Здравословното състояние на системата за охлаждане на двигателя е гаранция, че собственикът на автомобила един ден няма да се сблъска с неочаквано прегряване на двигателя. Всъщност с течение на времето тръбите, през които циркулира антифризът, се запушват с ръжда и се утаяват. Поради това вътрешният диаметър на каналите на охладителната система се стеснява и течността циркулира по-лошо в тях и ефективността на охлаждане на двигателя намалява.
Запушването на канала в охлаждащия радиатор води до особено тъжни последици. Той престава да се справя със своята функция и температурата на двигателя се повишава. В много случаи този процес, ако двигателят не бъде спрян навреме, завършва с пробив на гарнитурата между главата и цилиндровия блок, проникване на антифриз в горивната камера и последващ сериозен ремонт на силовия агрегат.
Следователно, вътрешната чистота на охладителната система трябва да се следи и периодично да се измива от естествено натрупващата се мръсотия. Най-безвредният начин е да се използва обикновена дестилирана вода. Източва се стария антифриз, изсипва се водата, оставя се двигателя да работи за известно време и отново се източва системата. Чистата вода обаче е способна да разтвори малка част от отложените соли.
За по-радикално промиване на охладителната система се използват и по-агресивни методи, като например лимонена киселина. Това обаче не е препоръчително. В повечето съвременни леки автомобили цилиндровите блокове са алуминиеви (както, между другото и радиаторът) и киселината може да корозира стените на каналите на охладителната система, направени от този метал. И за всички видове "маркучи", включени в него, киселината не е приятел.
По същия начин вместо лимонена киселина се използва обикновена сода. Това вещество също добре разтваря мръсотията, но също така е изключително агресивно към алуминия и уврежда гумените тръби. Следователно, ако се използва такъв метод, се изисква и задълбочено промиване на охладителната система на двигателя.
Но има и друга версия на „реагента“ за отстраняване на примесите в него. Странно е, но това е керосин! Той е инертен към метала и практически неутрален към материала на гумените тръби. При този метод трябва да се запасите с чиста вода, която след това ще е достатъчна за 5-6 измивания на охладителната система.
На студен мотор се влива около литър керосин в гърлото на радиатора и така се кара 10-20 километра. През това време този органичният разтворител успява да „откъсне“ повечето отлагания от стените. Връщайки се в гаража, се източва кашата, в която се е превърнал антифризът, и следва изплакване на системата с вода, като отново и отново източваме мръсната течност от нея и я заместваме с чиста. И така, докато частиците ръжда и котлен камък вече не се виждат в отцедената вода. След това се пълни нов антифриз и се наслаждаваме на работата на системата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лопатата
Коментиран от #4, #5, #27
12:05 28.05.2021
2 Пиян ли си бе
Коментиран от #31
12:09 28.05.2021
3 спец
12:10 28.05.2021
4 Айдуково
До коментар #1 от "Лопатата":
Радев ще даде.Летците като го крадат за нафтовите печки му викат Бяла нафта.12:10 28.05.2021
5 русенец
До коментар #1 от "Лопатата":
Другото име на керосина е газ за горене. Продава се по железариите. Иначе не съветвам никой да си промива охладителната система по този начин, защото откъсналите се парчета могат да запушат и водна помпа и радиатор, че и някои от отворите в блока и да предизвикат прегряване. Достатъчно е системата да е с антифриза, който е препоръчал производителя и да се сменя на 5 години. Да се долива само антифриз!Коментиран от #7, #9, #19, #22, #26
12:15 28.05.2021
6 Съдията Дред
12:20 28.05.2021
7 запознат
До коментар #5 от "русенец":
Вярно,никакви експерименти със промивки на двигателя!Всички тези глупости са съвети на алчни автомонтьори.Коментиран от #10
12:21 28.05.2021
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Механик
До коментар #5 от "русенец":
Колега, написали сме почти едно и също и моля за извинение, че се намесих. Не бях чел коментарите и възмутен от статията побързах да пиша!Извинявам се още веднъж!
