува от НАТО за нашата държава. НАТО седи отстрани и ни гледа сеира. Така го виждам аз. От НАТО много добре знаят какви са ни проблемите, но са ни оставили да ни дойдат тук едни Ф-16 след не знам колко години. Всички го усещат това, което става в нашето ВВС, и го виждат. Авиацията не е просто нещо, а е въпрос на ежедневна работа. Все говорим за Ф-16, че с тях ще сменим сегашните самолети. А докато дойде време да ги сменим, ако някой се разболее. Кой ще ги учи нашите пилоти, кога ще дойдат новите самолети, направо ще ги качим на Ф-16 ли… Това е абсолютна недалновидност. Визирам всички политици, които се занимават с темата. И друго. Генералите, които в момента ги обвиняват и им искат оставките, са направили един куп доклади до политиците. Какво могат да направят те освен да пишат доклади? Да, могат да направят както навремето Румен Радев си подаде оставката - за една година два пъти, в знак на несъгласие. През 2014-а Радев ясно каза, че не иска да „играе тази игра“. Още тогава Румен Радев каза, че нашата ВВС е стигнала дъното.
- Какви може да са според вас причините за инцидента на фона на видеото, което се появи и този абсолютно неестествен полет в последните метри, които виждаме?
- Според мен имаме 100% липса на опит за излизане от някаква създала се ситуация. Предполагам, че сега през обективния контрол ще стане най-ясно какви команди са подавани, дали има проблем с навигационната техника, която евентуално е свързана - ако има такава, с управлението на тягите, които управляват елероните - хоризонтални и вертикални. Ако има отказ при тях, кел фаида, че са инструктори, след като нямат управление. Но тогава би трябвало да катапултират. Обективният контрол ще покаже и каква е била необходимата минимална височина, за да се изпълни дадената фигура и дали това е нарушено. Ако е нарушено това условие, всичко останало е безпредметно да говорим.
- Но все пак говорим за хора с опит. Някак звучи странно…
- С колеги коментирахме и това, че може да не са сравнили надморската височина на „Долна Митрополия“, откъдето са излетели, и „Граф Игнатиево“. Ако са забравили да регулират висотомера, това е в тяхна полза, защото „Граф Игнатиево“ е на по-ниска височина. Просто излитат от едно летище и отиват на друго, но така в случая печелят 50 метра разлика в плюс. Тогава вече се придържат към плана да се започне фигурата от еди каква си височина, а това няма да е фатално. Но ако са започнали фигурата от много по-ниска височина от това, което е заложено в упражнението, вече е груба грешка. Малки грешки вече водят до претоварването на самолета в лупинг, както виждаме. Вместо да го обърнат лупинга и да продължат, те го обръщат в обратна посока, за да правят осморка или „кубинка“, както се казва. В този период от между 2 и 4 секунди те имаха време да скочат, което също е тренинг. Ако правят фигурите на височината, както се прави и всички сме го правили - в зоната 3000-5000 метра, нормално е да си задържиш самолета, да увеличиш скоростта, да излезеш от фигурата. Но те са на пределно ниска височина, а решение се взима за една секунда – или скачаш, или чакаш да набереш височина за следваща фигура. Ако има отказ в управлението, е друго. Но това, което коментирахме с колеги, е възможна грешка в тяхното пилотиране – едно, и второто, е влизането в самата фигура от минимална височина. Има и възможност за отказ на авиационна техника, съчетана с недостатъчен тренинг за справяне със ситуацията. Всичко останало, което го говорим като подготовка, е ясно. Вече всички видяха статистиката, която бе изнесена. А тя показва, че нашите военни пилоти имат 4 или 5 пъти по-ниско ниво на тренировка, ако ги сравним с техни колеги от други страни в НАТО. Тогава за какво са ни изобщо пилоти.
