В края на отминалото десетилетие, в автомобилен план, се появиха много нови тенденции и технологии - от изменението на климата, признат за екзистенциален проблем, до електрическите превозни средства, автоматизацията, изкуствения интелект и автономното шофиране. През следващото десетилетие тези нововъзникващи тенденции могат да се оформят и да станат част от нашия живот, променяйки го радикално.
Засилването на борбата срещу изменението на климата, увеличаването на производството и по-евтината енергия от възобновяеми източници, разработването на превозни средства с електричество (или по-широко алтернативна енергия, включително водород), представляват сериозна заплаха за изкопаемите горива. Ако много страни вече активно намаляват използването на въглища, петролната промишленост все още не е изправена пред екзистенциална заплаха, тъй като значителна част от суровия нефт се използва, както за гориво, така и за производство на пластмаса.
Въпреки това борбата срещу пластмасата може да удари този пазар. А разпространението на електрически превозни средства вече се превръща в сериозно предизвикателство, защото автомобилният транспорт, според Международната агенция по енергетика (IEA) за 2017 г., представлява 49,2% от търсенето на петрол. Ако тенденцията за електрифициране на автомобилите продължи с тези темпове и производството на пластмаса бъде драстично намалено, каквито са плановете, търсенето на петрол ще спадне драстично, за сметка на производството на електрическа енергия, което ще се увеличи в пъти.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 той
Коментиран от #9, #23
11:57 08.01.2020
2 Миризлив пор
Коментиран от #29
12:00 08.01.2020
3 Реалности
Коментиран от #37
12:01 08.01.2020
4 СССР
12:01 08.01.2020
5 Нострадамус
12:02 08.01.2020
6 Инж Химик
12:06 08.01.2020
7 от дек на дек
Коментиран от #8, #13, #14
12:09 08.01.2020
8 Друг път
До коментар #7 от "от дек на дек":
Електрически фериботи вече се използват, доста ефективно. За няколко години, бързо ще се електрифицира. Да видим, колко ще е петрола ако дигнат война. Тогава друга песен, ще запееш.Коментиран от #17
12:16 08.01.2020
9 Госあ
До коментар #1 от "той":
Не,не е това измамата. Измамата са т.нар. възобновяеми източници, които доказано отделят с 50% повече емисии от атомните централи. Само че ветропоказатели и колектори може да има всеки измекяр, а с ядрена енергетика не може да се занимава всеки. За батериите на електромобилите е ясно. Затова трябва да се заложи на електрифициран обществен транспорт и хибриди на водород и електричество.12:16 08.01.2020
10 Анонимен
12:22 08.01.2020
11 ФауВе
Коментиран от #20
12:28 08.01.2020
12 Анонимен
Коментиран от #16
12:35 08.01.2020
13 гост
До коментар #7 от "от дек на дек":
Ако петролните фирми чакат на кораби и самолети , жална им майка !! Първо корабите още до 5 години ще минат на втечнен газ и това е ЗАКОН , отдавна влязъл в сила !! Дори в Бургас и Варна се строят и са почти готови терминали за зареждане на кораби и електрификация на всяко кейово място , за да се захранват централно с ток , а не от двигателите по време на товарене разтоварване !! И това пак повтарям съвсем скоро , да не говорим , че корабите за къси разстояния направо се електрифицират и даже вече има БЕЗ ЕКИПАЖ !! За самолетите същото , първо ще минат на втечнен газ и био или синтетично гориво , а след това на ток ! Пак съвсем скоро , защото всички експерти са съгласни , че 400 вт/кг плътност на батериите е достатъчна за самолет , а в момента е 300 вт/кг и се качва с 25-30% годишно !! А за капак ВСИЧКИ големи банки казаха , че спират финансиране на петролни проекти и в ЕС да им ЗАБРАНИХА ОФИЦИАЛНО да финансират такива и от въглища !!Коментиран от #15, #22
12:35 08.01.2020
14 гост
До коментар #7 от "от дек на дек":
А и пропуснах дребната подробност , че корабите и самолетите ползват ПОД 20% от добивания петрол , а при спад само от 10% цените ще се сринат 2-3 ПЪТИ , което значи , че производството му ще излезе на абсолютна загуба !! Всички пластмаси вече имат биологично разградими заместители , които са под 50% по-скъпи , но със едно законче , което да обложи петролните цените ще се изравнят , а забраната за ползване на други освен разградими ще довърши окончателно петролните !!12:41 08.01.2020
15 Джак Спароу
До коментар #13 от "гост":
Ставаш за писател-фантаст. Ако не ти броя глупостите ,особено в частта за корабите и самолетите. Давай,имаш талант.Коментиран от #18
12:47 08.01.2020
16 гост
До коментар #12 от "Анонимен":
Ти май скоро не си влизал в магазин за бои , хахаххахах !! Над 70% от боите вече са на ВОДНА ОСНОВА , "експерте" , хахаххах !!! Дори тези , с които боядисват любимите ти пушилници в завода !!! Ееех , мечти петролофилски , няма да ги бъде , забравиииии , хахахха !!!12:48 08.01.2020
17 2452
До коментар #8 от "Друг път":
После ще се бият за електроцентрали и кой ще ги строи, поддържа и ръководи.Мислиш ли, че ел. коли ще намалят войните? Бизнеса с енергетиката не се пуска ей така, някой трябва да го контролира.