Коментиран от #16
12:32 28.05.2021
10 Механик
До коментар #7 от "запознат":
Ако някой автомонтьор те посъветва д си налееш газ в охл. уредба, да знаеш, че той не е алчен, а е прост!Коментиран от #11, #14
12:33 28.05.2021
11 запознат
До коментар #10 от "Механик":
Някои съветват да се наливат добавки в маслото за промиване на двигателя.Резултатът е основен ремонт.Алчни ли са,хитри или прости не знам.И те са като коментиращите тука,има ги всякакви.Става въпрос за т.нар.декарбонизация,смях в залата!Коментиран от #15
12:48 28.05.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 От чужбина
Коментиран от #29
13:11 28.05.2021
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 От чужбина
До коментар #11 от "запознат":
Маслата съдържат различни добавки и това се отразява на качеството им и на цената им. Една от добавките е точно миеща добавка, но тя е в определено количество, не е цялото масло. Виждал съм двигател вътре в който има много насъбрани боклуци подобно на нагар, вътре в маслената част. Именно тези боклуци се разтварят и отнасят от миещата добавка. За тези добавки си има и инструкция как да се ползват. Обикновено се наливат и се кара няколко километра само, не повече! Ама ако някой е решил, че ще излъска мотора от вътре и не е прочел инструкциите си е негов проблем. Ако не се лъжа, точно керосина е добър разтворител на подобни боклуци и може да се ползва като очистител за маслена система, но НЕ съм сигурен и НЕ го препоръчвам на никой. Допитайте се до по-запознати. Чул съм, че някои ползват нафта за маслената система. Характерно е, че всички подобни очистители разреждат маслото и за това те се слагат и двигателя работи само кратко време с тях.Коментиран от #17
13:25 28.05.2021
16 русенец
До коментар #9 от "Механик":
Няма нищо лошо в това, че сме написали едно и също и почти с едни и същи думи. Дано другите са забелязали думите ни и имат едно наум ако някой някъде им предложи да им промие двигателя.:) Хубав ден да имаш и бъди здрав!13:55 28.05.2021
17 АНОНИМЕН
До коментар #15 от "От чужбина":
Да! Навремето като ни се заиграваше такава промивка на бензинови двигатели правехме с т.нар. вретенно или турбинно масло! А ги правехме щото вретенното масло ни идваше "фор фрее" с на едно приятелче кракомобила!Старото моторно масло се източва на канал от топъл двигател в подходящ съд /щото бабите го търсеха да си мажат напуканите пети/. Наливаме промивъчното масло колкото трябва за двигателя и стартираме. Двигателя без *газиране работи около 5 минути. Точим промивъчното масло, сменяме масления филтър и наливаме новото моторно масло!
* Не препоръчвам такава промивка на дизел поради липса на личен опит!
13:56 28.05.2021
18 Инженер
До коментар #8 от "Механик":
Газ за горене или керосин вече не може да се намери по железариите. Има газ за осветление :) на основата на терпентин и разни други нефтени деривати, но това не е керосин в никакъв случай.14:08 28.05.2021
19 Гост
До коментар #5 от "русенец":
Виж коментар 18.14:11 28.05.2021
20 Непушач
14:31 28.05.2021
21 Гост
Коментиран от #23
15:51 28.05.2021
22 Шляхтиц
До коментар #5 от "русенец":
Единственият правилен и верен съвет.16:06 28.05.2021
23 Серсем
До коментар #21 от "Гост":
За нещо като кола ли говориш? Бегай го фръгай тава-а пълен боклук! Утре те оставя ще те предаде, оставя те на пътя.17:39 28.05.2021
24 Патил
20:18 28.05.2021
25 Буха ха
Коментиран от #30
08:39 29.05.2021
26 друг русенец
До коментар #5 от "русенец":
Градски кефиш ме! Коментарът ти е много точен! Ако охладителната с-ма, е работила само с антифриз, достатъчно е само промивка с ДЕСТИЛИРАНА вода, чешмяната при нагряване отлага варовик по стените на блока и главата.18:21 29.05.2021
27 Куку руку ку
До коментар #1 от "Лопатата":
Става и газ за горене... всъщност керосинът е рафинирана газ за горене.19:20 29.05.2021
28 Кюмура
09:34 30.05.2021
29 перничанин
До коментар #13 от "От чужбина":
Напълно съгласен, само с последното изречение не съм. Електричките също имат охладителна система.09:54 30.05.2021
30 dgege r
До коментар #25 от "Буха ха":
всички нови коли ли са с блок от алуминии?13:34 30.05.2021
31 за по младите
До коментар #2 от "Пиян ли си бе":
Газ ,старите хора му викаха газ. Имаше газени лампи!!!Не сте ли гледали стари филми?20:16 30.05.2021
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 ЕДин
09:05 31.05.2021