3 Февруари, 2021 14:59 13 804 38

Мит или истина: Колкото по-високо е октановото число, толкова по-добре

  • бензин-
  • октаново число-
  • съвети

Всички двигатели са проектирани за гориво с определена устойчивост на детонация и това трябва да се спазва

Мит или истина: Колкото по-високо е октановото число, толкова по-добре - 1
Снимка: Shutterstock

Митът, че октановото число говори за качеството на бензина, е може би един от най-разпространените. Поради тази причина доста шофьори са на мнение, че е по-добре да се сипва бензин с високо октаново число, защото е по-добър. Всъщност това не е вярно. И поради тази причина на всеки резервоар е написано с какъв вид и какво октаново число трябва да е горивото.

Октановото число на горивото няма нищо общо с неговото качество. Да приемем, че А95 може да е качествено гориво (което е трудно да се приеме за България), но той просто не е подходящ за двигател с висока компресия. При такова гориво двигателят ще започне да се мъчи и водачът веднага ще го усети.

А бензинът с октаново число 100 пък не е подходящ за карбураторния двигател на класическите Жигули, например. Всички двигатели са проектирани за гориво с определена устойчивост на детонация и това трябва да се спазва. Правилото "колкото по-високо е октановото число, толкова по-добре", не е общовалидно.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 22 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марто

    33 16 Отговор
    Така смятат много хора, при това уж печени шофьори. Добре е, че го рязясвявате.

    Коментиран от #7, #20

  • 2 водач

    50 4 Отговор
    Вярно е,но проблемът е,наистина,че в БеГе откъде можем да сме сигурни,че 95 е реално 95?Може би на бензинстейшъните на Магарешки?

    Коментиран от #35

  • 3 ПСР

    42 0 Отговор
    Много е трудно у нас да се разбере,дали е 95 или 92.Същото важи и за цетановото число.Дали 100 е 100?!Или след кръщаване с какво ли не,не отива към то 97,напр.
  • 4 Механик

    30 10 Отговор
    Много съм слушал такива, които смятат, че 100октанов бензин е върха за всички брички. Да ама не, те производителите са си го написали именно на капачката точно за такива разбиратели, разбираш ли.

    Коментиран от #8, #9

  • 5 Чочо

    47 2 Отговор
    Горивата са от един монополист и са за трактори булдозери самосвали и автомобили от преди 2000 година.
    Излизайки навън,още от Румъния се чувства,че двигателят работи по добре а цените са същите

    Коментиран от #10

  • 6 Пламен

    40 1 Отговор
    Много пъти съм засичал,последно зареждане в Австрия и първо и последно в бг.Разликата е15% по дълъг пробег с австрийския.
  • 7 Jack Bauer

    16 10 Отговор

    До коментар #1 от "Марто":

    Ако говорим за България повече от ясно е: По-високото октаново число означава по-качествено гориво. И не се съобразявайте какво пише на капачката на резервоара. Пример: Ауди А3 1.8Т, 4 години 96К км, с 95, както пише, трака какато трака на Жигула аванса, но със 100 мърка като коте.

    Коментиран от #24

  • 8 водач

    6 11 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    Има един вариант,при наслагване на нагар по горивната камера и челата на буталата се повишава компресията та затова 95 ките бягат повече със 100 октанов.

    Коментиран от #21

  • 9 некой си

    12 3 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    Я ми обясни какво ще и стане на кола от 2005,бензинова,малко над 100 к.с. с16 клапана.По книжка,капачка и според разбиращи като теб, трябва да се налива 95.От 10 години наливам само висококтанов.Две разлики: по-висок разход и по -добро ускорение . И мотора пее. Докато я карам,не ща и да чувам за 95. А, и според всички класации 16 годишен автомобил си е бричка,за това няма спор.

    Коментиран от #11, #12

  • 10 АНОНИМЕН

    17 0 Отговор

    До коментар #5 от "Чочо":

    Така е! Ама като не щат да махнат картела на горивата?! Те и мобилните оператори са същите - и при тях картела вдига цените и няма кой да ги спре!!
  • 11 габровски

    9 6 Отговор

    До коментар #9 от "некой си":

    Ама много не сте в час със колите!Я кажи докато мотора ти пее,ти акомпанираш ли му?

    Коментиран от #13

  • 12 Чичо Тончо

    23 0 Отговор

    До коментар #9 от "некой си":

    Така е защото това дето пише на колонката не е това дето ти влиза в резервоара! Ако подкараш въпросната бричка примерно с унгарски бензин ще усетиш със сигурност с колко те цака картела на горивата тук в БГ на всяка бензиностанция! Рвииййшш! Преди години заредих на Шел тук в България и тръгнах в командировка с кола до Чехия! Минах Сърбия и заредих в Сегед пак на Шел същото гориво : колата върви, мотора пее и разхода с 1 до 1,5л на 100км надолу!