- И пак стигаме до това да говорим за подготовка и летателни часове във въздуха…
- Аз се занимавам само с тренировки и обучение и на пилоти в гражданската авиация. Оценявам ги като подготовка и възможности. Много ясно виждам тези, които не летят редовно, които са с големи прекъсвания, как им трябват много по-дълга програма за обучение, защото не могат да се справят. Продължаваме програмата, удължаваме сесиите, ако могат да си ги платят, ако не - горят. Преди седмица прекратих програмата за обучение на капитан, който не бе български гражданин. В авиацията няма място за недостатъчно тренирани пилоти за справяне с нестандартни ситуации.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ТаУмВзе
13:12 16.09.2024
2 0000
Коментиран от #9, #15, #40
13:15 16.09.2024
3 честен ционист
13:15 16.09.2024
4 Леля Гошо
13:18 16.09.2024
5 Перфектно Казано!
Това е сложен интегриран труд! От който зависи изхода от Ситуацията!
Но основния момент е познаването на факторите, тяхното състояние! И Най-вече на преценката на човешкия интелект!
13:23 16.09.2024
6 чичо Митко
13:24 16.09.2024
7 Дрън, дрън ... съветски чугун
Трагедията се случва при ВТОРИЯ лупинг, от същата височина !
Българското разследване не спомена версия за умишлен саботаж-диверсия при самолетната катастрофа, вероятно да не разсърди посоль.
Почти еднакво е мнението, на специалистите и летците, че най-вероятно има блокиране на управлението.
Как може да се блокира управлението?
Прерязват се наполовина жилата, които управляват елероните - това са елементите, в задната част на крилото, които отговарят за хоризонталното управление. Без тях самолетът не може да се изведе от пикиране (това което наблюдавахме последните седем секунди)
Втори вариант - пробиват се миниатюрни отвори на тръбопроводите свързващи хидравликата на сервоусилвателите - и хидравличното масло постепенно изтича.
За прерязани наполовина жила, сензори няма!
При тази температура и двата варианта са трудно доказуеми - остава записното устройство, наречено черна кутия. Но данните от него ще покажат само индиректни признаци за това, което споменах!
Коментиран от #28
13:26 16.09.2024
8 Кой
13:26 16.09.2024
9 Тома
До коментар #2 от "0000":
Като моряците от кораба кап.кук.които още миришат13:26 16.09.2024
10 Доротея
Коментиран от #17
13:27 16.09.2024
11 хххх
13:32 16.09.2024
12 Това е
13:32 16.09.2024
13 Като стигнете до
13:34 16.09.2024
14 Според мен
13:38 16.09.2024
15 чичо Митко
До коментар #2 от "0000":
За 2 000 000 000 долара можеше да се купят 50 самолета последно поколение Т-50 golgen eagal от Южна Корея. Тиквата за тези пари поръча 8 Ф16. Румен Грипена е същия като Бойко Тиквата, че и по зле.13:38 16.09.2024
16 Пешо от панелката
Нека да съпоставят записите от черната кутия, полетните планове, комуникациите със земята, инструкциите, видео материалите и разказите на очевидци с професионална подготовка и тогава да стигнат до заключение.
13:40 16.09.2024
17 Буха ха
До коментар #10 от "Доротея":
Тоя ако беше голям ас щеше да е повече от капитанКоментиран от #30
13:41 16.09.2024
18 малко глупости повтаря
13:42 16.09.2024
19 Ингланд нам спасли
13:43 16.09.2024
20 Да бе
13:44 16.09.2024
21 1234
13:45 16.09.2024
22 Сатана Z
13:46 16.09.2024
23 ГРОЗНО
13:52 16.09.2024
24 Експерт
13:55 16.09.2024
25 луда работа
2. В щаба на ВВС 80% са комунисти, които слушат съветски маршове на телефоните си.
3. Началникът на отдел Операции във ВВС не разбира нищо от командване на полети, но е приятел на президента.
4. 5-има генерали и 300 човека летателен и инженерен състав отговарят за има-няма 7 самолета и 3-4 вертолета.
