12 Юли, 2023 09:16 8 991

Ивайло Рашев, изпълнителен директор в БСХ „Домакински уреди“, пред ФАКТИ: Приятно е да си общуваме с „умна“ фурна

  • бош-
  • ивайло-
  • рашев-
  • електроуреди-
  • директор

Устойчивото домакинство трябва да потребява разумно, което предполага, че не би могло да съществува без домакински уреди, които спестяват ресурси, казва той

Ивайло Рашев, изпълнителен директор в БСХ „Домакински уреди“, пред ФАКТИ: Приятно е да си общуваме с „умна“ фурна - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ивайло Рашев е изпълнителен директор на БСХ „Домакински уреди“ България ЕООД – част от „Роберт Бош“ България, дъщерна фирма на водеща световна компания в бранша електродомакински уреди – BSH Hausgeräte GmbH. Българското представителство стартира дейност през 2010 г. и предлага уреди с марките Bosch, NEFF и Gaggenau. Ивайло Рашев е дипломиран инженер. Завършил е и маркетинг в Университета за национално и световно стопанство и има дългогодишен опит в областта на търговията. Има редица специализации за обучение и подготовка на мениджъри и лидери на управление на кадри. Под негово ръководство брандът „Бош“ е бил 4 поредни пъти награждаван с престижния приз Superbrands. През 2018 година Ивайло Рашев прие ново предизвикателство, включвайки в портфолиото на фирмата нови „умни“ уреди с марките Bosch и Neff, които повишават значително качеството на живот. Какво е да си част от бранда „Бош“ в България.

- Г-н Рашев, скоро чествахте 30 години на фирма „Роберт Бош“ България? Каква е равносметката. На 30 години човек вече се чувства стабилен, но какво е различното, когато говорим за фирма и бизнес…
- Когато развитието на фирмата е устойчиво, също говорим за стабилност. Такова е присъствието на фирма "Роберт Бош" в България, както и на ръководената от мен 100% дъщерната фирма БСХ „Домакински уреди“ България ЕООД, която е значително по-млада. Тя присъства на българския пазар от началото на 2011 година, когато официално бе открито търговското представителство с предмет на дейност - внос и дистрибуция на домакински уреди със собствената марка „Бош“. Амбициите ни в онзи момент бяха марката да се позиционира в топ 3 при големи домакински уреди, а при малките - да заеме лидерско място. Така фирмата, известна преди всичко с производството на автомобилни части и електроинструменти, заяви сериозни намерения да се нареди сред големите в сектора на домакинската техника. Много скоро надградихме целите си.

- Вие отговаряте за направление „Домакински уреди“. И вече на пазара има печка, която може да комуникира – дали месото да е по-препечено, дали да е алангле. Това ли ни чака… да си говорим и с печката?
- Няма нищо лошо и страшно в това да общуваме с „умна“ фурна и уреди като цяло в домакинствата си. Как ви се струва възможността да знаете какво липсва в хладилника ви и докато се прибирате на път за вкъщи, да сте наясно какво да купите? Или да получите веднага няколко предложения с рецепти какво да сготвите с наличните продукти в хладилника, за да отпадне решаването на досадния въпрос: „Какво ще вечеряме?“. И за да ви е по-ободряващо, като се приберете да сте „поръчали“ на автомата любимото си кафе, което да ви очаква вече приготвено. Докато извеждате кучето на разходка, можете да използвате нашето приложение Home Connect, за да включите фурната и да затоплите няколко кифлички за следобедна закуска.
Предварително загряване, контрол на температурата и намиране на точното време за печене - с приложението Home Connect фурната ще стане вашият помощник и ще ви уведомява кога ястието е готово чрез вашия смартфон. Сензорите постоянно измерват влажността във фурната и температурата в сърцевината на храната, регулират настройките съобразно състоянието за готвене. По този начин месото остава сочно, а кексът става пухкав.
Да, това могат да направят умните уреди на „Бош“. Само с няколко клика можете да организирате тези процеси чрез мобилното ни приложение за управление на смарт уреди „Home Connect“. Тези предимства са свързани с улеснение и удобства, което спестява време, ресурси и пари.


- Когато човек си купува електроуред, вече се научихме да гледаме енергийната ефективност. Това не е нова тема за производителите. Как „Бош“ прави своите електроуреди?
- 73% от потребяваната енергия идва от изкопаеми източници, което води до глобално затопляне. А водата е нашият най-ценен ресурс, до който над 2 милиарда души нямат пряк достъп. Хората все повече осъзнават тези факти и вземат все по-информирани решения при закупуването на домакински уреди, защото отчитат перспективата, както и бъдещите си разходи за електроенергия и консумативи. За това вярвам, че това е само началото на един процес, който ще се превърне в стандарт за съвременния начин на живот.
Устойчивото домакинство трябва да потребява разумно, което предполага, че не би могло да съществува без домакински уреди, които спестяват ресурси - ток, вода, препарати, но в същото време спестяват средства и време на потребителите. Смятам, че устойчивите и енергоефективни уреди са инвестиция, която с времето доказва своята ефективност и хората все повече осъзнават това.
С нашите уреди „Бош“ от най-високия енергийноефективен клас А се пести енергия, но без да се ограничавате. А с новите перални машини използвате до 38% по-малко препарат и до 50% вода при всеки цикъл.

