24 Март, 2021 23:00 2 009 16

Децата трябва да имат право да реализират пълния си потенциал - независимо от социалния си произход

  • ек-
  • ес-
  • стратегия-
  • деца-
  • социален произход-
  • потенциал-
  • европа-
  • закрила на детето

Държавите-членки се приканват да изградят интегрирани системи за закрила на детето и да подобрят функционирането им

Децата трябва да имат право да реализират пълния си потенциал - независимо от социалния си произход - 1
Снимка: Shutterstock

Европейската комисия прие първата всеобхватна стратегия на ЕС за правата на детето, както и предложение за препоръка на Съвета за създаване на европейска гаранция за децата, за да насърчи равните възможности за децата, изложени на риск от бедност или социално изключване. При подготовката на двете инициативи Комисията съвместно с водещи световни организации за защита на правата на детето събра мненията на над 10 000 деца, предадоха от пресслужбата на ЕК.

Стратегия на ЕС: шест тематични области и предложени действия

1. Децата като двигатели на промяната в демократичния живот: Комисията предлага редица действия — от изготвяне на правни текстове, съобразени с интересите на децата, до провеждане на консултации с деца в контекста на Конференцията за бъдещето на Европа и изпълнението на пакта за климата и Зеления пакт. Държавите членки следва също така да позволят участието на децата в гражданския и демократичния живот.

2. Правото на децата да реализират пълния си потенциал независимо от социалния си произход: Комисията се стреми да създаде европейска гаранция за децата, за да се бори с детската бедност и социалното изключване. Комисията например ще обърне внимание и на психичното здраве на децата и ще подпомогне предоставянето на здравословната и устойчива храна в училищата в ЕС. Комисията ще се стреми към по-добри стандарти за образование и грижи в ранна детска възраст в целия ЕС и ще изгради приобщаващо и качествено образование.

3. Правото на децата да живеят без насилие: Комисията ще предложи законодателство за борба с основаното на пола насилие и домашното насилие и ще представи препоръки за предотвратяване на вредни практики срещу жени и момичета. Държавите членки се приканват да изградят интегрирани системи за закрила на детето и да подобрят функционирането им, както и да засилят отговора си на насилието в училищата, както и да приемат национално законодателство, за да се сложи край на телесното наказание във всички ситуации.

4. Правото на децата на правосъдие, съобразено с интересите на детето, в качеството им на жертви, свидетели, заподозрени, обвинени в извършване на престъпление или страна в съдебно производство. Например Комисията ще допринесе за специализирано съдебно обучение и работа със Съвета на Европа за прилагане на насоките от 2010 г. за правосъдие, съобразено с интересите на детето. Държавите членки се приканват да подкрепят например обучението и да разработят надеждни алтернативи на съдебните действия, като алтернативи на задържането или медиацията по граждански дела.

5. Правото на децата безопасно да се ориентират в цифровата среда и да се възползват от нейните възможности: Комисията ще актуализира европейската стратегия за по-добър интернет за децата, а предложеният законодателен акт за цифровите услуги има за цел да осигури безопасна дейност онлайн. Комисията призовава държавите членки да прилагат ефективно правилата за защита на децата, съдържащи се в преразгледаната Директива за аудио-визуалните медийни услуги, и да подкрепят развитието на основните цифрови умения на децата. Комисията също така настоятелно призовава дружествата в областта на ИКТ да се решат въпроса с вредното поведение онлайн и да премахват незаконното съдържание.

6. Правата на децата по света: Правата на децата са универсални и ЕС засилва ангажимента си за защита, насърчаване и прилагане на тези права в световен мащаб и в многостранната сфера. Това ще бъде постигнато например чрез разпределяне на 10 % от средствата за хуманитарна помощ за образование при извънредни ситуации и продължителни кризи. До 2022 г. Комисията ще изготви план за действие за младежта с цел насърчаване на участието на младежта и децата в световен мащаб и укрепване на капацитета за закрила на детето в делегациите на ЕС. Комисията поддържа също така политика на нулева толерантност по отношение на детския труд.

През 2019 г. почти 18 милиона деца в ЕС (22,2 % от децата) са живели в домакинства, изложени на риск от бедност или социално изключване. Това води до порочен кръг на неравностойно положение между поколенията, който оказва дълбоко и дългосрочно въздействие върху децата. Европейската гаранция за децата има за цел да прекъсне този порочен кръг и да насърчи равните възможности, като гарантира достъп до набор от основни услуги за деца в нужда (под 18-годишна възраст — изложени на риск от бедност или социално изключване). В рамките на европейската гаранция за децата на държавите членки се препоръчва да осигурят свободен и ефективен достъп за децата, нуждаещи се от:

- образование и грижи в ранна детска възраст — например избягване на сегрегирани класове;

- образователни и училищни дейности — например подходящо оборудване за дистанционно обучение и училищни пътувания;

- най-малко едно здравословно хранене през всеки учебен ден; както и

- здравеопазване — например улесняване на достъпа до медицински прегледи и програми за здравен скрининг.

