11 Септември, 2024 06:01 7 022 40

"Върнаха ме от България с най-тайната авиокомпания в света"

  • гдр-
  • история-
  • германия-
  • източна германия-
  • ссср-
  • българия-
  • авиокомпания-
  • харалд щуте-
  • щази-
  • самолет

Младият източногерманец се опитал да избяга от ГДР през България. Но бил заловен и върнат с "най-тайната авиокомпания в света".

"Върнаха ме от България с най-тайната авиокомпания в света" - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

През лятото на 1984 година двама младежи от Лайпциг, току-що завършили училище, се опитват да избягат от ГДР през НРБ. Планът им пропада, те са задържани на българо-турската граница и малко по-късно са върнати обратно със специален самолет на ЩАЗИ. Източногерманските тайни служби са имали и авиокомпания - една от най-секретните в света, както пише единият от неуспелите бегълци Харалд Щуте за медийната мрежа RND.

За двамата навремето полетът със самолет е изглеждал невероятно - съвсем не всекиму е било познато чувството да се издигнеш във въздуха. Но определено става дума за горчива ирония - защото полетът е бил извършен с белезници и под окото на въоръжен охранител.

Последен ден в София

Сутринта на шести септември 1984 година Щуте хвърля последен поглед от затвора към София - след като месец по-рано двамата със съученика му са били задържани от българските граничари на границата с Турция - докато търсели дупка в Желязната завеса. Опитали се да избягат през Ахтопол - мислели, че границата е там. Твърде късно разбрали, че тя е на километри по-нататък, тъй като дори и географските карти в Източния блок са били манипулирани - границите били изместени за заблуда на хората, искащи да избягат. Източногерманците потърсили съдействие от ахтополските рибари - те им отказали, но информирали милицията, с което пътуването приключило рязко. Двамата попаднали зад решетките, като дълго време никой не ги информирал какво ги чака оттам нататък.

Щуте споделя пред RND, че системата в ГДР го задушавала - с унифицираните мисли, начина на живот и нагласите си. Той искал да избяга, за да може сам да изгради живота си на Запад.

След месец из българските затвори на неизвестността бил сложен край - двамата били посетени от служител на посолството на ГДР в София, вероятно офицер от ЩАЗИ, който им съобщил, че ще бъдат върнати обратно, и то със самолет. Отвели ги с белезници до един автобус, в който вече седяли други осем техни събратя по съдба. От автобуса ги откарали до самолета - отново с белезници и въоръжена охрана, предупредили ги най-сериозно, че пазачите им няма да се поколебаят да използват оръжието си.

Самолетът бил маркиран с емблемата на източногерманската авиокомпания "Интерфлуг", което било фейк, както разбрал Щуте години по-късно. Тъй като в действителност маскираната машина Ту-134 принадлежала на Държавна сигурност, обяснява Щуте пред RND.

Източногерманските служби действително са имали не само собствен футболен отбор и собствена фирмена империя, но и собствена авиокомпания. Първоначално флотът разполагал с един самолет Ан-24 за превозване на заловени източногерманци от братските социалистически страни до затворите в ГДР. Впоследствие той бил продаден и били купени два нови Ту-134. Обслужването им било поето от "Интерфлуг", а персоналът бил предимно от ЩАЗИ. Едната от машините била на разположение на високопоставените функционери от ЩАЗИ, а другата докарвала обратно в ГДР заловените източногерманци, опитали се да бягат.

2016 - краят на тайния самолет

След завръщането в ГДР Щуте прекарал половин година в следствения арест на ЩАЗИ в Лайпциг, след което бил осъден на две години и два месеца затвор. След 13 месеца обаче бил откупен от федералното правителство, което тогава било обичайна процедура - политическите затворници били един вид стока за ГДР. И след като били излежали половината от присъдите си, ги "продавали" на Запада - срещу стоки, от които режимът се нуждаел: кафе, шоколад, банани, суровини.