    Коментиран от #26

  • 13 Анонимен

    12 1 Отговор

    До коментар #11 от "габровски":

    Ами не! Карам по терлици и покрай мотора слушам акомпанимента на Севлиевската музика като чист габровец!

    Коментиран от #15

  • 14 Анонимен

    13 1 Отговор
    А знаете ли каква е разликата между гориво Е5 и е Е10 или Е7,Е9...…?
    Цифрата означава процента на био гориво което е добавено. Колкото повече, толкова по-зле.
    Погледнете колонките, като зареждате. Аз в България не открих никъде Е5.
  • 15 габровски

    3 3 Отговор

    До коментар #13 от "Анонимен":

    Девизът на севлиевци е,,крив пирон,прав строеж,,.И музиката им се премести в Раховците.Но пък си карат масово велосипеди като виетнамци.Екологични са много.Бъди здрав!
  • 16 А86

    10 0 Отговор
    Е В МАРЕШКИ И ДЕГА
  • 17 111

    18 1 Отговор
    Октановото число показва колко е устойчив бензинът на детонация (взривяване).
    Колкото двигателят е с по-висока степен на сгъстяване (няма да обяснявам какво значи), толкова по-високо октанов бензин му е нужен и обратното.
    Използването на високо октанов бензин за двигатели с ниска степен на сгъстяване е нещо като гевезелък.

    Коментиран от #19, #37

  • 18 перничанин

    13 1 Отговор
    Аз имам малко по-различен проблем. Карам на газ, но гледам да имам и половин резервоар бензин. Ауриса е за 95. Та, проблема е със самия бензин. През лятото почти не изразходвам бензин и този в резервоара се разваля (буквално). Колата пали трудно и не върви добре на бензин, ако го опресня с 95 работата се оправя до някъде, но сипя ли 100 октанов и всичко заспива. Забелязал съм, че като напълня само със 100 октанов, дори след половин година колата си пали нормално. Сега хванах един среден вариант , падне ли нивото с едно деление, доливам за 20лв веднъж с 95, веднъж със 100 октанов и всичко е ток и жица.

    Коментиран от #22

  • 19 водач

    1 1 Отговор

    До коментар #17 от "111":

    Ами нали и аз това им разправям ама...
  • 20 Гост

    9 1 Отговор

    До коментар #1 от "Марто":

    Заблуждението идва от това, че по-високооктановият бензин има и повече добавки. Така шофьора усеща повече мощност и си мисли, че е от октана.
  • 21 Гост

    9 0 Отговор

    До коментар #8 от "водач":

    Нагара прави опасност от детонации.

    Коментиран от #23

  • 22 водач

    6 0 Отговор

    До коментар #18 от "перничанин":

    Това е съвсем друга бира.По принцип бензина винаги трябва да е поне относително пресен.
  • 23 водач

    8 0 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Нали аз точно това се мъча да ви втълпя,бе господине.При повишена компресия 95 детонира по лесно и това води до разрушаване на бутала,сегменти,прегряване и т.н.Точно затова един двигател за 95 при тези условия работи по добре със 100 октанов,защото се избягват детонациите.Чао,че взе да ми чука аванса.
  • 24 Гоуст

    5 0 Отговор

    До коментар #7 от "Jack Bauer":

    Отговарям на теб и на няколко писали под теб. Октановото число определя устойчивостта на бензина към САМОДЕТОНАЦИЯ. Калоричността на горивото определя по-високото КПД на единица изразходвано гориво( повече"върви", по-нисък разход и т.н.) За това бензина се изписва с две цифри ( почти никой не го знае това) пример 95/ 105 е ПО-ДОБЪР от 97/100. Първото число е устойчивост на самодетонация, второто е калори

    Коментиран от #25

  • 25 водач

    0 2 Отговор

    До коментар #24 от "Гоуст":

    като си разбирач правиш ли разлика между детонация и т.нар.топлинно самозапалване?На него ли казваш самодетонация?Не ми се вярва,защото нищо не споменаваш за неподходящи свещи,прегрети електроди,преобеднена горивна смес,явления които се избягват с по високооктанов бензин.

    Коментиран от #33

  • 26 водач

    7 0 Отговор

    До коментар #12 от "Чичо Тончо":

    Ами,чичо Тончо,ти си най прав,така излезе,защото кой каквото от нас да разправя за техники,детонации и др.работата най банално опря пак до пари и далавера в БеГе.Цакаш се за 100 окт.,той реално е да речем 95 без да считаме другите боклуци в него,бензинджията се подхилква,ание се радваме,че бягат колите.Долу Лукоил!
  • 27 Един

    3 0 Отговор
    Радо, пак пишеш глупости! Твърдението ти в последния ред няма нищо общо с истината! И пич, точно това е факт високооктановото гориво по-трудно се самовъзпламенява! Истината е: "колкото по-високо е октановото число, толкова по-добре"! (но не с помощта на тетраетилолово!)
  • 28 Hellish