Тези услуги следва да бъдат безплатни и лесно достъпни за децата в нужда. Комисията също така препоръчва на държавите членки да предоставят на децата в нужда ефективен достъп до здравословно хранене и подходящо жилищно настаняване: Например децата следва да получават здравословна храна и извън учебните дни, а бездомните деца и техните семейства следва да имат достъп до подходящо жилищно настаняване.

При набелязването на нуждаещите се деца и разработването на национални мерки държавите членки следва да вземат предвид специфичните нужди на хората в неравностойно положение, като например тези, които са бездомни, с увреждания, с несигурно семейно положение, мигрантски произход или произход от расово или етническо малцинство, или се нуждаят от алтернативни грижи. Финансиране от ЕС в подкрепа на тези действия се предоставя по линия на Европейския социален фонд плюс (EFS +), който финансира проекти, които насърчават социалното приобщаване, борбата с бедността и инвестирането в хората, както и от Европейския фонд за регионално развитие, InvestEU и Механизма за възстановяване и устойчивост.

Заместник-председателят по въпросите на демокрацията и демографията Дубравка Шуица заяви: Тази нова всеобхватна стратегия на ЕС за правата на детето бележи важен етап в работата ни за децата и заедно с тях. Благодарим на всяко дете за неговия принос към тази важна инициатива. Тя изпраща послание на надежда и представлява призив за действие в целия ЕС и извън него. С тази стратегия подновяваме ангажимента си за изграждане на по-здрави, устойчиви и равни общества за всички, в които всяко дете е включено, защитено и разполага с възможности. Политиката на днешния и утрешния ден се провежда за нашите деца и заедно с тях. По този начин укрепваме демокрациите си.

Комисарят, отговарящ за работните места и социалните права, Никола Шмит заяви: Още преди пандемията 22 % от децата в ЕС са били изложени на риск от бедност или социално изключване. Това трябва да бъде немислимо в Европа. През изминалата година тези вече съществуващи неравенства станаха още по-големи. Трябва да прекъснем този опасен цикъл и да гарантираме, че нуждаещите се деца имат достъп до здравословно хранене, образование, здравеопазване и подходящо жилищно настаняване, независимо от техния произход. Комисията е готова да подкрепя държавите членки по всички възможни начини, за да окаже реална промяна в живота на децата.

Комисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс каза: Всяко дете в ЕС има право на същата закрила и достъп до основни услуги, независимо от произхода му. Всяко трето дете в ЕС обаче е подложено на някаква форма на диференцирано третиране. От неравния достъп до цифрови технологии или социално-икономическа подкрепа до липсата на защита от злоупотреби у дома, твърде много деца се нуждаят от допълнителна помощ. Новата стратегия, която представяме днес, е план за постигането на тази цел.

Изпълнението на стратегията на ЕС ще бъде наблюдавано на равнището на ЕС и на национално равнище, а Комисията ще докладва за напредъка на годишния форум на ЕС за правата на детето. В края на 2024 г. ще бъде извършена оценка на стратегията с участието на деца. Комисията призовава държавите членки бързо да приемат предложението за препоръка на Съвета за създаване на европейска гаранция за децата. В срок от шест месеца след приемането ѝ правителствата се насърчават да представят на Комисията националните планове за действие за нейното изпълнение. Комисията ще наблюдава напредъка в рамките на европейския семестър и при необходимост ще публикува специфични за всяка държава препоръки.

Както беше подчертано от над 10 000 деца в приноса им към изготвянето на днешния пакет, децата във и извън ЕС продължават да страдат от социално-икономическо изключване и дискриминация поради своя произход, статут, пол или сексуална ориентация — или поради тези на родителите си. Гласовете на децата невинаги се чуват и техните възгледи невинаги се вземат предвид по въпроси, които ги засягат. Тези предизвикателства бяха изострени от пандемията от COVID-19. Комисията отговаря с всеобхватна стратегия за следващите четири години, която има за цел продължи всички действия на ЕС за защита и утвърждаване на правата на децата, като въведе ясни действия за подобряване. Стратегията следва също така да подпомага държавите членки да използват по най-добрия начин средствата на ЕС. Председателят Фон дер Лайен обяви европейската гаранция за децата в своите политически насоки за периода 2019—2024 г. Европейската гаранция за децата допълва втория стълб на стратегията за правата на детето. Тя е също така ключов резултат от плана за действие по Европейския стълб на социалните права, приет на 4 март 2021 г., и съответства пряко на принцип 11 от Стълба: Грижи и подкрепа за децата В плана за действие се предлага цел до 2030 г. ЕС да намали с поне 15 милиона броя на хората, изложени на риск от бедност или социално изключване, включително поне 5 милиона деца.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бойко Борисов

    5 2 Отговор
    Трябва да реализираме потенциала на децата от Столипиново, вместо да си седят при неграмотните родители трябва да изкочат и да съберат всички отпадъци в България така ще изчистим България за един ден ще им се плаща по левче за всеки прибран боклук
  • 2 Един адвокат

    16 1 Отговор
    На прост език това значи,че правата на децата се въздигат в специална категория права, които имат нужда от по-специална защита, защото „децата са по-уязвими”. Под този предлог ЕС си присвоява правомощията да ограничава правата на родителите и основни човешки права като правото на справедлив процес, на неприкосновеност на личния и семеен живот .

