От Volvo са готови с автономен камион, управляван от изкуствен интелект

9 Февруари, 2025 11:00 2 277 20

  • volvo-
  • автономни камиони-
  • waabi

Шведите работят съвместно със стартъпа Waabi

От Volvo са готови с автономен камион, управляван от изкуствен интелект - 1

Канадският стартъп Waabi, който е специализиран в разработването на технологии за безпилотни камиони, обяви стратегическо партньорство с Volvo Autonomous Solutions. Това решение е насочено към разработването и търговската интеграция на самоуправляващи се камиони, приближавайки компанията до пълномащабно навлизане на пазара на безпилотен транспорт.

Volvo вече има опит в сътрудничеството в тази област. Ще припомним, че през 2024 година компанията започна да работи с Aurora Innovation върху модела Volvo VNL Autonomous. Сега Waabi ще използва същата платформа, но ще внедри свои собствени технологии, включително сензори, софтуер и изчислителни системи Waabi Driver.

Според основателя и главен изпълнителен директор на Waabi Ракел Уртасун, сътрудничеството с Volvo позволява на стартъпа да мащабира разработки, използвайки съвременни технологии за изкуствен интелект. Waabi възприема подход, наречен AV 2.0, който е по-рентабилен и ускорява въвеждането на камиони без водачи в реалния свят.

Това, което прави Waabi Driver уникален е, че неговите алгоритми за изкуствен интелект могат да имитират човешкото мислене, което минимизира необходимостта от големи количества данни и мощни изчислителни ресурси за обучение.

Търговските пилотни камиони са планирани да стартират в Тексас през следващите месеци. През 2025 година компанията ще представи камион, готов за автономна работа по обществени пътища, а след това възнамерява да пусне безпилотен логистичен маршрут без междинни терминали, извършващ транспорт директно между клиентските складове.

Партньорството между Waabi и Volvo беше логично продължение на инвестицията на автомобилния производител в стартъпа. През 2022 година Volvo Group Venture Capital направи стратегическа инвестиция в Waabi, а компанията по-късно участва във финансиране на стойност 200 милиона долара.

Производството на безпилотни камиони Waabi ще бъде базирано в завода на Volvo във Вирджиния. Първата партида ще слезе от поточната линия през 2025 година, а за мащабно производство ще са необходими още две до три години.

Днес Waabi е събрала 282 милиона долара инвестиции, което ѝ позволява да финансира пускането на пазара на технологията. Основните конкуренти на компанията, Aurora и Kodiak, имат значително по-голямо или сравнимо финансиране - съответно 3.46 милиарда долара и 243 милиона долара.

Въпреки възможните спекулации за сливане или поглъщане на стартъпа, от стартъпа уверяват, че Waabi ще остане независим. Подчертава се още, че развитието на автономните превози на товари е само началото, като компанията има амбиции да разшири дейността си в направленията роботиксита и складова автоматизация.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 11 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Шопо

    11 7 Отговор
    Тия камиони че ги къртим с козио крак големо крадение че падне
  • 2 Копейко

    7 20 Отговор
    На нас ни казаха ,че руските камиони са най надежните ,понеже биле на кюмюр от Домбаск

    Коментиран от #3, #11

  • 3 първо ви спират центовете

    8 3 Отговор

    До коментар #2 от "Копейко":

    а после започвате да висите по лампите
  • 4 Стенли

    6 3 Отговор
    Може и да автономен но човек все пак трябва да има за да контролира ако нещо се обърка
  • 5 Гориил

    3 12 Отговор
    Такива камиони вече са създадени. И работят по пътищата на Китай, Русия, Малайзия, Япония и Южна Корея. Тези, които закъснеят, ще загубят.Това е като състезание за изграждане на флот от атомни ледоразбивачи. Вие загубихте и изостанахте с десетилетия.
  • 6 Пич

    7 7 Отговор
    Такива проекти ще направят хората излишни ! Вече сме пред свършен факт ! Дори военното дело вече няма да се нуждае толкова много от хора. И най лошото - вече няма да има човек до вас , ще правите секс с роботи ! Докато ви оставят да живеете ! Знаете какво правите вие с това , което ви е излишно !