Много по-късно Щуте се впуска да издирва самолета, принадлежал на тайната източногерманска авиокомпания на ЩАЗИ, и открива в Музея на авиацията в Котбус подобна машина. Тя не била "неговата", но много приличала на нея. Иначе "неговият" самолет след ликвидирането на авиокомпанията "Интерфлуг" в края на 1991 година бил продаден на руската авиокомпания "Комиинтеравиа", която през 2006 година била погълната от руската авиокомпания Utair. В крайна сметка самолетът бил бракуван в Горки през 2016 година.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 44 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 хихи

    48 25 Отговор
    И в резултат та 34 години Демократично управление бившата източна Германия си избира проруска лява партия

    Коментиран от #7

  • 5 Свободен

    20 29 Отговор
    Обичам да ме подсещат за жалкото състояние на безпомощните комунистчета днес!
    Господарите им ги прецакаха и днес пак ги експлоатират като едно време, но вече открито!
    И те винаги са отговора на въпроса на римския сенатор : "А бедните какво ще правят?!"

    Коментиран от #31

  • 6 🪬🍔🐹

    28 10 Отговор
    През Берлин беше много опасно, Чехи, Поляци, Унгарци, Източно Германци избираха по безопасният маршрут през Българската Граница, на Запад и на Юг.

    През втората половина на 80те, дори Виетнамците говореха за бягство през Българската Граница?
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Пловдивчанин

    50 30 Отговор
    Така де, от страната на Германия, която беше окупирана от СССР произвеждаха Трабант и Вартбург, а от другата, която беше свободна Мерцедес и БМВ. Два свята, единият излишен...

    Коментиран от #14, #24

  • 9 🪬✨🍔

    21 2 Отговор
    На Юг беше по слабият маршрут, на Запад беше навалица, през бивша Югославия, в Югославия имаше така наречени лагери за Бежанци от Източният Блок, чувал съм за некъф войник в Гранични, бяга в Юго. но сърбите след 20 дена го върнали, и от там право в Десципа.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 🍔🥯🍔🥯

    9 1 Отговор
    🪬🍔🥯🧀 ДИСЦИПа.
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 И като

    28 18 Отговор

    До коментар #8 от "Пловдивчанин":

    седнаха от трабант на Мерцедес - газ и катастрофа след катастрофа !

    Коментиран от #32

  • 15 Сесесере

    16 5 Отговор

    До коментар #1 от "Уса":

    Имаха ли кръв по зъбите от яденето на малки деца?
  • 16 Луфтвафе

    46 9 Отговор
    Най-тайната авиокомпания - ЩАЗИ аъруейс. А за правителствения самолет по времето на тиквокрацията, защо не напишете? Как се прави контрабанда под дипломатическо прикритие, когато мафията е на власт?
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Ахтопол

    20 0 Отговор
    те им отказали, но информирали милицията...
  • 19 Тагарев така и не каза къде Пропадна

    36 13 Отговор
    Нашия Картографски АН(т) - 30???даден за ремот в Украйна преди войната и още 6 мил Лева Авансово платени за Ремонта!!НАП, ще извадят душата за 70 лв Акт на Инвалид, със син стикер спрял в зона разрешена за Инвалиди!! А този самолет е 3 пъти по скъп с това Оборудване и Още 6 мил дадени!! Дайте Украйна на ЧСИ и Колектори, нали така правите от НАП, за 70лв!!Мълчите като бълхи в гащи!! Държавата нямала пари???
  • 20 Гочето

    43 8 Отговор
    Горките младежи- тъкмо стигнали и ги прецакали родните доносници.

    Коментиран от #22, #28

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 🪬🍔🥯

    12 5 Отговор

    До коментар #20 от "Гочето":

    Понякога стигнат до Границата но се объркат и айде обратно у бугарско, както му казваха сърбите.
  • 23 Факт

    28 15 Отговор
    Навсякъде и винаги нелегалното преминаване на държавна граница е престъпление.

