Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков поиска оставките на генералния директор Мария Генова и на председателя на Управителния съвет на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Емилия Никова. Това става ясно от съобщение от транспортното министерство. Генова пое поста през октомври 2023 година, а Никова края на април тази година.
Припомняме, че Емилия Никова стана председател на Управителния съвет на ДП "Национална компания железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на 9 май тази година. Тя смени Камен Диков, който се задържа на поста 7 месеца. Министерството на транспорта и съобщенията е принципал на НКЖИ. Заповедта на транспортния министър за рокадата в държавната компания е от 25 април, но вписването е станало в първия работен ден след празниците - 7 май. Това бе поредната смята в директорския борд на НКЖИ, а всички назначения са с уточнението - "до провеждане на конкурс". Мария Генова е генерален директор и участва в директорския борд на НКЖИ от октомври 2023 година.
Защо са важни датите и месеците
В редакцията на ФАКТИ получихме сигнал, в който подробно се описва как дружеството е останало „висящо“ относно протовопожарната охрана.
Сега министър Гвоздейков иска оставки, защото стана пореден пътен инцидент. Става въпрос за участъка Мирково – Долно Камарци, където 5 вагона излязоха от релсите. Първоначалната информация показва, че става въпрос за лошо състояние на железопътната инфраструктура. Предстои разследване да установи причините.
"Сегашното ръководство на НКЖИ многократно показа, че не може ефективно да управлява процесите в една от най-големите държавни компании в България", категоричен е министър Гвоздейков. По думите му ситуацията от Мирково отново доказва, че има проблем с управлението на системите за безопасност на жп превозите.
"Освен директора и председателя на борда, отговорност трябва да понесат и служителите, които са ангажирани с експлоатацията на железния път и неговото състояние", каза още транспортният министър. Това с релсите е едно. Само да припомним, че през юли вагон от композицията София – Варна дерайлира край Своге, а се наложи пътниците да се прекачват.
Какво се е случило през март
ДП НКЖИ е най-голямата държавна компания в България, а железопътната инфраструктура е и от стратегическо значение, пряко свързано с националната сигурност на страната. Много са случаите на аварии и инциденти, които са се случвали през годините, а реално такива никога не трябва да се допускат. Още повече, когато става въпрос за организацията по пожарна безопасност.
Но какво се е случило през месец март тази година. Става въпрос за времето между два договора. И става така, че НКЖИ остава без техническо поддържане и технически контрол на състоянието и изправността на всички пожарогасители и системи в предприятието за почти месец. Защо? Заради изтекъл срок от 02.03.2024г. на договор №(0000)/02.03.2021 г. (б.р.- в редакцията имаме номера на договора) между ДП НКЖИ и дадена фирма. (б.р.-нарочно не споменаваме името на фирмата, защото казусът е бил „висящ“, както ще разберете, само месец, а към днешна дата друга фирма се грижи за пожарната безопасност на НКЖИ).
Фирмата изпълнител през месец февруари тази година - един месец преди изтичането на въпросния договор, не прави проверка в много райони на жп инфраструктурата средствата за пожарна безопасност. А се оказва, че има и такива с изтекла техническа годност. Това става преди изтичането на договора, който е за 36 месеца.
Говорим за изтекло техническо обслужване и поддържане на всички пожарогасителни средства!?
След изтичането на Договор №(0000)/02.03.2021 г. на 02.03.2024 г. има проведена обществена поръчка, която е спечелена от друга фирма. Възлагането става с Договор за изпълнение №(0000)/28.03.2024г. От 2 до 28 март – това е времето, в което е имало противопожарни средства, които не са контролирани и проверени, а може би и с изтекъл срок на годност. Интересно е и друго. Обществената поръчка е проведена на 2 март, а договорът за възлагане е от 28 март? 26 дни какво се случва и кой носи отговорност?
Но това е само малка брънка от веригата на това, което се случва в НКЖИ, предвид факта, че министърът сега иска оставки.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 обективен
13:53 05.08.2024
2 Град Козлодуй
13:55 05.08.2024
3 НКЖИ АУТ
13:56 05.08.2024
4 Ивайло
14:01 05.08.2024
5 Служител
14:10 05.08.2024
6 Трябват действия
14:24 05.08.2024
7 Хортензия
14:24 05.08.2024
8 Мария
14:31 05.08.2024
9 Пожарникар
14:40 05.08.2024
10 Държавен чиновник
15:15 05.08.2024
11 баба Пена
15:19 05.08.2024
12 Гост
15:46 05.08.2024
13 Пенсионер ОСВ
По голяма глупост от тази няма...
Въпреки че и сред мъжете има много некадърници...
16:30 05.08.2024
14 Нищо не разбрах
Коментиран от #20
20:14 05.08.2024
15 Жълтинка
Жълто, по-жълто, най-жълто, Факти бг
20:25 05.08.2024
16 Хамстер
20:27 05.08.2024
17 Чочо
20:51 05.08.2024
18 Джоката
Тия от службите мелба ли хапват или са правят на ударени?
21:30 05.08.2024
19 НКЖИ
21:38 05.08.2024
20 Пожарникар
До коментар #14 от "Нищо не разбрах":
Доста глупаво разбиране и тълкуване от ваша страна!Жп гари, административни сгради, жп машини, складове, площадки, жп работилници и още куп други обекти в които работят служители, както и че е пълно с хора около тях !!! Тях кучетата ли са ги яли? Да не дава Господ да има пожари и да няма изправни технически средства и да пострадат хора,,, Ами тогава"" Сградите не горяли, ужас от мисли на прости хора.
21:46 05.08.2024
21 Удавник
21:49 05.08.2024
22 Оставка
21:51 05.08.2024
23 Щастие
21:54 05.08.2024
24 Шмръкльо
22:03 05.08.2024
25 Оптимист
22:07 05.08.2024
26 Анонимен: НКЖИ имат Х на брой ЖП везни❗
Я попитайте министъра на транспорта, правят ли си метрология на везна когато и сменят датчик. "Така е по закон".
Само със смяна на шефовете няма да се решат проблемите. Краде се, очевидно много.
02:30 06.08.2024
27 Драги ми Смехурко
08:27 07.08.2024