5 Март, 2020 14:17 12 889 20

Въздушен мотор или тайната на Honda във Ф1

  • формула 1-
  • f1-
  • двигател-
  • технологии-
  • honda-
  • red bull

В хода на последните тестове от F1 експерти забелязт, че в един от завоите на пистата състезателите от Red Bull сякаш не ускоряват докрай. Става дума за десети завой на пистата "Каталуния", който е най-бавния завой на това трасе. Обикновено пилотите го преодоляват на трета предавка, със скорост под 100 км/ч. Именно там може да се чуят разлики в двигателите Honda на болидите Red Bull RB16. По звука няма съмнение, че Адриан Нюи и японските инженери изглежда са намерили някакъв нов начин да се възползват от изгорелите газове. Какво може да бъде?

Да започнем с фактите: ако всички останали пилоти спират по права линия преди десетия завой и известно време се движат с напълно освободена газ, при Макс Верстапен сякаш чифт цилиндри все още продължават да работят. Разбира се, споменът за "духащия" дифузьор на Red Bull веднага излиза на преден план. Сега обаче е невъзможно да се приложи такава схема. Първо, FIA строго регулира местоположението на изпускателната тръба, така че да повлияе минимално на дифузьора. Второ, преходът към хибридни трактове доведе до факта, че по-голямата част от енергията от продуктите на горенето се отнема от турбината.

Какво измислиха Red Bull и Honda? Както знаете, Ferrari и Renault вече са се опитали да използват ауспуха за повишаване на аеродинамичната ефективност. Основният инструмент, с който си служат, са двете "звукови" тръби с малък диаметър, въведени с правилата през 2016 година. Поставяйки ги по-специален начин, наистина е възможно да се увеличи свързаността на дифузьора със задното крило, особено при ниска скорост.

Очевидно обаче Red Bull и Honda правят друго. Компресорът изпомпва повече въздух в цилиндрите, буталото го компресира, след което го пренасочва към изпускателния канал, където потокът върти турбината, и компресора. Въздухът се консумира активно, попадайки в изпускателната тръба с голяма енергия. И всичко това се случва без разход на гориво! Самият ускорител е напълно затворен и не са необходими допълнителни трикове от страна на пилота. След първоначалното активиране от MGU-H „системата за ускоряване на въздуха“ започва да работи сама, добавяйки аеродинамична ефективност на болида.

И поради това моторът Honda издава различен звук от този на съперниците. Разбира се, в действителност всичко е много по-сложно, отколкото в нашето описание. Необходимо е точно да се изчисли т.нар. картографията на електромотора, така че мощността да не страда, и да се вземат предвид много различни фактори. Но този пример ясно показва какво могат да постигнат екип от отбор и моторни специалисти с общи усилия, ако между тях възникнат правилните взаимоотношения.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 123

    33 13 Отговор
    Honda са единствения автомобилен производител, който произвежда 100% собствени самолети! И още какви ли не неща само се разровете. Но това със самолетите е брутално.
    И най-добрите спортни хетчбеци последните 4 години винаги на 1-во място в тестовете - gen9 и gen10 civic type-r

    Коментиран от #5

  • 2 123

    23 5 Отговор
    Така че не се изненадвам с технологиите на Хонда в Ф1
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 123

    28 15 Отговор
    Red Bull уцелиха тотото с Хонда! Преди с тези скапани Рено двигатели бяха по-слаби.

    Коментиран от #10

  • 5 гост

    23 12 Отговор

    До коментар #1 от "123":

    Алонсо дали не си яде шапката като ги гледа сега? Толкова ги плюеше, а реално беше въпрос на обратна връзка и правилната развойна дейност. Хонда имат най-здравите двигатели сред мотоциклетите например, при тях повреда на бутало, колянов вал, клапани, е изключително рядко, знаят как се прави издръжлив двигател. Смениха отборите и се видя как се справят сега, побеждават фераритата, които са по-мощни от тях. Стискаме палци за Макс.

    Коментиран от #9

  • 6 Хонда правят

    20 2 Отговор
    и косачки. Но не са турбо.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Никой

    23 3 Отговор
    Много хора плюеха Хонда ,че дърпали Макларън назад. Но се га се вижда кой кого е дърпал
  • 9 Японеца

    19 5 Отговор

    До коментар #5 от "гост":

    Хапят си д-то от макларън, смешници, лесно беше да винят Хонда за всичко! Алонсо е испански лигльо!

    Коментиран от #16

  • 10 3.5 v6 RS

    16 2 Отговор

    До коментар #4 от "123":

    за това ли има 4 титли с рено

    Коментиран от #11

  • 11 гост

    3 5 Отговор

    До коментар #10 от "3.5 v6 RS":

    Той и Шуми с Ферари има повече, ама я виж италианците какво постигат от ерата на турбо-двигателите. Нещо не им се отдава. При старите двигатели силите бяха изравнени, тук е ново, много системи, имат мощност, но нямат успехи, пислотите им са напрегнати и бъркат, макар че са добри. Всеки омаловажава Хамилън, ама неговата кола имаше превес първите две години, след това си е комбинация от пилот и кола.
  • 12 Ще бъда кратък

    9 8 Отговор
    Хоооооооооондааааааааааааа!Най-доброто!
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Иванов

    8 2 Отговор
    Хонда са най-добрите ДВГ на планетата. Също така, най-гениалната иновация при ДВГ е тяхна- V-TEC. Уникално проста и ефективна система.
  • 15 Onda

    2 13 Отговор
    Тея хонди за никъв не стават. Още 30 години ще им трябват за да направят мотор като хората. Единствено заблудените фенове им се кефят. Реално за нищо не стават.

    Коментиран от #19

  • 16 Zoro

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "Японеца":

    Ама как смачка Шумахер
  • 17 Zoro

    1 0 Отговор
    Aлонсо беше най-добър в кервана ,просто Хонда изпаднаха в голяма дупка и никой състезател още повече световен шампион не би бил доволен !
  • 18 Бачо Киро

    9 0 Отговор
    Когато Хонда са правели мотори във Ф1 даже не си бил в на баща си макарите.. MP4/4 въобще не изби конкуренцията през 88а с 15 спечелени състезания от 16, 15 pole position и 10 най бързи обиколки. Е, разликата е, че оня го караха Сена и Прост, не лигльовците, които гледате вие. Хамилтън имаше поне щастието от Топ Гиър да му уредят да кара МР4/4 на Сена и сам призна, че не може да си представи как се кара туй чудо в състезание. Та полека с изявленията...
  • 19 Бачо Киро

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "Onda":

    За теб беше предният ми коментар.
  • 20 Ннн

    0 0 Отговор
    От 14 год. само хонда карам и съм доволен, но японците са както казват англ. жестока раса!
    Могат цяла вечност да усъвършенстват нещо измислено от западняци, но опре ли до качествено нови разработки им свършват и въображение и смелост. Техния самурайски стоицизъм доведе до там че на разглезения европеец могат да продават само сув и резачки, а средната и високата класа са им мъка!
    Акордите които се продават в европа нямат нищо общо с американските коли които са коли на годината в америка три десетилетия, а са орязана версия на премиума им акура и пак не се конкурират като нови с еропейците в същата ценова категория, но като втора ръка са супертърсени дори и тук!