    Коментиран от #26

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 🍔🥯🧀

    20 4 Отговор
    Са, няма такива грешки, с Джи Пи Еса и право на Запад, за Германистан.
  • 26 гост

    19 10 Отговор

    До коментар #23 от "Факт":

    Да, така е, но когато нямаше право да преминеш легално границата къкъв избор ти оставаше?
  • 27 По граничните

    27 8 Отговор
    90% процента от населението са били доносници на милицията!

    Коментиран от #33

  • 28 Гарван

    15 6 Отговор

    До коментар #20 от "Гочето":

    И сега рибарите в Ахтопол, разбирай местните, са големи пдр@си.
  • 29 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    25 4 Отговор
    Изродена работа извършвана от изроди.На един възрастен тогава човек-Джогов му бяха застреляли сина на турската граница в опит да я премине.той Джогов тогава се е спасявал в шаха,но аз много по късно го разбрах.Все пак имам много човешки жест към него и затова го помня.Далеч не вси тогава са били комунисти -доносници,а такива като мен влизаха и в празните църкви!Сега вече не влизам,защото там няма място за такива като мен,от комунаги и деца на доносници!
  • 30 Мдада...

    10 3 Отговор
    Как не са ги гръмнали на границата, че за такова "геройство" даваха цяла седмица домашен отпуск на срочнослужещите граничари, ако не се лъжа.
  • 31 Демократ

    8 10 Отговор

    До коментар #5 от "Свободен":

    "Капиталистическата Демокрация е скрита форма на Диктатура на Капитала. Който притежава - той и управлява" - В. И. Ленин........................ Виж се колко си свободен

    Коментиран от #34

  • 32 То па

    6 4 Отговор

    До коментар #14 от "И като":

    тогава с трабанти, лади и москвичи нямаше катастрофи. Ама ич. Питай дъртите като нас, дето половината ни живот мина по убавото време.
  • 33 Не бяха само по граничните райони

    6 5 Отговор

    До коментар #27 от "По граничните":

    В базовите конюшни, наречени почивни станции, уж си на почивка, но доносниците , бяха дори и на плажа. Ама не ви се вярва и ви мързи да идете в Комисията по досиетата.
  • 34 Верваме

    7 3 Отговор

    До коментар #31 от "Демократ":

    Другарят Ленин е пропуснал да каже колко сме свободни в концлагера.
  • 35 Хихата

    9 9 Отговор
    Аха, тия разлигочени младежи, които са живели като пионерчета (понеже СССР се грижеше точно на ГДР-ейците да не им липсва лищо) решили, че ситемата ги "задушавала", и че на "запад" ще могат да си развяват байряка както си искат! И егати смешната присъда! Ама сега точно ГДР-ейците ревът за социалните придобивки, които са имали по време за Цоца!

    Коментиран от #36

  • 36 Нормално

    3 3 Отговор

    До коментар #35 от "Хихата":

    Когато се надбягват кон и магаре, магарето все си е зад коня.
  • 37 Монетата има и друга страна

    6 5 Отговор
    Някои от Американците, които избягаха в СССР по време на Студената война:

    Джон Дискоу Смит
    Роденият в Масачузетс Джон Дискоу Смит бил служител в Държавния департамент на САЩ, а в периода 1954 – 1959 г. работил в американското посолство в Ню Делхи.
    Джеф Карни
    Служил в Американските военновъздушни сили
    Едуард Лий Хауърд
    Работил ЦРУ през 1980 г. 

    Това са някои от важните личности, обикновенните хора избягали в СССР са хиляди.
  • 38 Пенчо

    3 3 Отговор
    И този път избихте рибата!
  • 39 Луд

    2 0 Отговор
    Нещо се объркаха в лъжите. Интерфлуг бил фейк ама го продали самолета като фалирал Интерфлуг който не бил на Интерфлуг а на щази.
  • 40 Име

    3 0 Отговор
    По комунистическо, югоизточната граница имаше буферна зона от 25 - 30 километра. Ако някак си се намериш там, много бързо се виждаше, че не си местен.