На фона на липсата на успехи на украинската армия и на буксуващата военна помощ за Украйна от страна на САЩ експертите разглеждат различни сценарии за развитие на войната. Австрийският военен експерт Маркус Райзнер прогнозира пред ДВ, че през тази година може да настъпи преломен момент – една от двете страни да промени из основи хода на войната.
ДВ: Бившият президент на САЩ Доналд Тръмп шокира партньорите в НАТО с думите си, че няма да осигури защита срещу заплахата на държави, които плащат в бюджета на НАТО по-малко от два процента от своя БВП. Какво би означавало завръщането му в Белия дом за Украйна и за общата сигурност?
М. Райзнер: Думите на Тръмп могат да бъдат наречени истинска информационна бомба – това са думи с големи последствия. Трябва да е ясно, че в противопоставянето между Украйна и Русия трябва да се покаже сплотеността между Украйна и западните съюзници срещу агресора. И ако вероятният бъдещ кандидат за президент на САЩ се изказва по този начин, това е деструктивно. Това показва, че очевидно Западът не е единен и Русия може да си каже – да изчакаме Тръмп да стане президент на САЩ, тогава нещата ще се обърнат към по-добро.
ДВ: Според Вас колко дълго може да издържи Украйна без нови американски доставки, ако получава оръжие и муниции само от Европа?
М. Райзнер: Ситуацията и сега е донякъде критична. На бойното поле Русия все по-често надделява по отношение на артилерийските снаряди. Съюзниците от Европа се опитват да задвижат на по-високи обороти военната си промишленост, за да запълнят възможните липси, но в случая с артилерийските снаряди, например, това ще е много трудно, защото за целта са необходими големи заводи. Виждаме, че Европа още не е осъзнала цялата сериозност на ситуацията. Ако САЩ осезаемо съкратят доставките, Европа засега не е в състояние да удовлетвори потребностите на Украйна от артилерийски снаряди.
ДВ: Ситуацията на фронта е много сложна. Германският вестник „Билд“ написа, че Украйна преживява най-лошата военна криза от нахлуването на Русия насам – на Киев не му достигат оръжия, войници, технологии и преди всичко – подкрепата от страна на САЩ. И Вие ли смятате така?
М.Райзнер: 100 процента съм съгласен. Още миналата година казвах – ако сега не се случи нищо кардинално, през тази година войната ще стигне до своя кулминационен момент. От военна гледна точка това означава, че ситуацията може да се промени радикално в едната или в другата посока - тоест е възможно Украйна да се провали.
Ситуацията на фронта е тежка. Виждаме, че руснаците настъпват най-малко в 15 направления и във всяко от тях са се придвижили през последните седмици на разстояние до шест километра. Виждаме, че Русия все повече се отказва от тактиката, която бе принудена да използва в миналото – когато украинската армия ѝ оказваше силен натиск. Да вземем за пример артилерията. Досега предоставените от Запада много точни оръжия даваха на Украйна възможност да действа целенасочено срещу руските артилерийски позиции, правейки невъзможно струпването на руска артилерия. Но отчитайки, че Украйна разполага с все по-малко артилерийски снаряди, руснаците отново започнаха да струпват артилерията си. Украйна се опитва да ги държи на разстояние с помощта на дронове, но не може да намали артилерийския огън, а това усложнява ситуацията. Войниците в окопите са изложени на руския артилерийски огън, а съотношението на артилерийските позиции е едно към пет, в случая с тежката артилерия дори едно към десет. Това е проблемът в една война за изтощаване на противника - украинските войски просто ще бъдат смлени, ако не могат да дадат отпор. В момента ситуацията е точно такава.
ДВ: Главнокомандващият украинските въоръжени сили бе сменен – след Залужни на поста бе назначен Олександър Сирски. Как смятате – какво би могъл да направи той по-добре от своя предшественик?
М. Райзнер: Най-голямата разлика между двамата е, че Залужни подхождаше по-интелектуално – винаги се опитваше самокритично да анализира ситуацията и да обясни какво е необходимо. Същевременно се вслушваше във войниците си и говореше с тях. Докато новият главнокомандващ е човек, който ясно реализира определена политическа воля, при това – може би и с цената на големи жертви. Затова ми се струва, че неговото назначение е преди всичко опит на политическото ръководство, т.е. на президента Володимир Зеленски, да изпрати послание: удържаме отвоюваните територии, не отстъпваме и не правим компромиси, а новият главнокомандващ генерал Сирски е човекът, който осигурява това.