Нали се сещаш колко много електрически централи ще трябва да се изградят, за да поддържат 100% коли на ток! Дали ще е от вятъра, слънцето, вълните, все някой ще иска да го контролира!
Коментиран от #36
12:48 08.01.2020
18 гост
До коментар #15 от "Джак Спароу":
Тия "глупости" първо не са мои , а записани до последната буква в ЗАКОНИТЕ на ЕС И отдавна влезли в сила !! Ама на петролофилчетата не им изнася да ги прочетат !!!12:50 08.01.2020
19 Лудогорец8
Коментиран от #41
13:06 08.01.2020
20 гост
До коментар #11 от "ФауВе":
Когато управниците са политизирани физкултурници и пожарникари, слугуващи на криминални кръгове, няма как да не се отрази. Ето, имаше огромна измама със сметките за ток преди години, стачки и какво стана, нито един не си получи парите обратно, политиците ни обясниха, че сме си седяли вкъщи и сме изхарчили този ток, който бе 50-100% повече. В развитите страни не е така. Там се инвестира от много време в алтернативните енергии, в съхранение на енергията, за да има буфери, ето Австралия си купи батериен буферен парк от Тесла, който да балансира енергията от вятърните паркове и проблемите им с тока намаляха. Две години по-късно Австралия отчита 50млн. спестени средства, стабилизирана система и като резултат на това поръчаха втори парк, а Нова Зеландия ги последваха. Да не би Австралия да карат само коли на ток, че да имат проблеми? Всеки един покрив може да се оборудва с фотоволтаик и да отдава тока в локалната мрежа, без батерии, без големи инвестиции, само един двупосочен електромер и микроконтролери на всеки панел, това е. Така се стабилизира системата и се намалява амортизацията, германците го прилагат успешно. У нас никой не иска да го направи, пробвах се, всеки се прави на луд и ми обяснява да купя всичко, да си платя и те щели да ми кажат дали ще ми сложат електромер или не, разбираш ли, пълна доминация и наглеене.13:24 08.01.2020
21 Инженер Мангъров
Можеше да си вървим по пътя на електрификацията още от началото на 20 век. Сега Земята щеше да бъде рай: с по-запазена природа, с по-малко население, с повече средна класа, с повече перспектива, с повече ресурси!
Коментиран от #31
13:27 08.01.2020
22 Антиелектрика
До коментар #13 от "гост":
Хайде спри се вече, трол! То бива лъжи и измами, ама твоето минава всякакви граници! Вземи пример от мен и спри да пишеш, вместо да лъжеш, че имало електрически самолети, които да заменят реактивните самолети превозвайки 300 души на 10 000 км с 1000 км/ч.Коментиран от #24, #26, #28
13:35 08.01.2020
23 Инженер Мангъров
До коментар #1 от "той":
Измамата е, че всички петролни компании са знаели за климатичните промени още от началото на 70-те, но са предпочели да загробят света и да убият милиони хора за печалби. Ето това е измамата. Например, Роял Дъч Шел знаят точно от 1968 г.А, ти кога си раждан, не си ли спомняш какви бяха сезоните, зимите преди 1989 г.? Нормални! А не хаотични, с бури, суши, наводнения като сега!