14:02 16.09.2024
26 разбираемо обясни
14:08 16.09.2024
27 Чип и Дейл
14:12 16.09.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 грешка на командира
14:32 16.09.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Критикът на Кант
Коментиран от #32
14:32 16.09.2024
32 ЕВРОНЮЗ
До коментар #31 от "Критикът на Кант":
😂 😂 😂 Сорос им раздава дипломите от ФейсбукКоментиран от #33
14:48 16.09.2024
33 Както ти изнася, нали
До коментар #32 от "ЕВРОНЮЗ":
От 1952 до 1991 паднали 134 самолета с убит екипаж. Смятай колко са средно на година. На всеки 3-4 месеца по един. Ама ко от туй, нали сорос ти е крив, пък комунделите са китка.Коментиран от #35
15:29 16.09.2024
34 ИВАН
15:35 16.09.2024
35 ЕВРОНЮЗ
До коментар #33 от "Както ти изнася, нали":
Ами нека Сорос да ви построи базите който бяха построили некадърните комунисти, нека ви дадат F-35 срещу чушки и домати, правете летателни часове годишно колкото комунистическите фуражи денем и нощем и след 45 години който е жив нека преброи колко меки китки са останали.... България и българската авиация е изграждана от НУЛА... Летците са се учили от грешки в движение. Не напразно в авиацията се казва че правилниците и наредбите са написани с кръв... Но за американската измет живота в България е започнал след като Веселиновския селянин докара една гемия генномодифицирана мухлясала американска царевица.16:26 16.09.2024
36 Елементарни изводи правите
16:45 16.09.2024
37 Перп
17:38 16.09.2024
38 Порно
17:43 16.09.2024
39 видно е, че
17:49 16.09.2024
40 Перо
До коментар #2 от "0000":
Сега всички пилоти минават курсове в САЩ! Ограмоти се малко, Джендо!17:57 16.09.2024
41 цик да се самосезира
Коментиран от #42
18:02 16.09.2024
42 и една партия
До коментар #41 от "цик да се самосезира":
за военна прокуратура18:03 16.09.2024
43 Перо
18:06 16.09.2024
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Бай Митко
Аз не съм експерт и искам да го питам този експерт: "Това за липсата на опит и аз мога да го кажа, но я ми кажи експерте как се придобива опит на чертежите на 8 F-16?"
Тоя експерт откри топлата вода, то самолети няма той за липса на опит ми говори! Пилотите няма с какво да летят бе експерте!
18:11 16.09.2024
46 аматьор си мисли, че
Коментиран от #47
18:24 16.09.2024
47 на такива генерали
До коментар #46 от "аматьор си мисли, че":
кой ли ще им вярва, в екстремна ситуация. Аз, като част от народеца, не..............Коментиран от #48
18:36 16.09.2024
48 с милярдните ресурси през годините
До коментар #47 от "на такива генерали":
поддържаха авиационното бойно недуразумения миг29 - прекрасна учебна авионика, но неприложим в бойни действия. Заради това, в момента нямаме самолети, а някои летателни фактори си напълниха джобовете с рубли през годините. Румъния вече чака фъ35. Тука дори нямаме масов спорт по авиация, защото е публична тайна, че се стреля по аматьорски летателни апарати - засекретено е. Осакатена нация, със съдействието на прокремълски фактори, като чорапите. Миришат повече от кашишките! Предатели и кремълски Решетникови мекерета!!!18:48 16.09.2024
49 Радев отново се перчи по пилотски
Коментиран от #50
19:02 16.09.2024
50 изискванията на МНО през соца
До коментар #49 от "Радев отново се перчи по пилотски":
за танкисти, летци и подводничари среден и нисък ръст. За кашици и гвардейци, едро телосложение и висок ръст! Всичко друго е връзкарщина и юйдурма! Руменчо..... ти от кои си?19:06 16.09.2024
51 Тъп Глупънсбърк
13:14 17.09.2024