    Коментиран от #7, #8

  • 7 Гориил

    8 6 Отговор

    До коментар #6 от "Пич":

    Войната в Украйна показва, че си прав. Войниците почти не влизат в бой и не се виждат. Това е война на оператори на дронове и бойни машини с изкуствен интелект, които Русия тества масово на бойното поле.
  • 8 „Голям”

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Пич":

    Нещо като„ управителя ”на...итънъто
  • 9 Учуден

    6 1 Отговор
    Чудя се този който е писал статията в каква реалност живее, след като при изброяване на конкуренцията не е чувал за автопилота на Tesla, който към момента е с най-голям напредък и се справя най-добре в реални условия дори на непознати пътища.

    Но колкото и да лъже всяка година Илон Мъск, който въобще не харесвам, че до края на тази ( всяка година от2017 до 2024) ще бъде напълно готов, дори този най-добър автопилот е далече от завършване, за да постигне 100% автономност. Само миналата година Tesla инвестира десетки милиарди в изкуствен интелект за да подобри ситуацията. При volvo става въпрос за милиони, които очевидно ще са недостатъчни, дори да пренебрегнем годините повече опит от Тесла.

    Така че това е една утопия засега. Вероятно ще остане такава още поне десетина години.

    Коментиран от #18

  • 10 ПроСтачка

    9 0 Отговор
    Вече като се бъгнат, ще газят на едро.
  • 11 БАРС

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "Копейко":

    ПАК СИ ЗАБРАВИЛ ДА СИ ИЗПИЕШ ТАБЛЕТКИТЕ.
  • 12 БАРС

    4 4 Отговор
    РАШКИТЕ ИМАТ КАМАЗИ ПУСТНАТИ ПРЕДИ ТИЯ ЗА СЕГА СЕ СПРАВЯТ ДОБРЕ НО ИМАТ ОЩЕ ЗА ДООСЪВАРШЕНСТВАНЕ НО ТОВА НЕ Е ПРБЛЕМА А ЧЕ БЕЗРАБОТИЦАТА ЩЕ СЕ УВЕЛИЧИ ТЕ ТОВА ЩЕ Е ПРОБЛЕМА
  • 13 Въпрос

    8 0 Отговор
    В Българиа кой ще ги застрахова@
  • 14 Шофьор в САЩ

    11 2 Отговор
    Ала бала е това . Би било донякъде възможно на отделен път само за такива камиони. Като релсите за влаковете . Но такива инвестиции едва ли .На магистралата с голям камион и хилядни части от секундата са важни да не размажеш околния трафик като мравки. Автономен камион в общия трафик е фантастика.
  • 15 плюс минус

    7 0 Отговор
    Има доста грешки при този "изкуствен" ЕнтЕлект.
    Днес го възхваляват, утре ще го забрав
  • 16 като поогладнеете

    4 0 Отговор
    Друга песен ше запеете.
    Мръшняци!
    Като не ви харесва - не шофирайте!!!
    То пландемии, то войни, то зелените, то ИИ.
    ТО НЯМАТЕ КРАЙ!!!
  • 17 Митична врачка

    3 2 Отговор
    За камьона Семи на Тесла,който щеше да завладее света що стана?
  • 18 Гост

    4 1 Отговор

    До коментар #9 от "Учуден":

    Сериозно ли Теслю митичен?Един е Елон Мъск и Теслю е неговия пророк.

    Коментиран от #19

  • 19 Учуден

    2 1 Отговор

    До коментар #18 от "Гост":

    Както вече писах, въобще не харесвам Илон Мъск като човек. Особено напоследък. Но не може да му се отрече, че неговите компании са най-добри както с напредъка на автопилота, така и със сателитния интернет и ракетите.
  • 20 Един

    0 0 Отговор
    Руснаците коментираха миналата година автономен товарен транспорт между Москва и Санкт Петербург ...