Коментиран от #32
13:35 08.01.2020
24 Ти ли бе
До коментар #22 от "Антиелектрика":
Ти никога не си спирал да тролиш тук! Само ника Антиелектрика използваш по-малко!Коментиран от #25
13:45 08.01.2020
25 Антиелектрика
До коментар #24 от "Ти ли бе":
На бе ще говориш на баща си. И не ме вълнува как нямаш акъла да проумееш, че не всички са тролове и не си сменят никовете като теб. Качвай се на тротинетката и изчезвай.13:50 08.01.2020
26 гост
До коментар #22 от "Антиелектрика":
За твое най-голямо съжаление бъдещето на масовия транспорт не е в самолетите , а във влаковете в тръба от рода на хиперлууп !! Където ще се превозват не с 1000 , а с 3-4 000 км скорост и то десет пъти по-евтино и безопасно !! И да , САМО НА ТОК и то не от въглища и петрол !!!Коментиран от #30
14:06 08.01.2020
27 Julio
14:08 08.01.2020
28 гост
До коментар #22 от "Антиелектрика":
А електрически самолети за таксита и средни разстояния представиха вече дори такива като Еърбъс и Боинг , пък ти си мечтай още за умрелите реактивни петролки !!14:08 08.01.2020
29 Jack Bauer
До коментар #2 от "Миризлив пор":
Така е но не съвсем. Когато излезе нещо ново то не се продава докато от старото се печелят добри пари. Новото се продава само ако не "изяжда" пазара на старото.14:25 08.01.2020
30 Антиелектрика
До коментар #26 от "гост":
Те 50 км тунел под Ламанша копаха 10 години, ти бълнуваш тунели под Тихия океан от 10 000 км. Я се събуди.Коментиран от #42
14:26 08.01.2020
31 Миризлив пор
До коментар #21 от "Инженер Мангъров":
Инженере, хубаво ортуваш ама и вземи се замисли малко - ел.двигателите последните 30 години са намалели на половина като обем, преди да се намесят литиевите батерии преди това са били големи но за сметка на това с малък капацитет. Управлението на двигателите е било много скъпо и енергоемко с нискък КПД т.е. топлели са атмосферата. В общи линии е било изгодно за влакове и тролейбуси.14:41 08.01.2020
32 Анонимен
До коментар #23 от "Инженер Мангъров":
Петролните компании не са употребявали горивото което продават - хора като теб са го правили , дори и никога да не си се качвал в автомобил въглеводорода е компонент като суровина или енергия във абсолютно всеки продукт който ползваме .Коментиран от #33
14:51 08.01.2020
33 Госあ
До коментар #32 от "Анонимен":
Затова ще ползвате по малко и с мярка 😉15:36 08.01.2020
34 ГосТ
15:40 08.01.2020
35 жижи
Коментиран от #38
17:18 08.01.2020
36 Да да
До коментар #17 от "2452":
Супер лесно е! Слагаш си ФЕЦ на покрива и ти дреме на дедовия. Батерията от колата може да те захранва при спиране на тока ,все пак има и такива на 100 кв ,като ако махнеш бойлер и отопление,ще ти стигнат за цял месец.Панелчетата вече са безобразно евтини и едни 5 кв можеш да си инсталираш за 4000 лв.комплект с инвертора.Но лично мое мнение е ,че ще се премине на постоянно токово захранване ,вероятно на 48 волта и инверторите ще отпаднат с времето или ще се ползват само за подаване към външната мрежа Само индутрията ще си джътка на 380 и нагоре волта.22:38 08.01.2020
37 Призрак
До коментар #3 от "Реалности":
Много ми се иска един такъв джендър с последен модел Мерцедес ХИБРИД ,да те пипне на някой светофар, и да ти изкара зъбите, понеже си голЕм отворко. Да видим тогава само джендъри ли ги карат тези електрички.01:38 09.01.2020
38 Инженер Мангъров
До коментар #35 от "жижи":
Много си далеч от истината. Например, за захранване на целите САЩ само от слънчева енергия е необходимо едно парче 160 на 160 км в пустинята на Аризона. Възможно е и технически и икономически. Единственото, което се иска е воля, политическа воля да се направи.За захранването на цяла Европа от слънчева енергия е необходимо същото парцел в пустинята Сахара, да речем. Не са необходими нито ТЕЦ, нито АЕЦ.
Технологиите за чиста енергия ги има в момента и могат да бъдат разгърнати много бързо, в рамките на 5-10 години. Но няма воля. Защото има едни хора, които печелят едни пари от нефт, въглища, газ и т.н.
Коментиран от #39
09:12 09.01.2020
39 12345
До коментар #38 от "Инженер Мангъров":
ПАнелчетата през деня ще дават ток, ама ми е интересно през нощта какво ще правим? Защото всички ще искаме да си заредим колата през нощта нали? Или викаш ще направим и едни акумулаторни станциики и готово. Ама те ще са бая парици майКоментиран от #40
10:57 09.01.2020
40 Ахаха
До коментар #39 от "12345":
През деня, ще пускаш по мрежата и продаваш докато е скъп, а през нощта зареждаш от мрежата евтин! Сложно ли ти беше, да го разбереш!16:03 09.01.2020
41 Саниран
До коментар #19 от "Лудогорец8":
Хубав въпрос задаваш! И санирането побългарихме. Истинската фасадна топлоизолация се прави с каменна вата, но 90% от сградите в България се санират с ЕPS, по народно стиропор, защото е по-евтинко. И започват други проблеми, включително със здравето на обитателите, защото стиропора не е "дишащ"06:26 10.01.2020
42 Тръба бе, тръба, не тунел
До коментар #30 от "Антиелектрика":
Ти правиш ли разлика между тръба и тунел? Тунелите ще са само под сградите на градове, за да прекосиш София от единия край до другия само за 5 мин.Ако ще пътуваш до Бургас за 20-30 мин., тръбата може да бъде положена стандартно, като всеки тръбопровод. Газопровода в момента се полага със скорост 5км/ден. Ако почнат днес от София, през Февруари ще са в Пловдив, а през Март ще са в Бургас.
Коментиран от #43
07:00 10.01.2020
43 Антиелектрика
До коментар #42 от "Тръба бе, тръба, не тунел":
Явно не можеш да четеш и за това пак да попитам - с каква тръба през океана ще замениш реактивните самолети?07:56 10.01.2020