    Вече ЕС и социалните органи(НПО-та) ще са съвършените механизми за постигане на щастието на българските и др.деца. Детето ще се разглежда като носител само на права и никъде в закона няма да се определят неговите отговорности. А как, без да практикува поемане на отговорност от малък, някой би се превърнал изведнъж в отговорна личност?
    Този стратегия прехвърля отговорността за децата от семейството към ЕС, което противоречи на най-добрия интерес на детето и на основното му право на родители и семейство.

    Някои от вас дават ли си сметка какво влияние би имал този препоръка/закон върху децата и тяхното отношение към авторитета като цяло?
    Децата трябва да се учат на отговорност. Тя върви обаче с наказания, и правата на детето са спънка за това. И то голяма.
    Проблем във всички държави, които претендират за демократичност е, че бъркат демокрацията със свободията. Границата от позволено и непозволено трябва да се пази. Така е и в педагогиката и възпитанието. Иначе всичко се сгромолясва.
  • 3 .!.

    0 16 Отговор
    Така е редно всичко друго е балкански расизъм

    Коментиран от #7, #8

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Бай Шиле

    16 1 Отговор
    Това второ издание ли е на Истамбулската конвенция,или само допълнение?
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Ха ха

    6 0 Отговор

    До коментар #3 от ".!.":

    Редно е.А ако детето ти гладува, понеже Боко затвори кръчмите,а ти си кръчмар,за него ще се погрижат педофилите от Брюксел.Ще го хранят, поят и ще му обяснят,че такива родители не му трябват.И то ще каже :Да .Аз искам Елтън Джон за майка.
  • 9 Ха ха

    9 0 Отговор
    В Испания 28 годишно момиче(жена)осъди родителите си,защото не могли да и платят поредната година в института.Пречели и спъвали мечтата и да завърши висше.Родителите и продали всичко за да и наемат жилище в Мадрид,а момичето било вечна студентка.
  • 10 Гост

    5 0 Отговор
    Поредната евро простотия !!!
  • 11 Сандо

    3 0 Отговор
    Поредна крачка към разбиването на семейството.На пръв поглед звучи добре,но вникне ли се в детайлите изпплува призрака на Новия световен ред.
  • 12 аз съм Веска

    0 0 Отговор
    КАКВИ СА ТЕЗИ ДЕЦА В НУЖДА . КАКВА Е ДЪРЖАВАТА , КОЯТО НАПЛАСТЯВА ТАКИВА СЪДБИ .ЗАЩО И Е НА ДЪРЖАВАТА ДА РАЗДЕЛЯ НАРОДА СИ ПО ПАРТИЙНА ПРИНАДЛЕЖНОСТ , ПОСЛЕ ЩЕ ИСКА ДА УЕДНАКВЯВА ДЕЦАТА НА РАЗНОЦВЕТНИТЕ РОДИТЕЛИ. СТИГА ЛИЦЕМЕРИЕ .ИЛИ ПАК СТАВА ВЪПРОС ЗА " ПРОГРАМКИ " .
  • 13 пипи чорапчето

    0 0 Отговор
    Парите отпуснати по тази програма са 2500000 евро.Ще си ги поделят няколко НПО -та.Естествено ще ги дадем на Нашите.Другото са общи приказки.Като лафа на Ани Салич.....за всички деца.... сглобени емоционално думички не казващи конкретно нищо.
  • 14 Българин

    0 0 Отговор
    Потенциала им ще се развие като си стоят в къщи пред телевизора и с телефон в ръка. Блокирани, като ударени с мокър парцал ще бъдат. Леле мале как се крият зад ценности и демокрации, а в същото време разбиват всичко нормално за да са вечни, Но.........
  • 15 Някой

    0 0 Отговор
    Кой ще посочи 5/пет/ прилики на килийното училище със онлайн обучението.?!

    Коментиран от #16

  • 16 Всеки

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "Някой":

    1.Учителя седи във ъгъла на стаята,шие гайтани.
    2.Със 3метрова показалка посочва буквите на
    стената А,Б,В
    3.Децата пишат със пръст в съндъчета с пясък.

    Онлайн:

    1.Учителят/учителката/ стои в къщи.
    2.Със 3 же връска посочва буквите А,Б,В
    3.Децата със пръст върху таблета пишат
    буквите А,Б,В.