От своя страна Сирски трябва да положи усилия политическото ръководство да осигури ресурсите, които в момента не достигат. Той трябва да изисква реализацията на това, което Украйна неотдавна обяви като намерение – пускането на собствен отбранителен комплекс. Той трябва да каже – наистина искаме да видим производство на по 50 000 дрона месечно, за да можем на фронта да противопоставим нещо на онова, което руснаците използват срещу нас.
ДВ: А колко важна е мобилизацията за украинската армия? Може ли Украйна да я извърши?
М. Райзнер: Ако погледнем в исторически план, ще видим, че държавите и народите са способни на невероятни неща, ако се намират в състояние на екзистенциална борба, в конфликт, в който на карта е заложена съдбата им. Генерал Залужни постоянно отбелязваше необходимостта от компенсация на загубите, както и на ротация, за да бъдат разтоварени войници – затова казваше, че е необходима мобилизацията на 400 000 до 500 000 войници през тази година. Темата определено е сложна от политическа гледна точка, защото това е начин властта да се окаже в опозиция спрямо населението. Хората като цяло са заинтересовани държавата им да оцелее, но не искат лично да стоят в окопите.
Но това са крачки, които държавата трябва да предприеме – нужни са хора, които да отидат в окопите, за да се противопоставят на заплахата. Всичко показва, че Украйна е в състояние да мобилизира 500 000 души. Ако се има предвид, че от руска страна сега воюват около половин милион, става очевидно, че тези планове трябва да се реализират.
Тъй като в противен случай няма да може да се постигне промяна на ситуацията. Дилемата е в това, че Украйна винаги е получавала достатъчно, за да е в състояние да води война, но недостатъчно за спечелването ѝ. А това означава, че на фронта постоянно трябва да се изпращат нови войници – войната постоянно се проточва заради невзети решения (по отношение на доставките на оръжие – б.ред.). Защо някои оръжейни системи се предоставят само в ограничено количество? Защо не се стига до масивни сривове в руската спътникова система ГЛОНАСС? Та нали крилатите и балистичните ракети, както и иранските дронове се координират основно чрез данните от тази система. Това са все въпроси, които трябва да бъдат задавани.
Автор: Захар Бутирски
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Аман
06:01 17.02.2024
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 да де
06:06 17.02.2024
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 ГРАД АВДЕЕВКА
06:19 17.02.2024
8 Другари
06:19 17.02.2024
9 DW дежурните Лъжци и маниполатори!!
06:30 17.02.2024
10 Свободен
Той е в дъното на неговото прокси - Русия!
Коментиран от #21
06:30 17.02.2024
11 среднощен
Тези въпроси са "задавани на друго ниво" и "отговорът е намерен"... Но, той не е в полза на Украйна..
Коментиран от #34
06:32 17.02.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Вмирисанозеле
След президентските избори в САЩ ще бъдат уточнени условията по капитулацията и разследването на военните престъпления на зелената хунта.
Коментиран от #15
06:38 17.02.2024
14 Историк
Положението беше много по-зле в първите месеци на войната.
Руснаците си мислят, че с артилерия ще си проправят път напред в Украйна, но грешат.
06:39 17.02.2024
15 Историк
До коментар #13 от "Вмирисанозеле":
Скоро ще трябва да се върнеш към хвърлянето на къчове заедно с алкохолика.Коментиран от #17
06:40 17.02.2024
16 Фен
Коментиран от #18, #25
06:41 17.02.2024
17 историчар
До коментар #15 от "Историк":
Ти по-добре внимавай като пресипаш, че напоследък много историци изпогазиха по пътя.06:51 17.02.2024
18 Историк
До коментар #16 от "Фен":
Ако не бяха САЩ, сега Украйна нямаше да съществува.Украинците ще се оправят, но кой ще спасява с пилешки бутчета пак Русия?
Коментиран от #23, #24, #26, #39
06:52 17.02.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Гост
Защо Русия те използва ядрено оръжие, защо Русия не свали американските сателити, защо Русия не свали самолетите и дробовете на НАТО в Черно море.
