1 Юни, 2022 10:47 4 854 2

Ford започна да използва графен, получен от пластмасови части от стари коли

  • графен-
  • рециклиране-
  • ford

Техниката се нарича импулсно джаулово нагряване

Ford започна да използва графен, получен от пластмасови части от стари коли - 1

Автомобилният производител Ford и изследователи от Rice Institute демонстрираха затворен цикъл на производство на графен. Използвайки техниката на импулсно джаулово нагряване, учените успяха да превърнат обикновената пластмаса в обещаващ материал за автомобилната индустрия. Суровината за експериментите са пластмасови части от стари пикапи F-150 - боклук, който обикновено се изхвърля или изгаря.

Учени от Rice Institute (САЩ) взимат около 4.5 килограма различни пластмаси, главно части от брони, уплътнения, подови килими и вложки за седалки, превърнаха ги в прах и след това ги „изгориха“ с електрически ток. Техниката, демонстрирана още през 2020 г., се нарича нагряване с джаул. С неяна помощ графенът може да бъде изолиран дори от хранителните отпадъци.

Не само, че това е много по-евтин начин за производство на графен, но технологията също така е екологична, изисква по-малко енергия и използва материали, които обикновено се изгарят или изхвърлят. В същото време суровините не трябва да се сортират и почистват. Раздробява се, смесва се с кокс за по-добра проводимост, поставя се между електродите и се подава ток с високо напрежение. Бързото нагряване до около 5000 градуса по Целзий превръща въглерода в турбостратен графен и изпарява всички други елементи.

При автомобилната пластмаса нагряването се извършва на два етапа. Първо, прахът се елиминира със слаб ток за 10–16 секунди. Резултатът е силно карбонизирана пластмаса, чийто обем е около 30 процента от оригинала. Останалите 70 процента се отделят като газове, парафини и масла. След това през получената маса се пропуска силен ток. На този етап 85 процента от пластмасата се превръща в графен. Останалото е водород, кислород, хлор, силиций и следи от метални примеси.

Полученият по този начин графен се изпраща обратно във фабриките на Ford. Използва се като добавка към полиуретанова пяна, която се монтира върху каросерията на автомобили за намаляване на шума и вибрациите. Експериментите показват, че 0.1 процента графен е достатъчен, за да увеличи якостта на опън с 34 процента и да подобри абсорбцията на нискочестотни звуци с 25 процента. Основното е, че пяната е рециклируема и от нея може да се получи повторно графен.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    8 0 Отговор
    Що ли подозирам де ще е следващата инвестиция на Форд за горене на пластмаси.
  • 2 По точно

    1 3 Отговор
    Колко графен се е получил от 4,5 кг пластмаса, че нещо не става ясно?

    Резултатът е силно карбонизирана пластмаса, чийто обем е около 30 процента от оригинала.
    ...
    На този етап 85 процента от пластмасата се превръща в графен.