- Ниският разход на вода и ток е най-важният фактор за българите при покупката на големи домакински уреди като печка или пералня. Конкуренцията на пазара е голяма… Къде се позиционирате вие?
- През октомври 2022г. БСХ Домакински уреди България проведе регулярното, национално представително пазарно проучване. Резултатите от него ни вдъхват увереност и гордост, защото в категория „Неподпомагана познаваемост“ „Бош“ запазва място №1 с нов растеж от 2,5% , увеличавайки дистанцията към втория в класацията.
Оправдано е и първото място в категория „Неподпомогната рекламна познаваемост“, в която потребителите назовават след нашата още 43 други марки. „Бош“ продължава да расте в продажбата на едри домакински уреди с най-висок темп. Нашата марка е най-препоръчваната от българските потребители, както и припозната за това, че предлага до най-висока степен основните неща, от които се нуждаят хората, а също и има най-отговорно отношение към околната среда, съответно проявяват най-голяма лоялност към нея.

- Когато говорим за производителите и технологии, вече виждаме перални машини, които използват алгоритми, хладилници, които използват водна мъгла, за да запазят храната свежа за по-дълго време… Това ли е бъдещето?
- Краткият отговор е – да. Домът на бъдещето ще бъде усъвършенстван още повече в три сфери - устойчивост, комфорт и сигурност за неговите обитатели. Решенията, които ще бъдат възможни, ще са още по-персонализирани и съобразени с нашите навици, желания и вкус. Водещо в това обаче ще бъде все по-икономически изгодното потребление и с положителен екологичен отпечатък. Както споделих преди малко, с предимствата на умните уреди реално ние вече сме в преддверието на дома на бъдещото.

- Колко е далеч времето, в което печката ще „си говори“ с хладилника, а пералнята ще ги слуша? Разкажете повече за общото приложение „Home Connect“?
- Често мечтаем за дома на бъдещо, в който уредите сами да работят при максимална ефективност с минимум ресурси и най-важното - с малко усилия от наша страна. Смарт домакинските уреди са факт и на пазара вече се предлагат интелигентни уреди от всички видове. Чрез приложението "Home Connect" умните уреди на „Бош“ могат да бъдат управлявани лесно и ефективно само с няколко клика. Това не е по-сложно и трудно от електронното банкиране, което вече се наложи като рутинна и ежедневна дейност. Всъщност, за да е умен един уред, не е достатъчно да може да се включва с отложен старт, това вече се приема за базова функция. Интелигентният хладилник дава възможност да проверите на път за вкъщи с какво разполагате и какво да напазарувате, но преди да се приберете. Смарт функцията е разработена от „Бош“ и е факт чрез приложението "Home Connect" , с което се управляват всички интелигентни уреди на марката не само когато сте у дома, но също и когато сте навън. Тази възможност позволява да направите дома си по-безопасен, по-енергийно ефективен и по-интелигентен, което спестява време и повишава качеството на живот.
Интелигентната фурна с функцията "Home Connect" е оборудвана със сензори, които ще ви помогнат да усъвършенствате ястието си, наблюдавайки процеса на готвене, и ще ви уведоми, когато храната е готова. След като се свърже с приложението "Home Connect", фурната може да използва WiFi, за да направи още повече. Приложението съдържа сезонни идеи за рецепти, както и правилните настройки за тяхното приготвяне, които можете да изпратите директно на вашата интелигентна фурна. След това тя ще се погрижи за предварителното загряване, докато сте готови да сложите вътре ястието си.
Интелигентните сушилни с функцията "Home Connect" ви помагат да изберете правилната програма, като сензорите постоянно измерват температурата и влагата на текстила по време на процеса на сушене. Това означава, че уредът използва по-малко енергия и прането излиза от сушилнята без гънки.
От смартфона или таблета можете да задействате специалните програми за петна и да перете прането си гъвкаво със смарт пералнята "Home Connect" от „Бош“. Допълнителните съвети за управление в приложението осигуряват екологично чист цикъл на изпиране с минимум препарат, консумация на електричество. Друга важна функция е дистанционната диагностика, която може да бъде извършена онлайн и така спестява не само време, но и средства.

- Колко е важно за вас намаляването на въглеродния отпечатък в хода на производството?
- За нас успешният бизнес е свързан с опазването на околната среда и социалната отговорност. Амбицията на „Бош“ да постигне климатична неутралност доведе до стартирането на над 2000 проекта по света за икономия на енергия на над 1.7 TWh.
Още преди две години групата „Бош“ осигури 83% от потреблението си със зелена енергия, а до 2030 година си поставяме за цел да увеличим генерираната зелена енергия до 55 GWh. Пластмасовият скрап от производството ни се рециклира и използва повторно в нашите производствени бази. Някои наши уреди са изработени от близо 64% рециклирана пластмаса и в 100% рециклируема опаковка. Вярваме, че всички тези усилия ще допринесат за опазването на околната среда, което е най-важното за бъдещето. Вярваме, че всяка стъпка в утвърждаване на устойчивостта като култура, начин на поведение и мислене си струва повече от всякога. Защото времето за иновации и пестенето на ресурси е днес!



Свързани новини