ЗАЩОТО НЕКОЙ ОЩЕ НЕ ИСКА ТРЕТА СВЕТОВНА ВОЙНА.
Затова, за жалост украинците го отнасят.
07:11 17.02.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Тонката
Блажени са вярващите.....И от кой да бъдат притиснати? От САЩ? От Европа? Или България да наложи санкции на Китай?🤣
Само почакай....Не е далеч денят, в който ще тръгнат да си прибират Тайван....Да видим тогава кой ще ги спре?🤣
07:31 17.02.2024
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 факуса
До коментар #6 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
идеално си партнираха и забогатяха покрай нея,ама сащ много взеха да губят от това та ги гламосаха с борси за газ горива и прочее бизнес измами та станела по евтина газ и петрол09:00 17.02.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Истината
Френският Върховен административен съд, наречен Conseil d’État, е излезнал с решение, с което задължава френския медиен регулатор (Conseil superieur de l’audiovisuel), техния СЕМ, да - дръжте се здраво- каталогира публичните говорители според техния (courant de pensée) начин на мислене
09:10 17.02.2024
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Що за...
До коментар #11 от "среднощен":
Ами това веднага предизвиква контра въпрос за американските спътникови системи. Значи тоя папуняк провокира война в космоса където руснаците са по-напреднали. Що за малоумник е тоя?Коментиран от #38, #40
09:45 17.02.2024
35 Прав си
До коментар #6 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Само да добавя мултимилиардерите никога няма да се лишат от живота си и богатството си но ще лишат от живота милиони хора , които за тях са само ресурс . Затова така наречените милиардери трябва да изчезнат .09:55 17.02.2024
36 Намирам
10:37 17.02.2024
37 И с Тръмп и без Тръмп
До коментар #6 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Русия нямаше да стане суперсила ако Клинтън не я помпи 30 години. Санкциите не вземат нищо от Русия. Просто спряха да помпят просията. Няма значение дали Русия ще победи Украйна. Тя просто ще се спихне тъй като семейство Клинтън, разбирай Демократите, вече съжалява за греховете си. А продължаването на войната изтощава ресурсите с което ускорява процеса. Така или иначе Русия загуби тази война. Но целите на САЩ са други. САЩ просто оставят Русия да се провали сама. Без САЩ да участва в процеса.Коментиран от #42, #43
10:45 17.02.2024
38 смях в залата
До коментар #34 от "Що за...":
Руснаците били по-напреднали. Вече ги изпревари Индия.10:48 17.02.2024
39 САЩ
До коментар #18 от "Историк":
Винаги когато Русия е обърквала конзите САЩ са се притичвали на помощ. Поне досега. Той затова Путин обвинява Украйна във Фашизъм. Тъй като най-голямото престъпление в съзнанието на Американците е Фашизма. Така Русия оправдава агресията си в Украйна.10:52 17.02.2024
40 среднощен
До коментар #34 от "Що за...":
Само ще кажа, че "само руски и само американски интереси няма" - "нито Русия е само на руснаците и САЩ само на американците"...13:19 17.02.2024
41 ОЗ ОФИЦЕР
16:44 17.02.2024
42 факти само истински
До коментар #37 от "И с Тръмп и без Тръмп":
и сащ са един безпристрастен зрител в тази драма така ли? изкара ги светию синод милите невинни душици!16:50 17.02.2024
43 аде клинтън
До коментар #37 от "И с Тръмп и без Тръмп":
почна да го ровиш , тази война се спретна от сащ само заради интереси руснаци избиват руснаци понеже се водят от един дрогиран евреин на когото украинците не са му народ и му дреме на шлифера за украйна единствено той печели от тази кървава драма милиони и уволнява главно- командващите си понеже тябва да има виновни изкупителни жертви!Коментиран от #45
16:59 17.02.2024
44 Гощо
17:50 17.02.2024
45 Шнур Шнуров
До коментар #43 от "аде клинтън":
Ние пък си мислим че се войната се води от едно бункерно джудже което е взело страха на 140 милиона крепостни , за когото техният живот не означава нищо!17:54 17.02.2024
46 Хай
18:00 17.02.2024
47 Чичо Дончо каза
15:16 18.02.2024