    5 2 Отговор
    Моята кола е със степен на сгъстяване 8.8:1
    По заводски изисквания, трябва да се кара с А92 като и А89 няма да и е проблем. Та каране със 100 октанов бензин би била пълна глупост.
    И не е карбураторно жигули 6 цилниндрово инжекционно BMW е

    Коментиран от #30

  • 29 qwerty

    1 2 Отговор
    във флорида бензина мирише на спирт, защото смесват с етанол . зареждаш Е85 и се опияняваш 😂
  • 30 водач

    1 1 Отговор

    До коментар #28 от "Hellish":

    Според мен би трябвало да я караш с 95.Безсмислено е със100 окт.само си товариш джоба.Ако забележиш,че ти гори повече на дълъг път извънградско,поне 100 км,тромава е,или двигателя прегрява,се консултирай с добър автомеханик.Във нета си направи справка за твоя модел колко разход му дават и сравнявай.
  • 31 уфф

    1 0 Отговор
    !?Ми добре!
  • 32 TulskiTokarev

    5 0 Отговор
    Нашия 100 октанов е 2-3 надолу, изветрял докаран от вън на поне няколко месеца от датата на производство. 95 си е нашенски ама и той е нискокачествен и кръщаван и е отново 2-3 надолу. Уточнявам че качеството на бензина ( и дизела ) не зависи само от октановото ( цетаново ) число. Има още една камара параметри като само най-бегло споменавам смоли, изпаряемост. Каквото икъдето на сипете на тази територия, даже и газ, пак ще ви пре**ат. Доказателството е че който и когато отиде в чужбина и зареди там гориво , колата му започва да се движи по-добре и по-икономично. Мой личен тест е с дизел в Гърция и Австрия. Карам в града бензинова кола и като и напълня резервоара с 95, след 50-100км доливам 100 та таман да станата РЕАЛНИ 95. За дизеловата междуградска/международна зареждам само на бенита и круиз с добавка редекс. Засега формулата ми работи, а докога ще разбера като пре**ат за пореден път горивата.
  • 33 Гоуст

    4 0 Отговор

    До коментар #25 от "водач":

    Виждам ,че малко си прочел, но не стига.Самозапалване = самозапалване. Детонация= неправилно горене. Дизела работи на самозапалване. При определени условия( високо налягане, висока температура и т.н.) всички горива се самозапалват. В ДВГ процеса на горене ТРЯБВА да е контролиран( определена скорост на разпространение на пламъка, темпрратура, получено разширение и т.н.) , детонацията е неправилно горене( свързано със локални взривове= прекалено бързо горене). Много е дълго да ти се обяснява.Вземи книги и чети.За това се избират топлинни числа на свещи, електроди, сила на искра, разположение на свещи , форма на бутала и горивни камери, степен на сгъстяване.....
  • 34 Льолю

    3 1 Отговор
    В упътването на автомобила ми пише, че двигателят е пригоден за октаново число 92-95. Въпреки това, карам с бензин с октаново число 100. Разходът е ок. 10% по-нисък, двигателят работи по-безшумно и плавно. Е, и? Само да спомена, че двигателят е 3.6 литра, 6 цилиндъра, атмосферен, 2016 г.

    Коментиран от #36

  • 35 Карачо

    5 2 Отговор

    До коментар #2 от "водач":

    Никога не зареждай на Магарешки каквото и да е гориво, ако не искаш да имаш проблеми с двигателя. Много хора изпищяха от евтините му горива. Няколко пъти преди години зареждах, докато не установих, че двигателя работи по-лошо, вибрации на празен ход, които с други горива ги няма и завишен разход на гориво. Уж по-евтино, но колата като вземе да харчи повече цената ти идва същата, а ако получиш проблеми по мотора си вътре отвсякъде. Иначе статията е абсолютно вярна. Пробвал съм да слагам 100 октана гориво вместо 95 на каквото е предвидено да работи колата и резултата е точнок никакъв освен, че съмдал повече пари за гориво. Приказките че повече щяла да върви и по икономична да стане със 100 октана не е вярно.
  • 36 Тези лъжи

    1 4 Отговор

    До коментар #34 от "Льолю":

    ги разправяй в кръчмата! Няма как да ти даде 10% икономия на гориво. Пълен абсурд е това. На много коли съм го пробвал и няма такова нещо. Дори има вероятно да ти харчи повече заради некоректната работа на двигателя както при мен се получи на едната кола.
  • 37 турбо жигули

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "111":

    Некой ора ти обясняват че у нас нищо не е под стандарт та 97 отговаря на 95 и надолу а 95 отговаря на 91 магарят всичко, дизел газ бензин всичко боклуци тва е. Ще наливаш каквото пише на капачката но не и у Бегето.
  • 38 двучифтово куче

    1 0 Отговор
    Тая на снимката искам да я заредя до горе.